Explosies vliegveld Brussel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:26

Varekaj schreef:
Wat voor ons slecht is, is in de ogen van de daders goed.

Blijkbaar zijn er bij Aken nog verdachten opgepakt, dit keer tsjetsjenen (ofzoiets)

Het blijft slecht, wat de terroristen er ook zelf over denken. Dat veranderde barbaarsheid van hun daden niet. Moordenaar blijft een moordenaar, dat hij dat zelf positief vind, veranderd dat feit niet.

MaraYvette

Re: Explosies vliegveld Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:27

@chanel1985 eens met jou isis terroristen zijn geen mensen meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:28

Nee dat verandert het feit niet, het blijft barbaars. Maar zij zien hun actie als goed, als een dienst naar hun God toe. Die zijn zo gebrainwashed dat die niet plots gaan denken "hmz, misschien toch fout bezig".

Zou die 3e er niet bij zijn als "zekerheid", dat als de 2 andere twijfelen de 3e zich dan opblaast en hen alsnog mee opruimt? Doen ze het wel, dan laat hij zijn bom achter en gaat lekker vrolijk andere zieltjes ronselen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:30

varekkaj welke god? want zelfs allah keurt deze daden niet goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:35

Hun God. Of is imaginaire vriendje een betere omschrijving?

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:39

Dit gaat helemaal niet over een "God". Macht is het woord dat we hier allemaal in ons achterhoofd moeten houden. En hoe krijg je die macht op de meest vlotte manier: " verdeel en heers" en de bijbehorende angst. Een tactiek die welbekend is in alle landen en bevolkingsgroepen. Een tactiek waar ze ook in onze landen, zelfs naar de eigen bevolking toe gebruik van maken.
Heel het terrorismeverhaal past dus niet uitsluitend binnen het "islamplaatje" maar gaat over zoveel meer.
Zolang we toelaten dat er angst gezaaid wordt, zolang er racisme is, zullen er zieltjes geronseld worden. De echte moslims geloven niet in waar IS voor staat. Maar een jongere die zich niet goed in zijn vel voelt, onder armoede leeft, ... Is snel te beïnvloeden...

Natuurlijk is heel het terrorismeverhaal "voos" en is dat niet justified. Maar in hun context is het dat wel. Brainwashed... Het is interessant om onderzoeken zoals Das experiment te lezen. Dan begrijpen jullie die nuance misschien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:42

Je hebt ook dat experiment dat ooit gedaan is met het toedienen van elektroshocks bij onbekenden. dat was een acteur, maar dat wisten de deelnemers niet. Per "fout" antwoord moesten ze een hendeltje omzetten dat steeds hardere schokken zou geven. En er bleek toen, als er een witte jas naast hen stond, dat het merendeel het effectief deed, al hoorden ze de ander brullen van de pijn zogenaamd. Gewon de invloed van de "hogere macht" en het idee dat die wel weet wat ie doet.

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:45

Varekaj schreef:
Je hebt ook dat experiment dat ooit gedaan is met het toedienen van elektroshocks bij onbekenden. dat was een acteur, maar dat wisten de deelnemers niet. Per "fout" antwoord moesten ze een hendeltje omzetten dat steeds hardere schokken zou geven. En er bleek toen, als er een witte jas naast hen stond, dat het merendeel het effectief deed, al hoorden ze de ander brullen van de pijn zogenaamd. Gewon de invloed van de "hogere macht" en het idee dat die wel weet wat ie doet.

Dat is toch het Experiment van Milgram?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:46

dat was het, kon niet op de naam komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:47

Quinteee schreef:
Varekaj schreef:

Dat is toch het Experiment van Milgram?

Yep. https://m.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM

Stanford Prison Experiment hoort ook in dat rijtje.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:49

De drie vermoedelijke aanslagplegers vervoerden de bommen in hun bagage, heeft de burgemeester van Zaventem gezegd volgens onder meer AFP. "Ze kwamen aan in een taxi met hun koffer, de bommen zaten in hun tassen", aldus Francis Vermeiren.
De bagage zetten ze vervolgens op karretjes. De eerste twee bommen ontploften, maar de derde niet. "Hij moet in paniek zijn geraakt."

Bron nu.nl

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:55

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat die terroristen geen mens meer zijn. Dat vind ik domme uitspraken die alleen maar gebruikt worden om foute doeleinden te bereiken.

Imo kan je radicalisering alleen maar tegengaan als je begrijpt dat die mensen wél mensen zijn, en dat ze met een reden geradicaliseerd zijn. Het zijn geen monsters, het zijn geen mensen die als misdadiger geboren zijn, maar die dat door erg trieste omstandigheden geworden zijn.

Een grote en belangrijke reden waarom zoveel jongeren uit Molenbeek, Brussel, Vilvoorde radicaliseren, is omdat ze uit achtergestelde, kansarme gezinnen komen. Ze zijn arm, hebben geen toekomst, zitten al snel in de criminaliteit vanaf een heel jonge leeftijd. Als je in zo'n uitzichtloze situatie zit en iemand komt je op een heel subtiele manier radicaliseren (zonder dat je het eigenlijk zelf doorhebt) door je een hand uit te reiken, omdat ze laten blijken dat ze jouw situatie snappen, dat ze jouw frustratie begrijpen, en dat ze je een alternatieve toekomst kunnen bieden door te strijden voor een doel dat goed is, waar ze opgehemeld zullen worden en als helden ontvangen zullen worden - tja, dan heb je ze al snel mee. Zeker als het op een sluwe, verdoken manier gebeurt. Zulke kansarme jongeren met geen kans op een goede toekomst kan je maar al te gemakkelijk in verleiding brengen met zo'n praat. Dat is niet omdat de duivel in hun ziel schuilt, maar omdat ze in erg trieste omstandigheden opgroeien en zo een diepgewortelde frustratie met zich meedragen. Frustratie tegenover een maatschappij die hen niet helpt daar in het criminele Molenbeek, want daar zit toch alleen gespuis. Een maatschappij die niet zoveel om hen geeft.

Radicalisering speelt daar net op in. Zij geven die gefrustreerde jongeren een manier om die frustratie te bevechten en om te strijden voor een doel. Het geeft hen een doel in een uitzichtloos leven, een doel dat ze niet zouden hebben als ze de komende 40 jaar in hetzelfde armzalige appartement in Molenbeek of Schaarbeek zouden wonen.

Maar zolang je die mensen blijft zien als "monsters" en niet aanvaardt en erkent dat zij het gevolg zijn van een heel trieste situatie (die we deels ook aan onszelf te wijten hebben), ga je die radicalisering niet kunnen oplossen. Je moet niet alleen IS uitroeien, je moet ook zorgen dat de jongeren in Molenbeek, Schaarbeek, Vilvoorde niet opgroeien in zo'n kansarme omstandigheden dat radicalisme en extremisme hun enige en laatste oplossing is. Zolang je hen gaat verketteren als "geen mens!!!" negeer je het echte probleem: namelijk dat het wel mensen zijn, mensen die (te) gemakkelijk beïnvloedbaar zijn.

Je moet niet alleen de invloed (IS/extremisme) wegnemen, maar ook zorgen dat jongeren überhaupt niet op het punt komen waarop ze zo wanhopig worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:00

Denk je ook zo over de mensen die uit andere landen afkomstig waren (Europese landen, en geen banden qua afkomst) en zich vrijwillig hebben aangesloten bij de IS?
Ook gewone Nederlandse gezinnen, met een goede baan, eigen huis..........

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:02

En toch zijn er ook gewoon (nederlandse) jongeren die zich erbij aansluiten die een prima jeugd hebben gehad dus die theorie gaat zeker niet altijd op dat ze zulke slechte omstandigheden hebben gehad. En dan nog er zijn zoveel mensen die in slechte omstandigheden zijn opgegroeid maar zich niet bij zo'n groepering aansluiten. Dan heb je echt wel een steekje los.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:06

kiki1976 schreef:
Denk je ook zo over de mensen die uit andere landen afkomstig waren (Europese landen, en geen banden qua afkomst) en zich vrijwillig hebben aangesloten bij de IS?

Ja. Want bij iedere geradicaliseerde persoon is er wel een kern van frustratie die heerst, en waarop die radicalisatie inspeelt. Ik geloof niet dat een perfect normale, logisch denkende persoon die een goed leven heeft plots radicaliseert. Er speelt altijd een diepgewortelde frustratie waaraan dat radicalisme zich voedt, maar sommigen kunnen die frustratie beter verbergen dan anderen, waardoor radicalisering soms meer als een verrassing komt. Maar die frustratie zit er altijd wel.

Zag laatst nog een documentaire over een blanke, Britse jongen die katholiek was opgevoed en die zich bij Boko Haram had gevoegd, waar hij gruwelijke dingen gedaan heeft. Die jongen was dan wel blank en Brits en van origine niet moslim, maar ook hij was ontzettend gefrustreerd tegenover de maatschappij en daarop heeft dat radicalisme ontzettend goed ingespeeld.

Daarnaast hoeft een goede baan en een goed huis absoluut niet te betekenen dat je gelukkig bent, of dat je niet ongelukkig/gefrustreerd kan zijn. Is nogal kortzichtig om dat als argument aan te halen, vind ik.

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:09

Iedereen durft hier wel eens te vergeten dat het leven niet alleen over materiële omstandigheden gaat.
Een leuk huis, een goede job, toffe kleren, ... maken een persoon niet gelukkig. Migratie heeft een enorme impact op een persoon. Als die migratie dan niet vlot verloopt, krijg je verschillende ideeën.
- Ze willen mij hier niet.
- Voor hen ben ik niets waard.
- Hoe hard ik ook mijn best doe, ik word niet aanvaard in de maatschappij.
Waar spelen zo'n terroristen op in denk je?
Hoe denk je dat iemand met die ideeën reageert als ze opeens wel ergens bij horen? Als er dan stilletjes haatdragende boodschappen in het oor worden gefluisterd, in het begin heel genuanceerd dan weer harder.
Wie graag leest, raad ik het boek "ik ben pelgrim" aan. Als je dit met een open geest leest, zie je veel.

Begrijp ik racisme dan niet? Jawel :) Maar dit vloeit vaak voort uit angst. En dat zorgt dan weer voor een scenario waarin 'verdeel en heers' heel gemakkelijk wordt bij de juiste/foute groepen...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:11

Dit is de documentaire waarover ik het had, over een Britse, blanke jongen die geradicaliseerde moslim is geworden. Hij is naar Somalië vertrokken en is bij al Shabaab gegaan, waar hij tientallen mensen vermoord heeft. Het geeft een goed inzicht in hoe en waarom zo iemand die absoluut geen banden met islam heeft, kan radicaliseren.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... en/2.41819

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:15

kiki1976 schreef:

Jongeren die zich hebben aangesloten kunnen ook zijn geronseld onder invloed van drugs kun je een tiener heel veel wijs maken.
Het gros van de aanhang van IS hier in west Europa zijn jongeren die zich tegen onze samenleving hebben gekeerd , niet mee konden komen op school, geen zicht op een baan en gehersenspoeld. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Dan heb je ook nog de breintjes maar die blijven buiten schot.
Die jongens die zichzelf zo in de strijd gooien en zichzelf en anderen van het leven beroven zijn echt jongens die denken dat dit het is. Dan kun je niet meer normaal denken.

Voor zover ik weet bestaan er geen volledige Nederlandse of Belgische gezinnen die zich aangesloten hebben bij IS, Wel leden van een gezin die zich aangesloten hebben en dat gaat dan meestal om jongeren ;)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:22

@yasmine radicaaliseren is heel wat anders dan t gebrainwashte isis nee isis lui zijn geen mensen meer de weg naar isis is wellicht radicalisering maar dat zijn nog WEL mensen
Allen bij isis niet meer veel te veel gebrainwashed

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:23

Hebben jullie de nieuwe IS propaganda films gezien voor jongeren? Jullie houden er nogal een ouderwets idee op na nml hoe ze mensen geïnteresseerd maken voor IS. Menig commercial maker zal nog jaloers zijn op de gebruikte technieken, zowel op technisch vlak als persuasief (psychisch) vlak. Flinke marketing machine.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:25

Karlijn, natuurlijk werkt IS heel slim en zijn ze veel op sociale media aanwezig. Dat is net waar de jongeren zitten en waar ze ze kunnen bereiken. Maar de eerste contacten met radicalisering worden vaak op straat of "in het echt" gelegd. Dat zijn de mensen die hen de weg wijzen naar die propagandamachine.

waxmeltsenzo schreef:
kiki1976 schreef:

Jongeren die zich hebben aangesloten kunnen ook zijn geronseld onder invloed van drugs kun je een tiener heel veel wijs maken.
Het gros van de aanhang van IS hier in west Europa zijn jongeren die zich tegen onze samenleving hebben gekeerd , niet mee konden komen op school, geen zicht op een baan en gehersenspoeld. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Dan heb je ook nog de breintjes maar die blijven buiten schot.
Die jongens die zichzelf zo in de strijd gooien en zichzelf en anderen van het leven beroven zijn echt jongens die denken dat dit het is. Dan kun je niet meer normaal denken.

Voor zover ik weet bestaan er geen volledige Nederlandse of Belgische gezinnen die zich aangesloten hebben bij IS, Wel leden van een gezin die zich aangesloten hebben en dat gaat dan meestal om jongeren ;)

Verbazend is het ook niet, dat die jongeren hun rug keren naar een samenleving die hen zo in hun miserie laat zitten. En het is ook niet alsof ze van de ene dag op de andere plots een extremist of terrorist worden. Je moet je inbeelden dat dat radicaliseringsproces traag en gestaag gebeurt, met eerst een kleine invloed die steeds groter wordt. Je kan zoiets niet simplifiëren.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:28

Vreselijk wat er gebeurd is, ik hoop dat 'we' snel grip krijgen op de situatie, voordat dit soort dingen ook in europa 'normaal' worden. ;(

Voor degenen die zich afvragen hoe dat gaat in zo'n gemeenschap is dit misschien wel interessant:

https://youtu.be/6jEuzw8uTRc

Ik heb geen idee of de echte situatie genuanceerder is, in dit soort docus wordt meestal veel geknipt om een zo negatief of positief mogelijk beeld te geven. Volgens mij valt het bij deze mee maar altijd goed om in je achterhoofd te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:32

Het maakt me geen moer uit of je uit een kansarm gezin komt of iets dergelijks. Daar gaan we weer met het medelijden. Zodra je zoiets doet als het onthoofden of vermoorden van mensen ben je geen mens meer. Punt.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:33

Yasmine schreef:
Karlijn, natuurlijk werkt IS heel slim en zijn ze veel op sociale media aanwezig. Dat is net waar de jongeren zitten en waar ze ze kunnen bereiken. Maar de eerste contacten met radicalisering worden vaak op straat of "in het echt" gelegd. Dat zijn de mensen die hen de weg wijzen naar die propagandamachine.

Al meerdere malen gezien op de telefoons van kinderen met de leeftijd vanaf 10-11 jaar. Doorgestuurd gekregen van vriendjes of familieleden.

Op de universiteit zie ik er jongeren naar kijken, een jongen meerdere malen per week. Ik ken ze die openlijk voor IS zijn. Hele normale jongeren. Het is niet alleen maar ronseling op straat, dat is een zeer ouderwetse gedachte. Juist op internet komen zij in aanraking, vanuit daar kunnen ze verder in contact komen. Niemand radicaliseert zomaar, maar het gaat niet zo ouderwets meer als jij hier schetst. De Vonk is verschoven naar een media vehicle die niet te stoppen is.

Dat maakt IS zo prominent.

Nu laat ik het hierbij. Hier gaat het topic nml. niet over.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:33

Resistance schreef:
Het maakt me geen moer uit of je uit een kansarm gezin komt of iets dergelijks. Daar gaan we weer met het medelijden. Zodra je zoiets doet als het onthoofden of vermoorden van mensen ben je geen mens meer. Punt.

juist