soesita schreef:Hoe zit het eigenlijk met de protesten tegen de eigen regering in Israël zelf? Hoor je daar ook nog tegengeluiden? Daar lees je hier in de kranten niets meer over...
Lou07 schreef:Ik heb de vraag even voorgelegd aan een Israëlische vriendin en zij geeft het volgende aan: Er valt niet zoveel te protesteren als je land in staat van oorlog verkeert / bestookt wordt met raketten. Je gaat nu eenmaal niet zo snel de straat op als er sirenes afgaan en als je verteld wordt dat je thuis moet blijven i.v.m. mogelijke lone wolves.
(...)
Sinds 7 oktober is de kritiek op het leiderschap van de afgelopen jaren alleen maar toegenomen, juist vanwege de terroristische daden van 7 oktober. De veiligheidsdiensten en de IDF werden door veel Israëliërs als zeer betrouwbaar gezien, maar men heeft duidelijk steken laten vallen. Ook hier wordt in de binnenlandse politiek heel hard over gediscussieerd. En dan hebben we het over de keuzes m.b.t. het oorlogvoeren nog niet eens gehad.
Citaat:
Dankjewel voor deze uitleg. Ja, ergens snap ik dat inderdaad wel, dat je onder die omstandigheden de straat niet op durft. Anderzijds komt er op die manier dus ook geen kritiek meer aan bij Netanyahu en dat past natuurlijk goed in zijn straatje, lijkt me.
In principe heb je natuurlijk nog allerlei andere opties om je kritiek te laten horen dan de straat op gaan.
Van ingezonden brieven in de krant tot het aanschrijven van Knesset-leden tot het ophangen van affiches, etc etc etc.
Maar daar lees je al helemaal niets over in Nederlandse kranten.
Lau, ook van mij dank voor dit soort 'inside information'...!