Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:00

Janneke2 schreef:
"Verdeling wil zeggen dat we kwijt raken wat we nu hebben."

Ik vind dit een armoedige gedachte.

Arm aan inzicht ook.
Onze rijkdom is gebaseerd op uitbuiting en veroorzaakt oprukkende woestijnen.
I am sorry dat het zo is, maar het is zo.

En als ivm de oprukkende woestijnen de rivier de Nijl droogvalt, is Egypte ('het geschenk van de Nijl') onleefbaar.
En moeten we 80 miljoen Egyptenaren elders op de wereld huisvesten....

Verwoestijning wordt niet alleen veroorzaakt door onze rijkdom. Het wordt ook veroorzaakt door overbegrazing of juist door géén begrazing: veeteelt op te kleine stukken grond werkt kale grond in de hand en op kale grond kan niets groeien. Een mogelijke oplossing in dergelijke gebieden kan zijn om de natuur na te bootsen, door grote kuddes vee te verplaatsen over een groot gebied. Overbegrazing wordt op deze manier voorkomen, de dieren laten mest achter en verdelen organische stof over de grond. De kudde trekt verder naar een volgend gebied en het gras is weer groen tegen de tijd dat de kudde terugkeert.

https://www.ted.com/talks/allan_savory_ ... l#t-760014

Heel interessant en vooral hoopgevend voor iedereen die zich zorgen maakt over verwoestijning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:27

IMANDRA schreef:
Óf je moet een manier hebben om die stroom op te slaan.

Absoluut, maar in tegenstelling tot kernenergie waar je makkelijk tijd kan kopen om alle problemen in het proces opgelost te hebben (het gewoonweg opslaan van het afval tot je er wel iets mee kan), zal je in dit geval de capaciteit tot opslaan moeten hebben voordat je er volledig op overschakelt. Die capaciteit is er momenteel nog niet (technisch niet haalbaar), dus we zijn genoodzaakt om andere energiecentrales aan te houden voor de momenten dat ze nodig zijn (dat kan een kolencentrale, gascentrale, of in mijn ogen het liefst een kerncentrale).

Ik denk trouwens niet dat dit op korte termijn opgelost kan worden, kijk naar Duitsland waar de energieopwekking naar nul gaat als het sneeuwt en nauwelijks waait. Zo'n periode, die makkelijk een week of langer kan duren, zal je probleemloos moeten kunnen overbruggen wat een gigantische opslagcapaciteit vereist.

p.s. de natuur heeft al een schitterende manier gevonden om grote hoeveelheden energie op te slaan zonder dat het veel volume heeft: plutonium en uranium.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:20

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Óf je moet een manier hebben om die stroom op te slaan.

Absoluut, maar in tegenstelling tot kernenergie waar je makkelijk tijd kan kopen om alle problemen in het proces opgelost te hebben (het gewoonweg opslaan van het afval tot je er wel iets mee kan), zal je in dit geval de capaciteit tot opslaan moeten hebben voordat je er volledig op overschakelt. Die capaciteit is er momenteel nog niet (technisch niet haalbaar), dus we zijn genoodzaakt om andere energiecentrales aan te houden voor de momenten dat ze nodig zijn (dat kan een kolencentrale, gascentrale, of in mijn ogen het liefst een kerncentrale).

Ik denk trouwens niet dat dit op korte termijn opgelost kan worden, kijk naar Duitsland waar de energieopwekking naar nul gaat als het sneeuwt en nauwelijks waait. Zo'n periode, die makkelijk een week of langer kan duren, zal je probleemloos moeten kunnen overbruggen wat een gigantische opslagcapaciteit vereist.

OF een andere manier van omgaan met de energievoorziening, net zoals veel off-grid gebruikers kiezen om een betrouwbaarheid van 99% te bouwen ipv de 99.96-99.98% zoals we nu doen. Die laatste 0.96% is daar nl 60% van de systeemkosten. We zien ook dat in andere landen waar de betrouwbaarheid van het electriciteitsnet niet zo hoog is als hier het leven gewoon door gaat als de boel (weer) eens plat ligt. Iets wat hier nu onmogelijk lijkt, met alle ellende van dien. Gek genoeg is iets minder betrouwbaar een sterker systeem, naast beter betaalbaar en minder middelen nodig.
https://www.lowtechmagazine.com/2018/12 ... urity.html

En :
https://www.lowtechmagazine.be/2017/09/ ... snet-.html
https://www.lowtechmagazine.be/2017/12/ ... pslag.html

Anders denken dus.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:41

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:
En de electrische auto die zo wordt gepromoot en de warmtepompen die overal moeten komen, allemaal stroomslurpers

Elektrische auto's zijn in verhouding altijd nog 10x schoner dan een auto die op fossiele brandstof rijd.

Maar al die accus en stroom moeten ook ergens vandaan komen. De grondstoffen voor accu’s zijn eindig en worden bepaald niet milieubewust gewonnen. Het voordeel van elektrisch rijden is imho vooral een belastingvoordeel en geen oplossing.

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... oen-is-het

https://autobahn.eu/artikel/18704/tesla ... ondstoffen

https://www.parool.nl/nieuws/congo-beta ... ~be1184fa/

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:43

nps schreef:
Maar al die accus en stroom moeten ook ergens vandaan komen. De grondstoffen voor accu’s zijn eindig en worden bepaald niet milieubewust gewonnen. Het voordeel van elektrisch rijden is imho vooral een belastingvoordeel en geen oplossing.

En tegen dat ook de gewone man zich een elektrische auto kan veroorloven dan gaan de belastingen erop weer flink omhoog, dat was ook 't geval met op gas rijden jaren geleden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:12

elnienjo schreef:
En tegen dat ook de gewone man zich een elektrische auto kan veroorloven dan gaan de belastingen erop weer flink omhoog, dat was ook 't geval met op gas rijden jaren geleden.

Het milieubeleid heeft inderdaad vaak een dubbele bodem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:28

Loretta schreef:
elnienjo schreef:

Het milieubeleid heeft inderdaad vaak een dubbele bodem.

Commentaar van de partij voor de Dieren : zo werkt het kapitalisme.
De pvdd komt op voor onder andere de dieren, omdat die helemaal onderaan in de pikorde staan.
Jan met de pet staat wat hoger, Marie met het schort er tussen in.
De "derde 'rangs' wereld" staat nog weer lager.

En hoe lager in de pikorde, hoe meer je de klappen van boven 'mag' opvangen...

Een beetje subsidie hier en wat repareren daar is niet voldoende - het hele systeem moet op de schop.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:09

elnienjo schreef:
nps schreef:

Elektrische auto's worden steeds meer betaalbaar (je kan een nieuwe kopen voor 35k, wat relatief maar ietsjes duurder is dan bijv een Opel Corsa – ook een 'normale mensen auto'). Naarmate er meer auto's verkocht worden komen er ook meer tweedehands en wordt het voor mensen die geen nieuwe kunnen aanschaffen ook steeds interessanter.

Ja, die accus en stroom moeten ergens vandaan komen. En op dit moment is het niet ideaal. Maar dat wil niet zeggen dat we er niet keihard op in moeten zetten, want de mogelijkheden zijn er wél en een EV is nog lang niet uitontwikkeld. De energie wordt steeds groener omdat men meer en meer overgaat op groene energie (maar zelfs met grijze energie + bouw + sloop meegenomen is een EV nog beter voor het milieu). En de accu's gaan ook met sprongen vooruit: ook daar speelt milieubewust en eindige grondstoffen mee. Tesla is bijv. bezig met kobalt uit zijn accu's te werken en de wetenschap is druk bezig met milieuvriendelijkere batterijen.

Ik zie het rijden van elektrische auto's –of beter gezegd 'voertuigen' want bijv bussen worden ook elektrisch, (natuurlijk in combinatie met andere dingen)– dus echt wel als een oplossing. Het is meer dan 'alleen maar een belastingvoordeel' want je stoot toch echt een stuk minder uit, zelfs als je álles meeneemt wat er in zo'n EV zit. Het maakt dus wel degelijk verschil, ook op individueel niveau.

Ik kijk dus uit naar regelgeving die zegt dat er per 20XX alleen nog maar elektrische auto's nieuw verkocht / geproduceerd mogen worden.

Exitium

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:18

IMANDRA schreef:
Elektrische auto's worden steeds meer betaalbaar (je kan een nieuwe kopen voor 35k, wat relatief maar ietsjes duurder is dan bijv een Opel Corsa – ook een 'normale mensen auto'). Naarmate er meer auto's verkocht worden komen er ook meer tweedehands en wordt het voor mensen die geen nieuwe kunnen aanschaffen ook steeds interessanter.

Is maar wat je relatief noemt. Een Corsa heb je vanaf € 17.799 een elektrische Corsa vanaf € 30.599. >70% duurder vind ik toch een behoorlijk verschil.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:23

Exitium schreef:
IMANDRA schreef:

Is maar wat je relatief noemt. Een Corsa heb je vanaf € 17.799 een elektrische Corsa vanaf € 30.599. >70% duurder vind ik toch een behoorlijk verschil.

ik heb destijds de automaten vergeleken volgens mij (moet toegeven dat het een tijdje geleden is, maar toen lag het niet heel ver van elkaar af). Schakel is inderdaad een stuk goedkoper nog. Maar ook dat verschil gaat zich dichten de komende tijd :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:25

Ik rij auto's van maximaal 10.000 euro tweedehands. Daar heb je geen elektrische voor, of eentje met 'n afgeragde accu waar je gelijk nog een aantal duizenden tegenaan moet gooien om te vervangen.

En tegen dat elektrisch de norm is, reken er dan maar op dat die laadpalen explosief in prijs stijgen. Het geld moet toch ergens vandaan komen. De rijken zijn eerst plat gesubsidieerd om een Tesla naast hun slurpende SUV's in de oprit te zetten, maar als iedereen aan een elektroauto zit moet de schatkist toch weer gevuld worden door de rest van de bevolking.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:41

Om precies te zijn, de schatkist moet gevuld worden om de zaken die we gezamenlijk willen regelen te kunnen betalen. Daar betalen we namelijk belasting voor. Het idee dat er bijvoorbeeld meer geld naar de zorg toe moet, maar er tegelijkertijd niet voor willen betalen, dat werkt dus niet.

Wat waterstof betreft: https://www.nu.nl/klimaat/6119767/energ ... issen.html

De energiebedrijven en milieu-organisaties zien dus wel een toekomst in waterstof.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:57

elnienjo schreef:
Ik rij auto's van maximaal 10.000 euro tweedehands. Daar heb je geen elektrische voor, of eentje met 'n afgeragde accu waar je gelijk nog een aantal duizenden tegenaan moet gooien om te vervangen.

En tegen dat elektrisch de norm is, reken er dan maar op dat die laadpalen explosief in prijs stijgen. Het geld moet toch ergens vandaan komen. De rijken zijn eerst plat gesubsidieerd om een Tesla naast hun slurpende SUV's in de oprit te zetten, maar als iedereen aan een elektroauto zit moet de schatkist toch weer gevuld worden door de rest van de bevolking.

Nog niet. Maar komt wel dat ook jij een elektrische met goede accu kan krijgen.

Karl66 schreef:
Om precies te zijn, de schatkist moet gevuld worden om de zaken die we gezamenlijk willen regelen te kunnen betalen. Daar betalen we namelijk belasting voor. Het idee dat er bijvoorbeeld meer geld naar de zorg toe moet, maar er tegelijkertijd niet voor willen betalen, dat werkt dus niet.

Wat waterstof betreft: https://www.nu.nl/klimaat/6119767/energ ... issen.html

De energiebedrijven en milieu-organisaties zien dus wel een toekomst in waterstof.

En dit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:08

Het maakt ook giganntisch veel uit hoe vaak je een auto gebruikt. Als je voor een paar duizend euro een oude vervuilende auto koopt waar je weinig mee rijdt dan is die auto niet erg vervuilend te noemen omdat die het grootste deel van de tijd stil staat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:41

Maar dan kan je beter voor een deelauto gaan. Dat is goedkoper en minder vervuilend.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:45

Karl66 schreef:
Maar dan kan je beter voor een deelauto gaan. Dat is goedkoper en minder vervuilend.

Maar je verliest wel je onafhankelijkheid als je een auto moet reserveren voor een bepaald tijdstip en je zult ook vervoer moeten hebben naar zo'n deelauto toe.
Het grote gemak van een auto is dat je ala minute ergens naartoe kunt zonder daar over na te hoeven denken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:13

En dus kan je kiezen voor een eigen auto. Met als conseqentie dat je daar veel meer geld aan kwijt bent en dat het slechter voor het milieu is. Maar het is een keuze die je kan maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:05

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:37

Smerige streek van 't CDA. Je moet er heel wat jaar voor gewerkt hebben voor je die 2 jaar WW krijgt en nu willen ze dat ook nog afpakken? Hoop dat dit standpunt ze veel stemmen gaat kosten.
Wellicht kunnen ze de wachttijd van politici terugbrengen naar 1 jaar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:07

Dat vind ik dus ook. Eerst het wachtgeld van politici aanpassen. En als ze dan na een jaar nog niks op hun eigen niveau hebben, dan gaan ze toch gewoon op een lager niveau aan de slag? Gewoon met een tijdelijk contractje in een callcenter of zo, precies zoals ze dat van de rest van Nederland verwachten. Laten we hopen dat dit idee het CDA net zoveel pijn gaat doen als hun voorstel om de AOW en WAO aan te pakken in '94.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:03

elnienjo schreef:
Smerige streek van 't CDA. Je moet er heel wat jaar voor gewerkt hebben voor je die 2 jaar WW krijgt en nu willen ze dat ook nog afpakken? Hoop dat dit standpunt ze veel stemmen gaat kosten.

Smerig...?
Ik ben het er verregaand niet mee eens.
Maar dit is gewone, rechtse politiek.
(En och, tja - rechtse mensen denken nu eenmaal zo: pech gehad, eigen schuld, dikke bult, niet mijn pakkie-an, zoek het zelf maar uit, etc. De smerigste vind ik 'dat het goed voor je is als iedereen je laat barsten', en Lubbers van het cda wist 'dat voor wie wil werken er altijd wel werk is'. Oogkleppen heet dat: voor wie een bedrijf als Hollandia Kloos heeft is het waar...)

En dan moest je beter maar niet schelden op politici ("ze", wie precies? - moesten het wachtgeld eens aanpakken)
maar niet op een vvd- achtige partij stemmen (zoals cda of pvv).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-03-21 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:07

Janneke2 schreef:
elnienjo schreef:

Smerig...?
(En och, tja - rechtse mensen denken nu eenmaal zo: pech gehad, eigen schuld, dikke bult, niet mijn pakkie-an, zoek het zelf maar uit, etc. De smerigste vind ik 'dat het goed voor je is als iedereen je laat barsten', en Lubbers van het cda wist 'dat voor wie wil werken er altijd wel werk is'. Oogkleppen heet dat: voor wie een bedrijf als Hollandis Kloos heeft is het waar...)

En dan moest je beter maar niet schelden op politici ("ze", wie precies? - moesten het wachtgeld eens aanpakken)

PVV is juist sociaal, ze zijn rechts wat betreft immigratieproblematiek

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:10

Kiezersbedrog.

Ik heb eerder al geschreven dat ik het woord 'leentje buur spelen' maar niet gebruik. (Jatten bij de SP is de betere omschrijving. Kiezersbedrog hoort geen goedmiedige aanduiding bij.)

Verdiep je eens in hoe het ""sociale"" programma van de pvv zich vertaalt in stemgedrag in de Tweede Kamer.

Leugens zijn het.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:19

Janneke2 schreef:
elnienjo schreef:

Smerig...?
(En och, tja - rechtse mensen denken nu eenmaal zo: pech gehad, eigen schuld, dikke bult, niet mijn pakkie-an, zoek het zelf maar uit, etc. De smerigste vind ik 'dat het goed voor je is als iedereen je laat barsten', en Lubbers van het cda wist 'dat voor wie wil werken er altijd wel werk is'. Oogkleppen heet dat: voor wie een bedrijf als Hollandia Kloos heeft is het waar...)

Laten we "rechtse mensen" niet over een kam scheren aub.
Ik, als VVD-stemmer, ben het namelijk ook niet eens met het inkorten ervan. Zeker met de faillissementen en reorganisaties in het vooruitzicht na Corona: mensen kunnen het dan hard gebruiken.

Ik kan overigens ook niet vinden wat andere rechtse partijen hiervan vinden. Heeft iemand een bron of artikel toevallig?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:23

Ik vind dat een loffelijk standpunt, Imandra.
Maar het staat haaks op de rechtse traditie van laissez fair, liberalisme en een zich 'terugtrekkende' overheid.
(Dit laatste zegt onze eerste 'dienaar' ook al een aantal maanden... Dat we de overheid keihard nodig hebben.)