Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:54

Ik weet niet wat voor reden de "tegens" opgegeven hebben, die misschien nog hout snijdt. Maar lijkt zo op het eerste gezicht toch dat het juist positief zou zijn als nieuwkomers wat om handen hebben, wat bijdragen en wat op kunnen bouwen....

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:00

Dan denken mensen dalijk nog dat ze bijdragen en wordt het belangrijkste punt van dit hele kabinet onderuit gehaald.

@Cer - we moeten wel met digitalisering (en daar is men ook heel hard mee bezig). Daarom vind ik het een belangrijk thema. Denk ook aan de gigantische invloed van social media. Op de publieke opinie, de tijd die jongeren erin steken, wat voor invloed dat heeft op het mentale welzijn.... maar het is inderdaad wel zaak data heel goed te beveiligen. En dat is gewoon heel, heel erg moeilijk want die hackers zitten ook niet stil. Laat Rusland nou juist ook een land zijn wat extreem goed is in online trollen en het niet zo nauw nemen met internationale wetgeving.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:11

pmarena schreef:
Ik weet niet wat voor reden de "tegens" opgegeven hebben, die misschien nog hout snijdt. Maar lijkt zo op het eerste gezicht toch dat het juist positief zou zijn als nieuwkomers wat om handen hebben, wat bijdragen en wat op kunnen bouwen....

Reden voor tegenstemmen = asiel problematiek in stand houden en echt uit de klauwen laten lopen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:34

Lijkt me sterk dat ze dat als reden opgeven ;)
Dat ze dat als reden kunnen hebben is natuurlijk wel typisch iets voor populisten.

Maar ik sluit ook niet uit dat er nog ergens een reden opgegeven kan worden waarvan je denkt oja op die manier had ik er nog niet aan gedacht.

Dat vind ik bij stemwijzers wel vaak namelijk. Dat je in eerste instantie bij het lezen van een stelling denkt: ja natuurlijk moeten ze daar vóór stemmen. En als je dan de reden van de tegenstem leest dat je denkt Oja hmm daar zit ook wel wat in.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:58

irmaz schreef:
Er zijn ook een aantal moties mbt asiel langsgekomen

Ik vind dit wel een interessante motie om goed te onthouden wanneer asielzoekers wordt verweten niks bij te dragen:

[ Afbeelding ]

Alle partijen die rood hebben gestemd dat waren al niet mijn partijen,

En die partijen die zichzelf liberaal noemen. Ik vraag me af wat het met liberalisme te maken heeft om mensen te verbieden hun eigen broek op te houden?

NSC, had voor mij afgedaan op het moment dat ze hun neo liberale programma presenteerden. Want met liberalisme heeft het weinig te maken. Neo liberalisme is het juiste woord.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:59

pmarena schreef:
Dat ze dat als reden kunnen hebben is natuurlijk wel typisch iets voor populisten.

Maar ik sluit ook niet uit dat er nog ergens een reden opgegeven kan worden waarvan je denkt oja op die manier had ik er nog niet aan gedacht.

Dat vind ik bij stemwijzers wel vaak namelijk. Dat je in eerste instantie bij het lezen van een stelling denkt: ja natuurlijk moeten ze daar vóór stemmen. En als je dan de reden van de tegenstem leest dat je denkt Oja hmm daar zit ook wel wat in.

Het is inderdaad vaak lang niet zo zwart-wit als hier graag gepresenteerd wordt

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:16

Electra63 schreef:
De PVV was voor de verkiezing voorstander van verhoging minimumloon.
Vanavond was er een debat hierover en niemand was aanwezig van de PVV.
En dat is normaal, ze zijn zelden aanwezig.

En dan te bedenken dat deze mensen zometeen recht hebben op wachtgeld wanneer het kabinet valt. Want ik ben er van overtuigd dat dit kabinet de eindstreep niet haalt. En waar de pvv zoveel bezwaar had over wachtgeld, onder andere van dhr. Timmermans, tijdens de verkiezingen, denk ik dat ze minder bezwaar hebben wanneer zij zelf het kunnen ontvangen. Of zullen ze uit principe zeggen; Nee dank u????

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:39

Wat er op tegen is dat je de situatie van win -win laat liggen.
Jonge die gelijk opleiding en school ontvangen plus inburgering cursus en een bed voor de nacht. Overdag moet je jezelf redden in Frankrijk.
Volwassenen die als ze hun verblijfsvergunning krijgen, de taal spreken, de cultuur kennen en gelijk aan het werk kunnen. Zoals eerder mijn vb van de dermatoloog die 2015 als vluchteling uit Syrië kwam en nu in het Universitaire ziekenhuis werkt (erg fijn met artsen tekort). Zo zijn er veel mensen die overal werken en hun eigen broek ophouden.
De mensen die geen schijn van kans maken krijgen al die zaken niet. Maar de echte vluchtelingen wel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:56

Electra63 schreef:
De PVV was voor de verkiezing voorstander van verhoging minimumloon.
Vanavond was er een debat hierover en niemand was aanwezig van de PVV.
En dat is normaal, ze zijn zelden aanwezig.

Stel je ook eens voor dat de PVV stemmers doorkrijgen dat ze bedrogen zijn. Dan kun je als PVV ook maar beter afwezig blijven en voorkomen dat het debat straks over onderwerpen zoals het minimumloon gaat.

Nee gooi er nog maar flink wat zondebokken retoriek bovenop.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:02

pien_2010 schreef:
Jonge die gelijk opleiding en school ontvangen plus inburgering cursus en een bed voor de nacht. Overdag moet je jezelf redden in Frankrijk.
Volwassenen die als ze hun verblijfsvergunning krijgen, de taal spreken, de cultuur kennen en gelijk aan het werk kunnen. Zoals eerder mijn vb van de dermatoloog die 2015 als vluchteling uit Syrië kwam en nu in het Universitaire ziekenhuis werkt (erg fijn met artsen tekort). Zo zijn er veel mensen die overal werken en hun eigen broek ophouden.
De mensen die geen schijn van kans maken krijgen al die zaken niet. Maar de echte vluchtelingen wel.

Precies dit zou mijn idee zijn om er mee om te gaan, hier zitten vluchtelingen jaren duimen te draaien omdat de hele asielprocedure eindeloze vertragingen heeft opgelopen door waardeloos beleid, en al die tijd mogen ze niks. Alleen de kinderen mogen wel naar school omdat dat een Europese wet is, dacht ik.

Wat overigens ook niemand vertelt is dat van het aantal asielzoekers ongeveer 1/3 kind is. Dus als er aantallen worden genoemd van asielzoekers die "onze huizen inpikken", dan moet je dat aantal ook nog eens door ongeveer 3 delen, aangezien er ook behoorlijk wat gezinnen naar hier vluchten, die samen 1 huis zoeken. Jonge mensen die naar Nederland vluchten hoeven helemaal geen eensgezinshuis toegewezen te krijgen en het zou helemaal geen raar idee zijn om die, net als arbeidsmigranten, via een uitzendorganisatie aan werk en woonruimte te helpen. Zodra die asielzoekers gaan verdienen kunnen ze ook weer een leven opbouwen.

Enne, nu de Israelische vriend van Wilders zo om zich heen aan het slaan is wordt het straks toch steeds moeilijker om de deur dicht te houden voor vluchtelingen. Dus we kunnen het maar beter goed gaan regelen. dat is tenminste mijn mening.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:10

Nog een leuke motie van gisteren. Deze gaat er om dat vluchtelingen waarvan vast is komen te staan dat zij in nederland mogen blijven en dus een status hebben gekregen ook recht op woonruimte hebben. Nu is daar blijkbaar een soort spreidingswet voor die iedere gemeente (afhankelijk van grootte ed.) een bepaald aantal laat opnemen. De motie wil deze huisvestingstaak voor gemeentes afschaffen, zodat weer alles op de sociale gemeentes aankomt en de huftergemeentes alleen de makkelijke dingen kunnen doen.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:24

pien_2010 schreef:

Ja, ik zie ook alleen maar kansen. Al is het vrijwilligerswerk om mee te beginnen.

De enige enigszins legitieme reden die ik kan bedenken om het niet toe te staan, is dat asiel weigeren en terugsturen lastiger wordt. Maar ik vraag me af of dat echt zo is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:59

irmaz schreef:
Nog een leuke motie van gisteren. Deze gaat er om dat vluchtelingen waarvan vast is komen te staan dat zij in nederland mogen blijven en dus een status hebben gekregen ook recht op woonruimte hebben. Nu is daar blijkbaar een soort spreidingswet voor die iedere gemeente (afhankelijk van grootte ed.) een bepaald aantal laat opnemen. De motie wil deze huisvestingstaak voor gemeentes afschaffen, zodat weer alles op de sociale gemeentes aankomt en de huftergemeentes alleen de makkelijke dingen kunnen doen.

[ Afbeelding ]

Precies wat je dus zegt. Het gaat de woningnood niet oplossen. Want het zijn juist de huftergemeentes die zo of zo al zo min mogelijk doen aan sociale woningbouw.

Gelukkig heeft NSC deze keer wel tegen gestemd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:00

996981 schreef:
pmarena schreef:

Graag ? Het is toch volkomen duidelijk ( voor de meesten die de politiek wel volgen) waarom er tegengestemd wordt? En een reden hoeven ze niet te geven, wanneer ze vragen kunnen krijgen zijn ze gewoon niet aanwezig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:39

BigOne schreef:
996981 schreef:

Graag ? Het is toch volkomen duidelijk ( voor de meesten die de politiek wel volgen) waarom er tegengestemd wordt? En een reden hoeven ze niet te geven, wanneer ze vragen kunnen krijgen zijn ze gewoon niet aanwezig.

“De meesten die de politiek wel volgen”. Suggereer je daarmee dat ik de politiek niet volg?

Ik denk in deze dat de analyse over de achterliggende reden om tegen te stemmen klopt.

Maar ik vind wel dat hier vaak zwart-wit gedacht wordt, terwijl ik er van overtuigd ben dat wij niet over alle achtergrondinformatie beschikken om te weten wat er exact achter alle stemmingen ligt. Wij zien de uitkomst. Niet het proces en de achtergrondinformatie

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:48

Partij voor de vrijheid staat er blijkbaar voor dat hun kamerleden 365 dagen per jaar vrij zijn.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/p ... -niks-doen

Ik snap best dat Wilders de boel snel wil laten klappen. Graag voordat zijn kiezers door hebben dat ze belazerd worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:19

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:25

BigOne schreef:
Loretta schreef:
Partij voor de vrijheid staat er blijkbaar voor dat hun kamerleden 365 dagen per jaar vrij zijn.

Ik snap best dat Wilders de boel snel wil laten klappen. Graag voordat zijn kiezers door hebben dat ze belazerd worden.

Minimaal drie maanden volhouden jongens , denk aan het wachtgeld;
https://www.parlement.com/id/vizom7wk0qyr/wachtgeld

Alle andere partijen hadden zich al lang bezig moeten zijn met een soort van campagne strategie. Er is een grote kans dat er binnenkort nieuwe verkiezingen zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:44

Je kunt op sommige stemwijzers vinden waarom partijen voor of tegen een “op het oog hele heldere stelling” stemmen.

Inderdaad jammer dat dat niet gedeeld wordt.

@nps: ik weet niet of we perse “moeten”. Het is vaak wel sneller en makkelijker.. maar de risico’s worden ook steeds groter..
wat als Rusland (of een ander land) het betaalverkeer stillegt? Of iets anders verzint met drinkwater ofzo .. die beveiliging loopt denk gewoon achter.. ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:09

Welke stemwijzers? Die van voor de verkiezingen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:20

Loretta schreef:

Dit is toch te schandalig voor woorden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:21

BigOne schreef:

Ja volgens mij wel, dan kan je doorklikken en dan staat de motivatie van de partij erbij :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:45

Cer schreef:
BigOne schreef:

Ja volgens mij wel, dan kan je doorklikken en dan staat de motivatie van de partij erbij :j

Stemwijzers zijn beloftes.
Je moet kijken wat de partijen daadwerkelijk hebben gestemd.
Als je de debatten volgt, dan hoor je de motivaties van de verschillende partijen.
Alleen als je nooit aanwezig bent bij veel debatten, zoals de PVV, hoor je dus geen motivatie en is er ook geen hoor- en wederhoor en dus ook geen duscussie waarom voor of tegen is gestemd.

Ik zie Gaus altijd wel bij debatten over dieren.
Agema in het verleden bij onderwerpen over zorg.
Een aantal langzittende PVV-ers bij debatten over immigratie en dat is het.

Waar die andere 30 PVV-ers zijn ? Geen idee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:00

Gaus en Agema vind ik wel serieuze politici. Dat geldt ook voor de Kamervoorzitter.
Je kunt het met mensen hun partij niet eens zijn en toch respect voelen voor mensen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 17:44

Cer schreef:
BigOne schreef:

Dat is een mooi idee ware het niet dat de beloftes van pvv inmiddels allemaal in de permafrost liggen, behalve asiel beleid en op kleine stukjes 130 km