Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:53

Femke_Tweety schreef:
Niet alleen meer roedels.

Ik zie het grote gevaar ook nog in iets anders.

Tot nu toe zijn vrijwel alle incidenten met mensen of honden met 1 wolf tegelijkertijd.
Dan heb je nog énigszins kans.

Maar er gaat echt een moment komen dat de incidenten met 2 of meer wolven tegelijkertijd gaan zijn.

Good luck dan...

Dat zeg ik van meet af aan idd al. Hier lopen ze met regelmaat met meerdere. Maar mensen blijven idd ook op de 1 wolf theorie hangen. En die wolf blijft in het bos. Ik snap niet dat daar niet meer aandacht voor is. Want tegen een roedel heb je gewoon nop in te brengen. Maar we zullen het wel weer proefondervindelijk achter moeten komen.

DubbelFun

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:55

Het zou wel een omslagpunt kunnen worden in de beheersing van wolven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:59

Nee joh. De oplossing is heel simpel je hond netjes aanlijnen of gewoon in het park gaan lopen en niet meer in de bossen komen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:04

En wolven weten dat ze niet in een park mogen komen?? Of gaan alle parken voorzien worden van een 2,5 mtr hoog hek met stroom er op ??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:22

Ik naiefje had gedacht dat als er een kind gegrepen zou worden dat er wel een opslagpunt komt...

2 kinderen verder, enkele volwassenen verder.
Oke een rechter durft in tegenstelling tot het zenderen wel een afschotvergunning te geven...maar echt een omslagpunt?

Hoe kan zo'n klein groepje minderheid de meerderheid domineren?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:38

Ik krijg hier ook steeds meer stress. Onze kudde paarden zijn vaker en langer enorm gestresst, koeien in de omgeving die regelmatig uitbreken, wolven die met 3 te gelijk worden gespot en ik weet gewoon niet wat ik kan doen. Ook met de honden wandelen voelt in onze omgeving niet veilig, tenzij je ver om je heen kan kijken of in een woonwijk. Het voelt of je steeds meer met de rug tegen de muur wordt geduwd en geen kant op kan. Ik vind het echt bizar dat er maar geen omslagpunt komt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:08

DuoPenotti schreef:
Ik naiefje had gedacht dat als er een kind gegrepen zou worden dat er wel een opslagpunt komt...

2 kinderen verder, enkele volwassenen verder.
Oke een rechter durft in tegenstelling tot het zenderen wel een afschotvergunning te geven...maar echt een omslagpunt?

Hoe kan zo'n klein groepje minderheid de meerderheid domineren?

Als ik gewoon eens zie in hoeveel zaken, buiten de wolf om, milieu en natuurclubs alles in het werk stellen om overal maar voor te gaan liggen....

Maar als dat uiteindelijk consequenties heeft, dan is het janken. Dat geneuzel in de maatschappij is om moe van te worden, stel zachte eieren allemaal, laten we maar hopen dat er geen oorlog uitbreekt -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:28

@DP: je hebt gelijk, maar dat kind was nog in de bramen gevallen... etc.
Wat kunnen ze aan downplay verzinnen als er een roedel in het geding is ??

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:34

Er komt een keer een omslagpunt. Er komen steeds meer en grotere wolven roedels. Het wild verdwijnt langzaam aan. Er worden steeds vaker mensen aangevallen. Een kind wordt doodgebeten en dan pas barst de bom. Veeel en veel te laat.

https://nos.nl/artikel/2562970

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:46

Hier in mijn omgeving (Leersum..Maarsbergen) valt het me op er flink wat nieuw degelijk hekwerk staat en er nieuwe wildroosters geplaatst zijn op verschillende plaatsen de weg op. De hekwerken staan rond de bossen en landerijen. Mooi van staal en hier en daar dik stroom er op.
Ook midden in ee natuur op het Leersumse Veld nieuw vast hekwerk staal met hout en stroom om de schaapkudde achter te zetten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:16

Ik heb het echt enorm te doen met iedereen in wolven gebied! Zeker daar waar al confrontaties geweest zijn. Vorig jaar op vakantie in de veluwe heb ik geen moment ontspannen kunnen lopen in de bossen. Dit jaar voor het eerst naar Limburg waar (afkloppen) nog zo goed als geen wolven lopen. Ik woon prachtig in Zeeland hoor maar op vakantie wil ik relaxt boswandelingen met de honden kunnen en durven maken. Nog even en dat kan helemaal nergens meer dadelijk

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:35

Popstra schreef:
Hier in mijn omgeving (Leersum..Maarsbergen) valt het me op er flink wat nieuw degelijk hekwerk staat en er nieuwe wildroosters geplaatst zijn op verschillende plaatsen de weg op. De hekwerken staan rond de bossen en landerijen. Mooi van staal en hier en daar dik stroom er op.
Ook midden in ee natuur op het Leersumse Veld nieuw vast hekwerk staal met hout en stroom om de schaapkudde achter te zetten.

Hier ook, veel begrazingsgebieden in de natuur, met hoog hekwerk met stroom, nachtkralen met dubbel hekwerk midden in de natuur. De reeen moeten over het zandpad, met aan beide zijden hekwerk, als of je door de dierentuin loopt, is dat wat we moeten willen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 19:43

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:48

tienus63 schreef:
Leuk joh, tot ie gaten in kanaalwand graaft.
https://nos.nl/l/2576865

Het gaat goed met de natuur want de bever zet territorium op in drukke woonwijk >;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:38

Moedeloos word je ervan. Weer 11 schapen gepakt. Eigenaar was vannacht gaan kramperen bij de schapen in de wolfwerende omheining omdat daar gisteren een aanval was geweest... gaat hij in de ochtend onderweg naar huis nog even bij een andere koppel kijken een paar kilometer verderop; is dat kreng daar los gegaan. Weer een aanhanger vol dooie schapen. Kinderen ook helemaal van slag. Die durven niet meer in de tuin te kamperen. Ze hadden zo'n lol van de week. Tent in de speelwei, Shetlander met veulentje erbij, hond in de tent, etc. Boerenkinderenzomervakantie grondig verpest. poedersuiker.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 20:56

Kolere zeg!

Deze aanval is nog niet gemeld bij de altert app of wel?
Of liep die koppel in Wijhe?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 20:58

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 21:16

tienus63 schreef:
Kolere zeg!

Deze aanval is nog niet gemeld bij de altert app of wel?
Of liep die koppel in Wijhe?

Gemeente Wijhe

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Wintu schreef:
Popstra schreef:

Hier ook, veel begrazingsgebieden in de natuur, met hoog hekwerk met stroom, nachtkralen met dubbel hekwerk midden in de natuur. De reeen moeten over het zandpad, met aan beide zijden hekwerk, als of je door de dierentuin loopt, is dat wat we moeten willen?

Nachtkralen ja. Overdag staan ze achter gewoon raster met stroom. De nachtkralen zijn echt van dat ijzer gaas om houten palen en daar omheen nog eens van die dikke stalen draden met flink klap stroom.
Hele investering wel met behulp van subsidie lijkt mij!?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:05

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:06

Citaat:
30 juli 2025/RTV Utrecht
Mocht dit opnieuw GW3237m dan is het toch wel zaak dat deze wof asap uit de populatie verwijderd wordt!

---
Opnieuw bijtincident met mogelijke wolf gemeld bij Austerlitz
Austerlitz - In de bossen van Austerlitz heeft vanmorgen mogelijk een bijtincident met een wolf plaatsgevonden. Een woordvoerder van de provincie bevestigt daar een melding over gekregen te hebben en laat weten dat er dna-onderzoek wordt gedaan om vast te stellen of het echt om een wolf gaat.
De Regionale Uitvoeringsdienst is ter plaatse om dna af te nemen. De provincie wil dat het dna vervolgens met spoed geanalyseerd wordt. Ook de politie is in Austerlitz aanwezig om mogelijke getuigen te horen over wat er gebeurd is.
Over het incident van vanochtend is verder nog weinig bekend, maar het is niet voor het eerst dat er een incident met een wolf is bij Austerlitz. Vorig jaar juli werd er een kind omvergelopen. Twee weken daarvoor was er ook al een incident tussen een kind en een wolf op landgoed Den Treek, dat ook op de Utrechtse Heuvelrug ligt. Op 19 mei werd een wandelaar op datzelfde landgoed in haar been gebeten.
Afschotvergunning
Naar aanleiding van dat laatste incident besloot de de provincie begin deze maand dat de wolf afgeschoten mag worden. Meerdere natuurorganisaties gingen hiertegen in beroep, maar de rechter gaf de provincie vorige week gelijk en stond de afschotvergunning toe.
De afschotvergunning geldt voor mannetjeswolf GW3237m, die naast het bijten van de vrouw in mei ook ook het meisje omver liep bij Austerlitz. Bij het andere incident met een kind op landgoed Den Treek werd geen dna afgenomen, waardoor niet duidelijk is welke wolf daar verantwoordelijk voor was. Of het nu om een wolf gaat en welke wolf het dan is, moet blijken uit het dna-onderzoek.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/392555 ... EIv-Dlto6w

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1DbSz5YvRc/

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Weer Brammetje? Was zijn jongen weer aan het beschermen zeker?
Hopelijk maken ze nu eens haast met die vergunning 8)7 8)7

Niet bekend hoe het met het kindje is en hoe oud deze is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

Heftig weer.
Ja Bram weer, tijd om daar idd vaart achter te zetten.
Want hij leert zijn jongen ook dit gedrag

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:13

Volgens bericht van Annemieke van Straaten is het kind er goed van af gekomen en is de wolf verjaagd.

Of het nu de bekende wolf is of een andere, inmiddels meer dan de hoogste tijd dat er ingegrepen wordt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Die vergunning voor afschot was toch al rond?
Mooi zo, weer eentje..