Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:04

Ja, dat bedompte staat mij dus ook vreselijk tegen.
Er is een uitspraak die luidt dat 'echte' wetenschappers aan de rand van het mysterie staan, gewend zijn aan 'dingen niet weten' en wachten op 'vergezichten die zich openbaren'.
Ofwel: alleen in de (roomse) machtspolitiek worden geloof en wetenschap tegenpolen.
Met het machtswoord van 'wij weten hoe het zit!'

Vrouwenhaat idem dito: Maria Magdalena is van 'de apostel der apostelen', met opdracht van Jezus zelf om 'het verder te vertellen' weggezet als prutsmuts. (Ik vind sexwerk het zwaarste beroep van de wereld en 'het hoort er bij', zeker in een havenstad, wat mij betreft is prutsmuts dus geen diskwalificatie - maar zo was het in de kerk wel bedoeld.)
En jammer van dit soort verwringingen - het had zo veel mooier en inspirerender kunnen zijn...

En dankzij de Duitse keizer was Luther de eerste ketter die zijn verzet hiertegen overleefd heeft.
(Nu ja - er zijn wel mensen geweest als sint Franciscus, die zijn net niet tot ketter verklaard en krijgen dan een eigen orde binnen de roomse kerk.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:20

tmr001 schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben - moet de RK niet wat progressiever worden? Als ik het zo lees is de nieuwe paus progressiever. Ik denk dat ze wel moefen - anders zal de aanhang langzaam maar zeker minder worden. De generatie die nu opgroeit is heel anders dan de waarschijnlijk veelal oudere en conservatieve generatie die wil blijven bij het oude. Heel interessant om op deze manier over de RK te leren trouwens.

Een aantal dingen daarvan is het goed om uit te leggen als het om de organisatie gaat van de RK Kerk.
In de RK Kerk bestaan er namelijk 2 structuren de wijdingshiërarchie (bisschopswijding, priesterwijding diakenwijding) en de bestuurshiërarchie . Het laatste was nodig daar er zoveel ambten kwamen en taken in de RK Kerk dat een heuse organisatie hiervoor moest worden opgetuigd. Die twee zijn dus wel met elkaar verweven maar vallen niet samen. Wie hier meer over wil lezen kan deze uitleg erbij pakken http://www.katholiek.org/hierarchie.php .

Vaticaanstad is een wetgevende uitvoerende en rechtelijke macht die geheel bij de paus ligt maar die hij moet delegeren. Voor mensen die dat interessant vinden: http://www.katholiek.org/afd-vat.php . Je hoeft het zeker niet allemaal te lezen, maar om de uitgebreidheid en complexheid van de organisatie van de RK Kerk aan te geven is dit wel interessant om te zien.

Dan hebben we ook nog de Romeinse Curie. Hierin zitten een klein groepje mannen die de Paus bij horen te staan in het vervullen van zijn functie. Gisteren in een praatprogramma werd zelfs de naam "familie" genoemd door priester Bodard, als beeld hoe belangrijk dit groepje is voor de paus. Zelfs vanuit dit groepje wordt de paus aangevallen dus dat geeft de problemen aan die er op dit moment spelen.

tmr001
als je bovenstaand stukje goed leest en begrijpt, dan heb je gelijk antwoord op je vraag waarom de RK Kerk niet zo gemakkelijk progressiever kan worden. Het is een heel vaststaand log apparaat geworden waarin vaak enorme conservatieve (oude) mannen aanwezig zijn. Als je kijkt naar Nederland, dan is NL een enorm progressief land als het gaat om de RK Kerk. Leken pastors zijn aanwezig om priesters te ondersteunen in hun taken, iets dat mag en mogelijk is daar NL een groot tekort aan priesters heeft. Als je dan kijkt naar het seminarie Rolduc (school waar priesters worden opgeleid) daar werd vroeger vanuit de conservatieve stroming vanuit de Kerk, conservatieve mensen neergezet zodat dit een conservatieve opleiding werd voor priesters. Zo houd je het systeem in de hand. Hoe Rolduc nu bekend staat weet ik niet want ik ben er al in geen jaren meer geweest.

Dat de katholieke kerk op de schop moet dan vonden de kerkhervormers Luther en Calvijn (reformatie 16de eeuw). Beiden hadden een enorme afkeer tegen de Katholieke Kerk.
Johannes Calvijn was van mening dat mensen hun lot niet in eigen hand hadden. Al bij de geboorte was volgens Calvijn door God bepaald of iemand na de dood wel of niet naar de hemel ging. Het verloop van iemands leven kon hier volgens hem niets aan doen veranderen. Het begrip dat je eindbestemming voor je geboorte al bekend is wordt predestinatie genoemd. Maarten Luther geloofde niet in predestinatie. Hij beweerde namelijk dat mensen wel in de hemel konden komen door veel de bijbel te lezen en door oprecht in God te geloven.
Denkwijze over de vorst

Luther wilde niet dat een volk in opstand kwam tegen een vorst, want die was door god gekozen. Verzet tegen de vorst, zou dus ook verzet tegen de keuze van God zijn. Calvijn was het daar niet mee eens, want hij vond dat er gewerkt moest worden voor het krijgen van Gods eer. Hij vond dat de kerk en de staat gescheiden moesten worden, terwijl Luther juist geen scheiding wilde. Calvijn wilde gezag voor plaatselijke kerken en de macht van de vorst werd door calvinisten niet zomaar goedgekeurd. Calvinisten hebben zich in het verleden wel eens verzet tegen de koning.

Organisatie van de kerk

Luther en Calvijn dachten verschillende over de organisatie van de kerk. Beiden waren van mening dat de paus niet de juiste leider was van de kerk, maar Luther en Calvijn verschilden van mening over wie wel de leider van de kerk zou moeten zijn. Luther vond dat bisschoppen de kerk zouden moeten leiden, maar Calvijn vond dat de kerkenraad het hoogste orgaan van de kerk moest zijn. Deze kerkenraad, consistorie, zou moeten bestaan uit gelovigen uit de elite, doctoren, diakens, pastores en ouderlingen. Calvijn vond vooral dat de kerk zichzelf moest besturen.

Brief van Calvijn aan Luther

Luther en Calvijn hebben hun ideeën over de kerk nooit met elkaar besproken, omdat zij elkaar niet hebben ontmoet. Wel zou Calvijn een brief hebben gestuurd, maar deze heeft Luther nooit gelezen omdat hij deze niet gekregen heeft. Philip Melanchton heeft de brief niet aan Luther laten lezen, omdat hij bang was dat hij boos zou worden. Uit de brief bleek namelijk dat Calvijn Luther zag als een geest en dat hij moeite heeft met Luthers karakter.
Meer hierover kun je lezen: https://isgeschiedenis.nl/nieuws/3-vers ... en-calvijn.

Onlangs is er een prachtige documentaire geweest op TV waarin te zien was hoe het protestant Christelijk geloof (horen beiden stromingen toe) een belangrijke rol heeft gespeeld in de Nederlandse geschiedenis. De strengheid van Nederlanders zo van: "doe maar gewoon dan doe je gek genoeg", "het vingertje wijzen" zou zijn oorsprong hebben in met name de Calvinistische stroming volgens die reportage.

Ik vind het altijd heel lastig om alle stromingen oordelend naast elkaar te zetten. Volgens mij heeft dit ook geen zin. Iedereen moet zich verbinden met datgene wat past bij jezelf. Niets is zo persoonlijk als wel of niet geloven! Respect voor ieders individuele vrijheid en keuzes is zeer belangrijk.

Als ik de "Avonden van Gerard Reve" lees, krijg ik het erg benauwd hoe het in die tijd binnen die geloofsgemeenschappen toeging. Als kind ben ik ooit (5-6 jaar was ik ongeveer) naar een Christelijk protestant kerkdienst geweest met vrienden van mijn ouders in Vrouwenpolder. We praten over 55 jaar geleden. Ik ben er huilend uitgekomen tot groot ongemak van de vrienden van mijn ouders. Ik begreep niet hoe ik nu slecht kon zijn en waarom de "pastoor" (wist ik veel dat die man totaal anders heette) het over hel en verdoemenis had en ik dus een slecht kind zou zijn.

Ook in die stromingen zijn zaken totaal fout gegaan en kwam en komt kindermisbruik in de gesloten gezinnen helaas voor. Het een is niet beter als het andere, en vaak is het ook waar je wigje staat daar word je mee besmet.

Zelf ben ik opgevoed met een blij liefdevol geloof. Katholieken vanuit de streek waar ik vandaan kom houden van feesten, vrolijkheid en "de liefdesboodschap" van Jezus Christus daar warmde ik me aan en daar geloofde en geloof ik nog steeds in als belangrijk voor ons leven. Als iedereen wat liefdevoller zou zijn in dit leven, ongeacht geloof, en toleranter, dan zou de wereld er totaal anders uitzien. Ongeacht of mensen wel of niet geloven, is dat een boodschap van Christus die voor mij erg belangrijk is in het leven.

O ja, ook een belangrijk iets:
Katholieken kunnen ook altijd hun zonden vergeven krijgen door gebruik te maken van het sacrament van de biecht https://nl.wikipedia.org/wiki/Biecht . Dat maakt het katholieke geloof ook wel weer lichter. Nooit is het te laat (zie beeld van Christus aan het kruis die één misdadiger vergaf en zei dat deze vandaag met hem in het paradijs zou zijn https://www.allaboutjesuschrist.org/dut ... -kruis.htm ). Ik denk zelf dat het sacrament van de biecht uit dit stukje verhaal is voorgekomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:46

pien_2010 schreef:
Dat de katholieke kerk op de schop moet dan vonden de kerkhervormers Luther en Calvijn (reformatie 16de eeuw). Beiden hadden een enorme afkeer tegen de Katholieke Kerk.
Johannes Calvijn was van mening dat mensen hun lot niet in eigen hand hadden. Al bij de geboorte was volgens Calvijn door God bepaald of iemand na de dood wel of niet naar de hemel ging. Het verloop van iemands leven kon hier volgens hem niets aan doen veranderen. Het begrip dat je eindbestemming voor je geboorte al bekend is wordt predestinatie genoemd. Maarten Luther geloofde niet in predestinatie. Hij beweerde namelijk dat mensen wel in de hemel konden komen door veel de bijbel te lezen en door oprecht in God te geloven.
Denkwijze over de vorst

Luther wilde niet dat een volk in opstand kwam tegen een vorst, want die was door god gekozen. Verzet tegen de vorst, zou dus ook verzet tegen de keuze van God zijn. Calvijn was het daar niet mee eens, want hij vond dat er gewerkt moest worden voor het krijgen van Gods eer. Hij vond dat de kerk en de staat gescheiden moesten worden, terwijl Luther juist geen scheiding wilde. Calvijn wilde gezag voor plaatselijke kerken en de macht van de vorst werd door calvinisten niet zomaar goedgekeurd. Calvinisten hebben zich in het verleden wel eens verzet tegen de koning.

Organisatie van de kerk

Luther en Calvijn dachten verschillende over de organisatie van de kerk. Beiden waren van mening dat de paus niet de juiste leider was van de kerk, maar Luther en Calvijn verschilden van mening over wie wel de leider van de kerk zou moeten zijn. Luther vond dat bisschoppen de kerk zouden moeten leiden, maar Calvijn vond dat de kerkenraad het hoogste orgaan van de kerk moest zijn. Deze kerkenraad, consistorie, zou moeten bestaan uit gelovigen uit de elite, doctoren, diakens, pastores en ouderlingen. Calvijn vond vooral dat de kerk zichzelf moest besturen.

Brief van Calvijn aan Luther

Luther en Calvijn hebben hun ideeën over de kerk nooit met elkaar besproken, omdat zij elkaar niet hebben ontmoet. Wel zou Calvijn een brief hebben gestuurd, maar deze heeft Luther nooit gelezen omdat hij deze niet gekregen heeft. Philip Melanchton heeft de brief niet aan Luther laten lezen, omdat hij bang was dat hij boos zou worden. Uit de brief bleek namelijk dat Calvijn Luther zag als een geest en dat hij moeite heeft met Luthers karakter.
Meer hierover kun je lezen: https://isgeschiedenis.nl/nieuws/3-vers ... en-calvijn.

Onlangs is er een prachtige documentaire geweest op TV waarin te zien was hoe het protestant Christelijk geloof (horen beiden stromingen toe) een belangrijke rol heeft gespeeld in de Nederlandse geschiedenis. De strengheid van Nederlanders zo van: "doe maar gewoon dan doe je gek genoeg", "het vingertje wijzen" zou zijn oorsprong hebben in met name de Calvinistische stroming volgens die reportage.

Pien, je hebt een leuke website gevonden...!

Die afkeer van Luther en Calvijn gaat over de verworden organisatie. De kerk was niet bezig met de vragen en problemen van mensen zelf - er moesten dure gebouwen worden neergezet etc.

En als calviniste gesproken: die predestinatie komt pas later.
Eerst was er de 'spanning tussen' de overgave aan God versus revolutie maken op aarde - dat is ingewikkeld.
Als een soort geruststelling komt dan op gegeven moment de constructie 'dat de Eeuwige voor onze geboorte al besloten heeft tot ons eeuwig heil' (- of niet, dus). En wat daarna volgt is een angstcultuur... |( |(

En bedenk dat Luther zijn leven dankte aan bescherming door 'wereldlijke' heren.
Als calviniste ben ik opgegroeid met het idee dat 'onze Republiek ' een grote sprong voorwaarts was in de geschiedenis: je mag je verzetten tegen despoten.
We zingen nog altijd van 'de kohoning van Hispanje, heb ik altijd geeerd' - maar wel afgezet, toen puntje bij paaltje kwam.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:50

Interessante informatie, PdM!

Wat betreft Rolduc, dit seminarie is een aantal jaren terug vooral in het nieuws geweest vanwege, je raad het al, verhalen over misbruik. Hierbij werd de naam van aartsbisschop Gijssen genoemd.
Inmiddels is het voorzover ik weet naast seminarie vooral in gebruik en bekend als congrescentrum/hotelaccommodatie. Ik heb er eind jaren 90 een keer gelogeerd ter gelegenheid van een bedrijfsuitje. Erg aparte sfeer daar.

De Nederlandse katholieke Kerk is vast in grote lijnen een stuk liberaler dan de RK in het algemeen, maar kent toch ook een behoorlijk conservatieve tak, waarvan aartsbisschop Eijk de bekendste en belangrijkste vertegenwoordiger is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:36

Askja schreef:
Hierbij werd de naam van aartsbisschop Gijssen genoemd.
Ja, dat weet ik en deze man is toen naar IJsland verplaatst om daar bisschop te zijn. Toen hij werd aangesteld in Limburg als bisschop waren we allemaal diep geschokt. Ik was toen 14 jaar en het heugt me nog goed. Met name mijn vader vond het erg lastig en aan tafel zei hij, dat het "zijn bisschop" was ook al was hij het niet met hem eens.
Inderdaad is toegegeven (pas na zijn dood! :7 ) dat hij in ieder geval twee jongens heeft misbruikt https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b518cdb3/ en dat het bisdom dit erkent.

Ik zag dat Rolduc geen seminarie meer is maar dat je er een hotel kamer kunt boeken (voor zeer weinig geld). Dat ga ik zeker een keer doen, want ik wil ooit terug gaan naar die streek om oude kennissen voor het laatst te bezoeken, het ouderlijk huis te bekijken wat inmiddels op monumentenlijst staat en de kunst van Aad de Haas te gaan bekijken zowel in het kerkje in Wylre als in het museum van Heerlen. Aad de Haas was een vriend van mijn vader en een levensgrote Johannes de Doper hing al die jaren bij ons in de gang. Leuk Askja jouw stukje zodat ik dit kunnen boeken van Rolduc heb ontdekt. Wist dat echt niet.

Rolduc ken ik alleen van heel lang geleden. Als meisje heb ik daar natuurlijk nooit op school gezeten. Het was vroeger een klein seminarie en dat was een school waarin jongens werden klaargestoomd om later naar het groot seminarie te gaan om priester te worden. Het was een gymnasium.
Voor de verbouwing nog ken ik het gebouw, was het een somber wat naargeestig gebouw met wel een prachtige tuin. Ik hield van die tuin met name van een aantal plekjes bij de vijver met kleine gladde bospaadjes die je bij de vijver brachten (met gevaar van in het water vallen). Of die vijver er nog is weet ik niet. De foto's van het gebouw nu zien er prachtig uit. Dat het een Unesco gebouw is geworden verbaasd me zeer := want dat heb ik er als kind echt niet aan af gezien. Zo zie je maar dat vroeger echt niet alles beter was :)) . Ik zie prachtige plafonds, gangen en dat is blijkbaar onder al die somberheid en bruinheid uitgekomen. Het zal wel zeer goed schoongemaakt zijn het gebouw.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:41

Wat bijzonder dat Rolduc een deel is van jouw jeugdherinneringen, Pien. En inderdaad, nu herinner ik me ook weer dat die Gijssen naar IJsland verhuisde/weggepromoveerd werd.
Toen wij destijds in Rolduc logeerden, was het complex al opgeknapt. En nog in gebruik als seminarie.
Het voelde dan ook wel een beetje als een cultuurclash om daar 's ochtends naar de ontbijtzaal te lopen in je sportkleding (we gingen abseilen in de mergelgrotten) en dan de seminaristen in hun gewaden tegen te komen. En langs een openstaande deur te lopen van een kapel en uiteraard even naar binnen te kijken. Het geheel ademde iets geheimzinnigs uit, inderdaad ook wel een beetje naargeestig, ik voelde me er ook wel een tikje ongemakkelijk.
Desondanks hadden we er een paar erg leuke dagen.
Helaas heb ik de mooie tuin niet kunnen bewonderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:30

Via pb kreeg ik van een Bokker (die graag anoniem wilt blijven) nog een bericht over Rolduc. Ik mag bepaalde delen uit het bericht plaatsen zolang ik het bericht anoniem houd.

"De afgelopen jaren was er veel te doen over plannen voor de aanleg van een golfbaan rondom Rolduc. Hier zouden dan onder andere de middeleeuwse visvijvers (meerdere, het is een cascade) voor moeten sneuvelen. Mede dankzij de inspanningen van bepaalde mensen, lijkt dat plan nu van de baan, en is dit stukje erfgoed dus voorlopig gered.

Rolduc als school is natuurlijk een heel ander thema... Het kleinseminarie is alweer jaren geleden verdwenen (volgens mij gaat de laatste generatie afgestudeerden richting hun pensioen), maar er is nog steeds een grootseminarie gevestigd (https://www.rolduc.nl/grootseminarie-rolduc/home/). Officieel zelfs twee: https://www.rolduc.nl/grootseminarie-rolduc/studenten/."

Ik vind het een leuke aanvulling!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:21

pien_2010 schreef:
Via pb kreeg ik van een Bokker (die graag anoniem wilt blijven) nog een bericht over Rolduc. Ik mag bepaalde delen uit het bericht plaatsen zolang ik het bericht anoniem houd.

"De afgelopen jaren was er veel te doen over plannen voor de aanleg van een golfbaan rondom Rolduc. Hier zouden dan onder andere de middeleeuwse visvijvers (meerdere, het is een cascade) voor moeten sneuvelen. Mede dankzij de inspanningen van bepaalde mensen, lijkt dat plan nu van de baan, en is dit stukje erfgoed dus voorlopig gered.

Ja, totaal OT, ik weet het, maar bovenstaand verhaal is niet (geheel) juist. Maar er was politiek voordeel te halen dus dan mogen politici liegen klaarblijkelijk. :roll:

Bijgevoegd de link naar het plan. https://www.kgv.nl/Bestand:Golfbaan-rol ... n-2017.jpg

Het abdijterrein en de 4 vijvers blijven gewoon bestaan, evenals een paar andere belangrijke landschapselementen in de (zuid-)oostelijke hoek. Het overgrote deel van de rest van de geplande baan is al jaren braakliggend terrein.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:44

Okee even mijn mening mensen:

Mijn oma is een week geleden overleden en op haar begrafenis (ze was gelovig) ging die pastoor zulke gekke dingen doen, met iets wat leek op een gouden schoonmaak wc borstel met water over haar kist heen gooien, en dat soort dingen.

Sorry lieve gelovige mensen maar hoe kan je zo naïef zijn dat je daar echt in gelooft (Ik bedoel die gekke wc borstel, niet het hele geloof, sommige dingen kunnen best kloppen) , en dat er echt een god is die precies is zoals de gelovige gemiddelde man dat beschrijft.

Die bijbel is gewoon door een mens geschreven met veel fantasie. mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Arabier op 18-09-18 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:46

Arabier schreef:
Ik ben niet gelovig maar denk wel dat er iets van een hemel etc is, er MOET toch iets zijn? Ik leef pas 15 jaar, maar ik ben er vrij zeker van dat er iets moet zijn, god is denk ik iets wat iemand die mensen goed kon overhalen heeft bedacht, want zo specifiek... Maar er is wel zo iets.

Je verandert wel snel van mening...
Verder vind ik je bericht een beetje respectloos.. :o

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:49

secricible schreef:
Arabier schreef:
Ik ben niet gelovig maar denk wel dat er iets van een hemel etc is, er MOET toch iets zijn? Ik leef pas 15 jaar, maar ik ben er vrij zeker van dat er iets moet zijn, god is denk ik iets wat iemand die mensen goed kon overhalen heeft bedacht, want zo specifiek... Maar er is wel zo iets.

Je verandert wel snel van mening...
Verder vind ik je bericht een beetje respectloos.. :o

Jup! Vond die (eerste ooit) kerkdienst zo apart, als nuchter jong persoon die nog niet van alles is wijsgemaakt sta ik er zo tegenover, is niet respectloos. gewoon mijn mening.

M_D_H

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:53

Jou mening kan je ook met respect overbrengen.
Jou gehele bericht heeft geen greintje respect, dus is respectloos...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:57

M_D_H schreef:
Jou mening kan je ook met respect overbrengen.
Jou gehele bericht heeft geen greintje respect, dus is respectloos...

Behalve als iemand dermate ver van de materie af staat dat ie zich niet bewust is van zijn eigen onnozelheid en (daarmee in dit geval) respectloosheid. Ik bedoel: gouden schoonmaak wc borstel? Really? Voeg daar nog puberarrogantie bij en je hebt de hoofdprijs van onnozelheid. Het verbaast me dat iemand ueberhaupt reageert hierop.....
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 18-09-18 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:59

Kind is 15, laat gaan.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:02

En wees eerlijk, het lijkt inderdaad op een WC borstel!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 16:22

Arabier schreef:
Okee even mijn mening mensen:

Mijn oma is een week geleden overleden en op haar begrafenis (ze was gelovig) ging die pastoor zulke gekke dingen doen, met iets wat leek op een gouden schoonmaak wc borstel met water over haar kist heen gooien, en dat soort dingen.

Sorry lieve gelovige mensen maar hoe kan je zo naïef zijn dat je daar echt in gelooft (Ik bedoel die gekke wc borstel, niet het hele geloof, sommige dingen kunnen best kloppen) , en dat er echt een god is die precies is zoals de gelovige gemiddelde man dat beschrijft.

Die bijbel is gewoon door een mens geschreven met veel fantasie. mijn mening.

Dat is een wijwaterkwasr waarmee wijwater wordt verspreid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:23

Daphara schreef:

Even gecheckt, en jup. :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:30

Mars schreef:
Kind is 15, laat gaan.

Ondanks dat het kind 15 is kan en mag zij best aangesproken worden op de manier waarop zij berichten schrijft. Het kan namelijk respectloos of onnozel zijn, het kan haar mening zijn, het kan best zijn dat de wijwaterkwast lijkt op een wcborstel maar dat is niet de reden om zo'n soort bericht op deze manier te typen en zou ook geen reden moeten zijn om iemand niet aan te spreken op zijn of haar gedrag/manier van typen oid. Hiermee kweek je respectloos gedrag gewoon omdat kinderen nooit aangesproken zijn op hun gedrag en dus niet beseffen dat wat zij typen kwetst of respectloos is oid...

Anders krijg je een gevalletje: wir haben es nicht gewusst...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:35

Heel veel rituelen zijn/lijken raar. Vaak zit daar een hele gedachtegang achter.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:01

M_D_H schreef:
Mars schreef:
Kind is 15, laat gaan.

Ondanks dat het kind 15 is kan en mag zij best aangesproken worden op de manier waarop zij berichten schrijft. Het kan namelijk respectloos of onnozel zijn, het kan haar mening zijn, het kan best zijn dat de wijwaterkwast lijkt op een wcborstel maar dat is niet de reden om zo'n soort bericht op deze manier te typen en zou ook geen reden moeten zijn om iemand niet aan te spreken op zijn of haar gedrag/manier van typen oid. Hiermee kweek je respectloos gedrag gewoon omdat kinderen nooit aangesproken zijn op hun gedrag en dus niet beseffen dat wat zij typen kwetst of respectloos is oid...

In discussie gaan met pubers van 15 is een kansloze missie. Die vinden sws alles stom en raar. Respect etc bijbrengen laat je best aan haar ouders over.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 17:05

Ts,gecondoleerd met je oma. Waarschijnlijk was zij R.K. op traditionele wijze,en daar hoort een dergelijke uitvaart met rituelen bij.Ik vind het wel mooi en waardig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:07

M_D_H schreef:

Overdrijf je nu niet een heel klein beetje?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:18

Resistance schreef:
Daphara schreef:

Even gecheckt, en jup. :')

Afbeelding

Afbeelding

Inderdaad.

Maarrrr ik vind als buitenstaander de rituelen in de katholieke kerk inderdaad mooier dan in de hervormde kerk. :j
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 18-09-18 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:19

Ik krijg nu prankneigingen...

Die ik uit respect maar onderdruk. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:07

anjali schreef:
Ts,gecondoleerd met je oma. Waarschijnlijk was zij R.K. op traditionele wijze,en daar hoort een dergelijke uitvaart met rituelen bij.Ik vind het wel mooi en waardig.

Van zowel mijn opa als oma hadden wij een afscheid in een katholieke kerk. Ik kon persoonlijk helemaal niets met die rituelen, maar goed, dat hoort erbij.
Wat ik wel echt verschrikkelijk vond was dat er aan het einde van de dienst langs werd gegaan om geld op te halen. Serieus, geld ophalen na een dienst, als iedereen rouwt? Ik vind dat walgelijk en het toont voor mij echt aan dat de kerk een financiële instelling is en dat kennelijk ook voorop heeft staan.