Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:35

"Navalny wil zondag 6 maart wereldwijd protest tegen de oorlog
De gedetineerde Russische oppositieleider Alexei Navalny heeft Russen opgeroepen op 6 maart in Rusland en daarbuiten te demonstreren tegen de oorlog in Oekraïne. Hij beschuldigt president Vladimir Poetin ervan "de Russische vlag en taal te schande te maken".

"Laat de wereld zien dat Russen geen oorlog willen. Kom naar de pleinen in Berlijn, New York, Amsterdam of Melbourne, waar dan ook. We zijn verantwoordelijk voor de toekomst van Rusland", zei hij vrijdag op sociale media."

balance
Moderator Over Paarden

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:03

Heb je hier ook een bronvermelding voor? :)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:03

Een mest tekort in Nederland zal niet zo snel gaan gebeuren. We leven in een paarden landje waarin we moeten betalen om mest af te voeren. Als alles echt de soep in gaat dan vallen we terug op onze eigen paarden en koeien mest om de grond te bemesten hoor..
Word de mest gratis opgehaald.
Misschien is de oogst iets minder. Maar het zal wel door blijven lopen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:05

Exitium schreef:
"Navalny wil zondag 6 maart wereldwijd protest tegen de oorlog
De gedetineerde Russische oppositieleider Alexei Navalny heeft Russen opgeroepen op 6 maart in Rusland en daarbuiten te demonstreren tegen de oorlog in Oekraïne. Hij beschuldigt president Vladimir Poetin ervan "de Russische vlag en taal te schande te maken".

"Laat de wereld zien dat Russen geen oorlog willen. Kom naar de pleinen in Berlijn, New York, Amsterdam of Melbourne, waar dan ook. We zijn verantwoordelijk voor de toekomst van Rusland", zei hij vrijdag op sociale media."

+:)+ Ik verwachtte al zoiets van Navalny !

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:40

balance schreef:
Heb je hier ook een bronvermelding voor? :)

nu.nl blog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:19

Absolem schreef:
Een mest tekort in Nederland zal niet zo snel gaan gebeuren. We leven in een paarden landje waarin we moeten betalen om mest af te voeren. Als alles echt de soep in gaat dan vallen we terug op onze eigen paarden en koeien mest om de grond te bemesten hoor..
Word de mest gratis opgehaald.
Misschien is de oogst iets minder. Maar het zal wel door blijven lopen.

Welke oogst? Dan moet er nu al actie ondernomen worden. Denk dat alleen onze regering al maanden nodig heeft om allerlei regeltjes aan te passen. Als we eind van het jaar eten willen moet het zometeen al de grond in

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:07

Ik heb gehoord dat bedrijven een mail hebben gehad van een voerbedrijf dat ze 40 procent minder Brok gaan leveren en m'n man werkt bij een loonbedrijf en die zei dat ze meer graan gaan zaaien dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:38

Meer granen zaaien lijkt me een slimme beslissing, hieronder de ontwikkeling de prijs van wheat (tarwe) futures sinds 2000:

Afbeelding

En een overzicht van de prijs van fertilizer en natural gas (die twee hebben een hoge correlatie omdat gas nodig is voor de productie van fertilizer):

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:51

Uit een enquête blijkt dat de meerderheid van de Groningers voor het openzetten van de gaskraan is om minder afhankelijk van Rusland te worden. Uiteraard wel op voorwaarde dat er nu eindelijk eens echt werk gemaakt wordt van het verstevigen van de huizen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... g-oekraine

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:57

elnienjo schreef:
Nederlanders heb ik ook nog niet massaal in opstand zien komen tegen de hoge energieprijzen. Vrees dat 'wij' ook gewoon berusten in het verlies van onze welvaart.

elnienjo schreef:
Ik vond demonstreren in het begin van de coronapandemie voor iets wat ons niet aanging vele malen ongepaster dan voor eigen belangen opkomen nu. De prijsstijging in combinatie met een overheid die niet wil compenseren was al aan de gang voordat Putin los ging tenslotte.

Ik denk dat je dit misschien een interessante link zult vinden, hierin staan huidige compensaties die in de planning staan voor 2022. Want dat wat je zegt klopt niet, er is wel degelijk compensatie.
https://www.pricewise.nl/blog/compensat ... n-energie/
Een paar quotes eruit:
Citaat:
De vermindering energiebelasting stijgt. Dit is het bedrag dat al wordt verrekend op je stroomrekening, maar dat de overheid voor jou betaalt. In 2021 was dit bijna € 559,-. In 2022 is dat bijna € 825,-. Dit bedrag is voor elke stroomaansluiting gelijk.

= 266 euro voor elk huishouden
Citaat:
De belasting op stroom daalt met 6,9 cent per kWh, exclusief btw. Hoeveel je daarmee bespaart, hangt af het aantal kWh’s dat je verbruikt. Bij het gemiddelde verbruik dat het kabinet hanteert (huishouden van 2 volwassenen), is dat op jaarbasis € 162,-.

= 162 euro gemiddeld per huishouden
Citaat:
Boven op de vermindering energiebelasting, is er voor huishoudens met een inkomen op of net boven het sociaal minimum vanuit de gemeente eenmalig een tegemoetkoming van € 200,- beschikbaar ter ondersteuning van het betalen van de energierekening. Mensen in de bijstand krijgen dit bedrag automatisch op hun rekening in (waarschijnlijk) het eerste kwartaal van 2022. Andere mensen uit deze groep kunnen zich ervoor aanmelden. Er is een tegemoetkoming voor maximaal 800.000 huishoudens.

=200 euro voor voor de minima
Citaat:
Naast bovenstaande maatregelen, reserveert het kabinet € 150.000.000,- voor het nemen van energiebesparende maatregelen in slecht geïsoleerde woningen van huishoudens met lage inkomens. Gemeenten mogen het geld van het kabinet inzetten om deze huishoudens te helpen bij energiebesparing. De gemeente bepaalt, in overleg met woningcorporaties, waar zij het bedrag voor inzet.

Samenvatting:
Ieder huishouden krijgt een compensatie van pakweg 420 euro, give or take afhankelijk van je verbruik.
Mensen met een laag inkomen krijgen datzelfde, + 200 euro = 600 euro aan compensatie.
Woningcorporaties, dus huurhuizen voor met een lager inkomen krijgen 150 miljoen om de huurhuizen te verbeteren, zodat de huurders met een lager inkomen minder gas verbruiken en dus op lange termijn minder betalen.

Ik vind dat niet niks doen persoonlijk, en dit bericht hierboven is nog van voor de invasie. Het bericht wat kiki schreef is van na de invasieer, daaruit concludeer ik dat er dus nog compensaties bij gaan komen om het allemaal betaalbaar te houden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:30

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:04

Gezien het huidige tempo mbt het compenseren door de overheid kunnen we er lang op wachten.
Er zal alleen maar meer armoede ontstaan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:08

purny schreef:
Gezien het huidige tempo mbt het compenseren door de overheid kunnen we er lang op wachten.
Er zal alleen maar meer armoede ontstaan

Daar ben ik wel oprecht bang voor. Niet per se door het uitgeefgedrag van de overheid, maar juist doordat het een standaard gevolg is van oorlog.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:22

Sunnda schreef:
Als dit zo doorgaat komen we enorm in de problemen en zal dat voor veel mensen honger wereldwijd hongr betekenen.

Momenteel worden de boeren in Afrika kapotgemaakt.
Met EU subsidies en wat al niet.
... als we daar nou eens mee stopten, scheelt dat heel veel honger.
En als we de tariefmuren slopen, kan er ook geïmporteerd worden uit Afrika - krijgen de boeren daar een eerlijke prijs.
Citaat:
Hier vooral armoede en heel veel lege schappen in de winkel..

?
Er zijn natuurlijk bedrijven die veel met Rusland deden en dus klappen krijgen.
Dan moet je als ondernemer aan de bak.
Citaat:
Ik vraag mij bij de sancties wel af of veel mensen zich wel realiseren dat Rusland nu net een land is dat zichzelf kan bedruipen in tijde van schaarste.(qua beschikbare bronnen in het land zelf) Poetin en zijn kliek genoeg hebben om het de rest vab hun leven riant uit te houden en de bevolking van Rusland hem geen reet interesseert.

Ja, ik realiseer mij dit.
En wat dan nog?
Het is een betrouwbaar 'geweldloos wapen', kijk maar naar het apartheidsregime. (Toen duurde het jaren voor er een fractie gebeurde van wat nu gebeurt - maar het regime was snel weg.)
En de oligarchen wensen te 'shinen' in Londen, in Zwitserland, Monaco, New York - dat gaat allemaal niet door.
Citaat:
Want er is geen bedrijf die jouw voedsel naar de winkel gaat brengen als ze er zelf verlies op lijden door de hoge prijzen. Hoge transport en energiekosten zit in alles doorverweven.

Persoonlijk vind ik al jaren dat met name transport veel en veel te goedkoop is.
Aardbeien in februari, weekendje naar Barcelona: het is kolder.

Als we dat soort luxe afschaffen zitten we heus niet in crisis.

(In tegendeel: we zijn al in crisis, en de meeste mensen willen het niet zien. Wat minder luxe is alleen maar goed.)
Citaat:
We kunnen Rusland in crisis brengen, maar staan zelf ook aan het randje als we dit vol moeten houden.

(Als gezegd, die crisis is er al jaren...)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:19

Ik zie zo veel berichten van mensen die al een 'noodplan' achter de hand hebben wat betreft schuilkelders, emigreren/vluchten naar andere landen... Zelf ben ik wel wat nerveus rondom deze situatie omdat het voor mij 'nieuw' is dat er een invasie plaatsvindt in geografisch Europa. De Joegoslaviëoorlog heb ik namelijk niet echt actief meegemaakt. Ik vind mezelf dus best naïef in de letterlijke zin van de beschrijving, maar ik mis geheel het reflex om nu te gaan hamsteren en noodplannen uit te dokteren. Hoe zit dat nou? Is het een Koude Oorlog-reflex van angst richting Rusland dat er is ingeslopen?

Persoonlijk zie ik namelijk wel het nut in van nadenken over eigen voedselvoorziening (zowel als persoon en als land), maar ik vind vluchtroutes misschien juist weer wat voorbarig. Ik ben dus eigenlijk benieuwd 'waarom' mensen dit nu zo sterk als instinct hebben. Geen veroordeling, maar als iemand zijn/haar angst wat kan toelichten kan ik voor mezelf beter bepalen of ik toch maar een plan B t/m Z moet bedenken. :o

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:22

Hiraeth schreef:
Ik zie zo veel berichten van mensen die al een 'noodplan' achter de hand hebben wat betreft schuilkelders, emigreren/vluchten naar andere landen... Zelf ben ik wel wat nerveus rondom deze situatie omdat het voor mij 'nieuw' is dat er een invasie plaatsvindt in geografisch Europa. De Joegoslaviëoorlog heb ik namelijk niet echt actief meegemaakt. Ik vind mezelf dus best naïef in de letterlijke zin van de beschrijving, maar ik mis geheel het reflex om nu te gaan hamsteren en noodplannen uit te dokteren. Hoe zit dat nou? Is het een Koude Oorlog-reflex van angst richting Rusland dat er is ingeslopen?

Persoonlijk zie ik namelijk wel het nut in van nadenken over eigen voedselvoorziening (zowel als persoon en als land), maar ik vind vluchtroutes misschien juist weer wat voorbarig. Ik ben dus eigenlijk benieuwd 'waarom' mensen dit nu zo sterk als instinct hebben. Geen veroordeling, maar als iemand zijn/haar angst wat kan toelichten kan ik voor mezelf beter bepalen of ik toch maar een plan B t/m Z moet bedenken. :o

Ik deel jouw gevoel, ik ervaar wat verhoging van stress bij het lezen van al die plannen. Het is niet dat ik passief de situatie af zit te wachten hoor maar hamsteren ga ik (nu) echt niet doen.
Misschien naïef van mij maar ik ga me pas echt zorgen maken zodra het zover is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:24

Ik mis die reflex ook hoor. En ik heb de Joegoslavië oorlog en de Golfoorlog allebei ‘meegemaakt’.
Ik denk dat als een bom in het dorp valt, ik nog sta toe te kijken en snel naar binnen ga. :')
Ik ben geen held en ook geen vluchter, ik denk dat ik me liever plat laat bombarderen in mijn eigen huis. Heel raar als ik er zo bij nadenk eigenlijk. Misschien ben ik hierin wel extreem afwachtend en doe ik aan struisvogel spelen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:27

Ik denk ook dat we nuchter moeten blijven. op dit moment kun je je beter zorgen maken over de economische gevolgen dan over de Russen die bij ons binnen vallen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:29

Suzanne F. schreef:
Ik mis die reflex ook hoor. En ik heb de Joegoslavië oorlog en de Golfoorlog allebei ‘meegemaakt’.
Ik denk dat als een bom in het dorp valt, ik nog sta toe te kijken en snel naar binnen ga. :')
Ik ben geen held en ook geen vluchter, ik denk dat ik me liever plat laat bombarderen in mijn eigen huis. Heel raar als ik er zo bij nadenk eigenlijk. Misschien ben ik hierin wel extreem afwachtend en doe ik aan struisvogel spelen.

Ik denk niet eens dat het met struisvogel spelen te maken heeft. Wanneer een situatie dusdanig uit de hand loopt dat jouw leven/ het leven van je gezin/ dieren gevaar loopt reageer je vast op een (voor jou) passende manier.
Omdat we een dergelijke situatie niet hebben meegemaakt weten we simpelweg niet hoe we zullen reageren.
Daarom is niemand aansprakelijk te stellen voor de aanpak die hij/ zij neemt: het is niet iets waarin je getraind bent/ hebt, en je plannen kunnen nog zó ver uitgewerkt zijn, de werkelijke situatie is altijd anders dan men vooraf dacht.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:34

In zekere zin zit voorbereiden op situaties wel in het menselijke zijn. De reden dat dieren (en mensen) spelen is bijvoorbeeld om zich voor te bereiden op de jacht en het leven later. Het verhalen kunnen vertellen is ook een manier om je voor te kunnen bereiden op dingen. Het menselijke 'wat zou ik doen als...' is eigenlijk heel natuurlijk om te hebben om je dus gereed te voelen voor een dergelijke situatie. Alleen staat dus bij de één dat meer aan dan bij de ander, blijkt. Misschien heb ik wel een oeroud defectje wat dit betreft. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:38

Hiraeth schreef:

Emigreren/vluchten is niet ons plan. Maar we maken wel de kelder klaar voor 'als'. Het kost weinig moeite en is het niet nodig, dan is het niet voor niets, want de spullen in de kelder kunnen we gewoon gebruiken. Denk aan voedsel, toiletpapier, maar ook een EHBO-kit, gaskookstelletje en een satteliettelefoon.

Hamsteren doen we niet, ik heb standaard een voorraad staan en die vullen we nu iets meer over de komende weken, dan we normaal zouden doen.

En er komt een bed in de kelder, die staat er normaal niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:40

Suzanne F. schreef:

Dit had ik geschreven kunnen hebben.

Wat voorraden betreft: aan hamsteren doe ik ook niet, maar ik heb vorige week wel een flink aantal anderhalve literflessen water ingeslagen. Dat is sowieso handig om in huis te hebben. De directe aanleiding was overigens een geknapte waterleiding aan de andere kant van het dorp, waardoor er nog dagenlang berichten in de FB-groep rondgingen: 'bij wie komt er ook nog steeds bruin water uit de kraan?' Maar iig hoeven de kat en ik nu iig niet uit te drogen, wat er ook gebeurt :')

Al dacht ik gisteren op een willekeurig station in NL wel: zou daar een schuilkelder zitten? :o

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:46

Ik hamster niet, ik vlucht niet en maak ook geen voorbereiding voor wat als. Dat zie ik dan wel , voorlopig is het enigste wat we gedaan hebben steunen met dozen medicatie via dierenarts en een aantal transport boxen gedoneerd. En wanneer nodig vang ik mens en dier op.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:13

Het is sowieso verstandig om wat spullen in huis te hebben voor als er een keer wat gebeurt. Maar ik heb daar heel lang heel makkelijk over gedaan. De combinatie van de corona-crisis, verschillende natuurrampen, en nu de oorlog maken wel dat ik daar anders over ben gaan denken, en dat we gaan zorgen dat we wat basisdingen geregeld hebben (flessen water in huis, eten voor een paar dagen voor onszelf en voor de hond, kaarsen en lucifers, etc - zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... noodpakket ). En niet pas bij de laatste wc-rol nieuwe gaan kopen maar iets meer voorraad; en een beetje contant geld in huis. In de auto komen reddingsdekens erbij in de ehbo-doos (was ik sowieso van plan), en een nieuwe zaklamp want de vorige is stuk.

Echt grote rampen daar valt toch niet op te plannen. Maar als we een keer zonder stroom of zonder water komen te zitten, of de supermarkt is ongepland een dag dicht (denk aan storingen in het betalingsverkeer), dan zou dat geen probleem moeten zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:52

bigone schreef:
Ik hamster niet, ik vlucht niet en maak ook geen voorbereiding voor wat als. Dat zie ik dan wel , voorlopig is het enigste wat we gedaan hebben steunen met dozen medicatie via dierenarts en een aantal transport boxen gedoneerd. En wanneer nodig vang ik mens en dier op.

+1