Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:07

BigOne schreef:

Goede link! Ook hoe wij maatschappelijk kunnen bijdragen staat mooi omschreven als antwoord bij vraag 10.

Uiteindelijk denk ik echt dat mannen ook slachtoffer zijn. Weliswaar op een andere manier. Maar opkroppen is niet fijn en heeft echt nare gevolgen voor een individu

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:52

Raineri schreef:
BigOne schreef:

Goede link! Ook hoe wij maatschappelijk kunnen bijdragen staat mooi omschreven als antwoord bij vraag 10.

Uiteindelijk denk ik echt dat mannen ook slachtoffer zijn. Weliswaar op een andere manier. Maar opkroppen is niet fijn en heeft echt nare gevolgen voor een individu

Ik denk dat het een tweeledig probleem is. Vrouwen hebben soms ook nog het idee dat ze alleen heel vrouwlijk aantrekkelijk zijn. (veel rondingen, lang haar, lange nagels en dergelijke) Van vrouwen wordt het inmiddels wel ook algemeen geaccepteerd als zij 'mannelijke' dingen doen, maar omgekeerd kan een man dat amper zonder meteen in het hokje (bijvoorbeeld de veronderstelling dat iemand homoseksueel is) te worden geplaatst. De kilt is historisch bijvoorbeeld echt mannen kledij, maar hoeveel Nederlandse mannen zouden zo'n 'rok' durven dragen? De huismoeder is al niet meer de norm, maar een huisvader kan waarschijnlijk op nog meer onbegrip rekenen. Een jongen die graag de kinderopvang in wilde, wordt nog geadviseerd om een andere richting te kiezen omdat mannen in dat beroep soms nogal gevoelig kan liggen en dit hun kans op een baan verkleind. Dus ik denk dat er op het gebied van gelijkheid tussen mannen en vrouwen best nog wat te winnen is.

https://decorrespondent.nl/4397/waarom-vrouwen-wel-boksen-maar-mannen-niet-aan-zumba-doen/02c4d246-c503-0827-29e4-764cae90e4a6

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:10

Naar mijn idee was ook dat in eind jaren 80 en 90 wat vrijer en toleranter. Ik weet nog dat
Alles wordt steeds minder tolerant en aggresiever.
Toen verkocht Mac & Maggie, te vinden in iedere stad, ook rokken voor mannen. :)

Het hele sfeertje bij VI geeft aan wat er mis is.

Mannen in de kinderopvang ligt helemaal gevoelig sinds Robert M.
Wat uiteraard een misselijkmakende zaak was.

Het is voor kinderen natuurlijk juist goed om te zien dat zowel man als vrouw kunnen (ver)zorgen.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:20

Ik weet wel zeker dat het in de jaren 80 en 90 vele malen toleranter was. Ik begrijp ook niet zo goed waarom er een grote groep zo'n hekel aan die LHBTI+ gemeenschap heeft, maar misschien heeft dat ook met de positie van de man te maken waar we het hierboven over hadden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:21

Ik hoorde daar laatst een trans persoon zelf over zeggen "het ging allemaal prima, totdat de aandacht erop gevestigd werd" [door actiegroepen etc] (ik weet niet meer precies wie het was, volgens mij heet zij Davina oid op Insta) Ik heb dat wel meer gehoord, geen idee of dat zo is.
Inderdaad, popsterren/rocksterren liepen in van alles en nog wat, op school was alternatief heel hip, rokken voor jongens zelf.. geen idee waar het een verkeerde afslag genomen heeft.
Maar hopelijk is dat ook die pendule die zichzelf weer uitmiddeld

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:45

Het zijn wederom de schreeuwers die de kloof vergroten.

Mijn filosofie van de koude grond.

In mijn ogen zijn schreeuwers vaak erg onzekere mensen die hun angst overschreeuwen. Ze vestigen graag de aandacht op zwakkere in de samenleving zodat ze niet aan hun eigen angsten en onzekerheden hoeven te werken. Veel van het machtsvertoon is een facade.

Er zijn nu zoveel onzekerheden dat mensen, terecht, angstig worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:46

Oke, ik ga nu de knuppel in het hoenderhok gooien maar..er zijn steeds grotere moslimgroepen en in de moslim cultuur onder jonge mannen is er veel homohaat..en jodenhaat.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:47

het is gewoon jammer dat er altijd actiegroepen zijn die alles uit de context halen

en denken daarmee iets goeds te doen, want iedereen moet het zelfde zijn en gelijke kansen hebben, zonder zich te realiseren dat dat simpel weg niet kan, respecteer de mensen zoals ze zijn, en laat ze in hun waarden (positief bedoeld)

en met de nieuwe culturen in dit land is de tolerantie heel eenzijdig en dat trekt de zaak altijd scheef,
we merken nu dat we ten ondergaan aan onze eigen/eenzijdige tolerantie en verdraagzaamheid,
dat gaat links en/of rechts ook niet oplossen, helaas.
Laatst bijgewerkt door mce op 17-10-25 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:53

Elisa2 schreef:
Oke, ik ga nu de knuppel in het hoenderhok gooien maar..er zijn steeds grotere moslimgroepen en in de moslim cultuur onder jonge mannen is er veel homohaat..en jodenhaat.

Dat heeft weinig met de moslim cultuur te maken, veel meer met de manosphere cultuur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:59

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Dat heeft weinig met de moslim cultuur te maken, veel meer met de manosphere cultuur.

Volgens mij geeft dat juist meer haat tegen vrouwen, het een en ander kan natuurlijk in elkaar overlopen.

Er is in ieder geval onderzoek naar gedaan in Amsterdam:
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... on-835735/

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:06

manosphere cultuur.
Het zal via de sociale media de ene cultuur meer aanwakkeren dan de ander, het is een verdienmodel geworden (denk ik) vrijheid van meningsuiting als verdienmodel, dat haalt het hek van de dam, lijkt me.
Laatst bijgewerkt door mce op 17-10-25 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:10

Elisa2 schreef:

Ik zou een dergelijk onderzoek ook weleens willen zien onder voetbalfans en met name de jonge doelgroep. Want ik ervaar dat die jonge jongens zich nogal meten aan de jongens met een marokkaanse achtergrond. Grote bek en overal tegenaan schoppen.

Zelf zie ik die groep bij elkaar klitten, de Andrew Tatefans en de jongens met een marokkaanse achtergrond.

Wat dan weer bijzonder is, is dat je van de marokkaanse meiden geen last hebt, die werken hard, studeren hard. En als je dat overkoepelend bekijkt, zie je wel een rode lijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:10

Cer schreef:
Ik hoorde daar laatst een trans persoon zelf over zeggen "het ging allemaal prima, totdat de aandacht erop gevestigd werd" [door actiegroepen etc] (ik weet niet meer precies wie het was, volgens mij heet zij Davina oid op Insta) Ik heb dat wel meer gehoord, geen idee of dat zo is.
Inderdaad, popsterren/rocksterren liepen in van alles en nog wat, op school was alternatief heel hip, rokken voor jongens zelf.. geen idee waar het een verkeerde afslag genomen heeft.
Maar hopelijk is dat ook die pendule die zichzelf weer uitmiddeld

Hetzelfde gaf ook een oudere transman op bokt aan. Een beetje doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. De jongere generatie heeft dan weer zoiets van: iedereen moet je gewoon accepteren zoals je bent. Tja, valt voor beide visies iets te zeggen. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:13

Elisa2 schreef:

Maar bedenk dat dit nog steeds een minderheid is Nederland.

Haat is niet enkel voorbehouden aan moslims.
Was het leven maar zo simpel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:16

mce schreef:
het is gewoon jammer dat er altijd actiegroepen zijn die alles uit de context halen

en denken daarmee iets goeds te doen, want iedereen moet het zelfde zijn en gelijke kansen hebben, zonder zich te realiseren dat dat simpel weg niet kan, respecteer de mensen zoals ze zijn, en laat ze in hun waarden (positief bedoeld)

en met de nieuwe culturen in dit land is de tolerantie heel eenzijdig en dat trekt de zaak altijd scheef,
we merken nu dat we ten ondergaan aan onze eigen/eenzijdige tolerantie en verdraagzaamheid,

Niet iedereen hoeft hetzelfde te zijn, maar iedereen zou wel gelijke kansen moeten hebben.

Het komt ook omdat de verschillen graag benadrukt worden in plaats van de overeenkomsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:35

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Maar bedenk dat dit nog steeds een minderheid is Nederland.

Haat is niet enkel voorbehouden aan moslims.
Was het leven maar zo simpel.

Dat zeg ik ook niet :) , alleen dat het veel voorkomt onder die cultuur (bij de jongeren) en dat die er nu meer is dan in de jaren 80.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:36

fransje23 schreef:
mce schreef:

Niet iedereen hoeft hetzelfde te zijn, maar iedereen zou wel gelijke kansen moeten hebben.

Het komt ook omdat de verschillen graag benadrukt worden in plaats van de overeenkomsten.

ieder zou gelijke kansen moeten hebben, maar ieder heeft zo zijn eigen "plafond", laten we dat respecteren, en ze daar bij helpen hun doel te bereiken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:51

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:16

Elisa2 schreef:

Zo hard groeit die groep niet. Even opgezocht. In 2010 was dit 5%, en in 2025 of 2024 5,6%.

Denk dat het niet gebonden is aan islam maar deels komt door tribunaal gedrag. We horen graag ergens bij. Een van de oorzaken dat we populisme zo fijn vinden is het wegvallen van de verzuiling, mensen kunnen zich weer identificeren met een groep. Helaas hoort daar ook bij dat we ons harder afzetten van andere groepen. Ik denk dat bijvoorbeeld moslim mannen zich graag verenigen met elkaar om allerhande sociaal culturele redenen en dat dit een van de negatieve gevolgen is.

Ik maak me niet specifiek zorgen over 1 groep. Maar wel over wat tribunaal gedrag kan doen met een maatschappij als het overslaat naar een soort nationalisme light.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:31

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:

Volgens mij geeft dat juist meer haat tegen vrouwen, het een en ander kan natuurlijk in elkaar overlopen.

Ik heb al eerder van dit probleem in Amsterdam gehoord. Het is niet goed voor mijn wereldbeeld maar als het echt zo is dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn als uiters van homohaat dan moet er aan een gerichte oplossing worden gedacht. Of dit te maken heeft met dat ze islamitisch zijn weet ik niet, er wordt in jouw artikel specifiek gesproken van Marokkanen en niet bijvoorbeeld van Syriers of Koerden, die ook meestal islamitisch zijn.

Overigens zijn veel Marokkanen in Nederland omdat Nederland hun voorouders arbeidscontracten heeft aangeboden: https://npokennis.nl/longread/7771/hoe- ... -nederland

Citaat:
Tegenwoordig wonen er volgens het CBS 418.500 mensen met een Marokkaanse afkomst in Nederland. De meeste Marokkaanse Nederlanders zijn kinderen of kleinkinderen van mensen die in de vorige eeuw als gastarbeider naar Nederland kwamen.

Ik denk dus dat het vooral een integratieprobleem is en niet per se een Islam-probleem. Het is nog niet zo makkelijk om daar een oplossing voor te bedenken als ze inderdaad al een paar generaties in Nederland wonen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:34

Ik ken voorbeelden van moslims / immigranten die voor het oog heel goed geïntegreerd zijn maar toch transfoob zijn en homoseksualiteit afkeuren en vinden dat homo zijn een keuze is. En deze zullen dat ook aan hun kinderen leren en deze corrigeren indien ze homo “doen”.

Dit zijn mensen met een goede baan, koophuis, goede studie etc.

Maar sommige gedachten zitten echt heel diep in een cultuur en ook het islamitische geloof keurt het af.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:39

Ja dat maakt het heel lastig om een oplossing te bedenken. Deze mensen hebben de Nederlandse nationaliteit en kan je niet meer 'terugsturen' als je dat zou willen en een integratieproces is ook niet meer van de orde. Dus wat kan je doen behalve zwaarder straffen (daarmee verander je hun overtuiging ook niet)?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:40

Ik zag een post op Linkedin die volgens mij redelijk verwoord van wat er nu aan de hand is. En ik denk dat daar de haat vandaan komt:

Citaat:
Ik weet niet hoe jullie naar dit plaatje kijken. Maar als overzicht van hoe het nu met Nederland is, vind ik dit doodeng.

Dit is waarom ik de laatste tijd veel bezig ben met de internationale beweging die bezig is om mensenrechten te ondermijnen, via de manosfeer, via de politiek, via opinie. Een beweging waar subversie de kern is. Waar miljarden worden geïnvesteerd in het maken en rondsturen van desinformatie en waarbij radicalisering en polarisatie het doel lijkt te zijn.

Door juist de aanval in te zetten op migratie, op abortus, op transpersonen, op vrouwen, op woke, op antifa, op gendergelijkheid, op diversiteit etc etc. Is er een rookgordijn opgetrokken en daar achter wordt via de democratie de democratie langzaam ontmanteld.

Een beweging die ook geld pompt in Nederlandse bewegingen en politieke partijen. Maar ook waar Nederlanderse organisaties en politieke partijen, zoals de ChristenUnie, investeert en samenwerkt met extremistische groepen om zo elders in Europa mensenrechten en democratische vrijheden te ondermijnen.

BigOne

MarlindeRooz

Deze mensen zullen denk ik nooit iemand mishandelen of in elkaar slaan. Ze zullen vast ook vriendelijk doen tegen homo’s. Maar ze zullen het altijd afkeuren en eigenlijk niet respecteren. Daarmee voeden ze in eigen kringen wel de gedachte dat het “fout” is.