Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:55

Kamp? De grote lapswans van de vvd . Maken hem erelid maar hadden hem beter kunnen royeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:59

Waren we het er niet over eens geworden in dit topic met een beetje respect te spreken?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 21:13

Ik zou het zonde vinden als ja21 verdwijnt.

Bijzonder wel weer van die ( waarschijnlijk russische) hack op de politie gegevens he? Vind dat toch niet best...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:18

ruitje schreef:
Bijzonder wel weer van die ( waarschijnlijk russische) hack op de politie gegevens he? Vind dat toch niet best...

Dat gaat nog eens heel erg mis lopen! Met een beetje pech leggen ze het hele land nog eens plat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:41

996981 schreef:
Waren we het er niet over eens geworden in dit topic met een beetje respect te spreken?

Vent van niks, dat wel goed?

Om maar bij het incapabele pvv te blijven;
Tony van Dijk, pvv er die vandaag het debat voerde weet niet wie Schoof is en tijdens het debat vanavond komen ze gewoon niet opdagen;
https://x.com/bartvankent/status/184155 ... EopP3zUX6Q

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:59

Shadow0 schreef:
Voor de geldschieters van de VVD loopt het allemaal prima, dus waarom zouden ze dat niet willen?

De rest vliegt elkaar in de haren over hun enige standpunten, VVD kan lekker doen wat ie wil ondertussen. Weet alleen niet wat het betekent voor hij zetels en achterban als ze weer met PVV in zee zouden gaan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:05

nps schreef:
996981 schreef:
Vandaar dat het me verstandig lijkt een andere lijsttrekker naar voren te schuiven. Hoe kan het dat men kiest voor andere partijen als bij de ene partij iedereen voordeel heeft? Dan kun je het gewoon niet goed overbrengen of heb je niet het juiste charisma
Dat heeft niet alleen met de lijsttrekker te maken (al geeft dit wel weer aan hoe weinig het helaas over de inhoud gaat) maar dat bij een gedeelte van het volk culturele waarden (denk zwarte piet, nederland weer van “ons”, kringetjesverjaardagen met kaasblokjes eten ofzo) belangrijker worden ervaren dan economische redenen.
Hier een vind ik boeiend stuk hierover:
https://stukroodvlees.nl/waarom-is-links-zo-klein/
Zeker een boeiend stuk!

De meeste kiezers vinden het dus belangrijker dat de partij schijt aan anderen uitdraagt dan dat de partij beleid heeft dat regelt dat ze banen, woningen en te eten hebben :oo

Deze link is al een paar bladzijdes geleden gepost maar ik vond dit zo'n eyeopener :o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:10

irmaz schreef:
nps schreef:
Dat heeft niet alleen met de lijsttrekker te maken (al geeft dit wel weer aan hoe weinig het helaas over de inhoud gaat) maar dat bij een gedeelte van het volk culturele waarden (denk zwarte piet, nederland weer van “ons”, kringetjesverjaardagen met kaasblokjes eten ofzo) belangrijker worden ervaren dan economische redenen.
Hier een vind ik boeiend stuk hierover:
https://stukroodvlees.nl/waarom-is-links-zo-klein/
Zeker een boeiend stuk!

De meeste kiezers vinden het dus belangrijker dat de partij schijt aan anderen uitdraagt dan dat de partij beleid heeft dat regelt dat ze banen, woningen en te eten hebben :oo

Deze link is al een paar bladzijdes geleden gepost maar ik vond dit zo'n eyeopener :o

De meeste mensen hebben van nature weerstand tegen verandering ja. Als dat is wat je bedoelt met “schijt aan anderen”

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:16

De PVV was voor de verkiezing voorstander van verhoging minimumloon.
Vanavond was er een debat hierover en niemand was aanwezig van de PVV.
En dat is normaal, ze zijn zelden aanwezig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:17

Benzz schreef:
https://decorrespondent.nl/15594/beste- ... 5a48HPvTHQ

Goed stuk! ( sorry Pien) Maar begrijp ik nu goed dat als dit kabinet valt en niet perse nieuwe verkiezingen hoeven te komen maar dat ze ook een coalitie kunnen starten op links?

Dat kan.
De regering heeft het recht (maar net niet de plicht) de Tweede Kamer te 'ontbinden', en dan volgen nieuwe verkiezingen.

In principe kan ook de Tweede Kamer een nieuwe informateur benoemen, hetzij voor een 'lijmpoging', hetzij om een ander kabinet te vormen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:23

...als rijke stinkerd heb ik een tijdje geleden een liberaal manifest ondertekend en ik kreeg eerder vandaag deze tekst toegestuurd.

"Vrijheid, respect en fatsoen
Liberalisme weer terug in het hart van de VVD

Liberalen, goedemiddag.
Hierbij ontvangen jullie een update over ons initiatief.
In de brief in juli aan het HB die we met z’n allen hebben ondertekend, staat de aanleiding en
doelstelling van ons initiatief beschreven: we willen de liberale instituties en kernwaarden
beschermen tegen populistische en andere destructieve aanvallen. We willen dat de VVD die
beschermende rol in het hart van de Nederlandse politiek pakt. En als VVD-leden pakten wij onze
verantwoordelijkheid om dat geluid te laten horen en te versterken.
Terugblik
Sinds onze brief hebben we tijdens een bijeenkomst met VVD’ers uit alle geledingen, gewerkt aan
inhoudelijke verdieping en uitwerking. Met als tastbaat resultaat: het Liberaal Kompas getiteld
‘Vechten Voor Liberale Waarden’. Hierin beschreven we welke kernwaarden onder druk staan en
waarom én hoe we wat ons betreft daar voor zouden moeten vechten. We zijn in gesprek met
hoofdbestuur en fractie gegaan en hebben de discussie in de partij aangewakkerd. De versnelde inzet
van het hoofdbestuur om tot een nieuw Liberaal Manifest te komen, is niet los te zien van initiatieven
zoals de onze. Hetzelfde geldt voor de – sinds lange tijd –weer sterke inhoudelijke agenda van de
volgende ALV. Tijdens deze najaars-ALV staat de herijking van het liberalisme centraal.
Dit zijn hoopvolle stappen. Waar we trots op mogen zijn.
Vooruitblik
Maar het denken én het doen stopt hier niet. Kán hier niet stoppen, toont de lelijke politieke realiteit
ons dagelijks. Daarom gaan we naar een volgende fase. Waarbij we kiezen voor concrete acties en
focus. En waar we jullie als ondertekenaars graag actiever bij gaan betrekken! Onze doelen vragen
immers om hands on beïnvloeding – te starten binnen onze eigen partij. Zodat we onze
vertegenwoordigers en bestuurders waar we invloed op hebben, scherp houden. Zodat we helpen
populistische politiek van een gedegen weerwoord te voorzien. Zodat we VVD’ers weer binden aan
een effectieve én verbindende politiek.
Met het liberale kompas in de ene hand en onze lidmaatschapskaart in de andere, willen we de
politieke koers van de VVD waar deze niet aan de liberale kernwaarden voldoet, aan de kaak stellen.
Acties
We gaan voor acties die impact hebben. Daarbij blijven we in gesprek met hoofdbestuur en fractie en
blijven we (gecoördineerd) constructieve feedback geven. We gaan verder met het uitbouwen van ons
netwerk van denkers en doeners binnen alle VVD-geledingen die onze boodschap ondersteunen en
willen uitdragen. We geven een vervolg aan de Verdiepingsavond van 26 augustus om het Liberaal
Kompas verder uit te werken. We blijven handreikingen doen naar de andere netwerken en kamers
binnen de VVD en organiseren met hen politieke avonden. We willen met jullie input, beïnvloeding en
effect op ALV’s en congressen organiseren en coördineren. We zijn met honderden, dus dat moet
lukken! Door samen op ledenbijeenkomsten in groten getale aanwezig et zijn, kunnen we met debat
en tegenvoorstellen trachten de koers bij te stellen.
Zo versterken we samen het liberalisme en onze VVD.
Via deze appgroep, houden we jullie graag op de hoogte van de komende activiteiten.
Ondertussen: ga vooral naar de bijeenkomsten in Dordrecht en Zwolle en naar het najaarscongres om
daar luid je stem te laten horen. We treffen jullie daar! En bij vragen of als je actief mee wil doen in
deze volgende fase, weet ons te vinden.
Met liberale groet!"

Niet dat ik de vvd nu direct als een centrumpartij ('in het hart van de Nederlandse politiek') ervaar, maar iedere actie tegen 'de lelijke politieke realiteit' is er één.
En ik heb liever een liberale dan een conservatieve vvd.
Maar op dit soort politieke avonden moet ik mij wel een beetje vermommen...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-10-24 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:26

Ik heb dat destijds ook ondertekend Janneke. Ik ben blij dat er meer vvd'ers zijn die het niet eens zijn met de nu gekozen koers.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:35

996981 schreef:
De meeste mensen hebben van nature weerstand tegen verandering ja. Als dat is wat je bedoelt met “schijt aan anderen”

Nee dat lijkt me iets compleet anders, daar gaat het stuk ook niet over :?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:39

irmaz schreef:
996981 schreef:

Nee dat lijkt me iets compleet anders, daar gaat het stuk ook niet over :?

Het stuk gaat ook niet over compleet schijt hebben aan anderen? Dus wellicht moet je even uitleggen wat je dan wel bedoelt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:41

Ik vind er best wat van: serieus geld vangen en amper aanwezig zijn...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:42

Janneke en Prompter, ze doen er ( denk ik) beter aan een andere partij op te richten. Ze kunnen wel wat willen maar het is/was de VVD die dit heeft veroorzaakt. Toen stonden ze blijkbaar achter het populisme van Wilders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:48

Benzz schreef:
Ik vind er best wat van: serieus geld vangen en amper aanwezig zijn...

Dat een kleine partij niet altijd aanwezig kan zijn bij ieder debat, begrijp ik.
Maar de 37 Kamerleden van de PVV zijn zelden of nooit aanwezig, ze doen helemaal niets.
Behalve als er gestemd moet worden in opdracht van Wilders.
Ik vind daar inderdaad wat van.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 23:00

Voor de mensen die af en toe willen checken wat hun favoriete (of andere) partij stemt op welke motie die in de kamer behandeld wordt is dit een leuke link (om de partijen te zien even op het driehoekje naast aangenomen of verworpen klikken).
https://debatdirect.tweedekamer.nl/2024 ... arkeringen

Vandaag is er o.a. gestemd over een aantal moties mbt de wolf

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 23:02

Thanks! Ik kwam net op de site van Haagsefeiten maar aanmelden lukt niet, daar houden ze schijnbaar alles bij, ook qua aanwezigheid etc. Is iemand al lid?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 23:09

Er zijn ook een aantal moties mbt asiel langsgekomen

Ik vind dit wel een interessante motie om goed te onthouden wanneer asielzoekers wordt verweten niks bij te dragen:

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 07:35

ruitje schreef:

Eerder vind ik het zeer verontrustend. Een deskundige in Nieuwsuitzendingen legde uit wat dit kan gaan betekenen in de toekomst en aan welke gegevens de hackers zijn gekomen en omdat er eerdere hacks in Nederland zijn geweest, hoe dit vergaand gebruikt kan worden met allerlei sabotage acties. Gegevens van mensen die er toe doen kunnen op straat komen te liggen. Heel heel eng en zeer verontrustend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:00

En als dat kan bij de politie, dan kan dat bij de overheid en bij de bank etc.
Is het dan nog wel verstandig om alles digitaal te maken?

Je zou toch denken dat dat soort instellinen enorm goed beveiligd zijn.. (maar uiteindelijk lopen ze altijd 1 stap achter in beveiligen, heb ik begrepen)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:24

irmaz schreef:

Ik vind dit wel een interessante motie om goed te onthouden wanneer asielzoekers wordt verweten niks bij te dragen:

[ Afbeelding ]

Betekent dit dat groen verworpen heeft en Rood aangenomen of andersom hetgeen ik hoop.
Nederland heeft nl een belachelijke regeling en zo verspilling van mensenlevens en arbeidspotentieel
Zelfs in het dorp hebben we weer een jonge jongen die pas is aangekomen en gelijk zijn stages doet en hij krijgt opleiding.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:27

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:

[ Afbeelding ]

Betekent dit dat groen verworpen heeft en Rood aangenomen of andersom hetgeen ik hoop.
Nederland heeft nl een belachelijke regeling en zo verspilling van mensenlevens en arbeidspotentieel
Zelfs in het dorp hebben we weer een jonge jongen die pas is aangekomen en gelijk zijn stages doet en hij krijgt opleiding.

Rood is tegen, groen is voor.

Deze stemming valt wel in de lijn van verwachting, imo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:36

Gelukkig dat klopt het hoe ik denk dat partijen erin staan.