Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:02

Springert schreef:
Brainless schreef:
Hier op pagina 7 en 8 over een meisje op karate MET hoofddoek.
Ze wet dat ze geen nationale wedstrijden mag doen, maar wel onderling.
http://www.kyoukei.nl/docs/Clubblad-april2007.pdf

hehe...I rest my case...onderling mag je van alles doen, maar niet in competitieverband. Geldt trouwens niet alleen voor internationaal, maar ook nationaal. Al komen er 1000 CBG geleerden, daar veranderen ze niets aan. Want het is geen zaak die hun aangaat aangezien het niets met geloof te maken heeft, maar met veiligheid en kledingvoorschriften.
Eindelijk eens een link die mijn punt bewijst, ik ga die links niet eens zoeken want ik vind het zo stom als je gaat discussieren over zaken waar je niks van weet, en dat zijn er wel een paar hier.

Ho ho, jij zei dat ze niemand mochten laten spelen met een hoofddoek en dat de club uitgesloten kon worden van alle (nationale) wedstrijden.

ik heb ook nooit beweerd dat ze met een hoofddoek nationale wedstrijden mee mochten spelen., alleen dat er op de verenigingen meiden mee speelde met een hoofddoek.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:02

KiWiKo schreef:
Nee.......... heeft alleen met veiligheid te maken. Brillen mag je bij veel sporten ook niet dragen! Losse flodderige kleding mag je bij veel sporten ook niet dragen. heeft niks met uitsluiting op geloofsovertuiging te maken, maar alles met veiligheid!!

Sporthoofddoek vind ik helemaal prima!

een paar pagina's terug hebben we dit ook besproken. je gaat ook niet sporten in de doorgaanse kleding. je doet dan ook je spijkerbroek uit en sieraden af. je draagt tijdens het sporten comfortabele kleding. zo zit dat ook met een hoofddoek, je kan de hoofddoek gewoon aanpassen aan de activiteit. dan verwissel je je wijde syntetische hoofddoek voor een geschikt sporthoofddoekje

je hebt dus inderdaad sporthoofddoekjes, maar ook hele goedkope elastieke hoofddoekjes. http://www.capsters.com een voorbeeldje.
ik gebruik meestal die goedkope elastieke hoofddoekjes, maar heb nu ook een capster. heb er nog niet mee gesport, ga het snel proberen.

- deze zitten vast zonder spelden
- je kan niet in iemands haar blijven hangen
- ze zijn elastisch dus rekken makkelijk mee mocht dit nodig zijn.
- ze sluiten nou aan, dus wapperen niet.
- je kan ze in je shirt doen, dan is het nog veiliger
- het is een dun stukje flut stof, het scheurt zo uit mocht dit nodig zijn
- het ademt en zit ook comfortabel
- het is ook nog eens hygienisch.

een aantal pagina's terug zijn ook allemaal sportfoto's geplaatst waarin dus te zien is dat vrouwen met een hoofddoek wel kunnen sporten, mochten ze willen. (zal het proberen terug te zoeken)

paardrijden met hoofddoek is ook geen probleem. als je tijdens de les maar een cap erover draagt. wat je in je vrije tijd doet moet jezelf weten vind ik. halfbokt rijd zonder cap.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:03

CtjeLief schreef:
weer die focus op competitie, ging het toch niet om? Ging erom dat moslima's wel/niet in teamverband konden sporten waardoor ze dus zgn beter zouden kunnen integreren, duidelijk aangetoond dat dat dus mogelijk is, nogmaals: zonder competitie kun je ook samen sporten in teamverband...

Idd... wat ik begrepen heb is dat Springert vind dat Moslima's zich onttrekken aan integratie omdat ze met hoofddoek willen sporten. Prima, dat kan, maar niet in competitieverband (blijkbaar). Ik snap 't niet meer...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:03

Krips schreef:
Maar als je iemand uitsluit op grond van het dragen van een hoofddoek is dat op grond van geloofsovertuiging. Ik vind dat in het sportregelement kan staan dat je geen loshangende kleding mag dragen of iets dergelijks, maar dat dat niets te maken heeft met het dragen van een hoofddoek. Dit is een deel van de moslima en moet dus anders gezien worden dan een willekeurig stukje stof. Er zijn wel meerdere dingen die misschien niet veilig zijn met sporten maar toch niet geweigerd kunnen worden. Bijvoorbeeld beugels of brillen.

Kan jij wel vinden, maar het is niet zo.
En er is niemand die een bond kan verplichten welke veiligheid- en kledingvoorschriften het dient te hanteren.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:04

@kiwiko

jameyskatje schreef:
ik wil je graag het tegendeel bewijzen springert.

waar een wil is is een weg.

mocht een vrouw echt belemmerd worden in het uitvoeren van een sport heeft zij altijd nog haar EIGEN KEUS, namelijk, doet ze de hoofddoek af of kiest ze een andere sport.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik zal nu op de rest van je post gaan reageren. maar ik ben niet zo snel als jullie haha

en op deze pagina staan er ook nog 2

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:05

Maar als je op een sportvereniging je geloof al niet meer mag tonen waar houdt het dan op? In het onderwijs ben ik het in principe nog wel met je eens. Ik zie voordelen van seculier onderwijs waarin élke uiting van geloof geweerd wordt. Maar aan de andere kant denk ik, waarom zo een moeite met een hoofddoek. Wat is er zo anders aan een vrouw met hoofddoek en zonder. Kunnen we daar dan nieteens 'doorheen' kijken? En dan ook niet op een sportclub? Je mag toch gewoon jezelf zijn? Waarom mag ik wel met groen haar op de club en niet met een hoofddoek? (Veiligheid even daargelaten)

En heino nog even snel reactie op jou:
Citaat:
Dat zou van mij dan weer wel mogen, omdat de eigenaren van de faciliteiten verantwoordelijk zijn voor het handhaven van de veiligheid naar mijn weten. Dus als er geen veilige hoofddoek zou zijn zou je van mij best mogen zeggen "nee je mag hier niet sporten want ik kan de veiligheid dan niet garanderen". Wat dat betreft gaat veiligheid voor jezelf en anderen (vooral anderen) bij mij boven geloof.

Als er echt een duidelijk en zeer aannemelijk risico aan is verbonden. Maar dat risico zie ik niet bij voetbal bijvoorbeeld. Ik weet eigenlijk niet bij welke sport wel. Die hoofddoeken van die plaatjes lijken me veilig genoeg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:05

CtjeLief schreef:
weer die focus op competitie, ging het toch niet om? Ging erom dat moslima's wel/niet in teamverband konden sporten waardoor ze dus zgn beter zouden kunnen integreren, duidelijk aangetoond dat dat dus mogelijk is, nogmaals: zonder competitie kun je ook samen sporten in teamverband...

nu blijkbaar wel ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:06

superwoman schreef:
jameyskatje schreef:
"gewoon mee kunnen doen".. je bedoeld dus 'gewooon hoofddoek af'.. vrouwen willen dat niet, DUS gaat het meerendeel NIET sporten. DUS wordt de itergratie alles behalve gestimuleerd. met stroop vang je meer vliegen dan met azijn . dit heet simpelweg maatschappelijke activering, daarin moet je flexibel en creatief kunnen zijn en SAMEN kunnen zoeken naar een oplossing.

en inderdaad, hier gaat veel subsidie naar uit

Maar waarom moet de rest buigen om de moslimse vrouwen te stimuleren?
Ik geloof niet dat beide flexibel zijn namelijk, als het gaat om het geloof en dus ook de hoofddoek.

heeft helemaal niets met'buigen' te maken, ik vind dat een heel negatief woord. het is al heel vaak uitgelegd in dit topic. sorry ga het nu niet meer herhalen, misschien dat iemand anders zich nog geroepen voelt.

ga snel even de rest bijlezen. het gaat heel snel nu

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:06

Springert schreef:
Krips schreef:
Maar als je iemand uitsluit op grond van het dragen van een hoofddoek is dat op grond van geloofsovertuiging. Ik vind dat in het sportregelement kan staan dat je geen loshangende kleding mag dragen of iets dergelijks, maar dat dat niets te maken heeft met het dragen van een hoofddoek. Dit is een deel van de moslima en moet dus anders gezien worden dan een willekeurig stukje stof. Er zijn wel meerdere dingen die misschien niet veilig zijn met sporten maar toch niet geweigerd kunnen worden. Bijvoorbeeld beugels of brillen.

Kan jij wel vinden, maar het is niet zo.
En er is niemand die een bond kan verplichten welke veiligheid- en kledingvoorschriften het dient te hanteren.

Dus dan mag ik mijn mening er niet over geven?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:07

Krips schreef:
Citaat:
Dat zou van mij dan weer wel mogen, omdat de eigenaren van de faciliteiten verantwoordelijk zijn voor het handhaven van de veiligheid naar mijn weten. Dus als er geen veilige hoofddoek zou zijn zou je van mij best mogen zeggen "nee je mag hier niet sporten want ik kan de veiligheid dan niet garanderen". Wat dat betreft gaat veiligheid voor jezelf en anderen (vooral anderen) bij mij boven geloof.

Als er echt een duidelijk en zeer aannemelijk risico aan is verbonden. Maar dat risico zie ik niet bij voetbal bijvoorbeeld. Ik weet eigenlijk niet bij welke sport wel. Die hoofddoeken van die plaatjes lijken me veilig genoeg.

Nee ik zie het probleem met die sporthoofddoekjes ook niet. Maar stél dat die er niet zouden zijn vind ik dat men het sporten wel mag verbieden, maar dan op grond van veiligheid en niet op grond van geloofsuiting. Los haar etc. mag toch ook niet bij bepaalde sporten? Of althans, wordt sterk afgeraden.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:08

@ superwoman: haha ja omdat er gezocht wordt naar een puntje waarop er geweigerd mag worden en dat past in het straatje.. ;) maar een aantal mensen hebben dus al aangetoond (ook dmv bronnen) dat sporten in heel veel gevallen gelukkig gewoon mogelijk is voor Moslima's en dat lijkt me toch positief nieuws? Teken dat ze willen integreren! (zoals sommigen dan beweren dan he!) :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:09

jameyskatje schreef:
heb wel een interessant artikel gevonden met de titel 'hijab-verbod duwt vrouwen aan de zijlijn' - letterlijk dus!

http://translate.google.nl/translate?hl ... /15/405835

Maar dit is toch ook terecht. We kunnen toch niet de regels aan de minderheid gaan aanpassen. Zo werkt onze maatschappij niet, onze maatschappij past de regels aan de meerderheid aan. Joden mogen ook niet met keppeltjes spelen, trouwens.
Dus het is een algemene regel. Het ontkracht wel de stelling van CtjeLief dat je nooit op grond van religie uitgesloten mag worden, want hieruit blijkt dus echt het tegendeel.

superwoman

Heino schreef:
Los haar etc. mag toch ook niet bij bepaalde sporten? Of althans, wordt sterk afgeraden.

verboden ja, net als sierraden en dus ook geloofssieraden zoals kruisjes.

jameyskatje

inge81 schreef:
Ik heb met verbazing dit topic zitten lezen (de 1e paar pagina's en de laatste 8 ofzo).

jameyskatje zou je mij kunnen vertellen (puur en alleen nieuwsgierigheid) als je gaat zwemmen neem ik aan dat je geen hoofddoekje draagt. Maar is het zwembad op dat moment dan niet toegankelijk voor mannen ofzo, of zwem je ook met een haarbedekking?? Want ik vind zwemmen voor een moslima toch wel een vreemd idee. Ik had vroeger veel mensen in de klas die een hoofddoek droegen en als we met school gingen zwemmen bleven hun aan de kant zitten.

Overigens deden die wel actief mee met gym, met hoofddoek. De meeste hadden dan een ander type hoofddoek om, haar in knot en de hoofddoek daaromheen gedraaid zeg maar. (kan je dus ook niet verstikken).

hallo,

dan is het zwembad inderdaad enkel open voor vrouwen. soort van lady's night zegmaar. dat heb je tegenwoordig steeds meer, vooral in grote steden (waar dus markt is voor dit soort avonden). dan draag ik gewoon 1 van mijn bikini's hoor. er zijn dan inderdaad geen mannen. zelfs het personeel is vrouw, dat vind ik heel fijn! en het is altijd heel gezellig. er komen ook steeds meer niet-moslims op af.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:10

Dan zou er duidelijk een groot risico aanwezig zijn en dan zou ik het weren indd als gegrond zien. Maar dat is niet de situatie. Ik zie het risico van deze (hippe) sporthoofddoeken niet. Dat is nog net zo gevaarlijk als het haar in een staart.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:11

superwoman schreef:
jameyskatje schreef:
het staat jou tegen, maar het is dus niet jou probleem. vrouwen kunnen sporten, ze hebben genoeg keus. wat blessures betreft ook. ik heb altijd kunnen kiezen uit een vrouwelijk masseur, fysio en chiropractor. vooral in de grote steden kan je deze keus gemakkelijk maken, omdat het meerendeel van hun clienten die wens heeft en dus spelen ze daarop in. in noodgevallen kan je gewoon door een man behandeld worden btw, gezondheid gaat altijd nog voor.

Behalve op sportwedstrijden, waar een man zorgt voor de geblesseerde mensen.
Waar de mannen zich moeten aanpassen omdat er iemand van een bepaald geloof ook mee wil spelen.
Bij judo wordt het namelijk wel eens een worp voorgedaan met een leerling en dat zijn best wel eens "intime worpen in slow motion"

Nogaals is mijn standpunt om geloven thuis te laten.
Ik zeg niet dat het hoofddoekje niet kán, maar ik vind het niet nodig om dit zo uit te dragen en daaroor uitzonderingen te eisen.

dan is dat een mooie conclussie. de 1 vind het niet nodig en de ander vind het wel nodig. laten we dat in zn waarde laten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:12

KiWiKo schreef:
Krips schreef:

Nee.......... heeft alleen met veiligheid te maken. Brillen mag je bij veel sporten ook niet dragen! Losse flodderige kleding mag je bij veel sporten ook niet dragen. heeft niks met uitsluiting op geloofsovertuiging te maken, maar alles met veiligheid!!

ik vind het persoonlijk ook een beetje raar om daar de stempel geloofovertuiging en uitsluiting aan te hangen.

En ik heb in een ander topic al aangegeven dat ik niet iemand les ga geven die met een hoofddoek op een paard zit! gewoonweg omdat ik geen wapperende dingen wil hebben :) Ook losse jassen, bloesjes of alles anders vind ik niet OK, en ik wil lang haar altijd in een staart!!

Sporthoofddoek vind ik helemaal prima!

Dat probeer ik al pagina's lang uit te leggen, maar er zijn er die willen het domweg niet lezen, en blijven maar mekkeren over uitsluiting op geloofsovertuiging......tunnelvisie heet dat.
Hoe is het met je armen trouwens? Alweer uit 't gips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:13

CtjeLief schreef:
@ superwoman: haha ja omdat er gezocht wordt naar een puntje waarop er geweigerd mag worden en dat past in het straatje.. ;) maar een aantal mensen hebben dus al aangetoond (ook dmv bronnen) dat sporten in heel veel gevallen gelukkig gewoon mogelijk is voor Moslima's en dat lijkt me toch positief nieuws? Teken dat ze willen integreren! (zoals sommigen dan beweren dan he!) :)

Laat je gelijk toch los, daar gaat het namelijk al lang niet meer over...
Jij reageerd soms ook niet meer en lijkt het ook alsof het je niet uit komt. Zal bij mij ook wel eens zo zijn. Soms heb ik zelfs wat bedenktijd nodig of weet ik niet hoe ik het moet uitleggen.

Gelijk is (lang) niet altijd het doel van een discussie :n

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:13

superwoman schreef:
Dat laatste ben ik dus ook op tegen :D

Geloof kan best mooi zijn als men het als liefde en steun ervaard, maar nogmaals imo moet je dat wel thuis laten. Het is nergens voor nodig om dat ook naar buiten te dragen en daardoor dus uitzonderingen te vragen - eisen!.

gaan we weer.

wie ben jij om te zeggen dat je geloof thuis moet laten? jij vind het nergens voor nodig om geloof naar buiten te dragen, maar veel gelovigen wel.

dat is de vrijheid die we in dit land hebben - gelukkig!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:14

Citaat:
Het ontkracht wel de stelling van CtjeLief dat je nooit op grond van religie uitgesloten mag worden, want hieruit blijkt dus echt het tegendeel.

Het artikel gaat toch niet over een Nederlands voorval? (heb het even snel doorgelezen) ik heb het over de regels in Nederland..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:14

jameyskatje schreef:
wie ben jij om te zeggen dat je geloof thuis moet laten? jij vind het nergens voor nodig om geloof naar buiten te dragen, maar veel gelovigen wel.

Mja maar ik ben het er ook wel weer over eens dat de vrijheid van de een niet de vrijheid van de ander moet inperken. Grens is alleen erg lastig te trekken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:15

Brainless schreef:
@Springert
De Nederlandse korfbal-verbond zegt dit:
Citaat:
Wanneer moslimmeisjes geen rokje aan mogen of willen doen, dan heeft het toch geen zin om hen bij het korfbal te betrekken?
Soms mogen moslima’s alleen onder bepaalde voorwaarden aan sport doen. Bijvoorbeeld als zij een hoofddoek, lange broek en/of een t-shirt met lange mouwen kunnen dragen of wanneer de activiteiten duidelijk afgeschermd worden van jongens en mannen (bijvoorbeeld speciale meisjes-/vrouwenavonden). Het is de ambitie van het KNKV om deze moslima’s desondanks te betrekken of betrokken te houden bij de vereniging. Er zal dus door het KNKV gekeken gaan worden naar oplossingen hiervoor, zoals bijpassende kledingvoorschriften.

http://www.knkv.nl/flex/site/Page.aspx?PageID=14789

Dus hoezo is het voor een korfbalvereniging verboden om meisjes met een hoofddoek mee te laten spelen?

Ik heb duidelijk gesteld in reguliere wedstrijden en competitie's.
Als je speciale avonden gaat organiseren mag je alles.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:16

Citaat:
Dat probeer ik al pagina's lang uit te leggen, maar er zijn er die willen het domweg niet lezen, en blijven maar mekkeren over uitsluiting op geloofsovertuiging......tunnelvisie heet dat.

Ik heb het over uitspraken van de CGB, ik neem aan dat die weten waar ze het over hebben.. nogmaals.. Ook ik heb al VAAK aangegeven dat weigeren op grond van veiligheid is toegestaan maar dat geldt niet voor alle sporten.. dus tunnelvisie is op mij niet echt van toepassing..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:17

Heino schreef:
jameyskatje schreef:

Mja maar ik ben het er ook wel weer over eens dat de vrijheid van de een niet de vrijheid van de ander moet inperken. Grens is alleen erg lastig te trekken.

Mooi omschreven :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:18

Krips schreef:
Maar als je op een sportvereniging je geloof al niet meer mag tonen waar houdt het dan op? In het onderwijs ben ik het in principe nog wel met je eens. Ik zie voordelen van seculier onderwijs waarin élke uiting van geloof geweerd wordt. Maar aan de andere kant denk ik, waarom zo een moeite met een hoofddoek. Wat is er zo anders aan een vrouw met hoofddoek en zonder. Kunnen we daar dan nieteens 'doorheen' kijken? En dan ook niet op een sportclub? Je mag toch gewoon jezelf zijn? Waarom mag ik wel met groen haar op de club en niet met een hoofddoek? (Veiligheid even daargelaten)

Citaat:

natuurlijk mag je je geloof wel tonen, alleen het sporten onder een verenigingsvlag mag niet. En ik voor een vind dat niet helemaal gek!!!

Doe gewoon zo een sporthoofddoek om zoals jameyskatje hier heeft laten zien, en dan is er niks aan de hand. maar met de traditionele hoofddoek zie ik wel degelijk veiligheidsrisico's