Babootje schreef:Mogelijk omdat het Oekrainse leger heeft gevraagd om "op zwart" te gaan als het gaat om het delen van informatie van de situatie ter plaatse van de frontlinies. Geen filmpjes etc te delen van gevechtseenheden aan het front om zoveel mogelijk te voorkomen dat de Russen weten waar deze zich bevinden.
Rusland maakt gebruik van de radiostilte van Oekraine door desinformate te verspreiden via diverse kanalen ISW: Russische functionarissen, volmachten, bloggers dat het zuidelijke tegenoffensief van Oekraïne mislukt zou zijn.
Op 2 september noemde de Russische minister van Defensie Sergey Shoigu het tegenoffensief van Oekraïne "een illusie onder 'westerse curatoren", terwijl Russische volmachten in Loehansk het tegenoffensief een "collectieve zelfmoord" noemden.
Maar de ISW (Institute for the Study of War) merkte op dat "tegenoffensieven niet van de ene op de andere dag of in een kwestie van dagen kunnen worden opgelost, en de Russische beweringen zijn "een opzettelijke verdraaiing van de realiteit".
Klopt wat je schrijft. Ik heb het zelfs een tijdje geleden langs zien komen dat Zelensky openlijk aan iedereen heeft gevraagd radiostilte in acht te nemen. Het doet mij denken (was dat ooit in België?) dat deze vraag gesteld was om politieoptreden niet in gevaar te brengen en er allemaal poezen foto's gedeeld werden. Dan zie je hoe social media ook positief kan meewerken.
Babootje zeer interessant stuk dat ik aandachtig heb gelezen. Zou zo maar kunnen. Dat niet vernederen is erg belangrijk denk ik. Bedankt