Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:50

Doet het er uberhaupt toe of we allemaal niqaab of burkadragende vrouwen eerst uitgebreid gesproken hebben en of we weten waarom ze dat dragen?
Het punt is dat het in Nederland niet normaal is om een burka te dragen en als je je dus aan wilt passen aan het land, dan hoort daar ook bij dat je niet in een burka naar de winkel gaat.

Zoals velen hier al vertelden hebben zij zich op vakantie of woonachtig in moslimlanden ook aangepast aan de gebruiken en hun kleding aangepast. Waarom is dat omgekeerd zo moeilijk?
Ik zag gisteren nog op de Belgische tv een moslim man die gewoon zei dat men zich moest aanpassen aan het land waarin men woonde en dat hij dus tegen het dragen van hoofddoeken in België door moslima was!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:50

Insun, je brengt me op de vraag wat vrije keuze nu precies is? Ik denk dat niemand ooit volledig vrij is in zijn haar keuze. Maar vinden we dat erg? Waarom zouden wij dat erg vinden wanneer een ander daar geen problemen mee heeft? Wie zijn wij om te beslissen dat "geen keuze hebben" meteen fout is??

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:59

horseyfries schreef:
Doet het er uberhaupt toe of we allemaal niqaab of burkadragende vrouwen eerst uitgebreid gesproken hebben en of we weten waarom ze dat dragen?
Het punt is dat het in Nederland niet normaal is om een burka te dragen en als je je dus aan wilt passen aan het land, dan hoort daar ook bij dat je niet in een burka naar de winkel gaat.

Zoals velen hier al vertelden hebben zij zich op vakantie of woonachtig in moslimlanden ook aangepast aan de gebruiken en hun kleding aangepast. Waarom is dat omgekeerd zo moeilijk?
Ik zag gisteren nog op de Belgische tv een moslim man die gewoon zei dat men zich moest aanpassen aan het land waarin men woonde en dat hij dus tegen het dragen van hoofddoeken in België door moslima was!

op je eerste deel.

ja omdat er ook geen burka's in nederland zijn. maargoed, je bedoeld waarschijnlijk de niqaab. zoals ik al eerder heb vermeld; van mij mogen ze dat verbod invoeren. 1 een niqaab is niet verplciht in de islam. 2 op het gebied van veiligheid, een bivakmuts is ook niet maatschappelijk geaccepteerd.

op je 2e deel.
er is een groot verschil tussen een vakantie en ergens wonen. daarbij.. als ik ergens op vakantie ben waarbij het traditie is om een band om mijn middel te dragen uit reinheid of mijn hoofddoek af te doen, dan zal ik dit weigeren. dat mag ieder mens voor zich weten. je bent je niet verplciht om in een moskee een hoofddoek te dragen,.. waarom zou je als je niet eens moslim bent? ik persoonlijk heb dat nog nooit meegemaakt.
beheersen van de taal en jezelf kunnen mobiliseren in een land is belangrijker dan zo'n stukje stof. participeren bijvoorbeeld. opgaan in de samenleving.. nou geloof me. moslims zijn daar niet slecht in. jij komt met een voorbeeld van een belgische moslim man(die ik overigens zeer hypocriet durf te noemen, want hij noemt zichzelf moslim = iemand die aan islam doet = zich onderwerp aan God. maar ondertussen tegen de woorden van God ingaat en daar nog keihard voor uit komt. vreemd.).. ik kom met een voorbeeld als mezelf. volledig geemancipeerd en geparticipeerd, alles behalve onderdrukt en mooie ambities in het leven + hoofddoek. yeah, life's good

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:04

Heino, jij weet niet wat een vrije keuze is? Jouw ouders hebben jouw partner voor je uitgezocht?

Ik was volledig vrij in mijn keuze wat betreft mijn huwelijkspartner. Waarom zou dat niet bestaan?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:12

insun schreef:
Heino, jij weet niet wat een vrije keuze is? Jouw ouders hebben jouw partner voor je uitgezocht?

Ik was volledig vrij in mijn keuze wat betreft mijn huwelijkspartner. Waarom zou dat niet bestaan?

Doe ff niet zo denigrerend, natuurlijk weet ik wat vrije keuze is. Maar wie zijn wij om te bepalen dat het erg is als een ander geen vrije keuze heeft, als die ander dat niet erg vindt?
Overigens zijn wij ook niet zo vrij als we denken. Je kiest dan wel je eigen partner, maar oh wee als die van hetzelfde geslacht is. Dan mag je ook niet trouwen. Misschien niet helemaal te vergelijken maar er worden altijd beperkingen opgelegd. Wanneer zijn die beperkingen te groot?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:26

Ik kan er niets aan doen, maar ik moet steeds aan het boek "Duizend zonnen" denken.
Dat de hoofdpersoon in het Afganistan van de Taliban woont, en ook uitgehuwelijkt wordt, en onderdrukt (lees: Mishandeld). En dat ze op een gegeven moment zegt dat ze blij is dat een Niqaab/Burka moet dragen, want zo ziet niemand haar. Ze kan erin wegkruipen. Ik vind beide kleden pure onderdrukking en geestelijke mishandeling.

Wij hadden ook een Turks vrouwtje op het werk, zag er gewoon Hollands uit. Zij zei eens: Hier in NL zie ik eruit als een Nederlander maar ik ben voor jullie een buitenlander omdat ik Turk ben. Wanneer ik in Turkije mijn familie bezoek, wordt ik daar ook als buitenlander bestempeld, omdat ik te westers ben..........................................Vond ik ook iets om over na te denken.

En een geloof wat zegt, dat je je moet verbergen tegen mannenogen en onzedelijke gedachten (even heel cru en kort door de bocht gezegd), zegt volgens mij meer over de mannen die dat geloof belijden, dan over de vrouwen....

Als ik emigreer naar een Moslimland (en dan heb ik het niet over de Turkse kust oid, maar je snapt wat ik bedoel), moet ik daar eens in een korte broek en hemdje rondlopen. Kijken hoelang het duurt voor ik afgetuigd wordt omdat ik geen respect toon. Nee, hier in NL hebben we het zelfs over het kruis op de mijter van sint dat TE christelijk is. Een kerstboom in openbare gebouwen? Nee, dat kan niet meer want we zijn een multiculti samenleving.
De kinderliedjes op het kinderdagverblijf zijn aangepast, paasliedjes, kerstliedjes noem maar op. Alles om onze multiculti landgenoten tevreden te houden. Sorry, maar Nederland is een land met een cultuur en geschiedenis en daar moeten we zuinig op zijn en die moeten we bewaken! Niet verloochenen omdat we zo goed zijn voor onze medemens, die naar mijn mening over ons heen walst.

En wat een onzin vergelijking over Nederlandse snackbarren in Spanje. Dat heeft niets met cultuur, geloof of aanpassen te maken. Dat is gewoon slim zakendoen en geld verdienen!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:49

Heino, denigrerend? :? Jij stelt mij de vraag wat een vrije keuze is. Als jij die vraag stelt ga ik ervan uit dat jij dat niet weet. Waarom anders vragen?

Wat betreft homoseksualiteit: gelukkig wordt dit steeds minder in een verdomd-hoekje gezet. Homoseksuelen mogen openlijk uitkomen voor hun gevoel (althans meestal en in veel landen) en vanaf 2001 mogen in Nederland homohuwelijken gesloten worden. Ik persoonlijk vind dat een goede ontwikkeling.

Ik denk dat het maken van je eigen keuze (ook je eigen vrije keuze wie je als partner kiest) heel belangrijk is. Door zelf te mogen kiezen en daarmee je eigen fouten te mogen maken waarvan je leert, ontwikkel je je als mens.
Heel veel Moslima's willen hun huwelijkspartner zélf kiezen. Dat wordt ze onmogelijk gemaakt. Zó onmogelijk dat ze moeten vluchten en onderduiken voor hun familie.

RoodZonnetje

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:57

Ok dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry. Dacht dat het een sarcastische vraag was ;)

Naast homohuwelijken zijn er nog veel meer beperkingen die wij hebben. We zien ze alleen niet, omdat het "gewoon" is voor ons. Zelfs simpele dingen als wachten voor een rood stoplicht, niet tegen je ouders schelden, niet meer dan een vriendje tegelijk etc. Zijn allemaal "verplichtingen" waar je wel onderuit kan, je betaalt er alleen een hoge prijs voor.

Ik heb geen idee of Moslima's het echt zo erg vinden dat ze uitgehuwelijkt worden. Degenen die ik gesproken heb vinden van niet, omdat het bij de cultuur/religie hoort.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:10

Besnijden van meisjes hoort ook bij een bepaalde cultuur, denk je dat ze dat ook niet zo erg vinden? Moeten meisjes niet gewoon beschermd worden tegen die culture praktijken van hun ouders? Vrij zijn in een land die dit soort praktijken, uithuwelijken, dichtnaaien van de vagina, besnijden verbiedt? Of knijpen we hier met zijn allen een oogje toe, omdat het wel makkelijk is als brave schaapjes over de multiculti dam te lopen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:28

Ach in Nederland worden we allemaal massal ingeënt tegen vanalles en nog wat, voeren we diverse cosmetische ingrepen uit en tattoëren we ons lichaam onder. Misschien geen directe dwang, maar indirect wel degelijk (want je hoort er goed uit te zien, tattoo's zijn stoer etc.)

Wat ik probeer te zeggen, we hebben een andere cultuur. Maar ik vind niet dat we kunnen zeggen dat onze Nederlandse cultuur beter is dan die van bijvoorbeeld Marokko. Cultuurrelativisme.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:31

Heino schreef:
Ok dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry. Dacht dat het een sarcastische vraag was ;)

Naast homohuwelijken zijn er nog veel meer beperkingen die wij hebben. We zien ze alleen niet, omdat het "gewoon" is voor ons. Zelfs simpele dingen als wachten voor een rood stoplicht, niet tegen je ouders schelden, niet meer dan een vriendje tegelijk etc. Zijn allemaal "verplichtingen" waar je wel onderuit kan, je betaalt er alleen een hoge prijs voor.

Ik heb geen idee of Moslima's het echt zo erg vinden dat ze uitgehuwelijkt worden. Degenen die ik gesproken heb vinden van niet, omdat het bij de cultuur/religie hoort.

Ik heb regelmatig meer dan 1 vriendje tegelijk... Weten ze van vinden ze prima. Ik weet heel veel mensen die dat hebben. Zo raar ist nou ook weer niet...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:32

Nouja, de meeste mensen zijn toch wat anti polygamie, bijvoorbeeld onze wet :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:33

Je mag niet met meer dan 1 persoon trouwen (gaan al petities rond om t te veranderen). Maar je mag best meerdere vriendjes hebben.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:38

Vjestagirl schreef:
Je mag niet met meer dan 1 persoon trouwen (gaan al petities rond om t te veranderen). Maar je mag best meerdere vriendjes hebben.

Klopt, dus daarin word je al beperkt. Al zou je met meerdere mensen wíllen trouwen, het mag niet. Want dat is onze cultuur nu eenmaal niet. In andere landen is het de normaalste zaak van de wereld om meerdere mannen/vrouwen te hebben :)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:55

Heino,Nee hoor, het was absoluut niet sarcastisch bedoeld. Ik kan vanuit hier niet weten of jij je eigen keuze hebt mogen maken.

Natuurlijk zijn er een heleboel beperkingen in ons leven. Maar wij mogen kiezen of we ons aan die beperkingen willen houden, mits wij door onze keuze geen schade berokkenen aan onze medemens.

Maar hoe denk jij dan over het maken van eigen keuzes?
Vind jij dan niet dat je door het maken van je eigen keuzes en het maken van de daarbijbehorende fouten leert en jezelf ontwikkelt?

Entingen, cosmetische ingrepen, tattoo's, daar kies je zélf voor. Je ziet het en je vindt het mooi. Er is géén verplichting om het te laten doen.
Besnijdenis wordt je aangedaan. Een ander kiest voor jou én berokkend je er schade mee. (Wisten jullie dat in sommige culturen de vagina zó ver dichtgenaaid wordt, dat plassen slechts druppelsgewijs kan en dat menstruatiebloed zich ophoopt? Tijdens de huwelijksnacht mag de man kiezen hoe hij je weer 'openmaakt'. Hij mag het proberen door met bruut geweld te penetreren of hij mag een mes gebruiken.)

Vjestagirl, als jouw vriendjes weten en accepteren dat jij meerdere vriendjes hebt en als jij het accepteerd dat zij meer vriendinnen hebben is er toch niets aan de hand? Ook dit is weer een vrije keuze met respect naar elkaar toe.

Wat betreft vrouwen die met meerdere mannen trouwen, dat is nergens toegestaan.

Heino, sorry dat ik erg traag reageer op jouw posts, maar ik ben op dit moment met 20 dingen tegelijk bezig. :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:01

insun schreef:
Maar hoe denk jij dan over het maken van eigen keuzes?
Vind jij dan niet dat je door het maken van je eigen keuzes en het maken van de daarbijbehorende fouten leert en jezelf ontwikkelt?

Ik vind het verschrikkelijk belangrijk dat ik voor zover mogelijk mijn eigen keuzes kan maken (binnen wetsgrenzen en dergelijke)
Maar ik kan me ook voorstellen dat andere culturen mijn cultuur als enorm beperkend en raar zien, en hun eigen cultuur niet. Ik denk dat het maar net is waar je mee opgegroeid bent, wat je "normaal" vindt.

Ik denk dat je nooit helemaal vrij in je keuzes bent omdat je altijd beïnvloed wordt door niet alleen je cultuur maar ook je omgeving, maatschappij met bijbehorende normen en waarden.

Je hebt ook helemaal gelijk dat je verbod op polygamie en verplichte besnijdenis niet helemaal te vergelijken kan, hoewel je bij de eerste helemaal geen keuze hebt en bij de tweede nog wel (maar dan word je waarschijnlijk verstoten uit je familie/gemeenschap). Dus ja, wat is dan vrijheid? Er zijn altijd belemmeringen en dingen die je opgelegd worden van buitenaf denk ik.

Hoewel ik het wel belangrijk vind dat handelingen niet in strijd mogen zijn met rechten van de mens (dus recht op goede medische behandeling, niet onnodig lijden etc.) Al is "onnodig lijden" ook weer relatief want mensen die zich laten besnijden doen dat ook voor een hoger doel (geloofsbelijdenis) dus in hoeverre is het dan nog onnodig lijden?

En dat trage reageren geeft niets joh, tis al laat en er is meer dan Bokt :D

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:25

Zelf kiezen voor besnijdenis???
Nee hoor, daar heb je niets over te kiezen. De ouders maken die keuze en laten het uitvoeren als hun dochters een jaar of 6!!! zijn.
Ik weet niet of je graag leest, maar lees het boek van Waris Dirie eens. Als je dat gelezen hebt zul je het met me eens zijn dat dit de mensenrechten héél ver overschrijdt. |(

En polygamie, tsja, wanneer is het eigen keuze? Als het je eigen keuze is vind ik het prima. Maar wat als je (als vrouw zijnde) dit niet wil?
In de Islam is het niet eens zijn met de keuze van je man om meerdere vrouwen te nemen een van de weinige redenen dat een vrouw een scheiding mag aanvragen.
Daar zijn dan wél weer een aantal voorwaarden aan verbonden. Als je dan toch besluit om die scheiding door te zetten, komt het volgende: je ex-man heeft drie maanden onderhoudsplicht en daarna moet je het zelf zien te rooien. (Dat betekent dus dat je het erg moeilijk gaat krijgen als je geen werk of uitkering hebt/krijgt(wat in ons land gebruikelijk is, maar in vele Islamitische landen niet).
Dus, zoals je al zegt; wat is een vrije keuze?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:35

Is dat met 6 jaar al joh? Jeetje! Op die leeftijd is het idd erg lastig je van je ouders los te maken... Maar qua uithuwelijken kan dat (vaak) wel, moet je alleen wel met je familie breken.Een dan is de vraag, wil je dát dan? Of weegt je familie toch zwaarder? Is ook een keuze die je uiteindelijk zelf maakt.

Maargoed, wat ik wilde zeggen is dat we niet te snel moeten oordelen over andermans cultuur. Wat voor ons bizar is, is voor hen normaal en vice versa. En is onze cultuur dan beter dan die van de ander? Kunnen we denk ik niet over oordelen omdat je er nooit volledig objectief naar kunt kijken, je kijkt altijd vanuit je eigen referentiekader (inclusief cultuur) :)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 02:18

Heino schreef:
Is dat met 6 jaar al joh? Jeetje! Op die leeftijd is het idd erg lastig je van je ouders los te maken... Maar qua uithuwelijken kan dat (vaak) wel, moet je alleen wel met je familie breken.Een dan is de vraag, wil je dát dan? Of weegt je familie toch zwaarder? Is ook een keuze die je uiteindelijk zelf maakt.

Het is niet alleen het breken met je familie. Als je familie nogal érg orthodox denkt, kan deze keuze je leven kosten (eerwraak). Er zijn meisjes die het doen. Veel van deze meisjes blijven hun leven lang op de vlucht, vrezend voor hun leven. Zélfs in westerse landen. Hoeveel moed moet je hebben om dan voor je eigen keuze te gaan? Welk leven heb je nog als je altijd over je schouder moet kijken? Hoe vaak zal iemand een keuze maken die hem het leven zal kosten? Hoeveel keuze heb je dan?
Nogmaals,dit geldt niet voor alle Moslima's. Maar voor de moslima's met erg orthodox gelovige ouders is die kans heel goed aanwezig.

Heino schreef:
Maargoed, wat ik wilde zeggen is dat we niet te snel moeten oordelen over andermans cultuur. Wat voor ons bizar is, is voor hen normaal en vice versa. En is onze cultuur dan beter dan die van de ander? Kunnen we denk ik niet over oordelen omdat je er nooit volledig objectief naar kunt kijken, je kijkt altijd vanuit je eigen referentiekader (inclusief cultuur) :)

Hier heb je helemaal gelijk in. :j Ik weet niet beter dan dat ik m'n eigen keuzes heb mogen maken en ik zou ook niet anders willen. Ik ben geworden wie ik ben doordat ik die keuzes en fouten heb mogen maken. Door dit topic (ik heb het al een keer geschreven) ben ik ook anders tegen het Islam-geloof aan gaan kijken. Ik zie het niet meer zó zwart-wit.
Ik ben wél nog steeds van mening dat bepaalde interpretaties van de Islam door orthodoxe/fundamentalistische gelovigen indruist tegen de mensenrechten en de vrouw onderdrukt.
Ook heb ik meer begrip gekregen voor de vrouwen die hun hoofddoek vanuit hun 'vrije' keuze dragen. ("Vrije" tussen aanhalingstekens, omdat ik nog steeds vind dat er niet veel keuze is.)
En, omdat ik Jaimeyskatje niet overal gelijk in kan geven ;) :D , ik ben het nog steeds niet eens met die hoofddoek. Ik stoor me er ontzettend aan dat ik geen respect verdien in de ogen van een Moslim omdat ik me niet bedek. Dat ik, omdat ik me niet bedek, een verleidster ben die het mag verwachten dat ze verkracht wordt.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:43

Quote-- Jamyskatje (jij komt met een voorbeeld van een belgische moslim man(die ik overigens zeer hypocriet durf te noemen, want hij noemt zichzelf moslim = iemand die aan islam doet = zich onderwerp aan God. maar ondertussen tegen de woorden van God ingaat en daar nog keihard voor uit komt. )--Quote

Nee Jamyskatje, dat is niet hypocriet dat is je aanpassen aan het land waar je woont. Als zelfs Turkye hoofdoekjes wil uitbannen.. Alleen de extreme Moslims willen daar een stokje voor wilden steken. En in het achtergebleven boerenland wordt het nog gedragen ..
Het feit of je wel of niet iets of je hoofd draagt maakt tot niets uit of je je geloof goed uitbeeld.. Je kunt net zo goed je geloof uitbeelden, zonder dat hoofdoekje.. Want jij bent toch niet bezig om jezelf te prostitueren als je zonder loopt. Die gedachten heb je toch niet automatisch? Nee, ik hoor in je woorden soms het vennijn van iemand die gekozen heeft voor een nieuw geloof is en extreme gedachten erover heeft over hoe de regels van je nieuwe geloof beleeft moet worden..

Er zijn zat vrouwelijke moslims die geen hoofddoekje dragen en zij zullen vast niet met de intentie rondlopen van Ohh nu ben ik overspelig of bezig met verleiden..

Het feit dat uithuwelijken nog bestaat en moderne intelligente moslima hier op ingaan betekend in mijn ogen Indoctrinatie.. van kinds af aan horen ze dat ze moeten trouwen met de man die hun ouders voor ze uitzoeken.. Kan me niet voorstellen dat die vrouwen zich niet af en toe gefrustreerd erom voelen. Stel je voor dat ze niets met die man hebben waar ze mee moeten trouwen.. Zeker met de gedachte dat ze hier in Nederland opgroeien en weten dat Nederlandse vrouwen dat uit eigen keuze doen..

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:23

Heino schreef:

De vraag is niet of onze cultuur beter is dan de cultuur in moslim landen, maar of het wenselijk is deze cultuur te vermengen met de onze, en dan hoeverre dit wenselijk is. Denk dat we er dan met zijn allen over eens kunnen zijn dat wij graag die vrijheden willen behouden die wij nu reeds hebben, waar onze voorouders zeer hard voor gestreden hebben, en dat wij niet terug in de tijd moeten gaan. In hoeverre accepteren wij inmenging van een cultuur met barbaarse praktijken? Ik denk dat je deze cultuur, en dit geloof, heel duidelijk een grens moet geven van het wensbare en toelaatbare in dit land, omdat ze anders te veel hun eigen stempel op de onze gaan drukken, en dat kan zeer gevaarlijk zijn voor de vrijheden die wij nu genieten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:17

Insun, eerwraak vind ik echt verschrikkelijk :'( Gelukkig is maar een klein percentage Moslims zo :)

Anshrop: dat is idd een heel goede vraag die je stelt! Of en in hoeverre we onze cultuur (al ben ik van mening dat Nederland geen typische cultuur heeft...) willen mengen met andere culturen, waaronder de Islamitische cultuur. Ik heb er zelf geen problemen mee. Tenminste, ik ben tegen het beperkingen onder dwang opleggen waarbij fysiek geweld komt kijken (dus besnijdenis, gedwongen huwelijk met eerwraak etc. als je dat niet doet) maar niet tegen beperkingen opleggen waar geen fysiek geweld en directe dwang komt kijken, zoals hoofddoekjes dragen. Waarom geen psychische dwangpraktijken? Omdat ik denk dat je dat onmogelijk kan uitbannen en dat nu bij "onze cultuur" ook gebeurt (door stereotyperingen enzo waar je aan 'hoort' te voldoen)

Maar andere culturen brengen namelijk ook ontzettend veel moois mee, waardoor ik een zekere menging absoluut niet vervelend vind :)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:25

Goede vraag, wij leven in een samenleving die democratisch is. Wij stemmen met z'n allen voor de dingen waar we achter staan.
We zijn zelfs zo democratisch dat we een partij van een ander geloof accepteren. Mocht blijken dat die partij zo groot wordt dat het zetels gaat krijgen en zelfs mag gaan meespreken over hoe een land geleid mag gaan worden en hoe we ons hier behoren te kleden en ons aan te passen lijkt het me dat ik daar huiverig voor ben.

Nee ik ben absoluut geen Pvver, maar denk wel verder na als mijn neus lang is.. Ik zit niet te wachten op een meerderheid van Moslims die ons land zouden kunnen gaan besturen. Daarmee onze cultuur en normen en waarden overnemen en die normen en waarden gaan opleggen vanuit hun geloofsovertuiging en die cultuur.

Met het gevolg dat ook nederlandse vrouwen hoofddoekjes zouden moeten dragen, er weer bepaald zou gaan worden met wie wel wel of niet zouden mogen trouwen.

Wellicht kort door de bocht, maar als een meerderheid van een groep de overhand krijgt zou dat kunnen gebeuren, en nee daar sta ik niet achter. Ik stel mijn vrijheid op prijs en dat van mijn omgeving, kinderen en in de toekomst kleinkinderen.

En nogmaals ik ben totaal geen pvv-er..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:44

Jesser schreef:
Daarmee onze cultuur en normen en waarden overnemen en die normen en waarden gaan opleggen vanuit hun geloofsovertuiging en die cultuur.

Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn, omdat je altijd nog de grondwet hebt en een partij niet zomaar dergelijke dingen in kan voeren, hoe groot de meerderheid ook is.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:10

Altijd een hele moeilijk positie, die van de cultuurrelativist. Ik vind het altijd heel moeilijk aangezien ik ook een geloof heb, ookal ben ik atheist. Ik geloof in democratie en de westerse samenlevingsvormen.. Maar waarom zou de superieur zijn aan de cultuur van andere?