
Het onderhoud en aanleg van wegen kost schijnbaar zo’n 30 miljard per jaar. Hoe wil jij dat financieren, OleJon?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Nederlandse brandstof is altijd duurder geweest dan omliggende landen. Dat komt deels doordat wij onze wegen deels onderhouden via die belasting en accijns. Dat is ook de eerlijkste manier; mensen die de weg het meest gebruiken betalen het meest bij aan het onderhoud. Veel andere landen werken met milieustickers en wegenvignetten, ook niet ideaal. En dankzij die wat hogere brandstofprijzen hebben wij wel enorm goede wegen, vergelijk dat eens met België![]()
Het onderhoud en aanleg van wegen kost schijnbaar zo’n 30 miljard per jaar. Hoe wil jij dat financieren, OleJon?
OleJon schreef:8nnemiek schreef:OleJon, met zo’n theorieën kun je beter naar het complottheorieën topic verhuizen. Grondstoffen zijn over de hele wereld duurder en dat heeft compleet andere oorzaken dan dat jij gelooft.
Klopt dat het in heel Europa duur is. maar Nederland schiet er boven uit.
Spenk schreef:Huh? Jij weet hoe het in de toekomst gaat? Wat een onzinsorry maar de btw en accijns van brandstof moet toch ergens vandaan gaan komen je. Je hebt compleet geen idee wat dat in de toekomst gaat doen met EV. Dat weet niemand. Heb je enig idee hoeveel miljard de overheid binnen schraapt aan btw en accijnzen op brandstof?
8nnemiek schreef:Wat bedoel je met diesel tarieven omdat ze zwaarder zijn? Wat heeft diesel met gewicht te maken?
De reden dat diesels zo veel duurder zijn is simpelweg omdat ze de lucht meer vervuilen, en dat doet een ev niet.
https://www.autogids.be/autonieuws/ontc ... 42127.html
“De voor een diesel typische verbranding met arm mengsel (lees: de cilinder bevat meer zuurstof dan nodig om een bepaalde hoeveelheid brandstof te verbranden) veroorzaakt namelijk erg veel partikels. Vandaar dat vanaf 2009 (Euro 5) een zuiveringssysteem verplicht werd (roetfilter). Bij de armmengselverbranding van diesel komen echter ook stikstofoxides (NOx) vrij, die bijzonder schadelijk zijn. NO2 is bijvoorbeeld 40 keer giftiger dan koolstofmonoxide (CO) en 4 keer gevaarlijker dan stikstofmonoxide (NO). NOx is een van de verantwoordelijke stoffen voor zure regen en kan leiden tot ademhalingsproblemen. Daarom zullen de normen nog strenger worden, zeker sinds de Dieselgate-affaire, die aan het licht bracht hoe de constructeurs de voorschriften wisten te omzeilen.”
En https://automotive-online.nl/management ... rvuilender
“ Van de Euro 5-diesels voldeed geen enkele auto aan de norm voor NOx-uitstoot. Van de Euro6-diesels wist 10 procent de uitstoot onder de emissielimiet te houden. Euro 5-motoren stoten gemiddeld 4,1 keer meer NOx (stikstofoxide) uit dan de limiet, bij Euro 6-motoren was uitstoot gemiddeld 4,5 keer boven de norm. ”
8nnemiek schreef:Ja, het geld voor onderhoud moet blijven binnen komen. Zoals ik al zei; rekeningrijden zou een prima oplossing zijn.
Wat is je punt? Dat mensen beter geen EV kunnen aanschaffen omdat het in de toekomst misschien net zo duur wordt als een brandstofauto?
germie schreef:8nnemiek schreef:Wat bedoel je met diesel tarieven omdat ze zwaarder zijn? Wat heeft diesel met gewicht te maken?
De reden dat diesels zo veel duurder zijn is simpelweg omdat ze de lucht meer vervuilen, en dat doet een ev niet.
https://www.autogids.be/autonieuws/ontc ... 42127.html
“De voor een diesel typische verbranding met arm mengsel (lees: de cilinder bevat meer zuurstof dan nodig om een bepaalde hoeveelheid brandstof te verbranden) veroorzaakt namelijk erg veel partikels. Vandaar dat vanaf 2009 (Euro 5) een zuiveringssysteem verplicht werd (roetfilter). Bij de armmengselverbranding van diesel komen echter ook stikstofoxides (NOx) vrij, die bijzonder schadelijk zijn. NO2 is bijvoorbeeld 40 keer giftiger dan koolstofmonoxide (CO) en 4 keer gevaarlijker dan stikstofmonoxide (NO). NOx is een van de verantwoordelijke stoffen voor zure regen en kan leiden tot ademhalingsproblemen. Daarom zullen de normen nog strenger worden, zeker sinds de Dieselgate-affaire, die aan het licht bracht hoe de constructeurs de voorschriften wisten te omzeilen.”
En https://automotive-online.nl/management ... rvuilender
“ Van de Euro 5-diesels voldeed geen enkele auto aan de norm voor NOx-uitstoot. Van de Euro6-diesels wist 10 procent de uitstoot onder de emissielimiet te houden. Euro 5-motoren stoten gemiddeld 4,1 keer meer NOx (stikstofoxide) uit dan de limiet, bij Euro 6-motoren was uitstoot gemiddeld 4,5 keer boven de norm. ”
https://www.camp-to-go.nl/blog/moderne- ... %20schoner.
EUR6 diesels zuiveren zelfs de lucht. De lucht die er uitkomt is schoner dan die er in gaat.
Maar waar het om gaat in deze discussie is dat dieselrijders nu het zwarte schaap zijn. Per gewichtsklasse betaal je heel veel meer, tot extreem veel meer wegenbelasting dan een elektrische auto of benzine auto. Elektrisch heet nu 'goedkoop', maar wat als die straks ook het dieseltarief moeten betalen? Je weet immers niet wat de toekomst brengt. Ik geloof er niets van dat het 'goedkoop' zal blijven.
Citaat:
8nnemiek schreef:Wat bedoel je met diesel tarieven omdat ze zwaarder zijn? Wat heeft diesel met gewicht te maken?
De reden dat diesels zo veel duurder zijn is simpelweg omdat ze de lucht meer vervuilen, en dat doet een ev niet.
https://www.autogids.be/autonieuws/ontc ... 42127.html
“De voor een diesel typische verbranding met arm mengsel (lees: de cilinder bevat meer zuurstof dan nodig om een bepaalde hoeveelheid brandstof te verbranden) veroorzaakt namelijk erg veel partikels. Vandaar dat vanaf 2009 (Euro 5) een zuiveringssysteem verplicht werd (roetfilter). Bij de armmengselverbranding van diesel komen echter ook stikstofoxides (NOx) vrij, die bijzonder schadelijk zijn. NO2 is bijvoorbeeld 40 keer giftiger dan koolstofmonoxide (CO) en 4 keer gevaarlijker dan stikstofmonoxide (NO). NOx is een van de verantwoordelijke stoffen voor zure regen en kan leiden tot ademhalingsproblemen. Daarom zullen de normen nog strenger worden, zeker sinds de Dieselgate-affaire, die aan het licht bracht hoe de constructeurs de voorschriften wisten te omzeilen.”
En https://automotive-online.nl/management ... rvuilender
“ Van de Euro 5-diesels voldeed geen enkele auto aan de norm voor NOx-uitstoot. Van de Euro6-diesels wist 10 procent de uitstoot onder de emissielimiet te houden. Euro 5-motoren stoten gemiddeld 4,1 keer meer NOx (stikstofoxide) uit dan de limiet, bij Euro 6-motoren was uitstoot gemiddeld 4,5 keer boven de norm. ”
8nnemiek schreef:Dat blijft zeker goedkoperWij hebben onze kosten berekend met de geschatte wegenbelasting die we over een aantal jaar gaan betalen.
Je bespaart zo veel op brandstof dat die kosten voor wegenbelasting echt verwaarloosbaar zijn als je redelijk wat kilometers maakt. Plus dat het onderhoud veel goedkoper is.
We betaalden voor de bmw 50 euro wegenbelasting. Voor de elektrische auto wordt dat 75 euro ongeveer als ze hetzelfde als een benzineauto worden berekend.
We betalen nu 8 euro per 300km, dat zou met benzine rond de 40 euro kosten met onze vorige auto.
En we hebben sinds we de auto hebben, eind Februari, al 15.000km gereden. Reken uit je winst
8nnemiek schreef:Nederlandse brandstof is altijd duurder geweest dan omliggende landen. Dat komt deels doordat wij onze wegen deels onderhouden via die belasting en accijns. Dat is ook de eerlijkste manier; mensen die de weg het meest gebruiken betalen het meest bij aan het onderhoud. Veel andere landen werken met milieustickers en wegenvignetten, ook niet ideaal. En dankzij die wat hogere brandstofprijzen hebben wij wel enorm goede wegen, vergelijk dat eens met België![]()
Het onderhoud en aanleg van wegen kost schijnbaar zo’n 30 miljard per jaar. Hoe wil jij dat financieren, OleJon?
IMANDRA schreef:Als we toch lekker aan het “wat-als’en” zijn:
Wat als de wegenbelasting en accijnzen en belasting op ‘tanken’ net voordat / zodra EV’s de norm zijn wordt omgezet naar een ander systeem? Zodat iedereen evenredig naar verbruik bijdraagt? Bijvoorbeeld naar bijdrage per gereden kilometers.
IMANDRA schreef:Als we toch lekker aan het “wat-als’en” zijn:
Wat als de wegenbelasting en accijnzen en belasting op ‘tanken’ net voordat / zodra EV’s de norm zijn wordt omgezet naar een ander systeem? Zodat iedereen evenredig naar verbruik bijdraagt? Bijvoorbeeld naar bijdrage per gereden kilometers.
Die angst dat de EV’s in de toekomst zo veel duurder worden is helemaal niet zo gegrond. Ja, er zal belasting geheven worden zodat onze wegen onderhouden kunnen blijven worden. Maar dat lijkt me niet meer dan normaal. Maar dat doemdenken over dat het mógelijk mísschien nét zo duur gaat worden als nu, qua wegenbelasting en wat het je nú kost om 100km de rijden?
Ik zou me niet verbazen als ze de wegenbelasting bijv gewoon rechttrekken, als ze niet voor het km-systeem kiezen. Een wellicht wat zwaardere EV-Corsa kost dan qua wegenbelasting even veel als de normale Corsa nu. Een Tesla als een vergelijkbare sedan nu. Dan krijgt de overheid nog wel geld binnen om de wegen te onderhouden, maar is de consument niet duurder uit dan in de huidige situatie. Sterker nog, die is goedkoper uit want het “tanken” is goedkoper. Zéker naarmate meer energie uit duurzame bronnen wordt opgewekt. Wat ook de toekomst gaat zijn.
Het klinkt echt alsof sommigen gewoon redenen aan het verzinnen zijn om niet aan EV’s de hoeven denken.