Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:28

In navolging van Rutte gaat nu ook onze buitenlandminister naar het Midden-Oosten
Citaat:
Minister van Buitenlandse Zaken Hadja Lahbib (MR) staakt morgenavond de economische missie in Australië en reist door naar het Midden-Oosten. Aanleiding is ongerustheid over de humanitaire toestand, een mogelijke escalatie van het conflict en de situatie van de Belgen in de regio, bevestigt de FOD Buitenlandse Zaken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:36

Nikass schreef:
... Het zou fijn zijn als mensen daar dan een Nederlandse samenvatting bij plaatsen....

Ik quote mijn verzoek van een paar pagina's geleden nog maar even ;)
Gaat over de Engelstalige linkjes.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:40

:? Gaat dit over mijn post ?
Ik plaats ook geen linkje. Enkel de headliner van de krant zodat ik het niet zelf moet typen :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:00

Nee niet specifiek. Er komen veel links naar Engelse teksten voorbij. We zitten op een Nederlands forum en niet iedereen kan Engelse teksten lezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:00

Cowboy55 schreef:
mysa schreef:

Israëlische oppositiekrant:

https://www.haaretz.com/

Get news you can trust on Israel, Gaza and the Mideast.....zeggen ze zelf. Ik heb altijd geleerd mensen te wantrouwen die zeggen dat ze te vertrouwen zijn. Voor mensen die echt te vertrouwen zijn is dat impliciet. _O-

Ze benadrukken hiermee dat ze vinden dat de 'mainstream' Israëlische media geen betrouwbaar nieuws brengen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:01

Nikass schreef:
Nee niet specifiek. Er komen veel links naar Engelse teksten voorbij. We zitten op een Nederlands forum en niet iedereen kan Engelse teksten lezen.

Het staat ook in de Boktregels dat links neer ploppen niet mag en dat er een samenvatting van hoort te komen en dat de voertaal Nederlands is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:19

pien_2010 schreef:
Nikass schreef:

Het staat ook in de Boktregels dat links neer ploppen niet mag en dat er een samenvatting van hoort te komen en dat de voertaal Nederlands is.

Ik heb de korte conclusie erbij gezet maar ik ga niet het hele manifest in het Nederlands vertalen, sorry.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:20

maaikemuis schreef:
Misschien heb ik dan vrij weinig vertrouwen in de mensheid. Ik denk namelijk niet dat dat grondoffensief wordt tegengehouden vanuit enig moreel besef, publieke opinie of internationale betrekkingen. Ik denk dat het niet van de grond komt omdat het platbombarderen van het gebied vele malen effectiever is en minder levens eist aan Israëlische kant. De bevolking van Gaza wordt richting het zuiden gestuurd om daar ook niet veilig te zijn. Ik heb het vermoeden dat de Israëlische overheid hoopt op het zwichten van Egypte voor internationale druk om zijn grens te openen voor vluchtelingen. En dan hoef je alleen maar van noord naar zuid de boel plat te bombarderen, vervolgens een klein grondoffensief om het net te sluiten en de Gazastrook is ontdaan van Palestijnen.

Ik deel jouw mening.

Volgens mij zijn er idd best wel wat protesten in Israël zelf, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe de percentages van de bevolking zijn qua standpunt. Ik heb wel een aantal zeer trieste social media filmpjes gezien van Israëlische bewoners, maar ja, ik denk dat je die sowieso wel altijd er tussen hebt zitten. Ik kan me er één goed herinneren dat iemand een "grappig filmpje" maakte over de bommen die op Palestijnse kinderen werden gegooid... Daar kan ik met mijn hoofd gewoon echt niet bij?!

Daarentegen ken ik ook persoonlijk zeker Israëliërs die echt sterk tegen de regering zijn en ook gewoon vrede willen. Maar ja.. Er moet wel een grote actie zijn mocht dat iets willen veranderen, vrees ik.

BigOne

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:36

Hamas maakt het niets uit hoeveel onschuldige Palestijnen er sneuvelen. Maar hoe meer er door Israël worden gedood hoe zwaarder de reactie van Arabische landen kan zijn. Netanyahu brengt met zijn beleid alle joden in gevaar en Hamas is de lachende derde.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:37

Er is voor deze escalatie een groot protest geweest in september, tegen de regering, maar het heeft niet veel geholpen.

https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 023-09-09/

Ging overigens niet over Gaza maar de beslissing om de dienstplicht aan te passen zodat orthodoxe joodse jongeren ook dienstplichtig worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:57

Er zijn ook protesten geweest tegen het voornemen van de Israëlische regering om zichzelf meer macht toe te kennen en de onafhankelijke rechtspraak minder.
Ik weet niet hoe dat is afgelopen.
Netanyahu wilde meer macht onder andere om onder vervolging van corruptie uit te komen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:02

mysa schreef:
soesita schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de protesten tegen de eigen regering in Israël zelf? Hoor je daar ook nog tegengeluiden? Daar lees je hier in de kranten niets meer over...

Israëlische oppositiekrant:

https://www.haaretz.com/

Hamas are the new nazi's
..... en Netanyahu de nieuwe Putin

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:02

Nikass schreef:
Er zijn ook protesten geweest tegen het voornemen van de Israëlische regering om zichzelf meer macht toe te kennen en de onafhankelijke rechtspraak minder.
Ik weet niet hoe dat is afgelopen.
Netanyahu wilde meer macht onder andere om onder vervolging van corruptie uit te komen.

De wet is niet doorgegaan

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:05

Bij de vrijlating van die 2 omaatjes geeft 1 van hen een Hamasstrijder gemoedelijk een hand en zegt shalom als afscheid.
Je zou haast denken dat die hele Hamas bende nog zo slecht niet is :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:16

soesita schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de protesten tegen de eigen regering in Israël zelf? Hoor je daar ook nog tegengeluiden? Daar lees je hier in de kranten niets meer over...

Daar heb ik nog over geplaatst, demonstraties tegen de regering waren al maanden aan de gang voor 7 oktober ;) mijn familie deed hier zelf aan mee. Ik heb familie die in de woman wage peace groep zaten en nu is daar nog steeds minstens 1 lid van vermist welke ontvoerd was bij een kibbutz, een oudere dame.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 24-10-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:17

Ik zag in het begin ook een foto rondgaan van een Hamas militant die een vrolijke selfie maakte met een Israëlisch omaatje. Oké dan :=

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:19

soesita schreef:

Ik heb de vraag even voorgelegd aan een Israëlische vriendin en zij geeft het volgende aan: Er valt niet zoveel te protesteren als je land in staat van oorlog verkeert / bestookt wordt met raketten. Je gaat nu eenmaal niet zo snel de straat op als er sirenes afgaan en als je verteld wordt dat je thuis moet blijven i.v.m. mogelijke lone wolves. Iedereen is erg voorzichtig en mensen blijven liever dichterbij huis, mocht er iets gebeuren.

Er is altijd al gruwelijk veel kritiek geweest op de ultra rechtse regering van Netanyahu, nog voor de installatie stonden de Israëlische kranten vol van de protesten. Er was zoveel protest en kritiek dat voor de oorlog meer 25% van de inwoners van Israël het land wilde verlaten in verband met de grote juridische hervormingen. Dat percentage is geschat, en komt voort uit verschillende polls, zie hier bijvoorbeeld een artikel: https://www.timesofisrael.com/28-of-isr ... aval-poll/

Voor het escaleren van dit conflict waren er verschillende vrienden van mij die actief bezig waren met het land verlaten en verhuizen naar Europa i.v.m. het extreme beleid van Netanyahu en consorten. Veel Israëliërs zijn laaiend en willen z.s.m. van Netanyahu af, maar in tijden van oorlog stap je nu eenmaal niet zo snel van je leiders af. Voor hen is het nummer 1 belang overleven: ze willen veilig zijn voor de raketaanvallen van Hamas en Hezbollah, en ze willen beschermd worden tegen verdere terreur van Hamas. Dat is voor velen op dit moment belangrijker dan het leiderschap.

Sinds 7 oktober is de kritiek op het leiderschap van de afgelopen jaren alleen maar toegenomen, juist vanwege de terroristische daden van 7 oktober. De veiligheidsdiensten en de IDF werden door veel Israëliërs als zeer betrouwbaar gezien, maar men heeft duidelijk steken laten vallen. Ook hier wordt in de binnenlandse politiek heel hard over gediscussieerd. En dan hebben we het over de keuzes m.b.t. het oorlogvoeren nog niet eens gehad.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:22

princequillo schreef:
Ik zag in het begin ook een foto rondgaan van een Hamas militant die een vrolijke selfie maakte met een Israëlisch omaatje. Oké dan :=

Ja inderdaad :') Alsof ze even bij elkaar op de koffie geweest waren :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:31

Ach ja, je zag voor deze misere uit brak ook altijd fotos van israelische soldaten die palestijnse kinderen snoepjes geven..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:37

De pr-machines draaien op volle toeren met zo'n acties. Langs beide kanten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:55

Lau07 schreef:
soesita schreef:

Ik heb de vraag even voorgelegd aan een Israëlische vriendin en zij geeft het volgende aan: Er valt niet zoveel te protesteren als je land in staat van oorlog verkeert / bestookt wordt met raketten. Je gaat nu eenmaal niet zo snel de straat op als er sirenes afgaan en als je verteld wordt dat je thuis moet blijven i.v.m. mogelijke lone wolves. Iedereen is erg voorzichtig en mensen blijven liever dichterbij huis, mocht er iets gebeuren.

Er is altijd al gruwelijk veel kritiek geweest op de ultra rechtse regering van Netanyahu, nog voor de installatie stonden de Israëlische kranten vol van de protesten. Er was zoveel protest en kritiek dat voor de oorlog meer 25% van de inwoners van Israël het land wilde verlaten in verband met de grote juridische hervormingen. Dat percentage is geschat, en komt voort uit verschillende polls, zie hier bijvoorbeeld een artikel: https://www.timesofisrael.com/28-of-isr ... aval-poll/

Voor het escaleren van dit conflict waren er verschillende vrienden van mij die actief bezig waren met het land verlaten en verhuizen naar Europa i.v.m. het extreme beleid van Netanyahu en consorten. Veel Israëliërs zijn laaiend en willen z.s.m. van Netanyahu af, maar in tijden van oorlog stap je nu eenmaal niet zo snel van je leiders af. Voor hen is het nummer 1 belang overleven: ze willen veilig zijn voor de raketaanvallen van Hamas en Hezbollah, en ze willen beschermd worden tegen verdere terreur van Hamas. Dat is voor velen op dit moment belangrijker dan het leiderschap.

Sinds 7 oktober is de kritiek op het leiderschap van de afgelopen jaren alleen maar toegenomen, juist vanwege de terroristische daden van 7 oktober. De veiligheidsdiensten en de IDF werden door veel Israëliërs als zeer betrouwbaar gezien, maar men heeft duidelijk steken laten vallen. Ook hier wordt in de binnenlandse politiek heel hard over gediscussieerd. En dan hebben we het over de keuzes m.b.t. het oorlogvoeren nog niet eens gehad.

Dankjewel voor deze uitleg. Ja, ergens snap ik dat inderdaad wel, dat je onder die omstandigheden de straat niet op durft. Anderzijds komt er op die manier dus ook geen kritiek meer aan bij Netanyahu en dat past natuurlijk goed in zijn straatje, lijkt me.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:02

Popstra schreef:
Ach ja, je zag voor deze misere uit brak ook altijd fotos van israelische soldaten die palestijnse kinderen snoepjes geven..

Er was ook een oud filmpje. Vlak na de bevrijding van een stad in NL tijdens WO2. Daar was een jongetje jaar of 4 aan het spelen. Militairen lachten erom leek heel vredig soort van. 10sec later brak geweervuur los.

Dus dat soort beelden daar kijk ik niet meer van op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:52

Documantaire van 4 jaar terug over een man die oorspronkelijk uit Gaza kwam en nu een Duits paspoort had. Hij wilde zijn familie bezoeken. Maar omdat hij geboren was als Palestijn werd het zeer onzeker of hij ooit nog terug kon keren naar Berlijn.

https://youtu.be/aJYS6Gf3hgY?si=gSnU6-QDI-Htpsd9

Het laat zien wat voor een verschrikkelijke apartheidsstaat Israel is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:02

soesita schreef:

Lou07 schreef:
Ik heb de vraag even voorgelegd aan een Israëlische vriendin en zij geeft het volgende aan: Er valt niet zoveel te protesteren als je land in staat van oorlog verkeert / bestookt wordt met raketten. Je gaat nu eenmaal niet zo snel de straat op als er sirenes afgaan en als je verteld wordt dat je thuis moet blijven i.v.m. mogelijke lone wolves.
(...)

Citaat:
Dankjewel voor deze uitleg. Ja, ergens snap ik dat inderdaad wel, dat je onder die omstandigheden de straat niet op durft. Anderzijds komt er op die manier dus ook geen kritiek meer aan bij Netanyahu en dat past natuurlijk goed in zijn straatje, lijkt me.

In principe heb je natuurlijk nog allerlei andere opties om je kritiek te laten horen dan de straat op gaan.
Van ingezonden brieven in de krant tot het aanschrijven van Knesset-leden tot het ophangen van affiches, etc etc etc.
Maar daar lees je al helemaal niets over in Nederlandse kranten.

Lau, ook van mij dank voor dit soort 'inside information'...! :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:18

Voor wie de belgische zenders kan nemen, vanavond in Telefacts op vtm ' Leven in de Gazastrook'.

Citaat:
Speeltuinen die naast militaire oefencomplexen liggen, slechts enkele uren per dag elektriciteit hebben en artsen die met vervallen materiaal aan de slag moeten. Zo gaat het eraan toe in Gaza. Het gebied is amper 365 vierkante kilometer en er leven om en bij de 2,3 miljoen mensen. Dat maakt van de Gazastrook een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld. Het is ook nog eens de belangrijkste uitvalsbasis van de Palestijnse verzetsbeweging Hamas. Een tijd geleden konden journalisten uitzonderlijk twee maanden lang in Gaza verblijven om te voelen hoe het is om te leven onder Hamas.