Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:55

Loretta schreef:
Waarom zou je eigenlijk tegen de LHBTI+ gemeenschap zijn? Tenzij je natuurlijk een partij bent die tegen iedereen is die op wat voor manier ook anders is.

Ik denk wanneer je een reli-partij bent? Dus wanneer je Christelijke of Islamitische waarden hoog hebt?

Ik weet niet of je dan perse tegen bent want volgens mij zijn er ook genoeg religieuze mensen prima voor lhbti+ ?

Ik weet ook niet of deze partijen tegen 'de gemeenschap' zijn, of 'tegen het akkoord' ?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:00

Ik heb datzelfde met euthanasie, hoe kun je daar nou tegen zijn, dat is toch een persoonlijke keuze? Enige wat je daarop aan kan merken is dat de wens goed duidelijk moet zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:02

Miran schreef:
Ik heb datzelfde met euthanasie, hoe kun je daar nou tegen zijn, dat is toch een persoonlijke keuze? Enige wat je daarop aan kan merken is dat de wens goed duidelijk moet zijn.

Dat is veelal een religieuze keuze. 'De wil van...' ipv van de persoon zelf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:07

Winged schreef:
Raineri schreef:
Winged en pien, ik vind het lastig de peilingen los te laten. Ik zie echt de voordelen in van niet-tactisch stemmen (en dus volt). Maar ik kan het niet verkroppen dat potentieel vvd of pvv de grootste wordt. Ik heb een sterke mening over deze partijen. Niet over de kiezers overigens. Niet standaard althans. Daarom vind het lastig het strategisch kiezen los te laten. Ik ben daar vermoeid ik, ook niet uniek in. I

Snap ik heel goed :j

Mijn argument om toch voor een partij te gaan die flink gaat inleveren was omdat ik mij wel in hun partijprogramma kan vinden. Dan is mijn stem niet verloren... En doet het mogelijk wel goed in de oppositie. Want een coalitie/kabinet is leuk, maar de oppositie is net zo belangrijk. Mijn stem komt dan niet perse door in de kabinetsplannen, maar wel via stemmen mbt wetten ed.

Een stem naar een partij buiten het kabinet is geen verloren stem :)

Snap ik ook goed. En inderdaad kun je daar alleen maar zelf uit gaan komen.

Vorige keer heb ik tactisch gestemd. Ik was en ben een grote bewondering van Kaag, gezien haar internationale diplomatieke carrière. Ik volg sommige vrouwen die het gewoon goed doen.
Dus toen zij naar Nederland kwam viel ik zowat van mijn stoel. Wouw..zo groot komt naar Nederland? Als dat maar goed gaat. Ik, en met mij ook vriendinnen van mij hebben heel bewust op haar gestemd.
Ik ga nu geen analyse houden over het how en wat van het niet goed landen van Kaag in Nederland.
Komt nu de vraag, heb ik er spijt van?
NEEN!!!!
Ik denk als ik het niet gedaan had, zou ik me er rotter onder voelen.
Voor het eerst stonden er veel vrouwen op de trappen.
Voor het eerst hadden we een minister op VW onderwijs, en een op HBO, MBo en Lbo onderwijs . Helaas de man op het HBO etc onderwijs is halverwege op moeten stappen wegens grens overschreidend gedrag, maar hij was wel een man van het volk.
Ik heb Kaag alle kansen gegeven,ook al was ik bang dat de Nl politiek een te kleine arena was voor haar en dat ze Nederland teveel ontgroeid was.
De enorme haar en bagger over haar heen, dat heeft me onaangenaam verrast . Dat vind ik nog steeds vies.

Maar spijt neen.

Dus misschien, moraal van het verhaal, helpt dit verhaal je bij je keuze maken. En geloof me, ik ben enorm verketterd dat ik op die "heks" had gestemd (Woord van onze Wilders...zie eerdere opmerkingen over onveilige politieke bestuurscultuur. ). Maar nog steeds sta ik achter die keuze. En nu maak ik weer een andere keuze en ben terug bij mijn eigen partij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:07

ruitje schreef:
Is er dan een reden dat jij dat dan niet benoemd?

Ik had eerder een artikel gelezen van Joop die het dus expliciet niet benoemde. Ik was dus op zoek naar een meer genuanceerd artikel en kwam toen bij Metro uit.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:09

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:12

Winged schreef:
Miran schreef:

Daarmee laat je (in het algemeen dus niet jij) dus een persoonlijke overtuiging boven de levenskwaliteit van een ander staan. Van mij zou de religieuze invloed weg mogen blijven uit de politiek, waarin keuzes voor een heel land gemaakt worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:16

Miran schreef:
Daarmee laat je (in het algemeen dus niet jij) dus een persoonlijke overtuiging boven de levenskwaliteit van een ander staan. Van mij zou de religieuze invloed weg mogen blijven uit de politiek, waarin keuzes voor een heel land gemaakt worden.

Eens hoor :j ik stem bij voorkeur ook niet op een partij met religieuze achtergrond. Staat en kerk zijn voor mij gescheiden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:17

Kinke schreef:
IMANDRA schreef:
Maar dit is toch een non-argument?
Dit tekenen laat juist de intentie zien dat je het wil aanpakken.

Niet tekenen is imo gewoon strategisch zodat ze niet een deel van hun achterban verliezen hierop.

Stel de vraag anders aan BBB zelf op hun pagina :)

Waarom?
Ik stem er niet op, maar vond het bijzonder dat een "maar we willen ons hard maken hiervoor" als argument werd gegeven waarom ze het niet hebben getekend. Dan vind ik wat Ruitje aangeeft wbt. VVD en CU een veel logischer argument.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:18

Loretta schreef:
Over het akkefietje bij het SBS debat is nog heel veel te doen.
De vrouw in kwestie die Timmermans een vraag stelde over het eigen risico lijkt een zeer fanatieke Wilders aanhanger te zijn. Er gaan zelfs foto's rond dat ze samen met de heer Wilders in een vliegtuig zit.

https://www.metronieuws.nl/televisie/20 ... pvv-vrouw/

Dat maakt het hele SBS6 debat wel heel erg twijfelachtig. Vooral als je bedenkt dat we hierdoor nu opeens kans hebben dat extreem rechts de grootste kan worden.

SBS6 als ook Vandaag Inside kun je best als rechts bestempelen, dus het debat zal waarschijnlijk ook wel die kant op gestuurd zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:45

juval schreef:
Loretta schreef:
De vrouw in kwestie die Timmermans een vraag stelde over het eigen risico lijkt een zeer fanatieke Wilders aanhanger te zijn. Er gaan zelfs foto's rond dat ze samen met de heer Wilders in een vliegtuig zit.

Dat maakt het hele SBS6 debat wel heel erg twijfelachtig. Vooral als je bedenkt dat we hierdoor nu opeens kans hebben dat extreem rechts de grootste kan worden.

SBS6 als ook Vandaag Inside kun je best als rechts bestempelen, dus het debat zal waarschijnlijk ook wel die kant op gestuurd zijn.

Eigenlijk heb ik het idee dat weinig omroepen zo neutraal zijn. Zelfde met NOS die altijd aardig neutraal was, maar hier en daar ook flinke steken laat vallen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:50

juval schreef:
Loretta schreef:

Ik blijf bij mijn eerdere droevige conclusies dat het scoren ten kosten van alles, belangrijker is als keurig netjes discussiëren op de inhoud, helder de overeenkomsten en verschillen laten zien van de partijen, waardoor de kiezers een werkelijke keuze kunnen maken voor de partij die bij ze past.

En dan net als voor kinderen, een keurig beschaafd debat op inhoud doen voor laaggeletterden cq mensen die minder gestudeerd hebben.
Normale woorden gebruiken etc. Zodat werkelijk iedereen een normale inhoudelijke keuze kan maken.
En stoppen met onwaarheden vertellen zou ook fijn zijn. Want velen gaan echt niet al die feiten check verhalen van pointer lezen.

I have a dream ...........

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:59

pien_2010 schreef:
Ik blijf bij mijn eerdere droevige conclusies dat het scoren ten kosten van alles, belangrijker is als keurig netjes discussiëren op de inhoud, helder de overeenkomsten en verschillen laten zien van de partijen, waardoor de kiezers een werkelijke keuze kunnen maken voor de partij die bij ze past.

En dan net als voor kinderen, een keurig beschaafd debat op inhoud doen voor laaggeletterden cq mensen die minder gestudeerd hebben.
Normale woorden gebruiken etc. Zodat werkelijk iedereen een normale inhoudelijke keuze kan maken.
En stoppen met onwaarheden vertellen zou ook fijn zijn. Want velen gaan echt niet al die feiten check verhalen van pointer lezen.

I have a dream ...........

Tja, iets met kijkcijfers en de daaruit voortvloeiende reclame inkomsten.

Toen Omtzigt en Timmermans in Arnhem samen tot elkaar kwamen vond ik dat een verademing in de politiek. Inmiddels zijn we alweer afgegleden naar het zelfde schrreeuwerige nivo zoals de Amerikaanse verkiezingen. Waarbij de inhoud overschreeuwd wordt door one liners.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:17

Dat is het enige debat wat wij hebben gezien. Ik was nieuwsgierig naar die combinatie in het debat.

Eens met je. Van mij mogen ze samen met nog wat erbij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:58

Laten we hopen dat dromen niet altijd bedrog zijn Pien.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:37

pien_2010 schreef:
Snap ik ook goed. En inderdaad kun je daar alleen maar zelf uit gaan komen.

Vorige keer heb ik tactisch gestemd. Ik was en ben een grote bewondering van Kaag, gezien haar internationale diplomatieke carrière. Ik volg sommige vrouwen die het gewoon goed doen.
Dus toen zij naar Nederland kwam viel ik zowat van mijn stoel. Wouw..zo groot komt naar Nederland? Als dat maar goed gaat. Ik, en met mij ook vriendinnen van mij hebben heel bewust op haar gestemd.
Ik ga nu geen analyse houden over het how en wat van het niet goed landen van Kaag in Nederland.
Komt nu de vraag, heb ik er spijt van?
NEEN!!!!
Ik denk als ik het niet gedaan had, zou ik me er rotter onder voelen.
Voor het eerst stonden er veel vrouwen op de trappen.
Voor het eerst hadden we een minister op VW onderwijs, en een op HBO, MBo en Lbo onderwijs . Helaas de man op het HBO etc onderwijs is halverwege op moeten stappen wegens grens overschreidend gedrag, maar hij was wel een man van het volk.
Ik heb Kaag alle kansen gegeven,ook al was ik bang dat de Nl politiek een te kleine arena was voor haar en dat ze Nederland teveel ontgroeid was.
De enorme haar en bagger over haar heen, dat heeft me onaangenaam verrast . Dat vind ik nog steeds vies.

Maar spijt neen.

Dus misschien, moraal van het verhaal, helpt dit verhaal je bij je keuze maken. En geloof me, ik ben enorm verketterd dat ik op die "heks" had gestemd (Woord van onze Wilders...zie eerdere opmerkingen over onveilige politieke bestuurscultuur. ). Maar nog steeds sta ik achter die keuze. .

Volledig eens Pien, ik ben ook een groot bewonderaar van Kaag en stemde ook heel bewust op haar. Ook wel met het idee: Is Nederland hier aan toe? Trekken de mannen dit?

Maar je zou het bijna niet meer hardop durven zeggen, want je wordt gelijk zelf ook als heks weggezet of oliedom.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:43

Ik weet niet of ik op Kaag zelf heb gestemd. Ik denk op de eerste vrouw net onder het aantal toen te verwachten zetels. Maar ik ben het met jullie eens. Al snap ik ook enigszins dat men haar elitair vindt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:53

Winged schreef:
Miran schreef:

Zoals het nu gaat, wordt aan kwetsbare zieke mensen soms een keuze voor euthanasie aangeboden\ opgedrongen, gestoeld op toch wel financiele overwegingen.Er is nu al de categorie ouderengeneeskunde, waarbij je niet alle mogelijke behandelingen meer krijgt. Het ergste is dat ouderen het gevoel krijgen dat ze te duur worden en daarom tot heil van het algemeen beter kunnen aftaaien. Een groot percentage van de overlijdens in Nederland is momenteel euthanasie.In het buitenland is Nederland daar bekend\berucht om, net zoals voor een heel aantal andere medisch-ethische zaken waar Nederland een "voorloper"van is. Degenen die dit ongeremd willen kunnen het beste op D66 stemmen. De partij die hier het allermeest en openhartig op tegen is, dat is SGP. De andere partijen zitten daar tussenin, meer naar de ene of meer naar de andere kant.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:02

Ach hou toch OP. Sorry hoor maar van dit soort foute informatie word ik woest. Het is een ALLANG gedebunked fabel dat euthanasie of abortus wordt opgedrongen vanuit bijvoorbeeld financiële overwegingen en wordt alleen maar vanuit religieuze kringen herhaald om mensen zich schuldig te laten voelen over hun eigen, autonome overwegingen.

Bah. Bah. BAH.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:04

Citaat:
Een groot percentage van de overlijdens in Nederland is momenteel euthanasie.In het buitenland is Nederland daar bekend\berucht om, net zoals voor een heel aantal andere medisch-ethische zaken waar Nederland een "voorloper"van is

Ik ben hier trots op. Ik word liever 80 in goede gezondheid en dan klaar, dan dat ik 85 word terwijl ik denk dat ik weer 8 ben en in een luier rondjes loop door een verpleegtehuis :+

Volgens mij word er helemaal niemand iets opgedrongen trouwens, heb je daar bronnen van?

Edit: kunnen we het wel constructief houden, gaat zo fijn hier. Bah roepen helpt zo weinig :o

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:04

heb je daar bronnen van Anjali? ik vind het nogal een uitspraak eigenlijk.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:06

Met alle respect: na keer op keer de betreffende bokker vragen om bronnen en onderbouwing en nooit iets krijgen houd ik het op 'bah', als je het niet erg vind.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:08

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:09

Zéker niet oké. Wat je ook van iemand vind: je blijft van mensen af!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:09