pien_2010 schreef:Enne Cherson verwacht ik ook binnenkort goed nieuws van, en die is zo vreselijk belangrijk.
Ik las vanochtend een aankondiging van de Ukraïnse strijdkrachten dat ze verwachten dat Kherson eind november bevrijd te hebben.
Uit andere berichten begreep ik dat er op dit moment naar schatting 40.000 Russische soldaten op de westelijke oever van de Dnipro (rondom Kherson) zitten. Veel elite troepen zijn wel terug getrokken en vervangen door recent gemobiliseerde eenheden.
Mijn conclusie (of hoop) is dat de Ukraïnse strijdkrachten (gelukkig) niet als een dolle stier Kherson in zullen trekken maar eerst alle andere opties uit proberen om zo min mogelijk mensenlevens op te offeren.
pien_2010 schreef:Vanochtend kwam ik ook nog tegen, dat het deserteren zo massaal aan de hand is onder de Russische soldaten dat er een tweede ring achter de soldaten is gevormd (de beruchte wagner groep?) die gedeserteerde soldaten moeten dood schieten.
Ook zag ik vanochtend een filmpje gemaakt door een groepje Russische soldaten (50 soldaten), die met elkaar aan het dollen waren in de trant van "wij verjagen de Oekraïners, kijk eens hoe we dat doen, zonder wapens, zonder helm en goede spullen". Bizar moeten vechten zonder wapens.
Ik heb hetzelfde verhaal gehhord met zelfs 3 ringen, vooaan staan de mannen uit de gevangenissen, de 2e ring zijn de onlangs gemobiliseerden (die opdracht hebben gekregen om op de terugtrekkende 1e ring te schieten in de wetenschap dat zijzelf het haasje zijn door de 3e ring, en daarachter de Wagner-eenheden