Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:58

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:
Nou ja, daarom ga je dus in gesprek. Nog niet zo lang geleden bleek dat kinderen van laagopgeleide/ gekleurde ouders vaak een lager schooladvies krijgen. Uitzendbureaus zijn vaak bereid mee te werken aan ethnisch profileren (maw als een bedrijf zegt dat ie alleen Nederlanders wil krijgt ie die). Een keer werk maken van het realistisch weergeven van "volkshelden". Ik denk dat er veel concrete stappen zijn die op verschillende niveaus gezet kunnen worden :j

Blanke tokkie kinderen komen ook vaak niet hoger dan hun ouders. Ligt dan aan 't sociale milieu, niet aan het kleurtje lijkt me.
Wat moet men dan doen, als de ouders hun kinderen niet stimuleren? Ze hebben ook geen geld voor bijlessen lijkt me. En dat lijkt me ook niet iets waar je de belastingbetaler voor op kunt laten draaien.
Misschien kunnen er weer kostscholen komen waar kinderen een gedegen bij onze westerse maatschappij passende opvoeding en scholing kunnen krijgen?

Kostscholen zou voor kinderen - ongeachte kleur of afkomst - die van huis uit niet gestimuleerd worden een kans bieden, investeren in hun toekomst.

volkshelden moet je met rust laten, richt je op de toekomst

wie alsmaar het excuus in het verleden zoekt ziet nooit de toekomst
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-20 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:00

Marie_Anne schreef:
Wat hebben sommigen hier hun kop diep in het zand zeg. Jullie lijken echt te willen ontkennen dat er racisme bestaat in Nederland.
Dit gebeurt gewoon. Waarom accepteren jullie dit niet, maar doen jullie zo hard je best dit te ontkennen?

Tuurlijk joh. Een vrouw die een handtasje bij iemand met een kleurtje afschermt is een racist. Het feit dat ze dat ook doet bij blanke mannen en soms ook bij blanke vrouwen doet dan weer niet terzake. Natuurlijk bestaat er racisme. Maar dit soort voorbeelden zijn gewoon onzinnig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:10

Eens hoor, dat bestaat ook enorm. Het snel trekken van de rasisme kaart terwijl dezelfde reactie er was geweest als een blanke man binnen kwam stappen. Ik woonde vlakbij een groep voor moeilijk opvoedbare kids. Die hebben natuurlijk een verleden en poedersuiker jeugd. Maar als je maar als te lang keek was het 'wat kijk je joh, nog nooit een donker perspkn gezien, racist'. Sloeg nergens op.

Maar feit is dat het er nog teveel is. Zag een 'mooi' experiment langs komen van iemand die een fiets slot door gaat zagen. En dan 3 verschillende mannen. De blanke wordt amper aangesproken of zelfs geholpen. De donkere persoon wordt veel aangesproken en niet geloofd dat het zijn fiets is en hij de sleutel kwijt is. Idem voor de half donkere man. Bij de laatste 2 wordt de politie meermaals gebeld. Bij de eerste niet. Ik vond dat echt wel een schrikbarende uitkomst. En illustreerde mooi hoe erg het nog speelt in onze samenleving.

Neemt niet weg dat ik de huidige demonstraties niet vind kunnen.

En dat filmpje van die beeldenstorm, idd als beesten... Bizar.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 08-06-20 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:10

Ik ben zelf ook schuldig. Er kwam enkele jaren geleden een man via marktplaats iets op halen. Hij belde en vertelde in gebrekkig nederlands dat hij het niet kon vinden.
Wacht maar zei ik, ik ga wel langs de weg staan.
Het was donker en ik woon in buitengebied.
Ik zag een auto aan komen met een man in traditioneel islamitisch kleding er in.
Oh... daar sta je dan als vrouw alleen.
Dat schoot door mijn hoofd....
Ben er heel boos over geweest (op mezelf) want het was een hartstikke aardige man..

Maar het is ook net wat je mee maakt natuurlijk.
Mijn moeder heeft jaren op het Zuidplein gewerkt. 9 van de 10 keer als er wat gestolen werd of er gezeik was, waren het donkere mensen...

Ik ben als kind aangevallen door een Duitse herder, ik weet ook wel dat niet elke Duitse herder een valse rothond is, maar als ik ze niet kent ben ik op voorhand voorzichtig...

Hoewel dit meer etnisch profileren is dan discriminatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:14

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-20 08:27, in het totaal 3 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:17

Tancreda4 schreef:
Eens hoor, dat bestaat ook enorm. Het snel trekken van de rasisme kaart terwijl dezelfde reactie er was geweest als een blanke man binnen kwam stappen. Ik woonde vlakbij een groep voor moeilijk opvoedbare kids. Die hebben natuurlijk een verleden en poedersuiker jeugd. Maar als je maar als te lang keek was het 'wat kijk je joh, nog nooit een donker perspkn gezien, racist'. Sloeg nergens op.

Maar feit is dat het er nog teveel is. Zag een 'mooi' experiment langs komen van iemand die een fiets slot door gaat zagen. En dan 3 verschillende mannen. De blanke wordt amper aangesproken of zelfs geholpen. De donkere persoon wordt veel aangesproken en niet geloofd dat het zijn fiets is en hij de sleutel kwijt is. Idem voor de half donkere man. Bij de laatste 2 wordt de politie meermaals gebeld. Bij de eerste niet. Ik vond dat echt wel een schrikbarende uitkomst. En illustreerde mooi hoe erg het nog speelt in onze samenleving.

Neemt niet weg dat ik de huidige demonstraties niet vind kunnen.

En dat filmpje van die beeldenstorm, idd als beesten... Bizar.

Dat filmpje kijk ik in de klas ook altijd. Met daarbij een gesprek wie altijd zijn tas moet laten zien in de jumbo. Naast kleur is het verschil jongen/meisje hier ook altijd groot. Maar bij dit filmpje vind ik het ook schrikbarend hoe iedereen zich blijkbaar herkent in de witte meneer. Welke
Kleur je ook hebt en ook bij het aanspreken. Die vooroordelen heeft dus iedereen. Is er in gestampt en dat is vooral ook zorgelijk. Is ook voor een groot deel profileren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:31

Dan komt ook nog een stukje exposie erbij.
Als je altijd in een klein traditioneel dorpje gewoond hebt zie je al snel dingen als anders en eng.
Ik weet nog dat mijn moeder vertelde dat er in de kerk gefluisterd werd dat ik (uitwonend in een stad) er zo duidelijk stads uit zag _O-
Ook was het verschrikkelijk genant toen er een kleermaker uit Rotterdam kwam die Marrokaanse roots had (maar NL was). Het was voor de dames in het dorp heel normaal om te spreken over „die Marrokaan“. Ik sprong behoorlijk uit mijn vel toen ik mijn moeder zo hoorde. Later is er steeds meer variatie gekomen en werd het dus normaler.
Je hebt het ook sterk met mensen met veel tatoes, die worden toch ook vaak als eng gezien terwijl een ingekleurde arm helemaal niets zegt over de persoon behalve dat je waarschijnlijk geen slecht inkomen heeft als je volledig ingekleurd bent :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:38

Loretta schreef:
Marie_Anne schreef:
Wat hebben sommigen hier hun kop diep in het zand zeg. Jullie lijken echt te willen ontkennen dat er racisme bestaat in Nederland.
Dit gebeurt gewoon. Waarom accepteren jullie dit niet, maar doen jullie zo hard je best dit te ontkennen?

Tuurlijk joh. Een vrouw die een handtasje bij iemand met een kleurtje afschermt is een racist. Het feit dat ze dat ook doet bij blanke mannen en soms ook bij blanke vrouwen doet dan weer niet terzake. Natuurlijk bestaat er racisme. Maar dit soort voorbeelden zijn gewoon onzinnig.

Ach kom, hou toch op Loretta. Veel vrouwen doen dat bij iedere zwarte man en echt niet bij iedere witte man. En al helemaal niet bij witte vrouwen. Dit is juist een uitstekend voorbeeld van hoe dat onbewust werkt. Zie ook het voorbeeld van het filmpje van de fiets hierboven.
Mij is dat echt werkelijk nog nooit in mijn leven overkomen. Ik geloof vast dat er ook witte vrouwen en mannen zijn met een bepaald uiterlijk die vooroordelen tegenkomen, en die dat wel overkomt. Maar als een zwarte man er als een keurige huisvader uitziet zal hij nog steeds dit soort reacties, vaak onbewust, krijgen.
Nou, hou je kop maar lekker in het zand dan joh. Jij wil het zo graag ontkennen, dan houdt het ook gewoon op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:42

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-20 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:44

Het is gister in Brussel toch best wel uit de hand gelopen.
Vernielingen, plunderingen, politie aanvallen,... :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:04

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... -racisme-hé-donkere-kinderen-niet-van-jou-zeker/ar-BB15as53?ocid=spartandhp

Marie-Anne
is relevant omdat het in alle lagen van de bevolking voorkomt dat een blanke - in dit geval uit voorzorg - al zelf rijdt als ze een landsgrens overgaat, of een andere naam aanneemt in een sollicitatie (een van haar kinderen)

of zoals ze schrijft:
We moeten al heel lang erkennen dat als het anderen pijn doet en kwetst, dan is dat niet het deel van een kinderfeest waar je zo aan vast moet houden", vindt Kaag.

we lezen, zien horen en ervaren het in alle lagen van de bevolking alleen we gaan er op een andere manier mee om

maar als verandering eenzijdig zijn komt het niet de saamhorigheid ten goede, dan ga je symptoombestrijden en dat kan nooit de bedoeling zijn
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-20 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:14

Als gekleurde nederlander ben ik gek op zwarte piet. Mijn zwarte neefjes gingen stoer als zwarte piet verkleed, zwarte piet was een held.
Later in het verpleeghuis zelf als zwarte piet verkleed .

Mijn donkere / gekleurde ( tja hoe moet ik dat nu deze dagen noemen?) moest ook lachen toen ik als kleuter in supermarkt heel blij riep ohhhhh zwarte piet naar een meneer die echt zwart was.
Heb het nooit met racisme in verband gebracht.

Zelf ben ik wel eens bijzonder bejegend , als goh wat spreek je goed Nederlands.
Maar ook door bepaalde mensen in de tram bekeken worden of ik een afvallige ofzo was in mijn jurkje blote armen.
Dat vond ik pas vervelend! Daar wordt ik opstandig van.

Maar met alles is het hoe ga je er zelf mee om? Daar heb je een keuze in.

Ik vind het wel enorm vervelend als ik opgelegd krijgt dor een bepaalde groepering in de samenleving dat ik mij gediscrimineerd zou moeten voelen. Dat bepaal ik zelf wel !

Aan de demonstraties erger ik mij rot ; mbt vind ook veel mensen maar wat roepen en meelopen. En gewoon onrespectvol bezig. Terwijl ze andere daarvan beschuldigen.

En zulke bijeenkomsten vind ik niet kunnen in de corona tijden.
Laatst bijgewerkt door Svadilfari1 op 08-06-20 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:15

MCE schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... -racisme-hé-donkere-kinderen-niet-van-jou-zeker/ar-BB15as53?ocid=spartandhp

Marie-Anne
is relevant omdat het in alle lagen van de bevolking voorkomt dat een blanke - in dit geval uit voorzorg - al zelf rijdt als ze een landsgrens overgaat, of een andere naam aanneemt in een sollicitatie (een van haar kinderen)

wij zien lezen, zien, horen ervaren het zelf we steken heus de kop niet in het zand, we gaan er alleen anders mee om

Je link werkt niet. Als ik de titel google krijg ik een interview met minister Kaag over oa dat haar man wordt aangezien voor klusjesman (hij is zwart, en tandarts), bedoelde je die?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:17

Magrathea schreef:
MCE schreef:

Marie-Anne

wij zien lezen, zien, horen ervaren het zelf we steken heus de kop niet in het zand, we gaan er alleen anders mee om

Je link werkt niet. Als ik de titel google krijg ik een interview met minister Kaag over oa dat haar man wordt aangezien voor klusjesman (hij is zwart, en tandarts), bedoelde je die?

ja, jammer dat de link niet werkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:25

Svadilfari1 schreef:
Als gekleurde nederlander ben ik gek op zwarte piet. Mijn zwarte neefjes gingen stoer als zwarte piet verkleed, zwarte piet was een held.

Mijn donkere / gekleurde ( tja hoe moet ik dat nu deze dagen noemen?) moest ook lachen toen ik als kleuter in supermarkt heel blij riep ohhhhh zwarte piet naar een meneer die echt zwart was.

Zelf ben ik wel eens bijzonder bejegend , als goh wat spreek je goed Nederlands.
Maar ook door bepaalde mensen in de tram bekeken worden of ik een afvallige ofzo was in mijn jurkje blote armen.

Ik vind het wel enorm vervelend als ik opgelegd krijgt dor een bepaalde groepering in de samenleving dat ik mij gediscrimineerd zou moeten voelen. Dat bepaal ik zelf wel !

Aan de demonstraties erger ik mij rot ; mbt vind ook veel mensen maar wat roepen en meelopen. En gewoon onrespectvol bezig. Terwijl ze andere daarvan beschuldigen.

Dit is precies wat enkele vrienden en oud collega's van me zeiden:
Of je je gediscrimineerd voelt ligt aan je zelf. Daar heb je een keuze in.

Zij vinden het wel grappig door een kind aangesproken te worden in zwarte piet, want voor een kind is dat een grote vriend. Dus eigenlijk een compliment.

Ik heb zelfs enkele donkere vrienden die Wilders hebben gestemd.
Zij zijn er zo klaar mee dat bepaalde jeugd er een rotzooitje van maakt en wat thee gedronken word en verder niets.
Aanpakken die hap is wat zij juist willen.
En wil je iets in het leven zul je er zelf voor moeten gaan.
Heel bijzonder, die hebben nooit zonder werk gezeten en hebben nooit het gevoel gehad dat ze door hun naam geen baan hebben kunnen krijgen.
Hebben wel een fijne opleiding en CV, En zullen in een gesprek ook goed te voorschijn komen.
Dan word er hier in Nederland echt wel door de kleur heen gekeken.

Maar zeg je dat hier op bokt word je daarin niet eens geloofd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:26

Marie_Anne schreef:

Dat gebeurt andersom toch net zo goed? Ik word als blanke vrouw ook eerder rot behandeld (als in uitgescholden, toegesist of erger) door mannen uit lichtgetinte bevolking. Juist Surinamers/Antillianen heb ik tot een paar jaar terug altijd als gelijkwaardig in onze Nederlandse samenleving gezien, maar Sylvana heeft met haar haatcampagne weinig goeds gedaan. Zie nu Akwasi die tot geweld oproept en zijn aanhangers ophitst.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:28

Maar als 40% zich wel gediscrimineerd voelt is dat toch 40% te veel? En houdt de wereld op buiten Nederland ja?

In bijvoorbeeld Amerika en Zuid-Afrika is ook geen racisme? Ik ben niet alleen gaan demonstreren voor Nederland hoor gisteren. Maar voor alle mensen. Want landsgrenzen zijn bedacht door mensen. Iemand in een ander land is niks meer of minder waard dan een Nederlander.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:29

Svadilfari1 schreef:

ik ben 5 jaar geleden verhuisd naar de bijbelbeld want wilde op een boerderij wonen dus buiten grens Gelderland/ Utrechtse Heuvelrug Ik kom uit Amsterdam en ben rijkelijk getatoeëerd. Ik werd hier met afschuw in de winkels aangekeken door de dames in hun rokken.
Ik heb er nu geen last meer van want vind hen een zeer sneu bekrompen leven lijden.
Maar kan niet ontkennen ik mij in het begin daar best ongemakkelijk door voelde

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:29

_Penotti schreef:
Svadilfari1 schreef:

Dit is precies wat enkele vrienden en oud collega's van me zeiden:
Of je je gediscrimineerd voelt ligt aan je zelf. Daar heb je een keuze in.

Zij vinden het wel grappig door een kind aangesproken te worden in zwarte piet, want voor een kind is dat een grote vriend. Dus eigenlijk een compliment.

Ik heb zelfs enkele donkere vrienden die Wilders hebben gestemd.
Zij zijn er zo klaar mee dat bepaalde jeugd er een rotzooitje van maakt en wat thee gedronken word en verder niets.
Aanpakken die hap is wat zij juist willen.
En wil je iets in het leven zul je er zelf voor moeten gaan.
Heel bijzonder, die hebben nooit zonder werk gezeten en hebben nooit het gevoel gehad dat ze door hun naam geen baan hebben kunnen krijgen.
Hebben wel een fijne opleiding en CV, En zullen in een gesprek ook goed te voorschijn komen.
Dan word er hier in Nederland echt wel door de kleur heen gekeken.

Maar zeg je dat hier op bokt word je daarin niet eens geloofd.

Ik heb op 'n bedrijf gewerkt waar het personeelsbestand behoorlijk internationaal was. Gewoon HBO functies. Iedereen werd voor vol en gelijkwaardig aan gezien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:30

Ik heb voor een bedrijf gewerkt waar ze zeker “die moslims” niet aan zouden nemen. :)

Ik heb geboord dat “die buitenlandse typetjes in de Apple winkel hem niet bevielen”.

Ik heb gehoord;“Altijd weer die .... * insert ras *”
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 08-06-20 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:31

Dat was op de dat bedrijf ook.
Was een internationaal bedrijf met echt collega's uit alle windstreken.
Allemaal hbo of hoger opgeleid. Dat maakt misschien juist het verschil.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:33

Ik heb gehoord dat een juf zei; “als jij je niet kan gedragen ga je maar terug naar je eigen land”.

Racisme is niet in Nederland. :n
Bullshit

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:34

Marie_Anne schreef:
Ach kom, hou toch op Loretta. Veel vrouwen doen dat bij iedere zwarte man en echt niet bij iedere witte man. En al helemaal niet bij witte vrouwen. Dit is juist een uitstekend voorbeeld van hoe dat onbewust werkt. Zie ook het voorbeeld van het filmpje van de fiets hierboven.
Mij is dat echt werkelijk nog nooit in mijn leven overkomen. Ik geloof vast dat er ook witte vrouwen en mannen zijn met een bepaald uiterlijk die vooroordelen tegenkomen, en die dat wel overkomt. Maar als een zwarte man er als een keurige huisvader uitziet zal hij nog steeds dit soort reacties, vaak onbewust, krijgen.
Nou, hou je kop maar lekker in het zand dan joh. Jij wil het zo graag ontkennen, dan houdt het ook gewoon op.

Uiterlijke verzorging is meer van belang dan kleur. Een blanke man met hoodie zal ik als potentieel dreigender beschouwen dan een donkere gladgeschoren man, strak in 't pak.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 08-06-20 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:36

MarlindeRooz schreef:
Ik heb gehoord dat een juf zei; “als jij je niet kan gedragen ga je maar terug naar je eigen land”.

Racisme is niet in Nederland. :n
Bullshit

Evengoed vaak als Nederlander gehoord als je iets negatiefs zegt: dan rot je maar op naar 'n ander land.