Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:29

Zie zijn pagina: Hij kan dat beter vertellen dan ik.
https://eelcokeij.com/over-eelco/

Maar het gaat over alle Nederlanders met een NL-nationaliteit die in het buitenland wonen.

Feit is, dat ik mij op tijd heb aangemeld om te stemmen. Maar dit gaat per post en is of niet aangekomen of niet op de juiste plek aangekomen (zal niet de 1e keer zijn voor mij bij een overheidsinstantie) En dus kan ik niet stemmen. Dit is met mij voor veel andere expats en sommigen die het wel hebben binnengekregen hebben het veel niet op tijd binnen gekregen dat ze hun stem niet op tijd weer in NL hebben...

Marjo

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:37

Misschien zeg ik nu iets heel doms....

Maarre, we vinden dat de Turkse Nederlanders zich niet moeten bemoeien met verkiezingen in Turkije toch?
Vanwaar dan dat geëmigreerde Nederlanders zich wel mogen bemoeien met onze verkiezingen? Je woont hier niet meer, waarom zou je dan nog stemmen voor de Nederlandse politiek?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:41

Misschien om dezelfde redenen als Turken dat doen, omdat er familie en vrienden wonen? :) Als je toch het recht hebt om te stemmen, zou ik het ook doen voor mijn ouders.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:42

Eight schreef:
Misschien om dezelfde redenen als Turken dat doen, omdat er familie en vrienden wonen? :) Als je toch het recht hebt om te stemmen, zou ik het ook doen voor mijn ouders.

Die kunnen toch zelf stemmen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:44

Marjoow schreef:

Maarre, we vinden dat de Turkse Nederlanders zich niet moeten bemoeien met verkiezingen in Turkije toch?
Vanwaar dan dat geëmigreerde Nederlanders zich wel mogen bemoeien met onze verkiezingen? Je woont hier niet meer, waarom zou je dan nog stemmen voor de Nederlandse politiek?

Omdat Nederlanders in het buitenland bijvoorbeeld AOW of pensioen ontvangen, dus belangen hebben in Nederland.
Daarbij zijn veel Nederlanders tijdelijk in het buitenland voor hun werk, dus zij komen weer terug.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:45

Dat zullen ze vast ook doen, maar jouw stem is extra en elke stem telt. Of ik het er mee eens ben of niet laat ik achterwege, dit is de gedachtegang die voor mij logisch is vanuit het oogpunt van Riddershow en de Turken die stemmen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:47

Marjoow schreef:

Snap ik ook niet :D Als je voor enkele jaren emigreert snap ik het wel, maar wanneer je permanent weg bent mag je wat mij betreft je recht om te stemmen inleveren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:53

Marjoow schreef:
Eight schreef:

Die kunnen toch zelf stemmen?

Dit vind ik zelf ook wel een lastige. Mijn gevoel zegt: doen voor je familie/vrienden wat je kunt. Maar helemaal netjes vind ik het niet.

Ik twijfel echt enorm tussen 2 partijen. Als ik los kijk van het onderwijs dan springt één partij er heel duidelijk uit, maar als ik goed kijk naar wat deze partijen voor het (primair) onderwijs willen betekenen dan staan beide partijen naar mijn gevoel gelijk. Lastig, ik denk dat het een last minute decision gaat worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:14

Citaat:
Meneer Wilders, u bent weg gelopen uit het Catshuis in 2012. Dat heb ik u zeer kwalijk genomen.
Je kunt niet aan het begin van een crisis, het land in een politieke crisis laten storten.

Aan het woord was onze huidige premier.
Een pure vvd'er.

We hebben een energiecrisis, een voedselcrisis, een landbouwcrisis - de enige crisis "die echt crisis is" is een economische crisis.

...het staat al in de bijbel ("is het nou goed?") 7 vette jaren, 7 magere jaren.
Zo eenvoudig gaan de crisis mbt de landbouw, energie, zoet water, verziltende akkers, etc etc niet weg.
En "aan zonnepanelen was hij nog niet toegekomen"...
|(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:21

Het enige verschil is dat de Nederlandse Politiek niet in een ander land zieltjes aan het winnen is voor de verkiezingen. Dus of je wel of geen stemrecht in het buitenland hebt, staat los van actie voeren in een ander land - wat Turkije hier dus eigenlijk wilde doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:23

Irritant hoor Riddershow!

Als je stemrecht hebt, moet jou dat toch niet afgenomen kunnen worden door een slordigheid of wat dan ook ...!!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:34

Als ik puur kijk voor ondergetekende.. ik werk in NL (en ben dus ook van zaken afhankelijk) en heb er natuurlijk ook nog familie en rij er dus ook regelmatig doorheen (even afgezien van gevoelsmatige betrokkenheid) Dus als zodanig heb ik uiteraard ook een mening over de politiek. Dit zal ook voor vele andere expats gelden.

Maar het geldt niet alleen voor mij als emigrant, maar ook voor mensen die tijdelijk in het buitenland werken, studenten die in het buitenland studeren ect. Dit is allemaal het internationale netwerk van NL, dus ook van belang voor je internationale betrekkingen/netwerk. En hoe deze Nederlanders over NL denken heeft ook zijn echo op hun netwerk.

Ik denk ook niet dat er iemand iets op tegen heeft dat de turken stem uitbrengen in Turkije. Wel dat er Turken hierheen komen om een omstreden standpunt te gaan promoten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:41

Shenavallie schreef:
Het enige verschil is dat de Nederlandse Politiek niet in een ander land zieltjes aan het winnen is voor de verkiezingen. Dus of je wel of geen stemrecht in het buitenland hebt, staat los van actie voeren in een ander land - wat Turkije hier dus eigenlijk wilde doen.

En we hebben het in turkije niet over verkiezingen, maar een referendum(!)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:42

secricible schreef:
Shenavallie schreef:

En we hebben het in turkije niet over verkiezingen, maar een referendum(!)

Snap ik, maar het principe van zieltjes winnen is hetzelfde.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:49

Electra63 schreef:
Marjoow schreef:

Omdat Nederlanders in het buitenland bijvoorbeeld AOW of pensioen ontvangen, dus belangen hebben in Nederland.
Daarbij zijn veel Nederlanders tijdelijk in het buitenland voor hun werk, dus zij komen weer terug.

In het buitenland zijn voor werk is iets anders dan emigreren..

Ik vind het ook vreemd dat iemand die niet meer in Nederland woont wél een AOW of pensioen krijgen. Waarom moet de Nederlandse staatskas betalen voor mensen die in het buitenland leven?

Ik vind het gewoon raar dat mensen die niets meer merken van de Nederlandse politiek nog wel kunnen stemmen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:52

Marjoow schreef:
Ik vind het ook vreemd dat iemand die niet meer in Nederland woont wél een AOW of pensioen krijgen. Waarom moet de Nederlandse staatskas betalen voor mensen die in het buitenland leven?

Ik vind het gewoon raar dat mensen die niets meer merken van de Nederlandse politiek nog wel kunnen stemmen.

Nou dat vind ik op zich niet gek.... tenminste, als je met je AOW en je pensioen gewoon na je werkleven kan genieten in een warm land bijv.. waarom niet?

Je pensioen heb je toch zelf opgebouwd? mag je mee doen wat je wil vind ik... dan is het wel zo prettig als je dat gewoon mee kan nemen naar het buitenland als je dat wil...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:53

Cer schreef:
Marjoow schreef:

Nou dat vind ik op zich niet gek.... tenminste, als je met je AOW en je pensioen gewoon na je werkleven kan genieten in een warm land bijv.. waarom niet?

Je pensioen heb je toch zelf opgebouwd? mag je mee doen wat je wil vind ik... dan is het wel zo prettig als je dat gewoon mee kan nemen naar het buitenland als je dat wil...

Ja oke je pensioen heb je gelijk in.

Maar uitkering of AOW ofzo, wat je van de staat krijgt... Ik vind het gewoon raar. Het komt de niet terug de NL economie in.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:55

Ww/Uitkering krijg je tegenwoordig van het land waar je woont, ben ervaringsdeskundige :Y)

Het wordt nu langzaam zo geregeld dat je inderdaad niet zomaar geld kun trekken van daar waar je ooit gewoond hebt, maar val je terug op het sociale systeem van het land waar je woont.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 14-03-17 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:57

Marjoow schreef:

Omdat ze daarvoor ook betaald hebben? (Pensioenen komen trouwens niet uit de staatskas, maar uit pensioenfondsen.)

Verder is het zo... het uitspelen van mensen tegen elkaar. Hoe durft iemand buiten de lijntjes te gaan (bv de landsgrenzen), dan moeten we die persoon meteen afpakken wat anderen hier in Nederland wel hebben? Terwijl ook zij belasting betalen / hebben betaald, Nederlandse nationaliteit hebben etc?

Ik snap het bezwaar wel, zeker als je buiten Nederland woont en je kiest ervoor om te stemmen op een partij die chaos creeert dan is het wel makkelijk dat je daar zelf niet mee te maken hebt. Maar tegelijkertijd... ik geloof echt niet in het zomaar afpakken van dat soort grondrechten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:57

Magrathea schreef:
Gelukkig is de pvdd óók voor het verbieden van import van producten van dierhouderijsystemen die hier niet zijn toegestaan :j Zoals kooieieren, bont en op dieren geteste makeup. Lijkt me fantastisch, zelfvoorzienend is altijd duurzamer. (En alles wat we hier houden hoeven we niet meer te importeren dus dat lijkt me ook geen slecht plan :o? )

Want? Geef me even de landen waar ze duurzamer bezig zijn dan in Nederland, ik weet er zo geen te noemen :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:03

Shadow0 schreef:
Marjoow schreef:

Omdat ze daarvoor ook betaald hebben? (Pensioenen komen trouwens niet uit de staatskas, maar uit pensioenfondsen.)

Verder is het zo... het uitspelen van mensen tegen elkaar. Hoe durft iemand buiten de lijntjes te gaan (bv de landsgrenzen), dan moeten we die persoon meteen afpakken wat anderen hier in Nederland wel hebben? Terwijl ook zij belasting betalen / hebben betaald, Nederlandse nationaliteit hebben etc?

Ik snap het bezwaar wel, zeker als je buiten Nederland woont en je kiest ervoor om te stemmen op een partij die chaos creeert dan is het wel makkelijk dat je daar zelf niet mee te maken hebt. Maar tegelijkertijd... ik geloof echt niet in het zomaar afpakken van dat soort grondrechten.

Je kiest er zelf voor om naar een ander land te vertrekken, blijkbaar omdat je vind dat je het daar beter hebt dan hier. Waarom zou je dan wel de voordelen van hier houden?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:20

Marjoow, ik wist jouw leeftijd al voordat ik je profiel open klikte. Veel ouderen hebben last van ziekten (reuma, artrose etc.) en die hebben baat bij warmte. Ze hebben hun leven lang gewerkt voor een pensioen, leg jij eens even uit waarom zij niet naar het buitenland mogen vertrekken (al is het alleen de wintermaanden)? Deze mensen hebben het in de winter daadwerkelijk beter bij een ander klimaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:23

Marjoow schreef:
Je kiest er zelf voor om naar een ander land te vertrekken, blijkbaar omdat je vind dat je het daar beter hebt dan hier. Waarom zou je dan wel de voordelen van hier houden?

uitkering e.d. niet, maar pensioen en aow wel... waarom niet? dat heb je toch zelf bij elkaar verdient?

Uitkeringen die naar andere landen verdwijnen vind ik ook niet zo chique...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:24

Ik dacht eigenlijk altijd dat je maar een deel krijgt, is dat niet zo? Dus wanneer je bijvoorbeeld op je 50e emigreert je wanneer je 65 bent niet het volledige aow krijgt, maar slechts het deel waar je ook voor betaald hebt even simpel gezegd?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:28

Nies_ schreef:
Ik dacht eigenlijk altijd dat je maar een deel krijgt, is dat niet zo? Dus wanneer je bijvoorbeeld op je 50e emigreert je wanneer je 65 bent niet het volledige aow krijgt, maar slechts het deel waar je ook voor betaald hebt even simpel gezegd?

Ja dat is volgens mij ook zo, ook als je tussendoor je geld niet, of ergens anders verdient hebt... maar ik zit voorlopig nog niet aan de aow leeftijd dus ik weet het ook niet heel precies. Maar mocht ik het halen, en ik heb genoeg pensioen, dan zou ik wel de keus willen hebben om naar een ander land te kunnen, zonder mn zuurverdiende centjes hier achter te laten.... althans, die slok belasting die overal over betaald is...