Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tmr001 schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben - moet de RK niet wat progressiever worden? Als ik het zo lees is de nieuwe paus progressiever. Ik denk dat ze wel moefen - anders zal de aanhang langzaam maar zeker minder worden. De generatie die nu opgroeit is heel anders dan de waarschijnlijk veelal oudere en conservatieve generatie die wil blijven bij het oude. Heel interessant om op deze manier over de RK te leren trouwens.
pien_2010 schreef:Dat de katholieke kerk op de schop moet dan vonden de kerkhervormers Luther en Calvijn (reformatie 16de eeuw). Beiden hadden een enorme afkeer tegen de Katholieke Kerk.
Johannes Calvijn was van mening dat mensen hun lot niet in eigen hand hadden. Al bij de geboorte was volgens Calvijn door God bepaald of iemand na de dood wel of niet naar de hemel ging. Het verloop van iemands leven kon hier volgens hem niets aan doen veranderen. Het begrip dat je eindbestemming voor je geboorte al bekend is wordt predestinatie genoemd. Maarten Luther geloofde niet in predestinatie. Hij beweerde namelijk dat mensen wel in de hemel konden komen door veel de bijbel te lezen en door oprecht in God te geloven.
Denkwijze over de vorst
Luther wilde niet dat een volk in opstand kwam tegen een vorst, want die was door god gekozen. Verzet tegen de vorst, zou dus ook verzet tegen de keuze van God zijn. Calvijn was het daar niet mee eens, want hij vond dat er gewerkt moest worden voor het krijgen van Gods eer. Hij vond dat de kerk en de staat gescheiden moesten worden, terwijl Luther juist geen scheiding wilde. Calvijn wilde gezag voor plaatselijke kerken en de macht van de vorst werd door calvinisten niet zomaar goedgekeurd. Calvinisten hebben zich in het verleden wel eens verzet tegen de koning.
Organisatie van de kerk
Luther en Calvijn dachten verschillende over de organisatie van de kerk. Beiden waren van mening dat de paus niet de juiste leider was van de kerk, maar Luther en Calvijn verschilden van mening over wie wel de leider van de kerk zou moeten zijn. Luther vond dat bisschoppen de kerk zouden moeten leiden, maar Calvijn vond dat de kerkenraad het hoogste orgaan van de kerk moest zijn. Deze kerkenraad, consistorie, zou moeten bestaan uit gelovigen uit de elite, doctoren, diakens, pastores en ouderlingen. Calvijn vond vooral dat de kerk zichzelf moest besturen.
Brief van Calvijn aan Luther
Luther en Calvijn hebben hun ideeën over de kerk nooit met elkaar besproken, omdat zij elkaar niet hebben ontmoet. Wel zou Calvijn een brief hebben gestuurd, maar deze heeft Luther nooit gelezen omdat hij deze niet gekregen heeft. Philip Melanchton heeft de brief niet aan Luther laten lezen, omdat hij bang was dat hij boos zou worden. Uit de brief bleek namelijk dat Calvijn Luther zag als een geest en dat hij moeite heeft met Luthers karakter.
Meer hierover kun je lezen: https://isgeschiedenis.nl/nieuws/3-vers ... en-calvijn.
Onlangs is er een prachtige documentaire geweest op TV waarin te zien was hoe het protestant Christelijk geloof (horen beiden stromingen toe) een belangrijke rol heeft gespeeld in de Nederlandse geschiedenis. De strengheid van Nederlanders zo van: "doe maar gewoon dan doe je gek genoeg", "het vingertje wijzen" zou zijn oorsprong hebben in met name de Calvinistische stroming volgens die reportage.
Askja schreef:Ja, dat weet ik en deze man is toen naar IJsland verplaatst om daar bisschop te zijn. Toen hij werd aangesteld in Limburg als bisschop waren we allemaal diep geschokt. Ik was toen 14 jaar en het heugt me nog goed. Met name mijn vader vond het erg lastig en aan tafel zei hij, dat het "zijn bisschop" was ook al was hij het niet met hem eens.Hierbij werd de naam van aartsbisschop Gijssen genoemd.
pien_2010 schreef:Via pb kreeg ik van een Bokker (die graag anoniem wilt blijven) nog een bericht over Rolduc. Ik mag bepaalde delen uit het bericht plaatsen zolang ik het bericht anoniem houd.
"De afgelopen jaren was er veel te doen over plannen voor de aanleg van een golfbaan rondom Rolduc. Hier zouden dan onder andere de middeleeuwse visvijvers (meerdere, het is een cascade) voor moeten sneuvelen. Mede dankzij de inspanningen van bepaalde mensen, lijkt dat plan nu van de baan, en is dit stukje erfgoed dus voorlopig gered.
Arabier schreef:Ik ben niet gelovig maar denk wel dat er iets van een hemel etc is, er MOET toch iets zijn? Ik leef pas 15 jaar, maar ik ben er vrij zeker van dat er iets moet zijn, god is denk ik iets wat iemand die mensen goed kon overhalen heeft bedacht, want zo specifiek... Maar er is wel zo iets.
secricible schreef:Arabier schreef:Ik ben niet gelovig maar denk wel dat er iets van een hemel etc is, er MOET toch iets zijn? Ik leef pas 15 jaar, maar ik ben er vrij zeker van dat er iets moet zijn, god is denk ik iets wat iemand die mensen goed kon overhalen heeft bedacht, want zo specifiek... Maar er is wel zo iets.
Je verandert wel snel van mening...
Verder vind ik je bericht een beetje respectloos..
M_D_H schreef:Jou mening kan je ook met respect overbrengen.
Jou gehele bericht heeft geen greintje respect, dus is respectloos...
Arabier schreef:Okee even mijn mening mensen:
Mijn oma is een week geleden overleden en op haar begrafenis (ze was gelovig) ging die pastoor zulke gekke dingen doen, met iets wat leek op een gouden schoonmaak wc borstel met water over haar kist heen gooien, en dat soort dingen.
Sorry lieve gelovige mensen maar hoe kan je zo naïef zijn dat je daar echt in gelooft (Ik bedoel die gekke wc borstel, niet het hele geloof, sommige dingen kunnen best kloppen) , en dat er echt een god is die precies is zoals de gelovige gemiddelde man dat beschrijft.
Die bijbel is gewoon door een mens geschreven met veel fantasie. mijn mening.
Mars schreef:Kind is 15, laat gaan.
M_D_H schreef:Mars schreef:Kind is 15, laat gaan.
Ondanks dat het kind 15 is kan en mag zij best aangesproken worden op de manier waarop zij berichten schrijft. Het kan namelijk respectloos of onnozel zijn, het kan haar mening zijn, het kan best zijn dat de wijwaterkwast lijkt op een wcborstel maar dat is niet de reden om zo'n soort bericht op deze manier te typen en zou ook geen reden moeten zijn om iemand niet aan te spreken op zijn of haar gedrag/manier van typen oid. Hiermee kweek je respectloos gedrag gewoon omdat kinderen nooit aangesproken zijn op hun gedrag en dus niet beseffen dat wat zij typen kwetst of respectloos is oid...
Anders krijg je een gevalletje: wir haben es nicht gewusst...
Resistance schreef:Daphara schreef:En wees eerlijk, het lijkt inderdaad op een WC borstel!
Even gecheckt, en jup.
anjali schreef:Ts,gecondoleerd met je oma. Waarschijnlijk was zij R.K. op traditionele wijze,en daar hoort een dergelijke uitvaart met rituelen bij.Ik vind het wel mooi en waardig.