Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:26

en dan de hollandse piet.....

Afbeelding

LindyH

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:51

Wat een mooie foto papagroom! Dat beeld zegt echt alles.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:58

Superlief...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:58

Afbeelding

Als Zwarte Piet zo'n drama is voor de VN waarom kijkt niemand dan hier naar (zie onderaan gouden koets de tekening die erop staat )

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 00:02

Als je je verdiept in de geschiedenis van de 'zwarte piet' zit er naar mijn mening wel enige vorm van racisme in.
Vroeger werden 'zwarte pieten'(om het zo maar even te zeggen) wel als slaaf behandeld. Ze kregen ook felgekleurde pakjes aan bijv. En werden als minder gezien.

Persoonlijk denk ik dat in het begin de zwarte piet voor het sinterklaasfeest wat ongelukkig is gekozen.. omdat je het kan linken naar het verleden.Desalniettemin moeten we wel in ons achterhoofd houden dat met de tijd de piet echt een volwaardige hulp is geworden voor de goed heilig man. Ze worden intelligent neergezet en de sint behandelt hen als volwaardig mens.
Ik kan mij goed inleven dat de 'zwarte piet' bij sommige mensen een bittere nasmaak oproept als ze -hetzij dan wel in kleine lijnen- het verleden zien opleven. Een verleden over beter gezegd een geschiedenis die ze beter achter zich willen laten.

Ik vind dit onderwerp heel dubbel. Het beste kunnen we proberen elkaar wat tegemoet te komen. Want beide partijen hebben wel een punt wat aandacht verdient. Als je het mij vraagt heeft dit een diepere/betere betekenis dan het 'gezeur' om de negerzoen.
Ten slotte wil ik nog zeggen dat je wel reeël moet blijven, sommige details in het leven van nu weerspiegelt het verleden... daar hoef je niet altijd over te gaan vallen. vind ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 00:15

Eerlijk gezegd kan ik me steeds minder voorstellen van die bittere nasmaak...maarja ik ben blank he ik zal t wel anders zien. Ik zit al een uur te facebookchatten met mijn donkere amerikaanse vriend,die sinterklaas wel kent,en die zegt: oh no,what are they doing to the kids? I love black pete!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:47

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:08

Er komt zaterdag een demonstratie voor Zwarte Piet op het malieveld, geoorganiseerd door een 16-jarig meisje!

Het wordt steeds gekker en groter...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:11

Dat hoorde ik ook ja... Echt bizar!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:57

@slagchoco: het gebruik van zwarte boemannen is veel ouder dan ons slavernij verleden. En dan is zwarte piet nota bene van boeman naar vriendelijk omgezet de laatste jaren.

Daarnaast vind ik dat van" zwarte als roet" enigzins uit het verband betrokken... zwarte piet is zwart geschminkt.... dus zwart als roet. Als iemand zich door een kinderliedje gediscrimineerd voelt lijkt het me verstandiger even bij een psycholoog te kijken of er geen onderliggende trauma's zijn.

Anders kun je wel elk kinderliedje uit verband trekken.

Ik ben ook gepest door mijn duitse afkomst.... ik heb er echt geen discriminatie politie op af gestuurd hoor.
Leven en laten leven...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:22

Zwarte piet blijft gewoon, er wordt niks afgeschaft.... Dus die demonstratie hoeft ook niet meer

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:24

merrylegs schreef:
en wat dachten jullie van dit liedje dan: "Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt zacht geklopt [...] ook al ben ik zwart als roet 'k meen het wel goed

Roet van het door de schoorsteen klimmen en roet geeft af en maakt je onherkenbaar. Niet elke ouder vind het prettig een vies persoon binnen te laten, maar wetende dat het zwarte piet is van sinterklaas , maak je een uitzondering.
Zo zou ik het zien. Maar natuurlijk kan je wel elk liedje uit zijn verband rukken en er iets boosaardigs in zien. Zingen, pepernoten strooien en cadeautjes geven hoort ook bij het sinterklaasfeest, waarom leg je dan de nadruk op 1 zin die willens en wetens negatief wordt uitgelegd?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:35

slagchoco_91 schreef:
Als je je verdiept in de geschiedenis van de 'zwarte piet' zit er naar mijn mening wel enige vorm van racisme in.
Vroeger werden 'zwarte pieten'(om het zo maar even te zeggen) wel als slaaf behandeld. Ze kregen ook felgekleurde pakjes aan bijv. En werden als minder gezien.

Persoonlijk denk ik dat in het begin de zwarte piet voor het sinterklaasfeest wat ongelukkig is gekozen.. omdat je het kan linken naar het verleden.Desalniettemin moeten we wel in ons achterhoofd houden dat met de tijd de piet echt een volwaardige hulp is geworden voor de goed heilig man. Ze worden intelligent neergezet en de sint behandelt hen als volwaardig mens.
Ik kan mij goed inleven dat de 'zwarte piet' bij sommige mensen een bittere nasmaak oproept als ze -hetzij dan wel in kleine lijnen- het verleden zien opleven. Een verleden over beter gezegd een geschiedenis die ze beter achter zich willen laten.

Ik vind dit onderwerp heel dubbel. Het beste kunnen we proberen elkaar wat tegemoet te komen. Want beide partijen hebben wel een punt wat aandacht verdient. Als je het mij vraagt heeft dit een diepere/betere betekenis dan het 'gezeur' om de negerzoen.
Ten slotte wil ik nog zeggen dat je wel reeël moet blijven, sommige details in het leven van nu weerspiegelt het verleden... daar hoef je niet altijd over te gaan vallen. vind ik.

Als je je best doet kan je er racisme in zien door het verleden. Maar we leven nu. Om nu een meerderheid die gewoon sinterklaas wil vieren uit te maken voor racist, geen oren heeft voor de velen die zeggen dat de nadruk op feest ligt, gaat ver. Nu verdedigen voorstanders zich en sommige kunnen zich verbaal niet zo netjes uitdrukken. Dan word er gesproken dat je respectloos bent. Maar de tegenstanders van zwarte piet hebben op een onaangename manier de discussie aangezwengeld en beschuldigen ons van racisme en verheerlijking van slavernij. Ik sta boven deze mensen , maar anders zou ik aangifte doen van belediging en smaad, of protesteren op het Malieveld. De sop is echter de kool niet waard en het mislukken van hun eis de grootste straf. Volgend jaar mogen ze het weer proberen, dan op een fatsoenlijke manier , zonder beschuldigingen en met reeële uitleg van dingen die NU gebeuren tijdens het sinterklaasfeest. Er zijn ook mensen die een voorstander waren van een update van het sinterklaasfeest. Maar niet op deze manier.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:38

Ik erger me ontzettend aan mensen die zwarte piet willen verbieden omdat het discriminerend zou zijn. De zwarte mensen in kwestie moeten zich niet zo aangesproken voelen. Niemand die het sinterklaas feest viert denkt hiermee: 'zo kijk die bruine mensen eens ondergeschikt zijn aan ons blanken'.
Waarom voelen zij zich dan zo beledigd? Ik denk dat die mensen opgevoed zijn in de angst dat ze zichzelf nog altijd moeten 'beschermen' tegen de blanken, omdat wij ze nog steeds zouden zien als ondergeschikten. Kom op zeg, we leven in 2013.. geen enkele heldere geest die nog steeds vindt dat blanke mensen superieur zijn ten opzichte van elke willekeurige andere huidskleur.
Mijn idee: ga iets aan die achterliggende angst doen, ipv zeuren over discriminatie om je ego enigszins op peil te houden

-:(-

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:14

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wat een wijf joh!!!! Zou op staande voet ontslagen moeten worden!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:16

Telegraaf of niet, wat een mens zeg :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:18

Ik had toch al gezegd dat het haar puur om het geld te doen was, een chantagemiddel om haar zin te krijgen. Al deze ophef heeft gelukkig maar 1 gevolg, zij kan wel inpakken

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:19

*\o/*

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:19

Ik hoorde dat ze ondergedoken zou zijn? weet niet of dat ook echt waar is,maar kan het me wel voorstellen. Wat zij allemaal niet veroorzaakt heeft!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:20

Een beetje veel ophef wat we hier nu zien om een artikel in de Telegraaf - en nog wel eentje dat ik niet eens heel geloofwaardig vind overkomen. Ik ben heel benieuwd wat ervan klopt.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:22

Ik las het vanochtend ook al op een belgische site..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:33

Captain_ schreef:
Ik erger me ontzettend aan mensen die zwarte piet willen verbieden omdat het discriminerend zou zijn. De zwarte mensen in kwestie moeten zich niet zo aangesproken voelen. Niemand die het sinterklaas feest viert denkt hiermee: 'zo kijk die bruine mensen eens ondergeschikt zijn aan ons blanken'.
Waarom voelen zij zich dan zo beledigd? Ik denk dat die mensen opgevoed zijn in de angst dat ze zichzelf nog altijd moeten 'beschermen' tegen de blanken, omdat wij ze nog steeds zouden zien als ondergeschikten. Kom op zeg, we leven in 2013.. geen enkele heldere geest die nog steeds vindt dat blanke mensen superieur zijn ten opzichte van elke willekeurige andere huidskleur.
Mijn idee: ga iets aan die achterliggende angst doen, ipv zeuren over discriminatie om je ego enigszins op peil te houden

-:(-

Helaas, soms is dit gevoel van de donkere medemens echt wel terecht. Ik heb 12 jaar gewerkt in een multiculturele keuken, waar helaas een aantal blanken erg racistisch waren. Op bepaalde dagen, zoals rond sinterklaas, merkte je dit dus goed. Zich er met grapjes vanaf maken, maar ondertussen dus echt wel wat anders bedoelen/duidelijk maken. Maar ben het met je eens dat dit ook niet echt heldere geesten waren :x

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:34

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:13

Chris schreef:
Ik snap ook dat verbieden wel een hele rigoureuze maatregel is, maar (langzaam!) de traditie veranderen, zou dat kunnen?

Wat mij betreft hoeft het feest niet te veranderen, mijn aandeel in de discussie is slechts dat ik schrik van het aantal mensen dat zegt dat de 'anti's' maar hun ** moeten houden. Over vrijheid van meningsuiting gesproken. Als mensen zich gekwetst voelen, vind ik het belangrijk dat mensen die kant van het verhaal begrijpen en zich eventueel erin verdiepen. Nogmaals, deze discussie hangt voor mij zo samen met de grote onwetendheid van veel mensen wat betreft het Nederlandse slavernijverleden en de in mijn ogen onjuiste houding van wij/zij (en dan heb ik het over Nederlanders tegenover die volgens sommigen het Nederlandschap blijkbaar niet waard zijn).

(San87, dit is overigens niet per se op jouw post gericht, meer algemeen :) ).

Ja inderdaad, begrip en erkenning van een andermans gekwetstheid zou al heel veel veranderen.