Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Exitium schreef:"Navalny wil zondag 6 maart wereldwijd protest tegen de oorlog
De gedetineerde Russische oppositieleider Alexei Navalny heeft Russen opgeroepen op 6 maart in Rusland en daarbuiten te demonstreren tegen de oorlog in Oekraïne. Hij beschuldigt president Vladimir Poetin ervan "de Russische vlag en taal te schande te maken".
"Laat de wereld zien dat Russen geen oorlog willen. Kom naar de pleinen in Berlijn, New York, Amsterdam of Melbourne, waar dan ook. We zijn verantwoordelijk voor de toekomst van Rusland", zei hij vrijdag op sociale media."
Absolem schreef:Een mest tekort in Nederland zal niet zo snel gaan gebeuren. We leven in een paarden landje waarin we moeten betalen om mest af te voeren. Als alles echt de soep in gaat dan vallen we terug op onze eigen paarden en koeien mest om de grond te bemesten hoor..
Word de mest gratis opgehaald.
Misschien is de oogst iets minder. Maar het zal wel door blijven lopen.
elnienjo schreef:Nederlanders heb ik ook nog niet massaal in opstand zien komen tegen de hoge energieprijzen. Vrees dat 'wij' ook gewoon berusten in het verlies van onze welvaart.
elnienjo schreef:Ik vond demonstreren in het begin van de coronapandemie voor iets wat ons niet aanging vele malen ongepaster dan voor eigen belangen opkomen nu. De prijsstijging in combinatie met een overheid die niet wil compenseren was al aan de gang voordat Putin los ging tenslotte.
Citaat:De vermindering energiebelasting stijgt. Dit is het bedrag dat al wordt verrekend op je stroomrekening, maar dat de overheid voor jou betaalt. In 2021 was dit bijna € 559,-. In 2022 is dat bijna € 825,-. Dit bedrag is voor elke stroomaansluiting gelijk.
Citaat:De belasting op stroom daalt met 6,9 cent per kWh, exclusief btw. Hoeveel je daarmee bespaart, hangt af het aantal kWh’s dat je verbruikt. Bij het gemiddelde verbruik dat het kabinet hanteert (huishouden van 2 volwassenen), is dat op jaarbasis € 162,-.
Citaat:Boven op de vermindering energiebelasting, is er voor huishoudens met een inkomen op of net boven het sociaal minimum vanuit de gemeente eenmalig een tegemoetkoming van € 200,- beschikbaar ter ondersteuning van het betalen van de energierekening. Mensen in de bijstand krijgen dit bedrag automatisch op hun rekening in (waarschijnlijk) het eerste kwartaal van 2022. Andere mensen uit deze groep kunnen zich ervoor aanmelden. Er is een tegemoetkoming voor maximaal 800.000 huishoudens.
Citaat:Naast bovenstaande maatregelen, reserveert het kabinet € 150.000.000,- voor het nemen van energiebesparende maatregelen in slecht geïsoleerde woningen van huishoudens met lage inkomens. Gemeenten mogen het geld van het kabinet inzetten om deze huishoudens te helpen bij energiebesparing. De gemeente bepaalt, in overleg met woningcorporaties, waar zij het bedrag voor inzet.
Sunnda schreef:Als dit zo doorgaat komen we enorm in de problemen en zal dat voor veel mensen honger wereldwijd hongr betekenen.
Citaat:Hier vooral armoede en heel veel lege schappen in de winkel..
Citaat:Ik vraag mij bij de sancties wel af of veel mensen zich wel realiseren dat Rusland nu net een land is dat zichzelf kan bedruipen in tijde van schaarste.(qua beschikbare bronnen in het land zelf) Poetin en zijn kliek genoeg hebben om het de rest vab hun leven riant uit te houden en de bevolking van Rusland hem geen reet interesseert.
Citaat:Want er is geen bedrijf die jouw voedsel naar de winkel gaat brengen als ze er zelf verlies op lijden door de hoge prijzen. Hoge transport en energiekosten zit in alles doorverweven.
Citaat:We kunnen Rusland in crisis brengen, maar staan zelf ook aan het randje als we dit vol moeten houden.
Hiraeth schreef:Ik zie zo veel berichten van mensen die al een 'noodplan' achter de hand hebben wat betreft schuilkelders, emigreren/vluchten naar andere landen... Zelf ben ik wel wat nerveus rondom deze situatie omdat het voor mij 'nieuw' is dat er een invasie plaatsvindt in geografisch Europa. De Joegoslaviëoorlog heb ik namelijk niet echt actief meegemaakt. Ik vind mezelf dus best naïef in de letterlijke zin van de beschrijving, maar ik mis geheel het reflex om nu te gaan hamsteren en noodplannen uit te dokteren. Hoe zit dat nou? Is het een Koude Oorlog-reflex van angst richting Rusland dat er is ingeslopen?
Persoonlijk zie ik namelijk wel het nut in van nadenken over eigen voedselvoorziening (zowel als persoon en als land), maar ik vind vluchtroutes misschien juist weer wat voorbarig. Ik ben dus eigenlijk benieuwd 'waarom' mensen dit nu zo sterk als instinct hebben. Geen veroordeling, maar als iemand zijn/haar angst wat kan toelichten kan ik voor mezelf beter bepalen of ik toch maar een plan B t/m Z moet bedenken.
Suzanne F. schreef:Ik mis die reflex ook hoor. En ik heb de Joegoslavië oorlog en de Golfoorlog allebei ‘meegemaakt’.
Ik denk dat als een bom in het dorp valt, ik nog sta toe te kijken en snel naar binnen ga.![]()
Ik ben geen held en ook geen vluchter, ik denk dat ik me liever plat laat bombarderen in mijn eigen huis. Heel raar als ik er zo bij nadenk eigenlijk. Misschien ben ik hierin wel extreem afwachtend en doe ik aan struisvogel spelen.
Hiraeth schreef:Ik zie zo veel berichten van mensen die al een 'noodplan' achter de hand hebben wat betreft schuilkelders, emigreren/vluchten naar andere landen... Zelf ben ik wel wat nerveus rondom deze situatie omdat het voor mij 'nieuw' is dat er een invasie plaatsvindt in geografisch Europa. De Joegoslaviëoorlog heb ik namelijk niet echt actief meegemaakt. Ik vind mezelf dus best naïef in de letterlijke zin van de beschrijving, maar ik mis geheel het reflex om nu te gaan hamsteren en noodplannen uit te dokteren. Hoe zit dat nou? Is het een Koude Oorlog-reflex van angst richting Rusland dat er is ingeslopen?
Persoonlijk zie ik namelijk wel het nut in van nadenken over eigen voedselvoorziening (zowel als persoon en als land), maar ik vind vluchtroutes misschien juist weer wat voorbarig. Ik ben dus eigenlijk benieuwd 'waarom' mensen dit nu zo sterk als instinct hebben. Geen veroordeling, maar als iemand zijn/haar angst wat kan toelichten kan ik voor mezelf beter bepalen of ik toch maar een plan B t/m Z moet bedenken.
Suzanne F. schreef:Ik mis die reflex ook hoor. En ik heb de Joegoslavië oorlog en de Golfoorlog allebei ‘meegemaakt’.
Ik denk dat als een bom in het dorp valt, ik nog sta toe te kijken en snel naar binnen ga.![]()
Ik ben geen held en ook geen vluchter, ik denk dat ik me liever plat laat bombarderen in mijn eigen huis. Heel raar als ik er zo bij nadenk eigenlijk. Misschien ben ik hierin wel extreem afwachtend en doe ik aan struisvogel spelen.