LindyH schreef:Ik wil graag even iets anders delen met jullie waar ik mee zit.
Hier op Bokt verschillen de meningen, maar zijn toch over het algemeen vrij redelijk, zeker nu op de tweede dag. Ook in mijn omgeving zie ik mensen die in eerste instantie vooral heel erg geschrokken waren en dingen gingen roepen als 'grenzen dicht!', maar die daar nu een beetje van terugkomen.
Daar gaat het mij op zich niet om. Ieder zijn mening. Er zitten zo veel kanten aan dit hele probleem dat je het onmogelijk over alles eens kunt zijn.
Maar ik zie ook een enkeling die echt compleet in de haat schiet en (in mijn ogen) complete onzin uitkraamt. En dat maakt mij pas echt bang. Want dat zijn mensen in mijn directe omgeving. In feite zijn ze aan het radicaliseren en worden ze bij elke gebeurtenis een beetje radicaler, en ik zie dat onder mijn ogen gebeuren.
(EDIT: Voor de duidelijkheid, ik heb het over radicalisering richting extreem rechts.)
Ik probeer met zulke mensen in gesprek te gaan, maar ze zijn totaal niet voor rede vatbaar. Alsof het zwart voor hun ogen is. Daar krijg ik een heel naar gevoel van in mijn buik, waar ik ook niet van kan slapen.
Ik weet dat ik het naast me neer moet leggen, maar het heeft gewoon lichamelijk invloed op me. Tot nu toe is het enige wat ik kan bedenken het ontvolgen of ontvrienden van mensen op Facebook. Iets wat ik eigenlijk niet wil, want ik wil niemand uitsluiten om zijn mening, maar het is nodig voor mijn eigen gezondheid.
Zijn er meer mensen die daar last van hebben? En wat doen jullie er tegen?
dus dit! En dit vind ik veel enger dan de kans op aanslagen. Het enige wat ik ermee kan op dit moment is de dialoog met deze mensen gaande te houden. Maar of dat lukt? De ideeen zijn zo star en rigide.