Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:55

Wat leuk Malenka...!

Ik vind infrarood panelen een prettige warmte geven. Apart, ook "het kwk staat op 17 graden", maar als mens heb je het lekker warm.
Uiteraard horen er wat zonnepanelen bij.... ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:09

Enorm gaaf, Malenka!
Wat betreft glas op het zuiden, dat geeft vooral op koude winterdagen echt een heerlijke warmte. Ik weet niet welke kant van het huis op het zuiden is gericht, maar als de uitbouw die kant op staat dan zou je er over kunnen denken om dat stukje dak ook transparant te maken.
Driekwart van het jaar heb je daar profijt van, en voor de zomer en koude nachten in de winter is het dan erg fijn om een dakgordijn dicht te kunnen schuiven die zorgt voor schaduw en isolatie.
Sowieso fijn bij glas; zware, verduisterende gordijnen. Niet alleen in de winter om de kou buiten te houden, maar ook in de zomer om de warmte buiten te houden. Ik hoop dat dat mogelijk is met een gebogen dak.

Hebben jullie al plannen voor wateropvang? Het is natuurlijk ideaal als je zo'n dak kan gebruiken om regenwater op te vangen om mee te douchen en voor de wc/was/afwas etc. Sommige gemeenten geven daar zelfs subsidie op.

Ik vind het in ieder geval heel erg gaaf!

We hebben zelf gekozen voor een aanbouw van glas op het zuiden, en daar zijn we nog steeds enorm blij mee. Vandaag was het er weer heerlijk 24 graden door het zonnetje dat zich af en toe liet zien, maar het is er ook al 30 geweest vorige week. Dan hoef ik een paar dagen niet te stoken, die warmte trekt het hele huis in en blijft daar heerlijk hangen.
Wij hebben bij deze aanbouw gebruik gemaakt van een vouwdeur, en dat is vooral in de zomer enorm fijn, en kan ik ook zeker aanraden :j

https://boktimg.nl/img/m/SoTbxc.jpg

https://boktimg.nl/img/m/hkfLWC.jpg

https://boktimg.nl/img/m/lIPqme.jpg

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:27

Allright, gaan we. Moet ik er dus even naast bovenstaande opmerkingen bij zeggen dat sommige punten niet goed te checken zijn: "in 2017 steeg de energiebehoefte met 4.2%" - ten opzichte van wanneer? Welke energiebehoefte? Maar goed ik doe mijn best.

Citaat:
e aantallen inwoners in Nederland is gegroeid naar 17,2 miljoen(2018) en dus 70% gegroeid t.o.v. 1950. Het aantal stuks melkvee is in die periode gelijk gebleven is circa 1,5 miljoen.

Het aantal melkkoeien is zeer zeker niet gelijk gebleven in die tijd: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/05 ... -1950-2015
We zien een piek in de jaren 80 van circa 2,5 miljoen dieren en in 2015 zaten we weer in een stijgende lijn (1,6 miljoen). Daarnaast is de melkveehouderij ongeveer de enige met die cijfers: de varkenshouderij vertienvoudigde, het aantal vleeskoeien ook. Deze uitspraak geeft een vertekend beeld.

Citaat:
De aantallen personenauto’s in Nederland is gegroeid naar 8,5 miljoen en was in 1950 139000 stuks. Stijging 160%.Motoren, scooters, pleziervaart en vrachtvaart etc. zijn in vergelijkbare aantallen toegenomen. Er in 2017 door vrachtauto’s 150 miljard kilometers zijn gemaakt.

Interessant, goed Nederlands ook, maar vooruit. Ik kan niet vinden wat de globale cijfers zijn voor vrachtauto's, maar ik zie wel dat het CBS meldt dat er 150 miljard kilometer is gereden door al het gemotoriseerde verkeer. Ik vermoed dus dat deze persoon deze pagina niet goed heeft gelezen (aangezien de vorige ook rechtstreeks van het CBS leek te komen vermoed ik dat hier weer) https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/45 ... voertuigen
Het aantal auto's in 1950 kan ik zo gauw niet vinden, ik zal niet ontkennen dat dat er waarschijnlijk een stuk minder waren. Echter is het grote aantal auto's een heel ander probleem dat een andere aanpak vergt.

Citaat:
Alleen op Schiphol per minuut, 24u. en 365dagen een vliegtuig op stijgt en binnen een straal van 150km wordt gemiddeld 12000ltr. kerosine verbruikt. Doelstelling politiek 30% groei vliegbewegingen in 15 jaar.

Deze statistiek heb ik inderdaad vaker gehoord. Ook hier ben ik het mee eens dat het aantal vliegbewegingen een groot probleem is. Wellicht heb je ook meegekregen dat er voorlopig nog helemaal geen groei MAG komen voor Schiphol, de omwonenden zijn ertegen en Cora van Nieuwenhuizen is echt enorm op haar smoel gegaan laatst toen ze vrolijk meldde dat het toch wel ging gebeuren. Die doelstelling is van de VVD, hij is niet vastgelegd, en in het klimaatakkoord zal deze ook zeker niet staan. (Zoals ik al eerder postte: verduurzaming in de luchtvaart zit er voorlopig eenvoudigweg nog niet in.)

Citaat:
Al 25 jaar wordt er per jaar 12000 hectare landbouwgrond opgeofferd aan de bouw van huizen, kantoren, fabrieken, asfalt en beton, enz.

Er wordt ook al jaren enorm veel regenwoud opgeofferd ten behoeve van de veehouderij. Nu weet ik niet waar al die grondstoffen heen gaan want iedereen beweert dat ze niet gebruikt worden, maar als je kijkt naar de sojahandel in Rotterdam dan is dat grotendeels toch echt bestemd voor veevoeders.
Ik snap het idee achter dit punt niet helemaal. Natuurlijk moeten er huizen gebouwd worden. We zijn met meer mensen en die kunnen niet op een weiland of akker wonen, of wel?
Overigens zegt het CBS dat nog steeds meer dan de helft van de grond in Nederland agrarisch terrein is dus volgens mij zitten we voorlopig wel goed. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/49 ... jk-terrein
Hier is overigens ook te lezen dat de terreinen voornamelijk in worden gezet voor 'open natuurlijk terrein', in ieder geval in de laatste jaren. Dat lijkt me alleen maar goed.

Citaat:
Energie verbruik in Nederland met 4,2% is toegenomen in 2017. De honger naar energie in een groeiende economie niet te stillen is. En wat denk je van China , India en de opkomende markten.

Van 2016 naar 2017 steeg de vraag 'nauwelijks', en je ziet hier eigenlijk een dalende trend door efficiënter werken, isolatie van huizen etc. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/16 ... ks-in-2017
China en India vragen inderdaad zeker veel energie: echter is China momenteel wel de grootste producent (?) van zonnepanelen op de wereld. Die zijn ook niet gek, als Europa zo nukkig blijft doen kunnen ze daar wereldleider in worden.

Citaat:
Alternatieve energie opwekking nog maar 5,2% van de energie behoefte in Nederland dekt opgewekt uit biomassa, zonpaneel en windmolen.

Deze heb ik inderdaad eerder gehoord, het gaat hier in elk geval om energieopwekking in Nederland zelf, en dit is inderdaad een ding wat we moeten aanpakken. Een van de opties gebruikt Nuon bijvoorbeeld, door elektriciteit op te wekken bij Noorwegen en het te transporteren naar Nederland. Die produceren namelijk weer veel te veel.

Citaat:
Medicijn gebruik door mensen ieder jaar toeneemt. (vergrijzing)

Ik kan geen specifieke cijfers hiervoor vinden maar het is ongetwijfeld waar. Dit is echter een heel ander probleem dat een heel andere aanpak vergt dan de milieuimpact van de veehouderij (en wat een combinatie van techniek en sociale veranderingen vergt).

Jongens ik moet nu echt even eten gaan maken maar hopelijk heb ik tijd om erop terug te komen :Y)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:29

Magrathea schreef:
Overigens vraag ik me bij het overgrote deel van de punten af wat het in vredesnaam met de veehouderij te maken heeft :o?
Met vingertjes wijzen komen we niet veel verder namelijk.

Vanuit de milieu hoek wordt anders ook genoeg met het vingertje gewezen. Als er dan eens een keer door een sector waar steeds op gewezen wordt terug gewezen wordt dan mag dat opeens niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:44

Hm, is dat zo, 'dat er veel met het vingertje wordt gewezen'...?

Misschien is het ook gewoon hoe of je kijkt.

Mijn idee is, dat we met 7 miljard mensen op de aarde leven ('en die 2e en 3e planeet hebben we niet').

Hoe we het met elkaar redden is een sociale kwestie - en daarmee vind ik "dus" dat het geen puur individuele kwestie is 'die verder niemand iets aangaat'.

Uiteraard mag iedereen compleet zelf weten HOE je je ecologische voetafdruk wil invullen - maar het is geen vrijblijvende optie om drie aardes te willen hebben (of tegen -tig mensen zeggen 'dat ze het maar moeten bekijken', dwz leef je leven maar van 2 dollar per dag).

En accoord, zo is mijn blikrichting - maar het zijn ook feiten...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:50

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
Overigens vraag ik me bij het overgrote deel van de punten af wat het in vredesnaam met de veehouderij te maken heeft :o?
Met vingertjes wijzen komen we niet veel verder namelijk.

Vanuit de milieu hoek wordt anders ook genoeg met het vingertje gewezen. Als er dan eens een keer door een sector waar steeds op gewezen wordt terug gewezen wordt dan mag dat opeens niet.

dit dus...

Margrathea, respect dat je het zo uitpluist. Ik weet dat het een ingezonden stuk is en de bronnen er niet bij vermeld staat, maar kennelijk zijn de cijfers toch vrij snel en gemakkelijk terug te vinden. Zover was ik nog niet gegaan.

Het is inderdaad 7 miljard mensen en groeiende...een groot probleem, en uitdaging voor de agrarische sector om aan de voedselvoorziening te kunnen blijven voldoen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:58

Magrathea inderdaad respect. Is altijd heel veel werk. Ik vond het de moeite waard om te lezen jouw uitpluizerij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:10

Dank! Ik moet zeggen dat dit ten koste gaat van uitpluiswerk wat ik eigenlijk behoor te doen momenteel _O-

Loretta, je bent nu wel mijn woorden aan het verdraaien. Ik heb nooit gezegd dat er geen weerwoord mag komen. Graag zelfs. Maar onwaarheden die worden aangedragen als gelijkwaardig aan argumenten tegen de veehouderij, nee sorry daar kan ik niks mee, en ik (en met mij anderen) zullen daar soms minder vriendelijk op reageren. Niet omdat de veehouderij stom is, maar omdat onwaarheden verkondigen de discussie vertroebelt. En als een site als melkveehouderij.nl (klinkt mij als een autoriteit op het gebied in de oren? ik ken ze verder niet, geen idee) dit soort stukken plaatst wordt dit ook door anderen gelezen die misschien minder uitpluizend en meer goedgelovig van aard zijn. En zo verspreidt nepnieuws zich. Een erg kwalijke zaak. Niet alleen in deze kwestie, maar op deze manier is de USA ook aan hun president gekomen en zijn er diverse gebieden waar de mazelen weer opkomt omdat men dat als een soort van heilzaam proces ziet aldaar :o?

En ja, daar verzet ik mij tegen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:17

Magrathea schreef:
Dank! Ik moet zeggen dat dit ten koste gaat van uitpluiswerk wat ik eigenlijk behoor te doen momenteel _O-

Loretta, je bent nu wel mijn woorden aan het verdraaien. Ik heb nooit gezegd dat er geen weerwoord mag komen. Graag zelfs. Maar onwaarheden die worden aangedragen als gelijkwaardig aan argumenten tegen de veehouderij, nee sorry daar kan ik niks mee, en ik (en met mij anderen) zullen daar soms minder vriendelijk op reageren. Niet omdat de veehouderij stom is, maar omdat onwaarheden verkondigen de discussie vertroebelt. En als een site als melkveehouderij.nl (klinkt mij als een autoriteit op het gebied in de oren? ik ken ze verder niet, geen idee) dit soort stukken plaatst wordt dit ook door anderen gelezen die misschien minder uitpluizend en meer goedgelovig van aard zijn. En zo verspreidt nepnieuws zich. Een erg kwalijke zaak. Niet alleen in deze kwestie, maar op deze manier is de USA ook aan hun president gekomen en zijn er diverse gebieden waar de mazelen weer opkomt omdat men dat als een soort van heilzaam proces ziet aldaar :o?

En ja, daar verzet ik mij tegen.

Er worden aan beide kanten met onwaarheden gestrooid. Zo is het ook niet netjes om beelden in het buitenland gemaakt te gebruiken om de Nederlandse veehouderij in een kwaad daglicht te zetten. Helaas is dit iets dat in de praktijk voorkomt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:22

Citaat:
En als een site als melkveehouderij.nl (klinkt mij als een autoriteit op het gebied in de oren? ik ken ze verder niet, geen idee) dit soort stukken plaatst wordt dit ook door anderen gelezen die misschien minder uitpluizend en meer goedgelovig van aard zijn. En zo verspreidt nepnieuws zich. Een erg kwalijke zaak.
Heel kwalijk en ik schrik er van.

Citaat:
Er worden aan beide kanten met onwaarheden gestrooid.
Dat mag nooit een argument zijn om dat dus ook maar te doen. Ik vind beiden fout en eigenlijk een zwakke reactie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:26

Loretta schreef:
Er worden aan beide kanten met onwaarheden gestrooid. Zo is het ook niet netjes om beelden in het buitenland gemaakt te gebruiken om de Nederlandse veehouderij in een kwaad daglicht te zetten. Helaas is dit iets dat in de praktijk voorkomt.

Maar wat heeft dit precies met klimaatverandering te maken?

Verder, wat pien zegt :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:31

Magrathea schreef:
Loretta schreef:

De veehouderij is 1 van de sectoren die onder vuur genomen wordt als het om klimaat verandering draait. Ik geef toe dat het veel verstandiger is zou zijn vanuit de veehouderij om niet dezelfde retoriek toe te passen maar in plaats daarvan alleen nog maar de onwaarheden die over de sector verteld worden met onderbouwing te ontkrachten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:39

Loretta schreef:
Magrathea schreef:

De veehouderij is 1 van de sectoren die onder vuur genomen wordt als het om klimaat verandering draait. Ik geef toe dat het veel verstandiger is zou zijn vanuit de veehouderij om niet dezelfde retoriek toe te passen maar in plaats daarvan alleen nog maar de onwaarheden die over de sector verteld worden met onderbouwing te ontkrachten.

Boeren hebben wel wat beters te doen en daarnaast beschikt de agrarische sector niet over een dergelijke, geoliede propagandamachine als de milieu- en dierenterroristen.

Snap je ondertussen waarom ik dat steevast terroristen blijf noemen?
Dan weet je het nu.

Toen ik een klein jochie was en ergens op het Brabantse platteland woonde, tussen de boeren, kon een boer met 20 a 30 koeien en een wat bunders goede landbouwgrond een fatsoenlijk bestaan hebben.

Moet je nu eens proberen hoe ver je komt........

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:43

@ Malenka: als jullie huis een rond dak krijgt, houdt dit dan in dat bijvoorbeeld begroeiing niet kan...?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:44

Boeren hebben geen propagandamachina? Laat me niet lachen.
Landbouwsubsidies en dergelijk zijn in de EU het meest uitgewerkt van alle sectoren, en weet je waarom? Omdat de landbouwers toen (bij de oprichting van EEG) de enigen waren met een hele grote lobby.
Dat hebben ze nu nog steeds.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:47

...de meeste boeren denken daar heel anders over.
(Maar idd: destijds heeft de EEG, voorloper van de EU giga ingezet op productie.)

....maar we gaan off topic.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:47

ikke schreef:
Boeren hebben wel wat beters te doen en daarnaast beschikt de agrarische sector niet over een dergelijke, geoliede propagandamachine als de milieu- en dierenterroristen.

Dan weet je het nu.

Toen ik een klein jochie was en ergens op het Brabantse platteland woonde, tussen de boeren, kon een boer met 20 a 30 koeien en een wat bunders goede landbouwgrond een fatsoenlijk bestaan hebben.

Moet je nu eens proberen hoe ver je komt........

Om het even heel sarcastisch te zeggen. Dan kun je beter in de bijstand gaan zitten en als tegenprestatie boeren pesten. Dan ben je volgens sommigen ook nog maatschappelijk goed bezig.

Ik denk dat menig boer wel wat graag terug zou willen na 20 a 30 koeien als dat mogelijk zou zijn.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:49

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:52

Loretta schreef:
ikke schreef:

Dan weet je het nu.
[knip]

[knip]
Ik denk dat menig boer wel wat graag terug zou willen na 20 a 30 koeien als dat mogelijk zou zijn.

Ik weet dat wel zeker eigenlijk. Kan me nou echt niet voorstellen dat een boer denkt "weet je, ik ga gewoon eens lekker een paar honderd varkens op postzegeltjes ophokken, lijkt me leuk, ik hou van dieren" :Y)

@ikke, vind je wat ik net postte terrorisme?
En het verspreiden van onwaarheden, vind je dat normaal?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:56

De boer bestaat niet. Ook bij de boeren is een transitie bezig. Er zijn boeren die heel veel doen voor vogels en op andere milieu vriendelijke manieren produceren veel al kleinschaliger en er zijn boeren met mega stallen, dierenfabrieken die veelal voor het buitenland produceren.
Er zijn dus boeren die zeer bewust hun bedrijf om gooien, je hebt een midden groep en een groep waar ik echt niet zo kapot van ben (de megastallen ). Maar "de" boer (m/v) bestaat niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-03-19 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:56

Janneke2 schreef:
@ Malenka: als jullie huis een rond dak krijgt, houdt dit dan in dat bijvoorbeeld begroeiing niet kan...?

We hebben al uitgezocht dat het wel kan. Er komt waarschijnlijk sedum op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:12

Sedum is fijn spul.
Voor jezelf is het warm in de winter en koel in de zomer,
en sociaal gezien draagt het bij aan een beter watermanagement en het vasthouden van kooldioxide.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:49

pien_2010 schreef:
De boer bestaat niet. Ook bij de boeren is een transitie bezig. Er zijn boeren die heel veel doen voor vogels en op andere milieu vriendelijke manieren produceren veel al kleinschaliger en er zijn boeren met mega stallen, dierenfabrieken die veelal voor het buitenland produceren.
Er zijn dus boeren die zeer bewust hun bedrijf om gooien, je hebt een midden groep en een groep waar ik echt niet zo kapot van ben (de megastallen ). Maar "de" boer (m/v) bestaat niet.

Megastallen vol met varkens en kippen produceren in een aantal opzichten een duurzamer ei of stuk vlees dan hun biologische (kleinschalige) collega's. Zo ligt de carbon footprint van gangbaar varkens- en kippenvlees lager dan biologisch. Ook in de eierenproducerende fabrieken met kooisystemen is de carbon footprint het laagst, gevolgd door respectievelijk scharrel > vrije uitloop en als laatste biologisch met weer de hoogste carbon footprint.

Hiermee wil ik ik niet zeggen dat ik een varken liever op een betonvloer zie dan "aan de rand van een modderpoel", maar wel dat kleinschalig niet direct gelijk staat aan milieuvriendelijker dan gangbaar. Dat ligt veel complexer. Zie het onderzoek in de link hieronder. Wederom WUR, omdat zij de zaken van meerdere kanten belichten. Ze pleiten niet voor het ene of het andere systeem.

http://edepot.wur.nl/451699

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:27

Het stuk gelezen. In de inleiding staat
Citaat:
Uit de meta-analyse blijkt dat een generieke uitspraak waaruit blijkt dat ofwel de gangbare ofwel de biologische productiewijze een betere klimaat impact heeft, op dit moment niet mogelijk is. Dit komt doordat in de productieketens nog vele witte vlekken zijn, die nog onvoldoende in kaart zijn gebracht. Wat wel duidelijk is geworden, is dat bestaande vergelijkende studies die alleen op gewasniveau kijken, te beperkt zijn. Het is belangrijk om de systeemgrenzen goed te duiden en dat er bij het doen van veldproeven ook aandacht wordt besteed aan de nulsituatie. Daarnaast moet worden opgelet dat het streven naar een deelaspect (bijv. het verhogen van het bodemkoolstofgehalte) er niet toe leidt dat uiteindelijk er onbedoelde neveneffecten optreden (
Dus het is nog niet zo te zeggen en verder onderzoek is nodig.

Maar dat was eigenlijk niet het punt wat ik wilde maken. Er wordt in dit topic heel gemakkelijk over "De" boer (M/V) gesproken. Ik wil het eigenlijk opnemen voor "de" boer door aan te geven dat die helemaal niet bestaat. Er zijn zoveel verschillen. Er zijn op dit moment boeren die veel geld geïnvesteerd hebben om hun bedrijf klimaat neutraal te maken of daarmee bezig zijn(lijkt mij een goede zaak), of biologisch (dynamisch) werken met oog op de lange termijn of die samenwerken met organisaties zoals bv natuurmonumenten vanwege de vogels op hun veld, plantjes etc etc en er zijn boeren die gewoon verder gaan met hun megastallen oude stijl. Er zijn zat boeren die wel degelijk oog hebben voor de gevolgen van de land- veeteelt en boeren die het geen fluit kan schelen en alles wat er tussen zit. Het zijn normale mensen :P

Tevens wil ik aangeven dat boer zijn op dit moment, en al heel lang, niet eens zo gemakkelijk is vanwege alle kritiek en vanwege allerlei kort termijn denken in de politiek (vandaag zoveel koeien, morgen wordt dat aantal weer aanzienlijk verminderd en daar sta je dan met je net nieuw gebouwde stal) etc. Zelfs ik, die altijd op een duurzame partij heb gestemd, zie heus wel dat de positie van de boeren geen gemakkelijke is.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:52

pien_2010 schreef:
Dus het is nog niet zo te zeggen en verder onderzoek is nodig.

Precies daarom wilde ik benadrukken dat, itt wat vaak gedacht wordt, biologisch of kleinschalig niet per definitie op alle fronten beter is voor het milieu. Mensen zijn volgens mij snel geneigd om een varken op stro als meer natuurlijk (of iets dergelijks) te beschouwen en dus beter voor het klimaat. Echter dat laatste deel van de zin gaat niet op. Een varken op stro is slechter voor het klimaat dan een varken op beton in een dichte stal.

Citaat:
Specifiek het gebruik van stro leidde op biologische en traditionele bedrijven tot een hogere impact voor klimaatverandering.

pien_2010 schreef:
Maar dat was eigenlijk niet het punt wat ik wilde maken. Er wordt in dit topic heel gemakkelijk over "De" boer (M/V) gesproken. Ik wil het eigenlijk opnemen voor "de" boer door aan te geven dat die helemaal niet bestaat. Er zijn zoveel verschillen. Er zijn op dit moment boeren die veel geld geïnvesteerd hebben om hun bedrijf klimaat neutraal te maken of daarmee bezig zijn(lijkt mij een goede zaak), of biologisch (dynamisch) werken met oog op de lange termijn of die samenwerken met organisaties zoals bv natuurmonumenten vanwege de vogels op hun veld, plantjes etc etc en er zijn boeren die gewoon verder gaan met hun megastallen oude stijl. Er zijn zat boeren die wel degelijk oog hebben voor de gevolgen van de land- veeteelt en boeren die het geen fluit kan schelen en alles wat er tussen zit. Het zijn normale mensen :P

Zeker waar dat er een heel groot grijs gebied is. Maar er is ook voor ieder systeem wel wat te zeggen, van biologisch tot gangbaar. Dus ook voor megastallen, waar imo vaak op gebashed wordt als zijnde "de grote vervuilers". De bijlage in dat onderzoek van WUR laat wel degelijk iets anders zien, met name in de varkens- en pluimveehouderij (en tuinbouw).