Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:02

irmaz schreef:
Vanuit zowel Kherson (Zuid Ukraïne) als in de buurt van Lyman (Oost Ukraïne) verschijnen nu berichten op Twitter dat de Ukraïnse strijdkrachten een aantal plaatsen hebben bevrijd.

Gisteren zag ik twee berichten die ik nog niet eerder gezien had en waarvan mijn hartje (tja hoopvol gestemd) wat sneller ging kloppen.

Eerst werd vanuit de Krim getwittert → overwinning van de Krim, de Krim is OEkraïens. Echt heel veel hartjes kreeg het. Dan kun je nog denken, ach.....dus niets mee gedaan.
Maar bijna op het zelfde moment dit zag ik later, heeft defensie van Oekraïne precies het zelfde getwitterd.

Ik kon allen maar denken, zou het dan toch, zou het dan toch, zu het dan toch....MAAR het is zo speculatief, maar ik zit er echt op te wachten want het is echt dood en dood stil vanuit Oekraïne en de Krim over het verloop van het offensief. Dat hoeft geen slecht teken te zijn. Dus echt irmaz, ik hoop het zo......

Aanvulling later→

klopt het zingt echt rond op twitter, foto's van een vlag die gehesen zou zijn in een stad van Kherson. Maar het is nog niet bevestigd. Want er staat bv "het schijnt dat.....", Hidde Bouwmeester schrijft dat het rondzingt maar nog niet bevestigd is dat er verschillende overwinningen en terugwinnen van stenden zou zijn. We gaan gewoon massaal duimen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:34

Karl66 schreef:
Dit is geen oorlog die in een paar maanden over is, deze oorlog kan nog jaren duren, met een, zoals het er nu uitziet, hele statische frontlijn. Waarbij Rusland niet in staat is om Oekraïne in te nemen en Oekraïne niet in staat is om Rusland terug te slaan. Geschiedenis herhaalt zich niet, maar je kan wel van de geschiedenis leren. En wat een vergelijkbare, statische oorlog laat zien, namelijk WW I, is dat zo'n oorlog gewonnen wordt door economische uitputting op de lange termijn. En dat is precies wat er voor Rusland dreigt, economische uitputting op de lange termijn. En daar verandert een korte termijn extra winst op gas niks aan. Want hoe gaat Rusland dat gas aan de rest van de wereld verkopen als Europa het straks helemaal niet meer afneemt? Dat kunnen ze niet, dan kunnen ze het alleen nog maar tegen verlies affakkelen.

Even hardop dromen en rekenen.

De Grote Oorlog/ WWI begon op 28/7/1914
de 'witte' revolutie waarbij de ;) vorige tsaar werd afgezet was in de tweede week van maart 1917.
(Om een bepaalde reden bekend als de februari revolutie.)

Dat is twee-en-driekwart jaar.
Veel te lang, deze oorlog duurt ""pas"" een half jaar - maar vier jaar is misschien niet nodig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:21

Karl66 schreef:
Dus ja, op korte termijn had Rusland voordeel van de hogere oplieprijzen, maar dat voordeel is al verdwenen. En op korte termijn heeft Rusland voordeel van een hogere gasprijs, maar ook dat is aan het verdwijnen. Dit is geen oorlog die in een paar maanden over is, deze oorlog kan nog jaren duren, met een, zoals het er nu uitziet, hele statische frontlijn. Waarbij Rusland niet in staat is om Oekraïne in te nemen en Oekraïne niet in staat is om Rusland terug te slaan. Geschiedenis herhaalt zich niet, maar je kan wel van de geschiedenis leren. En wat een vergelijkbare, statische oorlog laat zien, namelijk WW I, is dat zo'n oorlog gewonnen wordt door economische uitputting op de lange termijn. En dat is precies wat er voor Rusland dreigt, economische uitputting op de lange termijn. En daar verandert een korte termijn extra winst op gas niks aan. Want hoe gaat Rusland dat gas aan de rest van de wereld verkopen als Europa het straks helemaal niet meer afneemt? Dat kunnen ze niet, dan kunnen ze het alleen nog maar tegen verlies affakkelen.

Dat zou de 3e keer zijn dat Rusland door zijn economie wordt gedwongen te capituleren. in WO1 werd daardoor de revolutie ontketend, In 1991 viel daardoor de USSR uit elkaar en wat het deze keer oplevert gaan we binnen niet al te lange tijd meemaken, vermoed ik.

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 23:48

Ik las dat Rusland met Zelenski wil onderhandelen over het beëindigen van de speciale operatie dus ik denk maar zo dat Oekraine er wel eens beter voor zou kunnen staan

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 00:24

Ik hoop van harte dat ze er een eind aan kunnen onderhandelen.
Maar ben niet zó optimistisch eerlijk gezegd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:03

Babootje schreef:
Ik las dat Rusland met Zelenski wil onderhandelen over het beëindigen van de speciale operatie dus ik denk maar zo dat Oekraine er wel eens beter voor zou kunnen staan

Die conclusie trok ik ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:12

Kuggur schreef:
Ik hoop van harte dat ze er een eind aan kunnen onderhandelen.
Maar ben niet zó optimistisch eerlijk gezegd.

Ik ook niet, Ik denk dat Oekraine alle bezette gebieden terug wil inclusief De Krim. Dat zal Rusland niet willen.
Maar goed, het willen onderhandelen door Rusland zegt al heel wat natuurlijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:12

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:

Die conclusie trok ik ook.

Dat is een mogelijkheid, als ze oprecht zouden willen onderhandelen uiteraard.
De kans is echter niet verwaarloosbaar dat Rusland dit vooral roept voor de bühne.
Het zou net zo goed kunnen dat ze in de praktijk gewoon Oekraïne nogmaals de kans willen bieden om bij het kruisje te tekenen voor alle Russische eisen en zichzelf op te heffen.
Als Oekraïne daar niets in ziet, dan zal het door Rusland uiteraard zo worden verdraaid dat Rusland best bereid is om te praten, maar dat de nazi's in Kiev iedere kans op een vreedzame uitkomst steeds afwijzen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:30

Met de rekrutering door Rusland gaat het ook al niet goed.
Ik begrijp dat het Russische derde leger niet veel voorstelt

Bron De Telegraaf

Derde Legerkorps

Terwijl de strijd om het zuiden doorgaat, meldt de Oekraïense militaire inlichtingendienst dat de nieuwste uitbreiding van het Russische leger - het Derde Legerkorps - waarschijnlijk zal worden ingezet in de Donbas-regio in Oost-Oekraïne. Daar is de opmars van Rusland al weken is gestagneerd. ,,Afbeeldingen van de elementen van het Derde Legerkorps hebben aangetoond dat de vrijwilligers fysiek ongeschikt en oud zijn”, aldus een analyse van het Institute for the Study of War. Het was niet meteen duidelijk hoeveel soldaten er in de nieuwe formatie zaten of waar deze zou worden ingezet. De Britse inschatting is dat de instroom van nieuwe Russische soldaten ‘waarschijnlijk niet beslissend zal zijn voor de campagne.’

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:37

Babootje schreef:
Met de rekrutering door Rusland gaat het ook al niet goed.
Ik begrijp dat het Russische derde leger niet veel voorstelt

Bron De Telegraaf

Derde Legerkorps

Terwijl de strijd om het zuiden doorgaat, meldt de Oekraïense militaire inlichtingendienst dat de nieuwste uitbreiding van het Russische leger - het Derde Legerkorps - waarschijnlijk zal worden ingezet in de Donbas-regio in Oost-Oekraïne. Daar is de opmars van Rusland al weken is gestagneerd. ,,Afbeeldingen van de elementen van het Derde Legerkorps hebben aangetoond dat de vrijwilligers fysiek ongeschikt en oud zijn”, aldus een analyse van het Institute for the Study of War. Het was niet meteen duidelijk hoeveel soldaten er in de nieuwe formatie zaten of waar deze zou worden ingezet. De Britse inschatting is dat de instroom van nieuwe Russische soldaten ‘waarschijnlijk niet beslissend zal zijn voor de campagne.’

De geschiedenis herhaalt zich. Na McNamara’s Morons krijgen we nu Medvedev’s Morons? :roll:

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:04

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:32

irmaz schreef:
Analyse van de huidige stand van zaken mbt het tegenoffensief dat Ukraïne afgelopen week is begonnen door de Generaal buiten dienst Mark Hertling, voormalig commandant van de Amerikaanse troepen in Europa: https://threadreaderapp.com/thread/1566 ... 77345.html

Boeiende analyse. De vraag is dan op enig moment: wat is handiger vanuit Oekrains standpunt? De uitweg voor de Russen afsnijden door de bruggen op te blazen of de Russische manschappen met zo weinig mogelijk materieel laten ontsnappen en een grote groep verslagen vijanden terug richting Russische samenleving laten wandelen? Dat eerste lijkt voor de hand te liggen maar gevangenen moet je bewaken en te eten geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 09:40

Als je Hongarije moet geloven is het in orde als je ongewenste indringers gewoon geen eten geeft :+

Babootje, bedankt voor je vele informatieve updates

Ik ben ergens wel benieuwd wat er uit die intensievere samenwerking tussen Rusland en Iran gaat komen, vooral op gebied van gas handelspartners. Ergens heb ik het idee dat dit niet serieus genomen wordt en Iran dadelijk toch onverwacht ook ineens een stuk sterker staat terwijl wij met oogkleppen naar de geniale sancties aan staren waren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:18

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 2565816320
Britse inlichtingendienst: Rusland mist herhaaldelijk deadlines om de hele Donbas te bezetten.

De Oekraïense autoriteiten hebben beweerd dat Russische troepen een deadline van 15 september hebben om alle Donbas in te nemen, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat ze dit zullen bereiken, zei het Britse ministerie van Defensie.
Volgens het ministerie rukken Russische troepen tot nu toe slechts 1 kilometer per week op in de Donbas. De gemiste deadlines zullen de inspanningen van Rusland om schijn-referendums in de regio te organiseren verder bemoeilijken, aldus het rapport.

-----

ISW: Oekraïens leger boekt aantoonbare vooruitgang in het zuiden en oosten van Oekraïne.
De Amerikaanse denktank meldt dat Oekraïense troepen in verschillende richtingen oprukken in de westelijke oblast Cherson en het gebied aan de overkant van de Siverskyi Donets-rivier in de oblast Donetsk hebben beveiligd.
Volgens de experts zal het tempo van het tegenoffensief van Oekraïne dagelijks veranderen, aangezien Oekraïense troepen de logistieke en militaire capaciteiten van Rusland verstoren.

------

Russische militaire eenheid in Zuid-Oekraïne weigert te vechten.

Het Oekraïense Operationeel Commando "Zuid" meldde op 5 september dat het Russische 127e regiment van het 1e legerkorps weigerde hun taken uit te voeren vanwege een gebrek aan steun en slechte omstandigheden, waaronder een gebrek aan water.
De special forces van de Russische bezetter namen maatregelen tegen het personeel en verwijderden hen van hun posities, aldus het Oekraïense leger.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:47

Nog een klein stukje geschiedenis mbt de relatie Ukraïne-Rusland:

Al in 2003 heeft Rusland geprobeerd om een klein stukje Ukraïne in te pikken door zonder overleg met Ukraïne een dam te bouwen die het Russische vaste land zou verbinden met een klein eilandje dat tussen de Krim en dat Russische vast land ligt en officieel Ukraïns grondgebied is.
https://threadreaderapp.com/thread/1566 ... 77345.html

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:51

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:
Analyse van de huidige stand van zaken mbt het tegenoffensief dat Ukraïne afgelopen week is begonnen door de Generaal buiten dienst Mark Hertling, voormalig commandant van de Amerikaanse troepen in Europa: https://threadreaderapp.com/thread/1566 ... 77345.html

Boeiende analyse. De vraag is dan op enig moment: wat is handiger vanuit Oekrains standpunt? De uitweg voor de Russen afsnijden door de bruggen op te blazen of de Russische manschappen met zo weinig mogelijk materieel laten ontsnappen en een grote groep verslagen vijanden terug richting Russische samenleving laten wandelen? Dat eerste lijkt voor de hand te liggen maar gevangenen moet je bewaken en te eten geven.

Volgens mij worstelen de Ukraïners ook nog met die vraag. Ik had het idee dat ze om die reden in eerste instantie ook niet alle bruggen zo ernstig hadden beschadigd, zodat de manschappen nog zouden kunnen vluchten. Maar inmiddels geloof ik dat de bruggen alleen nog door mensen te voet gebruikt kunnen worden en 20.000 man over 2 bruggen gaat even duren (naast dat je een sitting duck op zo'n brug bent).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:11

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Volgens mij worstelen de Ukraïners ook nog met die vraag. Ik had het idee dat ze om die reden in eerste instantie ook niet alle bruggen zo ernstig hadden beschadigd, zodat de manschappen nog zouden kunnen vluchten. Maar inmiddels geloof ik dat de bruggen alleen nog door mensen te voet gebruikt kunnen worden en 20.000 man over 2 bruggen gaat even duren (naast dat je een sitting duck op zo'n brug bent).

Dat laatste is wel te regelen: Hallo Russische honden, omdat wij zo aardig zijn krijgen jullie 12 uur de tijd om weg te rennen over de bruggen. Er zal niet worden geschoten. Daarna gaan de bruggen in puin. Wie daarna aan de verkeerde kant betrapt wordt is ongelooflijk de l*l. Met vriendelijke groet, De Brugwachters.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:20

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Dagelijks ovèrzicht vanuit de volkskrant waarbij Zelensky aangeeft dat Rusland Europa wil breken via energie crisis

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b71c17db/

Ik lees dat Duitsland met een miljardenpakket komt om huishoudens te steunen. Dat noem ik nu nog eens daadkracht.

Ehm, naja... De diesel korting etc is sinds september ervan af.
Zowel in Nederland als in duitsland is het roeien met de riemen die we hebben

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:26

Trekt China zich langzaam terug uit Rusland?
Citaat:
Huawei heeft een deel van zijn medewerkers van Rusland naar Kazachstan en Oezbekistan verhuisd.

Eerder stopte Huawei de verkoop in zijn officiële online winkel VMall en begonnen zijn distributeurs enkele verkooppunten te sluiten.
https://twitter.com/TUmarov/status/1566699559211909120

Volgende week, 14 september, bezoekt Xi Jinping Kazachstan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:27

Cowboy55 schreef:
Dat laatste is wel te regelen: Hallo Russische honden, omdat wij zo aardig zijn krijgen jullie 12 uur de tijd om weg te rennen over de bruggen. Er zal niet worden geschoten. Daarna gaan de bruggen in puin. Wie daarna aan de verkeerde kant betrapt wordt is ongelooflijk de l*l. Met vriendelijke groet, De Brugwachters.

:')
Ik hoop dat het wordt gefilmd

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:29

Over de dood van Maganov (Lukoil) en anderen: https://edition.cnn.com/videos/world/20 ... pw-vpx.cnn

Opvallend: Maganov heeft (nou ja: had) zware hartklachten en gebruikte antidepressiva. Lijkt me geen handige combi. Hoewel er vast antidepressiva zijn die OK zijn voor je hart.......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:50

De Russische autoriteiten hebben het referendum voor toetreding van Cherson tot Rusland nog maar even in de ijskast gezet.

Bron: De Telegraaf

Zelenski: dorpen veroverd in zuiden Oekraïne
Kiev claimt enkele dorpen in het zuiden van het land terug te hebben veroverd op de Russen en een wapendepot en belangrijke brug te hebben vernietigd. Het zou gaan om twee gemeenschappen ten noordwesten van Cherson, waaronder het dorp Vysokopillya dat in maart door Russische militairen werd ingenomen en bezet.
Op sociale media circuleren al enkele dagen beelden van zware gevechten in de regio, meldt The New York Times. Verschillende Russische brigades zouden zijn aangevallen en verliezen hebben geleden. Kyrylo Timosjenko, een woordvoerder van Zelenski, meldde op Facebook dat de Oekraïense vlag op een ziekenhuis in Vysokopillya is gehesen. Beeld daarvan wordt gretig gedeeld.
President Volodimir Zelenski zei zondag in een toespraak dat de "Oekraïense vlaggen terugkeren naar de plaatsen waar ze zouden moeten zijn."
"Dankzij de heroïsche acties van het leger zijn twee nederzettingen in het zuiden van ons land bevrijd", zei Zelenski. Hij noemde daarbij geen specifieke plaatsnamen. "We zullen al ons land en al onze mensen bevrijden."
Lokale Russische autoriteiten zeggen tegen staatspersbureau TASS dat een belangrijke brug over de rivier Dnjepr niet meer toegankelijk is voor auto's. De brug is een essentiële verbinding tussen de stad Cherson en de oostoever van de rivier, waar de bevoorrading voor de Russische troepen vandaan moet komen. De dichtstbijzijnde brug ligt 50 kilometer oostelijker. Ook hebben de autoriteiten het referendum over de toetreding van Cherson tot Rusland uitgesteld. De voorbereidingen daarvoor zouden zijn afgerond, maar er is besloten te wachten wegens de "veiligheidssituatie".
Afgelopen week begon Oekraïne een tegenoffensief in het zuiden van het land, rond Mykolajiv en Cherson. De Russen willen daar juist een doorgang vinden richting de oostelijke Donbas. Volgens defensie-experts probeert Kiev de Russische soldaten in het gebied ten westen van de Dnipro-rivier te isoleren.
Uit het zuidelijk gebied komen weinig onafhankelijk bevestigde berichten. Het Oekraïense leger had journalisten opgedragen niet te berichten over lopende militaire operaties. Moskou claimde dat de operatie jammerlijk had gefaald en tot "grote verliezen" bij de Oekraïners heeft geleid. Maar volgens de Amerikaanse denktank Institute for the Study of War doet Rusland op die wijze aan "opzettelijke verduistering van de realiteit".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:33

Iedereen weer hartstikke bedankt voor alle info! Ben er blij mee.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:06

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:12