Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjoow schreef:Misschien zeg ik nu iets heel doms....
Maarre, we vinden dat de Turkse Nederlanders zich niet moeten bemoeien met verkiezingen in Turkije toch?
Vanwaar dan dat geëmigreerde Nederlanders zich wel mogen bemoeien met onze verkiezingen? Je woont hier niet meer, waarom zou je dan nog stemmen voor de Nederlandse politiek?
Marjoow schreef:Misschien zeg ik nu iets heel doms....
Maarre, we vinden dat de Turkse Nederlanders zich niet moeten bemoeien met verkiezingen in Turkije toch?
Vanwaar dan dat geëmigreerde Nederlanders zich wel mogen bemoeien met onze verkiezingen? Je woont hier niet meer, waarom zou je dan nog stemmen voor de Nederlandse politiek?
Marjoow schreef:Eight schreef:Misschien om dezelfde redenen als Turken dat doen, omdat er familie en vrienden wonen?Als je toch het recht hebt om te stemmen, zou ik het ook doen voor mijn ouders.
Die kunnen toch zelf stemmen?
Citaat:Meneer Wilders, u bent weg gelopen uit het Catshuis in 2012. Dat heb ik u zeer kwalijk genomen.
Je kunt niet aan het begin van een crisis, het land in een politieke crisis laten storten.
Shenavallie schreef:Het enige verschil is dat de Nederlandse Politiek niet in een ander land zieltjes aan het winnen is voor de verkiezingen. Dus of je wel of geen stemrecht in het buitenland hebt, staat los van actie voeren in een ander land - wat Turkije hier dus eigenlijk wilde doen.
secricible schreef:Shenavallie schreef:Het enige verschil is dat de Nederlandse Politiek niet in een ander land zieltjes aan het winnen is voor de verkiezingen. Dus of je wel of geen stemrecht in het buitenland hebt, staat los van actie voeren in een ander land - wat Turkije hier dus eigenlijk wilde doen.
En we hebben het in turkije niet over verkiezingen, maar een referendum(!)
Electra63 schreef:Marjoow schreef:Misschien zeg ik nu iets heel doms....
Omdat Nederlanders in het buitenland bijvoorbeeld AOW of pensioen ontvangen, dus belangen hebben in Nederland.
Daarbij zijn veel Nederlanders tijdelijk in het buitenland voor hun werk, dus zij komen weer terug.
Marjoow schreef:Ik vind het ook vreemd dat iemand die niet meer in Nederland woont wél een AOW of pensioen krijgen. Waarom moet de Nederlandse staatskas betalen voor mensen die in het buitenland leven?
Ik vind het gewoon raar dat mensen die niets meer merken van de Nederlandse politiek nog wel kunnen stemmen.
Cer schreef:Marjoow schreef:Ik vind het ook vreemd dat iemand die niet meer in Nederland woont wél een AOW of pensioen krijgen. Waarom moet de Nederlandse staatskas betalen voor mensen die in het buitenland leven?
Ik vind het gewoon raar dat mensen die niets meer merken van de Nederlandse politiek nog wel kunnen stemmen.
Nou dat vind ik op zich niet gek.... tenminste, als je met je AOW en je pensioen gewoon na je werkleven kan genieten in een warm land bijv.. waarom niet?
Je pensioen heb je toch zelf opgebouwd? mag je mee doen wat je wil vind ik... dan is het wel zo prettig als je dat gewoon mee kan nemen naar het buitenland als je dat wil...
Marjoow schreef:Ik vind het ook vreemd dat iemand die niet meer in Nederland woont wél een AOW of pensioen krijgen. Waarom moet de Nederlandse staatskas betalen voor mensen die in het buitenland leven?
Magrathea schreef:Gelukkig is de pvdd óók voor het verbieden van import van producten van dierhouderijsystemen die hier niet zijn toegestaanZoals kooieieren, bont en op dieren geteste makeup. Lijkt me fantastisch, zelfvoorzienend is altijd duurzamer. (En alles wat we hier houden hoeven we niet meer te importeren dus dat lijkt me ook geen slecht plan
)
Shadow0 schreef:Marjoow schreef:Ik vind het ook vreemd dat iemand die niet meer in Nederland woont wél een AOW of pensioen krijgen. Waarom moet de Nederlandse staatskas betalen voor mensen die in het buitenland leven?
Omdat ze daarvoor ook betaald hebben? (Pensioenen komen trouwens niet uit de staatskas, maar uit pensioenfondsen.)
Verder is het zo... het uitspelen van mensen tegen elkaar. Hoe durft iemand buiten de lijntjes te gaan (bv de landsgrenzen), dan moeten we die persoon meteen afpakken wat anderen hier in Nederland wel hebben? Terwijl ook zij belasting betalen / hebben betaald, Nederlandse nationaliteit hebben etc?
Ik snap het bezwaar wel, zeker als je buiten Nederland woont en je kiest ervoor om te stemmen op een partij die chaos creeert dan is het wel makkelijk dat je daar zelf niet mee te maken hebt. Maar tegelijkertijd... ik geloof echt niet in het zomaar afpakken van dat soort grondrechten.
Marjoow schreef:Je kiest er zelf voor om naar een ander land te vertrekken, blijkbaar omdat je vind dat je het daar beter hebt dan hier. Waarom zou je dan wel de voordelen van hier houden?
Nies_ schreef:Ik dacht eigenlijk altijd dat je maar een deel krijgt, is dat niet zo? Dus wanneer je bijvoorbeeld op je 50e emigreert je wanneer je 65 bent niet het volledige aow krijgt, maar slechts het deel waar je ook voor betaald hebt even simpel gezegd?