Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
cavaletti schreef:Maar mensen met een [***] zijn toch ook Werkeloos buiten hun schuld?Janneke2, Ja dat is wat anders, als je onterecht werkeloos word. Heb je recht op een uitkering want je hebt daarvoor Premie betaald, dus in principe heb je recht op het bedrag wat je ingelegd hebt. Daarna is het een andere zaak. Werkeloos buiten schuld is wat anders als al die profiteur waar ik het over heb.
lifaya schreef:Iris82 schreef:Maar heb je daar ook wel 40u pw voor gewerkt Lifaya?
Kunt toch niet zomaar onder het minimum verdienen?
Nee, daar werk ik uiteraard geen 40 uur per week voor, zou ik niet eens kunnen om dat 40 uur per week te doen, dan val ik dood neer met mijn knieën en mijn mentale gesteldheid word er dan ook neit beter opIk weet niet wie het wel aankan om 40 uur bij een burger king of mac donalds te werken, maar respect als je dit zonder lichamelijke of geestelijke problemen kan doen
(en dan heb ik het niet over manager functies, maar gewoon aan de kassa)
Ik werk 2 tot 4 dagen in de week, afhankelijk hoe vaak ik word ingeroosterd. Soms 5 dagen. Wisselende diensten die tot 03:30 kunnen duren (Dan draai ik vaak een dienst van 9,5 uur!) en ik trek dat echt niet. Heb slechte knieën, concentratieprobleem dat erger word aan de kassa, hoofdpijn etc. En toch heb ik het 2,5 jaar volgehouden. Waarom? Omdat ik ook nog iets als trots heb en ik niet thuis wil gaan zitten met een uitkering als ik het wel kán maar met moeite. Maar als ik weinig uur krijg, krijg ik ook weinig salaris, en ja, daar kan ik niks aan doen. Geen recht op bijstand. En toch moet ik mijn huur en andere vaste lasten in mijn eentje betalen
KoudbloedKim schreef:cavaletti schreef:Maar mensen met een WaJong zijn toch ook Werkeloos buiten hun schuld?Janneke2, Ja dat is wat anders, als je onterecht werkeloos word. Heb je recht op een uitkering want je hebt daarvoor Premie betaald, dus in principe heb je recht op het bedrag wat je ingelegd hebt. Daarna is het een andere zaak. Werkeloos buiten schuld is wat anders als al die profiteur waar ik het over heb.
En 'al die profiteurs'? Ik ken er werkelijk geen één...
Ik ken niemand die een uitkering heeft en daar trots op is of daar dingen van doet die iemand met een fulltime baan niet kan.
Echt niet.
fique schreef:Nou ik ben verleden jaar maart m'n baan kwijt geraakt door bezuinigingen en reorganisatie. Ik kreeg daarna een ww en dat is echt geen vetpot. Eerste 2 maanden 75% en daarna 70%. Ik januari liep m'n uitkering ten einde en vanaf die tijd doen we alles op 1 inkomen. Ik kan je zeggen dat dat niet te doen is met een paard. Gelukkig komt er eind vd maand vakantiegeld binnen (dus ook van 1 inkomen) en dat gaat ook weer snel op.
Gelukkig eindelijk vanaf eind juni weer aan t werk![]()
Het is geen lolletje om eind vd maand geld te moeten lenen om eten te kunnen kopen.
Dus als je in zo'n situatie zit kan ik me niet voorstellen dat je een paard gaat kopen. Ik ben blij dat het er voor mij nu weer goed uit gaat zien en dat ik m'n schat kan houden.
cavaletti schreef:Janneke2,
Dus als ik je goed begrijp vind jij het niet erg dat met jouw hersens en inspanning je een goed betaalde baan kunt gaan doen omdat je dat verdient maar in jouw ogen dus iemand die niet zo slim is of niet slim wil zijn dan maar hetzelfde moet verdienen. Pff dan kunnen ze school wel afschaffen want dat heeft geen nut meer
Robijntjah schreef:Overigens... Als ik 24 uur zou werken zou ik door de Wajong aangevuld worden en dus onderaan de streep meer geld overhouden dan nu ik zelf 32 uur werk.
En ja, dat vind ik wel krom, motiveert niet echt om meer te werken maar goed, dan kies ik voor mijn cv en dus toekomst...
KoudbloedKim schreef:nelis schreef:Maar hoe kóm je erbij dat het merendeel van de mensen met een uitkering hiervaan profiteert?!En door dit soort mazen krijg je onbegrip van "werkenden"tov mensen die echt een uitkering nodig hebben en het merendeel wat er van profiteert.
Robijntjah schreef:Dat vraag ik me ook af, hoe kun je daar over oordelen?
Niet iedereen verteld overal graag over bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Want laten we zeker niet vergeten dat ook daarop nog een gigantisch stigma heerst.
Narita schreef:Een paard is een luxegoed dus zou er ook als eerst uit moeten gaan zodra je een uitkering gaat krijgen. (Let op: dan bedoel ik uitkeringen die je voor langere tijd gaat krijgen!) Ik wil mijn belasting niet betalen voor iemand die niet werkt maar van mijn belastingcentjes wel lekker een paard houdt.
Ik kan zelf momenteel ook geen paarden houden, het is gewoon financieel niet haalbaar, terwijl ik geen uitkering heb. Dan had ik mijn belastinggeld liever zelf gehouden om voor mezelf een paard te onderhouden i.p.v. het paard van iemand anders.
Ik vind ons systeem goed en ik wil heel graag betalen voor mensen in benauwde posities die niet kunnen werken of niet aan een baan komen, maar ik hoef geen paard voor ze te onderhouden hoor. Verder lijkt het me ook niet praktisch. Waar is hun spaarpotje voor als het paard medische klachten krijgt? En als die er is, is er dus spaargeld dat ook veel efficiënter besteed had kunnen worden.
Verder zeg ik hiermee totaal niet dat mensen maar moeten stoppen met paardrijden als ze daar plezier aan beleven, moet je lekker blijven doen! Maar ga dan lekker op de manege rijden of zoek een bijrijdpaard.
Symbeami schreef:Ik vraag me serieus af waar sommige mensen het vandaan halen dat ze menen te moeten beslissen hoe iemand zijn of haar geld besteedt....
ohjajoh6 schreef:Dat is niet waar cavaletti; want de mensen met ww/wia/iva hebben allemaal gewerkt en dus waarschijnlijk nog langer dan sommigen werkenden hier, zelf belasting betaald van hun betaalde werk.
Tazzey schreef:Ik heb getwijfeld of ik hier wilde reageren... Ik doe het nu toch.
Wat een misselijkmakende personen lopen hier toch rond.
Ik ben 100% afgekeurd maar geloof me dat is géén pretje!! Ik zou een paard kunnen houden met mijn uitkering, misschien nog wel 3 ook. Ik heb jaren lang kei- en keihard gewerkt mijn baan stopte niet bij 40 uur en soms ook niet bij 70 uur.
Dan wordt er nu gezegd dat ik geld krijg?! Door mijn inkomen heb ik al die jaren in een hogere belastingschaal gezeten en dus grof meer belasting moeten betalen dan de meeste mensen. Door dat inkomen heb ik nu ook een hogere uitkering. Daar betaal ik nog steeds meer belasting over omdat ik nog altijd in die hogere schaal zit. Ik "krijg" waar ik recht op heb, ik heb er hard genoeg voor gewerkt.
Ik zou dan geen paard mogen kopen omdat dat een luxe is? Weet je wat een luxe is?! Lekker iedere ochtend vroeg je nest uit om te kunnen werken, dat is een luxe!
Wil je weten wat een afgekeurde uitkeringstrekker de hele dag doet? Als ik een goede dag heb kan ik mijn eigen ontbijt en lunch klaar maken en als ik een HEEL goede dag heb kan ik misschien zelfs een stukje vlees braden voor het diner.
Wat ik wel heel goed kan is mezelf 6 tot 8 keer per dag morfine toe dienen. Tussendoor probeer ik mijn studie af te maken. Iets wat verdomd moeilijk is met een shot morfine in je donder.
Als ik niet kan studeren werk ik aan mijn blog. Een artikel schrijven kost mij een paar uur omdat mijn concentratie vermogen door die morfine heel erg slecht is.
Mijn foto's maak ik liggend op bed.
Als je normaal kunt werken en gezond bent dan is een paard misschien een luxe. Dat perspectief verschuift heel erg snel als je ziek wordt.
Weet je wat voor mij een luxe is? Op een goede dag een bezoekje aan mijn ouders kunnen brengen. Een eind wandelen, overigens is heeft dat voor mij een andere betekenis dan voor jou. Voor jou houdt het wellicht in dat je 5km gaat wandelen door het bos, voor houdt het in dat ik 5 minuten kan wandelen.
Een luxe is om even op de bank te kunnen zitten om met vrienden of familie een kopje thee te drinken. En wat helemaal een luxe is, een nacht meer dan 3 uur slapen! Oh, ik zou er een moord voor doen.
Er wordt in dit topic gezegd dat als je lichamelijk niet goed bent dat je dan altijd kunt werken. Graag!! Als je mij een baan kan bezorgde waarbij ik met mijn lijf kan werken dan aanbid ik je ter plekke.
Ik las kantoorwerk. Hoe? Ik kan niet eens zitten. Vanaf mijn bed? Ach inderdaad. Het moet wel werk zijn waarbij concentratie niet belangrijk is want door de morfine heb ik die niet.
Telefoon werk? Nou inderdaad. Als het niet erg gevonden wordt dat ik halverwege in slaap val omdat ik door de pijn maar 3 uur per nacht maak, dan vind ik het prima.
Inpak werk? Zolang het niet zwaarder is dan een halve kilo en ik het niet hoef te verplaatsen en ik het liggend kan doen dan vind ik het top.
Heb je nog meer suggesties? Ze zijn namelijk erg welkom!
Overigens valt het met het sociale isolement wel mee hoor. Ik zie veel artsen, verpleegkundigen en radiologen. Echt onwijs sociaal!
Nee, ik heb veel vrienden die het niet erg vinden om mij vaak op te zoeken. Als ik een afspraak maak met vrienden moet ik dat plannen want mijn weekenden zitten altijd voor met bezoek.
Overigens neemt mijn bezoek vaak gezellig naast me op bed plaats.
Het is inmiddels een best stuk tekst geworden. Ik ga verder nutteloos liggen zijn en genieten van mijn "gekregen geld" en de luxe van de hele dag geen poedersuiker hoeven uitvoeren.
Misschien niet mijn vriendelijkste productie die je hierboven kunt lezen maar ik kan erg boos worden om mensen die met hun mening klaarstaan maar werkelijk waar geen idee hebben waar ze het over hebben en zich totaal niet beseffen wat "luxe" is voor een ziek persoon.
cavaletti schreef:ohjajoh6 schreef:Dat is niet waar cavaletti; want de mensen met ww/wia/iva hebben allemaal gewerkt en dus waarschijnlijk nog langer dan sommigen werkenden hier, zelf belasting betaald van hun betaalde werk.
Dat is een ander verhaal waar we eerder al over gesproken hebben. Ik ben ook van mening dat als iemand onverhoopt werkeloos word of ziek je recht hebt op een uitkering als je daar eerder voor gewerkt hebt. Bij werkeloosheid moet dan een uitkering gelden tot het ingelegde betaalde geld aan premies op is.
Maar dan nog is een paard een enorme luxe en zou het niet mogelijk moeten zijn je deze luxe te kunnen veroorloven als je om wat voor reden niet werkt of niet kunt werken. Dan zou je in je eerste levensbehoeftes moeten kunnen voorzien maar werken=geld en als je niet werkt zul je het met minder moeten doen. Ik moet ook mijn luxe opgeven als ik niet meer kan of wil werken. Dat zou niet eens een discussiepunt moeten zijn maar gewoon een feit.
Maar het recht op een uitkering word niet eens echt besproken ook al is dat een volgende discussie. Besproken word of je bij een uitkering je luxe kunt blijven behouden en ik vind van niet. luxe is een voorrecht die je je alleen kunt veroorloven als je werkt, of gewoon veel geld hebt.