Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 21:17

Het zou gaan kwaad kunnen als de VVD een periode in de oppositie gaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 21:28

fransje23 schreef:

Dat is sowieso goed voor een gevestigde partij om (weer) eens in de oppositie te zitten.
Dat is voor de VVD al heel lang geleden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 21:54

Electra63 schreef:
fransje23 schreef:

Dat is sowieso goed voor een gevestigde partij om (weer) eens in de oppositie te zitten.
Dat is voor de VVD al heel lang geleden.

Eens. Maar ik stem niet voor het belang van de VVD.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:03

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:10

Wisten jullie dat die Charlie Kirk cult inmiddels ook al actief is in Nederland met vier Nederlandse “ ambassadeurs “ ? Die zijn nog erger dan de sgp . 40.000 abortussen is genocide!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:13

fransje23 schreef:
journee schreef:
In mijn optiek kan in een maatschappij zoals in Nederland een zo grote groep vrouwen als in de reformatorische gemeenschap alleen 'onderdrukt' worden als ze zelf voor die positie kiezen. Het is aan de vrouwen in de gemeenschap zelf om dat te veranderen en dat zie je ook gebeuren. Zo kiezen vrouwen vaker voor een leidinggevende functie.

Uiteraard kiezen die vrouwen er voor het wordt ze met de paplepel ingegoten, het strookt met hun interpretatie van de bijbel en daarnaast heb je kans dat de gemeenschap je met een scheve blik aan zal kijken.

Je moet als vrouw sterk in je schoenen staan om een ander pad te kiezen.

Klopt, maar hebben alle vrouwen dat niet altijd gehad? Vrouwen lijken zich altijd te moeten verantwoorden voor hun keuzes, of ze nu kiezen om alles te laten zoals het is of juist als ze dingen willen veranderen. Persoonlijk denk ik dat een vrouw uit een reformatorische gemeente net zo sterk is en net zo goed kan nadenken en keuzes kan maken als elke andere vrouw. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:14

Ik heb die ervaring niet. En mensen die ik spreek die uit die gemeenschap komen ook niet. Je wordt heel erg gestuurd in hoe je moet denken en wat je moet doen.

Daarbij hebben die vrouwen vaak stereotype banen in het onderwijs of in de zorg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:25

MarlindeRooz schreef:
Ik heb die ervaring niet. En mensen die ik spreek die uit die gemeenschap komen ook niet. Je wordt heel erg gestuurd in hoe je moet denken en wat je moet doen.

Daarbij hebben die vrouwen vaak stereotype banen in het onderwijs of in de zorg.

Ik sluit me hierbij aan (ik woon in een SGP-dorp).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:32

[code][/code]
_San87_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik sluit me hierbij aan (ik woon in een SGP-dorp).

Ik ook, ook als ‘insider’.
Deze vrouwen groeien op met een beeld dat overal om je heen wordt gevoed.
In je gezin, maar ook op je basisschool, je middelbare school, beroepsonderwijs, in je sociale kringen, in je kerk.
Er is niks buiten dit beeld, want je komt amper in contact met mensen van de wereld.
Je gaat naar een reformatorische huisarts, krijgt reformatorische kraamzorg of thuiszorg, als je mentaal instort krijg je reformatorische GGZ.

Wie gaat je vertellen dat het anders kan?

Dat ze stereotype banen uitvoeren komt omdat niet alle beroepsopleidingen beschikbaar zijn in de reformatorische scholen.
Er zijn er weinig die naar de wereldse scholen gaan. Hoewel ik er enkele op de universiteit ken.

Daarnaast is het enorm veilig om binnen deze bubbel te blijven.
Als je dat niet doet loop je veel kans op contactbreuk met je familie en sta je alleen.

Er zijn er een paar die opstaan, maar het gaat wat trager dan de rest van de emancipatie in NL :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:37

Dit geldt ook voor mannen trouwens. Die hebben het ook niet altijd makkelijk. Als je bijvoorbeeld homo bent wordt je verstoten (ook nu). Ken meerdere voorbeelden onder christenen. Niet alleen reformatorische mensen doen dit trouwens.

Ik ken bijvoorbeeld iemand die na de basisschool niet verder mocht leren en dat ook niet gedaan heeft. Die moest gewoon werken. En ja er was al leerplicht maar dat boeit ze niks. Ze betaalden de boetes wel. Geen een van zijn 5 zusjes en broertjes mocht dat trouwens.

Toen hij 18 was zocht zijn moeder een vrouw uit voor hem en zijn ze binnen een jaar getrouwd. Hij had niks te zeggen. Dit was heel normaal hoor.

Pas een jaar geleden (is nu 50) durfde hij te scheiden en dat levert hem veel problemen op.

We kunnen wel doen alsof wij in Nederland allemaal zo vrij zijn. Maar dat is echt niet zo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:41

Je moet echt sterk in je schoenen staan om er voor uit te komen dat je anders denkt en verandering wilt. Zeker als er in twijfel wordt getrokken of dat wat je doet wel Gods wil is.

Je hebt dan best wat te verliezen en ik begrijp dat je dat niet simpel doet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:42

fransje23 schreef:
Je moet echt sterk in je schoenen staan om er voor uit te komen dat je anders denkt en verandering wilt. Zeker als er in twijfel wordt getrokken of dat wat je doet wel Gods wil is.

Je hebt dan best wat te verliezen en ik begrijp dat je dat niet simpel doet.

Ja en je wereld wordt bewust super klein gemaakt dus je weet ook echt niet beter.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:07

Benzz schreef:
Cowboy55 schreef:
Yesilgoz wil niet met Timmermans. Dus dat wordt OF samen PVV (nee, bedankt) OF oppositie (laat ook maar). Dus die club valt af wat mij betreft…..

https://nos.nl/liveblog/2586286-yesilgo ... rkiezingen

Alleen als pvda/gl de grootste wordt, als cda de grootste wordt stapt ze wel in. Ook als cda met pvda/gl meedoet met deze coalitie.

precies, er is altijd een nuance. VVD wil niet meedoen als Timmermans premier wordt, maar met Bontebal als premier kunnen ze wel.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:17

juval schreef:
Benzz schreef:
precies, er is altijd een nuance. VVD wil niet meedoen als Timmermans premier wordt, maar met Bontebal als premier kunnen ze wel.

Het blijft een gekke richting die VVD is ingeslagen. Van degelijke liberale rechtse partij naar dit gekke populistenrandje. Wel met PVV m maar niet met GL/PvdA. Ze hebben veel vaker mer PvdA geregeerd. Het zal mij benieuwen, het ziet er naar uit dat GL /PvdA en CDA zoiezo gaan regeren. PVV heeft zichzelf wederom gediskwalificeerd als coalitiepartner voor de meeste partijen, en terecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:47

Die zwaar christelijken worden inderdaad al gehersenspoeld vanaf hun geboorte, toch heb ik wel het idee dat het aantal gereformeerden af neemt en ook in de bibble belt komen er steeds meer "andere" mensen. Maar zoals gezegd geeft het ook een gevoel van veiligheid denk ik, duidelijke kaders.

Alleen dat over de abortus, dat dit uberhaupt nog een onderwerp is..iets met Baas in eigen Buik?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:01

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:02

BigOne schreef:
Wisten jullie dat die Charlie Kirk cult inmiddels ook al actief is in Nederland met vier Nederlandse “ ambassadeurs “ ? Die zijn nog erger dan de sgp . 40.000 abortussen is genocide!

Nee, waar vind je die?

Wat is er in de wereld aan de hand dat we weer zo zwaar conservatief aan het worden zijn. Voelt de man zoveel druk dat het zo'n puinhoop is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:31

Ik ga dat niet eens opzoeken… aandacht is aandacht

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:35

Ik denk dat een voorbeeld aanhalen van 30 jaar geleden niet heel realistisch is voor vandaag de dag. De SGP jongeren heeft 4000 leden en is op verschillende punten progressiever dan de SGP zelf. Dat blijkt ook wel uit de actie met de afwasborstel bij de stemming.

Dat verandering tijd kost geloof ik wel, maar dat deze jonge mannen en vrouwen die zo actief met politiek bezig zijn allemaal echt zo onwetend zijn over de buitenwereld vind ik moeilijk te geloven. Als er één ding is waarbij alles wat zich afspeelt voorbij komt en besproken wordt dan is dat de politiek wel. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:12

Benzz schreef:
Wat is er in de wereld aan de hand dat we weer zo zwaar conservatief aan het worden zijn. Voelt de man zoveel druk dat het zo'n puinhoop is?

Je zou haast denken dat mannen zich ter degen beseffen dat ze er een puinhoop van hebben gemaakt en nu zijn ze bang dat vrouwen het roer over gaan en het beter doen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:30

fransje23 schreef:
Benzz schreef:

Je zou haast denken dat mannen zich ter degen beseffen dat ze er een puinhoop van hebben gemaakt en nu zijn ze bang dat vrouwen het roer over gaan en het beter doen?

En ik denk dat die angst heel diep zit. Vorig jaar was ik vrijgezel en vaak als mannen zagen dat ik een betere/complexere baan had of meer had gestudeerd gaven ze me vaak complimenten, die niet echt complimenten zijn :') het was vaak in de trend van: jij bent vooral academisch heel slim. Je kan goed dingen bestuderen en onthouden. En daarna ging het subtiel over in welke zaken ontbraken. Alsof ik voor de rest alleen zand vreet. Van zelfverzekerde mannen en vrouwen hoor ik dit nooit. Ik denk echt dat een groep mannen enorm worstel met hun plek in de moderne maatschappij. Ze hadden een prima beeld waar zij stonden, ook ten aanzien van vrouwen. Maar nu lijkt de praktijk dat dit niet zo is maar gecreëerd is door een sociaal construct. Denk echt dat dit veel stress veroorzaakt bij mannen die hier hun identiteit en eigenwaarde uit putten.

Nog leuk voorbeeld, want het is zo smullen met die kerels altijd. Ik sprak met een man die een recruiter is. Hij had een aanbod voor een vrouw gedaan op een zware IT management functie. Ze gaf aan dat ze er even over moest nadenken. Zijn redenatie: komt omdat ze een vrouw is en dus echt een gevoelsmens. Alsof vrouwen nooit enige vorm van ratio gebruiken in hun besluitvorming tov mannen. Vond dat zo'n schadelijk stigma, zeker als recruiter.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:36

Raineri schreef:
Nog leuk voorbeeld, want het is zo smullen met die kerels altijd. Ik sprak met een man die een recruiter is. Hij had een aanbod voor een vrouw gedaan op een zware IT management functie. Ze gaf aan dat ze er even over moest nadenken. Zijn redenatie: komt omdat ze een vrouw is en dus echt een gevoelsmens. Alsof vrouwen nooit enige vorm van ratio gebruiken in hun besluitvorming tov mannen. Vond dat zo'n schadelijk stigma, zeker als recruiter.

Dan ben je ook wel een beetje een dombo, zit al 25 jaar in dit vak en iedereen moet er altijd over nadenken. Sterker nog, als ze gelijk happen, zeg ik zelf dat ze er een nachtje over moeten slapen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:38

Uiteraard zit die angst heel diep niet voor niets zijn vrouwen altijd en overal onderdrukt en is er nog steeds veel te winnen zelfs hier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:41

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:48