Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:32

Fem schreef:
In mijn geval is het absoluut niet waar dat ik niet verder kan kijken dan 'het boek' (wat dat dan ook mag zijn)...
Maar ik merk al wel dat er in dit topic veel gegeneraliseerd wordt door gelovigen en ongelovigen..
Dat is gewoon jammer... want het getuigd toch wel van enige respectloosheid ...
Helaas

Respect is in mijn ogen leven en laten leven en accepteren dat een ander anders denkt. Op het moment dat er opgeroepen wordt om ongelovigen te doden dan vind ik dat heel respectloos. Van mij mag je alles geloven, zolang je maar accepteerd dat ik er anders over denk, en ik heb het gevoel dat dat nogal eens ontbreekt. En nee niet onder iedereen maar dat is een gevoel wat ik bij sommige krijg als ik het over geloven heb.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:33

pien_2010 schreef:
Inge heb je gezien wat er gebeurd in de Islamitsche staat? Dat heeft helemaal niets met de islam te maken want de een na de andere moslim wordt de kop afgehakt en heerst afschuwelijke terreur in die steden in handen van IS.

Ze roepen dat omdat het geloof gekaapt is. Maar het heeft niets met Allah te maken.

Volgens mij doen ze het toch echt om een islamitische staat vol extremisten te hebben. Daarom vermoorden ze ook moslims die niet extreem leven.

Malyma

Blue_Eyes schreef:
Ik vind die teksten wel heel erg kort, zo zou ik ook nooit een bijbel lezen. Is er niet wat meer context rond die teksten? Steeds een vers of 3, 4 eromheen?

Ik begrijp wat je bedoelt, maar, al zou er nog zoveel context omheen staan, blijft toch feit dat dit de kern is... En daarmee bedoel ik niet de kern van dat boek, want ik weet niet wat de kern van dat boek is.

40% van de wereldbevolking is moslim. Daarmee is het moslimgeloof het grootste geloof ter wereld...
Laatst bijgewerkt door Malyma op 14-11-15 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

pien_2010 schreef:
ilayda schreef:
Het zijn altijd de mensen die eigenlijk helemaal niks weten van ons geloof.
Zo word het alleen maar erger als je alle moslims over 1 kam scheert.

Juist Ilayda en daarmee spelen we de terroristen in de kaart. Want die willen niet alleen doden om angst te zaaien, maar ook om de tegenstellingen groter te maken. De terroristen gaat het helemaal niet om het geloof. We praten hier over een aantal gekken die angst en verderf zaaien om ons allemaal uit elkaar te spelen en tegen elkaar op te zetten.

Zoals ik al eerder schreef is het wij samen en niet zij en wij. Met wij bedoel ik dan alle mensen die tegen dit soort geweld zijn. Want ook moslims zitten op een terrasje, doen boodschappen, gaan naar de bioscoop en naar het voetballen en worden dus ook gedood of zwaar gewond als ze op de foute plek zijn :)*
Dit soort terroristen maakt helemaal geen onderscheid en hebben het moslim geloof gekaapt om hun ideeën een ideologisch sausje te geven.

Dat is erg belangrijk om te doorzien en dat niet te laten gebeuren is een heel belangrijk wapen tegenover IS. Daarmee laten we namelijk zien dat wij allen tezamen sterker zijn en dat we onsniet uit elkaar laten spelen.

Ik zie het ook zo.... jammer dat sommige mensen zo kortzichtig zijn en hun zwart/wit ideeën als waarheid verkondigen. Lees je in, spreek met moslims of andere gelovigen (en nee, ik ben niet gelovig in de zin van het aanhangen van een bepaalde 'club'). Ik weiger echter mee te gaan in de gedachte dat elke moslim of vluchteling een extremist of terrorist is. Dat vind ik pas een domme gedachte.... erg triest maakt me dat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:36

ingedebruijn schreef:
pien_2010 schreef:
Inge heb je gezien wat er gebeurd in de Islamitsche staat? Dat heeft helemaal niets met de islam te maken want de een na de andere moslim wordt de kop afgehakt en heerst afschuwelijke terreur in die steden in handen van IS.

Ze roepen dat omdat het geloof gekaapt is. Maar het heeft niets met Allah te maken.

Volgens mij doen ze het toch echt om een islamitische staat vol extremisten te hebben. Daarom vermoorden ze ook moslims die niet extreem leven.

Voila! Dus dan heeft het toch niets met het moslim geloof te maken? Want de doelstelling is ook om van de hele wereld een IS staat te maken. Onderschat niet waarmee we te maken hebben. Weet je wel hoeveel moslims er zijn die IS verafschuwen? Waarschijnlijk meer dan 95%. Logisch want zij zijn als het om het aantal slachtoffers gaat, diegene die de meeste verliezen hebben gelezen.

Er zijn meer en meer mensen Picasso die dat zo inzien of gaan inzien. Dat is mijn vaste overtuiging.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:37

Zolang er geloven zijn zullen er extremisten zijn en zullen er onschuldige ongelovigen voor boeten. Dood en dood zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:37

Ik hoop het echt pien_2010... ik blijf er ook in geloven!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:38

ingedebruijn schreef:
Zolang er geloven zijn zullen er extremisten zijn en zullen er onschuldige ongelovigen voor boeten. Dood en dood zonde.

Je doet nu net alsof alleen ongelovigen ergens voor moeten boeten..
Wat was er ook alweer met de Joden gebeurd in de WOII ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:39

vibabu schreef:
Waarom roepen ze dan rond dat ze het doen omwille Allah en voor Syrië
Rechtvaardiging en schuld afschuiven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:40

Malyma schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik vind die teksten wel heel erg kort, zo zou ik ook nooit een bijbel lezen. Is er niet wat meer context rond die teksten? Steeds een vers of 3, 4 eromheen?

Ik begrijp wat je bedoelt, maar, al zou er nog zoveel context omheen staan, blijft toch feit dat dit de kern is...

40% van de wereldbevolking is moslim. Daarmee is het moslimgeloof het grootste geloof ter wereld...

De laatste cijfers die ik gezien heb, waren dat er op een wereldbevolking van meer dan 7 miljard, 2 miljard christenen zijn en 1,6 miljard moslims.

Edit: tiepvoutje
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 14-11-15 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:42

Fem schreef:
ingedebruijn schreef:

Je doet nu net alsof alleen ongelovigen ergens voor moeten boeten..
Wat was er ook alweer met de Joden gebeurd in de WOII ?

Volgens mij gaat dit topic over de gebeurtenissen in Parijs waarbij onschuldige mensen gedood zijn omdat zij de ideologie van ISIS niet aanhangen. Daar heb ik het over. Zonder geloof hoeft niemand dood te gaan omdat dat in een boek geschreven staat in ieder geval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:42

Picasso schreef:
Ik hoop het echt pien_2010... ik blijf er ook in geloven!

Je ziet het gebeuren Picasso. De moslim gemeenschap is van de eerste schrik bekomen en gaat zich ook meer en meer tegen geweld uitspreken (vergeleken met jaren geleden, denk b.v. aan de aanval op de twin torens, toen was het veel stiller dan nu als het gaat om fel tegen uitspreken door de moslim gemeenschap).
TEvens zie je allerlei initiatieven waarin alle Nederlanders van verschillende achtergronden elkaar opzoeken, uitwisselen en van elkaar leren. Dat is goed. De islam hoort in West Europa en is niet meer weg te denken net als het jodendom, christendom , humanisme etc. En dat is goed.

Leven en laten leven, fijn met elkaar en opstaan tegen mensen die dit willen verpesten door haat te zaaien, dood of verderf.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:43

Malyma schreef:

Waar haal je die info vandaan, dan?

Hier staat:
Citaat:
As of the early 21st century, Christianity has approximately 2.4 billion adherents, out of about 7.2 billion people. The faith represents approximately one-third of the world's population and is the largest religion in the world

https://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_by_country

Citaat:
As of 2010, over 1.6 billion or about 23.4% of the world population are Muslims.

https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_world

Véél meer Christenen dan Moslims, dus.

Anoniem

[pien_2010] schreef:
Picasso schreef:
Ik hoop het echt [pien_2010]... ik blijf er ook in geloven!

Je ziet het gebeuren Picasso. De moslim gemeenschap is van de eerste schrik bekomen en gaat zich ook meer en meer tegen geweld uitspreken (vergeleken met jaren geleden, denk b.v. aan de aanval op de twin torens, toen was het veel stiller dan nu als het gaat om fel tegen uitspreken door de moslim gemeenschap).
TEvens zie je allerlei initiatieven waarin alle Nederlanders van verschillende achtergronden elkaar opzoeken, uitwisselen en van elkaar leren. Dat is goed. De islam hoort in West Europa en is niet meer weg te denken net als het jodendom, christendom , humanisme etc. En dat is goed.

Leven en laten leven, fijn met elkaar en opstaan tegen mensen die dit willen verpesten en haat zaaien, dood of verderf zaaien.

Mooi verwoord Pien!

Blue_Eyes

ingedebruijn schreef:

En als er geen geloven meer zijn, zullen er meer mensen andere smoezen verzinnen om voor te doden of anderen voor te onderdrukken. Dan zullen ze vaker zeggen dat het om huidskleur gaat, om grondgebied, om geld of om olie. En in feite... Gaat het allemaal om macht en egocentrisme. Welk labeltje je er ook op plakt.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:53

Yasmine schreef:
Malyma schreef:

Waar haal je die info vandaan, dan?

Hier staat:
Citaat:
As of the early 21st century, Christianity has approximately 2.4 billion adherents, out of about 7.2 billion people. The faith represents approximately one-third of the world's population and is the largest religion in the world

https://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_by_country

Citaat:
As of 2010, over 1.6 billion or about 23.4% of the world population are Muslims.

https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_world

Véél meer Christenen dan Moslims, dus.

Wij hadden gegoogled op geloven of religies, kan zo geen link plaatsen (ben daar nog niet zo handig in :o ) Maar ik hoop wel dat je gelijk hebt hoor..! Vind het helemaal geen fijn idee dat er zoveel mensen zouden zijn die er zulke middeleeuwse overtuigingen op na houden.

Maar ze zijn er dus wel..
Laatst bijgewerkt door Malyma op 14-11-15 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:53

ingedebruijn schreef:

Fout.
Zo lang er mensen zijn!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:22

Ik wil graag even iets anders delen met jullie waar ik mee zit.

Hier op Bokt verschillen de meningen, maar zijn toch over het algemeen vrij redelijk, zeker nu op de tweede dag. Ook in mijn omgeving zie ik mensen die in eerste instantie vooral heel erg geschrokken waren en dingen gingen roepen als 'grenzen dicht!', maar die daar nu een beetje van terugkomen.
Daar gaat het mij op zich niet om. Ieder zijn mening. Er zitten zo veel kanten aan dit hele probleem dat je het onmogelijk over alles eens kunt zijn.

Maar ik zie ook een enkeling die echt compleet in de haat schiet en (in mijn ogen) complete onzin uitkraamt. En dat maakt mij pas echt bang. Want dat zijn mensen in mijn directe omgeving. In feite zijn ze aan het radicaliseren en worden ze bij elke gebeurtenis een beetje radicaler, en ik zie dat onder mijn ogen gebeuren.

(EDIT: Voor de duidelijkheid, ik heb het over radicalisering richting extreem rechts.)

Ik probeer met zulke mensen in gesprek te gaan, maar ze zijn totaal niet voor rede vatbaar. Alsof het zwart voor hun ogen is. Daar krijg ik een heel naar gevoel van in mijn buik, waar ik ook niet van kan slapen.

Ik weet dat ik het naast me neer moet leggen, maar het heeft gewoon lichamelijk invloed op me. Tot nu toe is het enige wat ik kan bedenken het ontvolgen of ontvrienden van mensen op Facebook. Iets wat ik eigenlijk niet wil, want ik wil niemand uitsluiten om zijn mening, maar het is nodig voor mijn eigen gezondheid.

Zijn er meer mensen die daar last van hebben? En wat doen jullie er tegen?

Sunrise19

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:35

Weet je wat ik erg vind? Dat er net een moslim vriend hier komt en zegt vandaag zo erg te zijn aangekeken. Haat in ogen, alleen omdat hij "anders" is.

Dat doet mij echt pijn.. Hoe kan je zo zijn?! Hoe kan je iemand beoordelen op zijn buitenkant?!

its_daantjee

LindyH ik denk dat je daar niets aan kunt doen.. je hebt mensen die hun eigen mening heel sterk volgen (ik doe dat meestal ook, maar ik blijf wel redelijk) mensen die dus zo zijn kun je beter lekker laten denk ik.. uit eigen ervaring weet ik dat als ik aangesproken word op mijn mening daar "chagerijnig" of "boos" van word en uiteindelijk nog vastbeslotener ben om mijn mening te behouden.

over het islamitische geloof heb ik ook een sterke mening.. zodra ik last van ze heb, heb ik een hekel aan ze. zijn ze aardig? no problem! (Ali B, das gewoon een knuffelmarrokaan en ik hou van die man :=) ) en ik heb op school ook een hoop aardige buitenlanders waar ik geen problemen mee heb en geen last van heb. met vluchtelingen he. ik ook geen problemen, tenzei ze ondankbaar zijn en zeuren dat ze te weinig krijgen etc, dan denk ik hallo? wees blij dat we je niet terugsturen naar Syrië, en dat je hier een bed en eten hebt.

ik hou ook helema niet van discriminatie of racistische dingen, maar zodra de mensen ondankbaar of gewoon echt vervelend worden heb ik wel problemen met ze. en in dat geval wil ik soms wat aan de racistische kant reageren.

Electra63

Tcm62 schreef:
Nou misschien omdat ze er zelf geen rugbaarheid aan hebben gegeven?

Was nu ook op het nieuws dat praktisch elke maand wel wat in Frankrijk gebeurd...ook dat wist ik niet..

Turkije neemt in Europa ook een andere positie in...als we over Europa praten dan praten we over de EU omdat er samen besluiten genomen worden.

Over wat er met de Koerden al jarenlang gebeurd verteld Turkijke ook niks, alsof dat er niet toe doet.

Maar het zijn wel de Koerden die IS op grond heldhafitg bevecht en stand en moed houd, zij zouden zeker okk wel wat meer steun van Turkije mogen verwachten.

Jij volgt toçh zo goed het nieuws?
Ïk had het wel geĺezen namelijk van de aanslag in Turkije en ook de andere (kleine) aanslagen in Frankrijk heb ik gelezen op de reguliere nieuwssites.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:38

Sunrise19 schreef:
Weet je wat ik erg vind? Dat er net een moslim vriend hier komt en zegt vandaag zo erg te zijn aangekeken. Haat in ogen, alleen omdat hij "anders" is.

Dat doet mij echt pijn.. Hoe kan je zo zijn?! Hoe kan je iemand beoordelen op zijn buitenkant?!

dit vind ik ook heel erg... er word zoveel verpest voor de mensen die WEL goed zijn! er is zo veel discriminatie etc, als je niet weet hoe een persoon is moet je ook geen conclusies trekken.

ik moet eerlijk bekennen dat ik ook altijd een tikje zenuwachtig word als er een groep van 3 of meer islamitische (mannen) bij elkaar loopt.. maar dat komt dus om waar hun geloof zo door bekend staat.. en dat is eigenlijk gewoon diep triest..

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:41

LindyH schreef:
Ik wil graag even iets anders delen met jullie waar ik mee zit.

Hier op Bokt verschillen de meningen, maar zijn toch over het algemeen vrij redelijk, zeker nu op de tweede dag. Ook in mijn omgeving zie ik mensen die in eerste instantie vooral heel erg geschrokken waren en dingen gingen roepen als 'grenzen dicht!', maar die daar nu een beetje van terugkomen.
Daar gaat het mij op zich niet om. Ieder zijn mening. Er zitten zo veel kanten aan dit hele probleem dat je het onmogelijk over alles eens kunt zijn.

Maar ik zie ook een enkeling die echt compleet in de haat schiet en (in mijn ogen) complete onzin uitkraamt. En dat maakt mij pas echt bang. Want dat zijn mensen in mijn directe omgeving. In feite zijn ze aan het radicaliseren en worden ze bij elke gebeurtenis een beetje radicaler, en ik zie dat onder mijn ogen gebeuren.

(EDIT: Voor de duidelijkheid, ik heb het over radicalisering richting extreem rechts.)

Ik probeer met zulke mensen in gesprek te gaan, maar ze zijn totaal niet voor rede vatbaar. Alsof het zwart voor hun ogen is. Daar krijg ik een heel naar gevoel van in mijn buik, waar ik ook niet van kan slapen.

Ik weet dat ik het naast me neer moet leggen, maar het heeft gewoon lichamelijk invloed op me. Tot nu toe is het enige wat ik kan bedenken het ontvolgen of ontvrienden van mensen op Facebook. Iets wat ik eigenlijk niet wil, want ik wil niemand uitsluiten om zijn mening, maar het is nodig voor mijn eigen gezondheid.

Zijn er meer mensen die daar last van hebben? En wat doen jullie er tegen?

:j dus dit! En dit vind ik veel enger dan de kans op aanslagen. Het enige wat ik ermee kan op dit moment is de dialoog met deze mensen gaande te houden. Maar of dat lukt? De ideeen zijn zo star en rigide.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:47

Teddy321 schreef:
:j dus dit! En dit vind ik veel enger dan de kans op aanslagen. Het enige wat ik ermee kan op dit moment is de dialoog met deze mensen gaande te houden. Maar of dat lukt? De ideeen zijn zo star en rigide.

Ook een ontspanningstheetje voor het slapengaan? :9k

donjalover13 schreef:
ik moet eerlijk bekennen dat ik ook altijd een tikje zenuwachtig word als er een groep van 3 of meer islamitische (mannen) bij elkaar loopt.. maar dat komt dus om waar hun geloof zo door bekend staat.. en dat is eigenlijk gewoon diep triest..

Dat geeft niet dat je daar een beetje bang voor bent. Dat is menselijk. Het is wel heel goed dat je je daar bewust van bent en je afvraagt waar deze angst vandaan komt.

Zolang we onszelf die vragen maar blijven stellen (waarom denk ik negatief over iemand en is dat reëel?) dan is er hoop. Of nou ja, hoop... ik geloof niet dat het ooit beter zal worden, maar als we kritisch op onszelf blijven kan extremisme geen vat op ons krijgen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:49

Volgens mij gaat het niet over geloof maar over verschuiving van de wereldmacht. Heel lang lag die macht bij het rijke westen/amerika doordat die voorsprong hadden qua ontwikkeling/kennis en met de macht over het geld, de beurzen de rest van de wereld zo'n beetje in bedwang had. Nu china, india etc welvarend zijn geworden, door internet en mobieltjes de hele wereld een zelfde zucht naar rijkdom heeft, de wereldbevolking groter dan ooit is, voedselbronnen uitgeput raken kijk eens hoe in sneltreinvaart bijvoorbeeld de zee wordt leeggevist. Ook een chinees lust wel eens een paling, ik noem maar wat. Nuraakt het westen haar voorsprong kwijt. Ik verwacht meer gevaar van hongersnoden door onze mensenmanier van uitbuiten van de planeet dan grote sterfte door IS bloedbaden eerlijk gezegd. Heel gemakkelijk heeft de mensheid de afgelopen decennia afscheid genomen van regenwouden/diersoorten. Er zijn gewion teveel monden im te voeden op deze aarde. En waar honger en armoede is, zal onvrede en oorlog komen.