Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:26

https://twitter.com/nexta_tv/status/1519806965442138113

Russische propagandisten zijn al begonnen hun publiek voor te bereiden op de Derde Wereldoorlog
Margarita Simonyan biedt een Derde Wereldoorlog en een nucleaire aanval aan als alternatief voor verliezen #Ukraine .
Solovyov is het tegelijkertijd met haar eens: "we zullen naar de hemel gaan en ze zullen gewoon sterven."

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:33

https://twitter.com/MarijnTrioVRT/statu ... 0523053056
Atoomexperts vd VN (@iaeaorg zijn vlgs deze beelden het door Rusland bezette gebied binnengereden op weg naar de kerncentrale van Zaporizja. Eerder stonden ze urenlang stil bij een Oekraïens checkpoint, omdat het te gevaarlijk was: er zijn al de hele ochtend beschietingen

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:52

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:55

Fijn, de Russen hebben genoeg tijd gewonnen om de wapens te verplaatsen zullen we maar zeggen. De smoes dat er een aantal special forces van de Oekraïne in de buurt waren en ze wel moesten schieten is natuurlijk zo doorzichtig als wat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:57

Bron: De Telegraaf

Experts VN-atoomwaakhond aangekomen bij kerncentrale Zaporizja

Experts van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) zijn donderdagmiddag gearriveerd bij de kerncentrale van Zaporizja, in het zuidoosten van Oekraïne. Het Oekraïense staatsenergiebedrijf Energoatom heeft de aankomst bevestigd, nadat de reis door beschietingen in de omgeving uren vertraging opliep.

Oekraïne en Rusland beschuldigen elkaar van de nieuwe aanvallen, waaronder op de vooraf afgesproken route van het team van de VN-atoomwaakhond en bij de door Rusland bezette kerncentrale zelf. Zij zeggen dat de andere partij de IAEA-missie probeert te saboteren.

IAEA-chef Rafael Grossi, die de delegatie leidt, zei donderdagochtend voor vertrek dat het team zich niet zou laten tegenhouden door de "toegenomen militaire activiteit in het gebied". Hij ging maandag met dertien experts naar Oekraïne. Zij arriveerden woensdag in de stad Zaporizja, op 55 kilometer afstand van de centrale, en trokken donderdag richting de gelijknamige kerncentrale in de plaats Enerhodar.

De inspectie duurt aanvankelijk maximaal een paar dagen, maar er wordt volgens Grossi gekeken of het mogelijk is voor de IAEA om langer of permanent aanwezig te zijn. Vooral in de afgelopen weken zijn er veel zorgen over de veiligheid van het nucleaire complex, waar regelmatig beschietingen plaatsvinden. Oekraïne en Rusland wijzen elkaar aan als schuldige.

---- EN

Britten (UK Defence intelligence): 'Oekraïne zet HARMs in tegen Russische radar'
In de dagelijke update van het Britse ministerie van Defensie gaat men in op de inzet van de HARMs, waarmee Oekraïne in staat is om de Russische radar te verstoren dan wel te verwoesten. Zonder radar zou de sterkte Russische anti-luchtafweer veel van haar slagkracht verliezen. Succes met de HARMs zou veel nieuwe zorgen bij de Russen kunnen veroorzaken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:20

De verwachting is dat Rusland voorlopig nog niet zonder tanks komt te zitten ondanks dat er in Ukraïne zo'n 1400 stuks zijn vernietigd. De schattingen zijn dat er sinds 1950 zo'n 17000 tanks in Rusland zijn geproduceerd die naar waarschijnlijkheid zo her en der in Rusland in opslag staan. Niemand (ook waarschijnlijk Rusland zelf niet) weet precies hoeveel daarvan nog operationeel (te maken) zijn.
https://kyivindependent.com/national/ho ... eally-have

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:52

irmaz schreef:
De verwachting is dat Rusland voorlopig nog niet zonder tanks komt te zitten ondanks dat er in Ukraïne zo'n 1400 stuks zijn vernietigd. De schattingen zijn dat er sinds 1950 zo'n 17000 tanks in Rusland zijn geproduceerd die naar waarschijnlijkheid zo her en der in Rusland in opslag staan. Niemand (ook waarschijnlijk Rusland zelf niet) weet precies hoeveel daarvan nog operationeel (te maken) zijn.

Bizar. Veel verouderd materiaal dus. Met van die plofdeksels.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:55

Irmaz dat klinkt inderdaad heel geloofwaardig. De Russen weten niet wat voor militaire macht ze hebben en geven dat door aan de pers.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:03

Babootje schreef:
irmaz schreef:

Bizar. Veel verouderd materiaal dus. Met van die plofdeksels.

Jack in the Box heten die plofdeksels. En die werken ook bij het nieuwste spul. De ontwerpfout is van tankgeneratie op tankgeneratie overgenomen. *\o/*

En nee, ze zullen geen idee hebben hoeveel ze nog van wat hebben en in welke toestand het is. De Sovjet Unie (de oorspronkelijke eigenaars) bestaat al 30+ jaar niet meer. Veel spul zal in de voormalige republieken zijn blijven hangen. Veel spul zal verkocht zijn, al dan niet met medeweten van het Ministerie van Defensie. Veel zal gesloopt zijn.

Aan het begin van de oorlog wilde Duitsland (weet je wel, die van de Grundlichkeit) nog rantsoenen en granaten leveren aan de Oekraine, om er vervolgens achter te komen dat het spul al 10-15 jaar 'over datum' was. Als dat de Duitsers al overkomt.....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:11

:D
Citaat:
Oekraïne heeft een precedent geschapen dat geen enkele VN-lidstaat de afgelopen 30 jaar heeft gedaan.
De Permanente Missie van Oekraïne bij de VN heeft nota nr. 4132/28-194/600-64354 naar het VN-secretariaat gestuurd met het verzoek om kopieën te verstrekken van documenten die het lidmaatschap van Rusland bevestigen
https://twitter.com/EuromaidanPR/status ... 0465473536

De huidige Russische Federatie bezet officieel de stoel van de Sovjet Unie. Het laatste land dat de Sovjet Unie heeft verlaten was Kazachstan waarna de Sovjet Unie nog 1 maand als leeg land heeft bestaan met aan het hoofd Gorbatsjov. Het zou wel eens lastig kunnen worden voor Rusland om een officiele claim op de zetel van de Sovjet Unie te leggen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:14

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:16

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 17:53

irmaz schreef:
Sizzle schreef:

Verkeerde topic?

Vast, daarom ook totaal off topic en een sorry. Het leek me een mooi tegenwicht voor al die ellende en destructie van Ukraïne

Oh ik had je off-topic stukje even over het hoofd gezien dus ik was even in de war, dan sorry van mijn kant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:57

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:07

BigOne schreef:
De NRA, de groep die de bomaanslag op Dugina heeft geclaimd bestaat dus echt, interview is wel in het Engels ;

https://www.kyivpost.com/russia/bringin ... n-nra.html

Voordat anderen me voor zijn :roll: : als beide partijen er vrolijk op los propaganderen dan kan ik niet anders dan dit verhaal ook niet meteen voor 100% betrouwbaar aannemen. Het scenario spreekt me weliswaar aan, maar dat is niet relevant voor mijn twijfel aan het waarheidsgehalte.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:46

Cowboy55 schreef:
BigOne schreef:
De NRA, de groep die de bomaanslag op Dugina heeft geclaimd bestaat dus echt, interview is wel in het Engels ;

https://www.kyivpost.com/russia/bringin ... n-nra.html

Voordat anderen me voor zijn :roll: : als beide partijen er vrolijk op los propaganderen dan kan ik niet anders dan dit verhaal ook niet meteen voor 100% betrouwbaar aannemen. Het scenario spreekt me weliswaar aan, maar dat is niet relevant voor mijn twijfel aan het waarheidsgehalte.

Ik heb ook zo mijn twijfels of zij die aanslag werkelijk hebben gepleegd, ik zet mijn geld toch eerder op een false-flag operatie. Maar door de aanslag te claimen hebben ze wel voorkomen dat Dugina als martelaar kan worden uitgevent door Putin.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:32

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1801251 ... -zaporizja
Zelenski: Rusland laat geen buitenlandse media toe in Zaporizja

Het team van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) dat sinds donderdag bij de grote kerncentrale in de regio Zaporizja is, wordt niet vergezeld door internationale media, terwijl dat wel de afspraak was. De Oekraïense president Volodimir Zelenski zegt donderdagavond in zijn videoboodschap dat Russische troepen alleen Russische media hebben doorgelaten.

Hoewel niet te controleren valt of internationale media inderdaad door "Russische bezetters" zijn tegengehouden bij het complex van de kerncentrale in Enerhodar, zoals Zelenski beweert, staat het wel vast dat IAEA-chef Rafael Grossi donderdag enkel en alleen met Russische media sprak.

Op beelden op de Russische staatstelevisie is te zien hoe er alleen maar microfoons van Russische media gebruikt zijn bij het interview met Grossi. Later plaatste de leider van de delegatie deskundigen wel zelf een video op Twitter.

Zelenski noemt het belangrijk dat buitenlandse media worden toegelaten bij het complex van de kerncentrale in het zuiden van Oekraïne "zodat de wereld de waarheid ziet". Desondanks hoopt hij dat de IAEA-delegatie ook zonder de aanwezigheid van internationale pers tot onafhankelijke conclusies komt.

De centrale, die door Rusland wordt bezet, is de afgelopen tijd regelmatig onder vuur genomen. Oekraïne en Rusland beschuldigen elkaar van de aanvallen. Grossi meldde donderdag dat het nucleaire complex hierdoor schade heeft opgelopen, zonder uit te weiden over de precieze omvang hiervan. "Maar het is iets dat niet kan blijven doorgaan", stelde hij

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:51

Hij is goed die Grossi:”Je moet niet op een kerncentrale schieten maar als je dat toch gedaan hebt moet je er niet mee doorgaan.” Scherp!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:38

Cowboy55 schreef:
Hij is goed die Grossi:”Je moet niet op een kerncentrale schieten maar als je dat toch gedaan hebt moet je er niet mee doorgaan.” Scherp!

Zijn echte bewoordingen klonken iets sterker dan de Nederlandse vertaling, vond ik. Lijkt me trouwens vrij lastig als je midden tussen het Russische leger staat en informatie los moet krijgen om er dan vol in te gaan. Daarnaast was er alleen de Russische staats-media bij dus het is ok maar net wat er daar vrij gegeven wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:19

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1801251 ... oefeningen

VK: Russische deelname aan legeroefening kleiner dan gemeld
Niet meer dan 15.000 Russische militairen doen mee aan de donderdag begonnen legeroefening Vostok 2022, meldt het Britse ministerie van Defensie op basis van inlichtingen. Volgens Rusland oefenen momenteel 50.000 van zijn militairen. Over het aantal deelnemers zegt Defensie dat dit ongeveer 20 procent is ten opzichte van de vorige Vostok-oefening in 2018.
Rusland zei maandag dat zijn capaciteit om grote oefeningen te houden niet wordt aangetast door de invasie in buurland Oekraïne. De Britten stellen dat de militaire prestaties van Rusland in Oekraïne duidelijk hebben gemaakt dat het Russische leger ondanks oefeningen zoals Vostok niet in staat is "grootschalige, complexe operaties" uit te voeren. Dergelijke exercities zouden "zwaar gescript" zijn en vooral bedoeld zijn om indruk te maken op Russische leiders en internationaal publiek.
Aan de door Rusland geleide oefening, die tot en met woensdag duurt, doen ook dertien andere landen mee. Onder de andere deelnemers zijn China, India en Wit-Rusland. De trainingen vinden plaats op militaire oefenterreinen in Oost-Siberië en het Russische Verre Oosten. Ook wordt er geoefend in de Japanse Zee.

----

Permanente toezichthouders bij kerncentrale Zaporizja
Twee deskundigen van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) blijven op permanente basis in de kerncentrale van Zaporizja, meldt het Russische persbureau RIA Novosti. De VN-organisatie heeft sinds donderdag toegang tot het nucleaire complex in het zuidoosten van Oekraïne.
IAEA-chef Rafael Grossi had al gezegd zich in te zetten voor een permanente aanwezigheid. Hij leidde zijn team donderdag ondanks nieuwe aanvallen in het gebied naar het complex in Enerhodar. Hij vertrok diezelfde dag met een aantal collega's. Er bleven twee teams achter.
Volgens het Russische staatspersbureau TASS zijn vrijdag acht IAEA-experts in de centrale aan het werk gegaan. Rusland veroverde de kerncentrale van Zaporizja, de grootste van Europa, aan het begin van de oorlog in Oekraïne. De internationale gemeenschap heeft veel zorgen geuit over de veiligheidssituatie, met name in de afgelopen maand. Rusland en Oekraïne hebben elkaar meermaals beschuldigd van beschietingen bij het nucleaire complex.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:26

Ook wordt geoefend in de Japanse Zee?!

Stand by voor een militair incident daar dan…..ik gok vliegtuigen in het Japanse luchtruim en een ‘scramble’ van Japanse vliegtuigen, gevolgd door welles-nietes over de vraag of het Japanse luchtruim geschonden werd….. :O

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:28

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:37

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 7884854272

Inlichtingen: Rusland kan slechts ongeveer 300.000-350.000 soldaten naar Oekraïne sturen.

Volgens Vadym Skibitsky, vertegenwoordiger van de inlichtingendienst van het Oekraïense ministerie van Defensie, kampt Rusland met een troepentekort sinds het begin van de grootschalige oorlog.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:39

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 1846724608

Noorse petroleummaatschappij Equinor verlaat Rusland.

Het Noorse staatsenergiebedrijf zei dat het zich volledig had teruggetrokken uit het Kharyaga-veld.

"Na het vertrek uit Kharyaga heeft Equinor geen resterende activa of projecten in Rusland", meldde het bedrijf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:53

Dank je wel Babootje e.a. Ik ben weer helemaal bij gelezen!