Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
merrylegs schreef:en wat dachten jullie van dit liedje dan: "Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt zacht geklopt [...] ook al ben ik zwart als roet 'k meen het wel goed
slagchoco_91 schreef:Als je je verdiept in de geschiedenis van de 'zwarte piet' zit er naar mijn mening wel enige vorm van racisme in.
Vroeger werden 'zwarte pieten'(om het zo maar even te zeggen) wel als slaaf behandeld. Ze kregen ook felgekleurde pakjes aan bijv. En werden als minder gezien.
Persoonlijk denk ik dat in het begin de zwarte piet voor het sinterklaasfeest wat ongelukkig is gekozen.. omdat je het kan linken naar het verleden.Desalniettemin moeten we wel in ons achterhoofd houden dat met de tijd de piet echt een volwaardige hulp is geworden voor de goed heilig man. Ze worden intelligent neergezet en de sint behandelt hen als volwaardig mens.
Ik kan mij goed inleven dat de 'zwarte piet' bij sommige mensen een bittere nasmaak oproept als ze -hetzij dan wel in kleine lijnen- het verleden zien opleven. Een verleden over beter gezegd een geschiedenis die ze beter achter zich willen laten.
Ik vind dit onderwerp heel dubbel. Het beste kunnen we proberen elkaar wat tegemoet te komen. Want beide partijen hebben wel een punt wat aandacht verdient. Als je het mij vraagt heeft dit een diepere/betere betekenis dan het 'gezeur' om de negerzoen.
Ten slotte wil ik nog zeggen dat je wel reeël moet blijven, sommige details in het leven van nu weerspiegelt het verleden... daar hoef je niet altijd over te gaan vallen. vind ik.
Captain_ schreef:Ik erger me ontzettend aan mensen die zwarte piet willen verbieden omdat het discriminerend zou zijn. De zwarte mensen in kwestie moeten zich niet zo aangesproken voelen. Niemand die het sinterklaas feest viert denkt hiermee: 'zo kijk die bruine mensen eens ondergeschikt zijn aan ons blanken'.
Waarom voelen zij zich dan zo beledigd? Ik denk dat die mensen opgevoed zijn in de angst dat ze zichzelf nog altijd moeten 'beschermen' tegen de blanken, omdat wij ze nog steeds zouden zien als ondergeschikten. Kom op zeg, we leven in 2013.. geen enkele heldere geest die nog steeds vindt dat blanke mensen superieur zijn ten opzichte van elke willekeurige andere huidskleur.
Mijn idee: ga iets aan die achterliggende angst doen, ipv zeuren over discriminatie om je ego enigszins op peil te houden
Chris schreef:Ik snap ook dat verbieden wel een hele rigoureuze maatregel is, maar (langzaam!) de traditie veranderen, zou dat kunnen?
Wat mij betreft hoeft het feest niet te veranderen, mijn aandeel in de discussie is slechts dat ik schrik van het aantal mensen dat zegt dat de 'anti's' maar hun ** moeten houden. Over vrijheid van meningsuiting gesproken. Als mensen zich gekwetst voelen, vind ik het belangrijk dat mensen die kant van het verhaal begrijpen en zich eventueel erin verdiepen. Nogmaals, deze discussie hangt voor mij zo samen met de grote onwetendheid van veel mensen wat betreft het Nederlandse slavernijverleden en de in mijn ogen onjuiste houding van wij/zij (en dan heb ik het over Nederlanders tegenover die volgens sommigen het Nederlandschap blijkbaar niet waard zijn).
(San87, dit is overigens niet per se op jouw post gericht, meer algemeen).