Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Wijhe Overijssel
29-07-2025
Aanval op schapen, 1 schaap direct gedood, 9 geëuthanaseerd en nog een aantal gewonden.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:29 juli 2025/de Stentor
Na de verscheidende aanvallen door wolven is het ongetwijfeld een vraag die hondeneigenaren bezighoudt: hoe kan ik mijn hond zo veilig mogelijk uitlaten?
Je kunt je hond uiteraard 'gewoon' aan de lijn houden, of gebied waar de wolf is gezien toch maar even overslaan tijdens de wandeling. Een andere optie is een antiwolvenvest.
Maar is het ook dé oplossing om honden in het bos te beschermen? Experts blijven kritisch...
Hondeneigenaren grijpen naar antiwolvenvest, experts kritisch: ‘Ben hier geen fan van’
Is het dé oplossing om honden in het bos te beschermen? Feit is dat een ‘antiwolvenvest’ via internet snel en makkelijk is te bestellen. Baasjes, experts en een verkoper over de voor- en nadelen van zo’n speciaal tuigje, dat niet verboden is, maar wel een risico met zich meebrengt.
In het bos bij Vierhouten is het onlangs misgegaan. Hondje Evi wordt bij een losloopgebied tegenover het huis van de baasjes gegrepen door vermoedelijk een wolf en meegesleurd. Het dier is inmiddels weer thuis, maar de zorgen blijven.
Lia (achternaam is bekend bij de redactie) moet na het incident direct denken aan haar antiwolventuig. Ze heeft het anderhalf jaar geleden besteld in Frankrijk voor haar Mechelse herder Mia.
Geen keuze
„Ik ben speurhondgeleider bij de politie, ben vaak op zoek naar vermiste personen in bosgebied. Ik heb dan niet de keuze om met de hond aangelijnd te werken. We maken veel meters”, zegt Lia.
Tijdens een zoektocht in het bos was ze al eens een wolf tegengekomen. „Wat gebeurt er als er een slachtoffer ligt en er staat een wolf bij als wij komen? Ik wil anderen geen angst aanjagen of er sensatie van maken, maar het was voor mij wel iets om over na te denken.”
Voor zo’n honderd euro koopt ze een tuigje met metalen pennen op de rug en rond de hals. „Die zitten puur op plekken waar de wolf zou grijpen. Het bevalt en de hond voelt zich er prima bij.”
Werkhonden, getrainde viervoeters voor een bepaald doel, worden ook ingezet door de Nederlandse Jagersvereniging. De organisatie is bekend met het bestaan van deze ‘vesten’, maar heeft er geen beleid voor.
Slagtanden
Sander Crasborn uit Lemelerveld, voorzitter van Stichting Zweethonden Nederland, kent de tuigjes ook. Zweethonden sporen gewonde dieren op.
„Ik ken enkele geleiders die gebruikmaken van die pennen. Het zou kunnen helpen”, zegt Crasborn. „Wij doen al het dringende advies om de hond een kevlar pak te laten dragen. Dat is vooral vanwege wilde zwijnen met grote slagtanden.”
Hetty de Graaf uit Epe is afgelopen najaar via haar webshop begonnen met de verkoop van wat zij noemt ‘antiwolvenjasjes’. „Het zijn normale regenjasjes, met extra grote, dikke spijkers op de rug en rond de hals. Ze zijn niet vlijmscherp, dus ze kunnen ermee spelen met andere honden. Er is niks aan de hand, totdat er in gebeten wordt.”
Aan haar jasjes, beschikbaar in verschillende maten en kleuren voor 80 euro, zijn de spijkers met klittenband bevestigd. De Graaf begint met de verkoop nadat de hond van haar dochter is gebeten door een andere viervoeter. „Ik heb er 125 besteld, ongeveer de helft is inmiddels verkocht.”
Ze krijgt wisselende reacties. „Er zijn ook mensen op tegen, die hebben commentaar erop. Aan de andere kant hoor ik wel eens: ‘Bestaat zoiets’. Veel mensen weten het niet.”
De Hondenbescherming stelt dat er meerdere producten beschikbaar zijn om huisdieren te beschermen tegen onder andere wolfaanvallen, zoals brede halsbanden met stekels aan de buitenzijde.
„We zien dat mensen dit soort vestjes bestellen”, zegt Niels Kalkman, woordvoerder van de Dierenbescherming. „Uitzonderingen daargelaten (zoals mensen die met hun loslopende hond moeten werken in wolvengebied, red.), zijn we hier niet per definitie fan van.”
Verwondingen voorkomen
Zijn suggestie: stel de vraag of dit soort vestjes effectief zijn en of bijtincidenten niet beter op een andere manier kunnen worden voorkomen, bijvoorbeeld door niet met een loslopende hond door een wolvengebied te wandelen.
De gemeente Nunspeet gaf al het advies om honden voorlopig aangelijnd te houden, ook in gebieden waar honden los mogen lopen. Daarnaast wijst Kalkman op het risico van gewonde honden tijdens het spelen.
„Als mensen gelukkig worden door hun huisdier zo’n stekelvest aan te trekken, dan moeten ze dat vooral doen”, reageert wolvenexpert Glenn Lelieveld. Ook hij wijst op beleid: zorg vooral dat honden niet los mogen lopen in wolvengebied.
Sterke bijtkracht
Over het effect van de tuigjes zegt Lelieveld: „Een wolf is krachtig genoeg, heeft een sterke bijtkracht. Er zijn altijd nog plekken om de hond te pakken. Als de wolf het wil, lukt het hem.”
,,Een harnas helpt tegen verwondingen, maar de bescherming is beperkt als een wolf écht kwaad wil”, zei wolvenkenner Erwin van Maanen eerder ook al.
Mag het volgens de wet?
Is de verkoop van dit soort tuigjes en vesten toegestaan? Een deel van de door de Stentor benaderde instanties en experts laat weten dat het om een grijs gebied gaat, omdat het een nieuwe ontwikkeling is.
‘De verkoop en het gebruik van een coyotevest of antiwolvenjasje is niet expliciet verboden’, aldus een woordvoerder van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur.
‘Maar hoe begrijpelijk het ook is dat een eigenaar zijn dier wil beschermen tegen wolven, de eigenaar moet zich er wel van bewust zijn dat zo’n vest of jasje een mens of ander dier kan verwonden.’
Mishandeling
Als dat gebeurt, is de eigenaar aansprakelijk en zou het volgens het ministerie kunnen betekenen dat het verbod op mishandeling van (wilde) dieren wordt overtreden. Daarnaast kan het zo zijn dat de regels ter bescherming van de natuur worden overtreden: dat moet de rechter dan beoordelen.
„Ik heb dit puur voor mijn werk gedaan”, zegt speurhondgeleider Lia. „Anders zou ik zeggen: niet met de hond naar gebieden waar wolven zitten, maar ik heb geen keuze.”
Zou ze andere baasjes een antiwolf tuig aanraden? „In Elspeet zou ik het doen. In het Amsterdamse Bos heeft het geen nut.”
Verkoopster De Graaf kan geen garanties geven dat haar ‘antiwolvenjasjes’ daadwerkelijk helpen. Maar ze wijst wel op een ander doel. „Het is ook tegen agressieve, andere honden.”
https://www.destentor.nl/nunspeet/honde ... ~afe15eca/
Captain schreef:Het is toch te gek voor woorden.. we zijn gek geworden met z'n allen. Je in allerlei bochten moeten wringen om toch met je hond naar buiten te kunnen. Die natuurclubjes moeten zicht kapot schamen.
Citaat:Zijn suggestie: stel de vraag of dit soort vestjes effectief zijn en of bijtincidenten niet beter op een andere manier kunnen worden voorkomen, bijvoorbeeld door niet met een loslopende hond door een wolvengebied te wandelen.
De gemeente Nunspeet gaf al het advies om honden voorlopig aangelijnd te houden, ook in gebieden waar honden los mogen lopen. Daarnaast wijst Kalkman op het risico van gewonde honden tijdens het spelen.
rien10 schreef:Ik vraag me oprecht af of die flippies wel eens oog-in-oog gestaan hebben met een wolf.
Citaat:„Ik heb dit puur voor mijn werk gedaan”, zegt speurhondgeleider Lia. „Anders zou ik zeggen: niet met de hond naar gebieden waar wolven zitten, maar ik heb geen keuze.”
Wintu schreef:Citaat:„Ik heb dit puur voor mijn werk gedaan”, zegt speurhondgeleider Lia. „Anders zou ik zeggen: niet met de hond naar gebieden waar wolven zitten, maar ik heb geen keuze.”
Ik pik deze er even uit, want ze heeft geen keus vanwege haar werk. Maar dit soort mensen beseft schijnbaar enkele dingen niet.
A. dat die wolf zich niet enkel in natuurgebieden ophoudt, wat velen toch schijnen te denken
B. dat heel veel mensen die keus ook niet hebben, omdat ze in een wolventerritorium wonen. Dan kan je bij wijze van spreken de deur niet uit. Wij zitten vlak aan een zandpad, met mais en hennep en dan het bos. Ik ga er momenteel niet meer langs. Woon je potverdrie prachtig, moet je de honden in de auto stoppen om maar ergens langs de weg te gaan lopen.
Alles is hier praktisch natuur, eerste dorp is op 3 km. En aan de andere kant is het natuur en loop je zonder mensen te zien het Aekingerzand op. Als je wat overkomt, geen kip die je hoort of ziet. En dat wordt enkel maar erger. Want ik geloof meteen dat er meer roedels gaan komen in dit gebied.