Alphen, zelfmoordactie in winkelcentrum, 7 doden + dader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:16

mlc schreef:
Martine_R schreef:
Waarom mogen leden van een schietvereniging wapens mee naar huis nemen?

Op het moment dat de wapens op de schietvereniging blijven liggen, wordt dit een soort bunker vol wapens en munitie en dit wil men, volkomen begrijpelijk, niet hebben.
Desondanks is het toch vreselijk dat iemand een wapen met munitie thuis heeft liggen. Daar komen alleen maar problemen van, als je het mij vraagt.

Aha, dat is inderdaad waar. Maar toch.. er zou iets op verzonnen moeten worden..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:17

Ik vind die discuusie over wel of niet wapens thuis van een schietvereniging zo'n onzin... kan me er echt over opvreten.

Iemand die lid is van een schietvereniging is geen potentiële moordenaar en gebruikt ze ook niet onrechtmatig.
Wat er met Tristan is gebeurd heeft niets met zijn lidmaatschap te maken.
ALs ik of wie dan ook een wapen wil hebben heb je echt geen schietclub nodig. Amsterdam Zuid-Oost of anders een Oost Europees land heb je ook binnen notime de beschikking over een leuk wapen. De grens over en hup...

Tristan was ziek in zijn hoofd, daar heeft de vereniging niets mee te maken. En met het verbieden van het thuis houden van wapens los je niets maar dan ook niets op.

De bulgaren in de broekhorst waren ook geen lid van de schietclub.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:20

Je moet aan een hoop eisen voldoen voor je verlof. Verder krijg je regelmatig kluiscontrole thuis.

Een locatie waar veel wapens en munitie ligt zal nog riskanter zijn dan wapens thuis.500 leden maal 5 wapens plus de bijbehorende munitie :+ dat wordt grappig. En dan hebben we het nog niet over verenigingen zonder eigen gebouw/baan :+
Laatst bijgewerkt door Keet op 11-04-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:21

gekvanfleur schreef:
Ik vind die discuusie over wel of niet wapens thuis van een schietvereniging zo'n onzin... kan me er echt over opvreten.

Iemand die lid is van een schietvereniging is geen potentiële moordenaar en gebruikt ze ook niet onrechtmatig.
ALs ik of wie dan ook een wapen wil hebben heb je echt geen schietclub nodig. Amsterdam Zuid-Oost of anders een Oost Europees land heb je ook binnen notime de beschikking over een leuk wapen. De grens over en hup...

Tristan was ziek in zijn hoofd, daar heeft de vereniging niets mee te maken. En met het verbieden van het thuis houden van wapens los je niets maar dan ook niets op.

Dit ben ik niet helemaal met je eens.. Waarom heeft de vereniging hem niet doorgelicht? Dan waren ze erachter gekomen dat hij geestelijk labiel was..
Maar dat je tegenwoordig (bij wijze van) op elke straathoek een wapen kan krijgen, daar geef ik je gelijk in..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:24

Evelli schreef:
Je moet aan een hoop eisen voldoen voor je verlof. Verder krijg je regelmatig kluiscontrole thuis.

Een locatie waar veel wapens en munitie ligt zal nog riskanter zijn dan wapens thuis.500 leden maal 5 wapens plus de bijbehorende munitie :+ dat wordt grappig. En dan hebben we het nog niet over verenigingen zonder eigen gebouw/baan :+

Dan heb jij het beter getroffen.. :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:26

nine1987 schreef:
gekvanfleur schreef:

Dit ben ik niet helemaal met je eens.. Waarom heeft de vereniging hem niet doorgelicht? Dan waren ze erachter gekomen dat hij geestelijk labiel was..
Maar dat je tegenwoordig (bij wijze van) op elke straathoek een wapen kan krijgen, daar geef ik je gelijk in..

Dat deel ben ik ook mee eens.
Voor het krijgen van een vergunning moet strenger opgetreden worden. Er is nu niemand die naar de geestelijke toestand kijkt of iets wat er in die buurt komt.
Maar dat heeft dan weer niets te maken met het wel of niet meenemen van wapens naar huis. Dat maakt echt niets uit.
Een wapen heb je zo. Hoef je geen lid van een schietverenigign voor te zijn.

Resfeber

Re: Alphen, zelfmoordactie in winkelcentrum, 7 doden + dader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:40

Wie zegt dat het een wapen van zichzelf was? :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:43

idd het is niet zo moeilijk om aan een wapen te komen, heb je echt geen vergunning voor nodig

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:45

Z'n vader zit namelijk ook bij de schietvereninging en had wapens, hij woonde bij z'n vader in huis.
Tja, zo moeilijk is dat dan idd niet. Maar hoe het in het echt is geweest zou ik niet weten..

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:46

@ TinekeHorses
Ze hebben volgens mij gezegt dat de wapens die hij bij zich had ook de wapens waren waarvoor hij een vergunning had. Dus ik neem dan aan dat het wapen van zichzelf was.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:52

Borahlover; Hij had een machinewapen hoor ik net, dat is volgensmij niet legaal in Nederland..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:05

gekvanfleur schreef:

ik snap wat je bedoeld :j
maar toch komt het vaker voor, dat wapens van een vereniging gebruikt worden om misdrijven te plegen.
Imo is het onbegrijpelijk dat iemand met een psychiatrisch verleden, het zo makkelijk wordt gemaakt om op zo'n desastreuze manier zijn 'frustraties' (of wat zijn motief ook was) te botvieren...

Helemaal voorkomen kan je het nooit, en zolang er schietclubs zijn zullen er vast mensen zijn die er misbruik van maken (maar die anders idd illegaal aan wapens zouden komen). Maar toch vraag ik me af hoeveel zo'n vergunning nou waard is als zo's belangrijk aspect (geestelijke stabiliteit) niet meegenomen wordt....

dat even terzijde, zat er net de wereld draait door te kijken. Ben niet zo snel geraakt door iets, maar echt tranen in mijn ogen bij dat verhaal van die vrouw die haar leven gegeven heeft om anderen te beschermen. Zo'n absurde onwerkelijke situatie ;( ...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:06

TinekeHorses schreef:
Borahlover; Hij had een machinewapen hoor ik net, dat is volgensmij niet legaal in Nederland..

idd alleen semi-automatisch

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:06

Voor zover ik weet heeft hij dat niet bij zich gehad. Net nog het nieuws gekeken. En hier in Alphen verder ook niemand over een machinewapen horen praten. Ik weet niet of het nu bevestigd is dat hij er wel één bij zich had?
Het is inderdaad niet legaal in Nederland, dat had ik wel meegekregen :P

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:08

Ik hoorde dat hij hem misschien had omgebouwd, maar het werd nog onderzocht. Zeiden ze vanmiddag op de radio.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:10

@ mlc;;
dat klopt inderdaad, dat staat ook op internet;; www.nos.nl
...
Jagers
Eerder vandaag maakte het OM bekend dat Van der Vlis zaterdag meer dan honderd keer heeft geschoten. De schietpartij heeft een paar minuten geduurd. Er wordt nog onderzocht of één van de wapens is omgebouwd tot automatisch wapen.

In Nederland hebben zo'n 20.000 mensen een vergunning voor één of meer wapens. Het zijn jagers of leden van een schietvereniging.
...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:11

De drie wapens die op de plaats delict zijn aangetroffen zijn alledrie door de dader gebruikt, aldus het OM en politie. Voor deze wapens had Van der Vlis een vergunning. Het wordt nog onderzocht of een van de wapens is omgebouwd.

Bron: Nu.nl

Dus voor de wapens zelf had hij de vergunning.. Vraag blijft of hij ze heeft omgebouwd..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:13

Op elke website lees je weer iets anders over die wapens.
Het doet er eigenlijk niet toe, het erge is dat er zeven mensen zijn gestorven...

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:13

Inderdaad, dat had ik ook meegekregen..
Blijft nog steeds onwerkelijk dit.
De sfeer op school was vandaag zo gespannen toen we te horen kregen dat een "soort lerares" doodgeschoten was..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:15

Borahlover schreef:
Inderdaad, dat had ik ook meegekregen..
Blijft nog steeds onwerkelijk dit.
De sfeer op school was vandaag zo gespannen toen we te horen kregen dat een "soort lerares" doodgeschoten was..

kan ik me goed voorstellen, zal niet leuk zijn geweest

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:16

idd, wij begonnen op school ook niet helemaal relaxt..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:16

Ja dat is zeker erg.. werk zelf in een winkel (zeeman) en hoorde vanmorgen op 3fm een verhaal van een vader over zijn 10 jarige dochtertje.. Zij ligt momenteel nog in het ziekenhuis.. Stond middenin de winkel te huilen.. (ja ik ben een sentimenteel kind :P zoiets grijpt me snel aan)

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:19

Het is gewoon echt niet te begrijpen.. zoiets hoort niet te gebeuren.. kinderen, volwassenen en bejaarden. Mensen die onschuldig zijn.
Ligt echt een soort van "rouwdeken" hier over Alphen. In ieder geval zo ervaar ik het..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:21

Borahlover schreef:
Het is gewoon echt niet te begrijpen.. zoiets hoort niet te gebeuren.. kinderen, volwassenen en bejaarden. Mensen die onschuldig zijn.
Ligt echt een soort van "rouwdeken" hier over Alphen. In ieder geval zo ervaar ik het..

:(:) is ook niet te bevatten, voor dit soort dingen kan je je niet verstoppen, het had echt iedereen kunnen zijn en dat maakt het zo eng.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:22

Ja dat maakt het inderdaad zo eng..
Hoop echt uit het diepste van me hart dat dit nooit meer gebeurd, het geeft zoveel mensen verdriet :(