Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:46

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:47

Dees schreef:
Strategisch stemmen heeft sowieso geen nut.
Stem gewoon op de partij die jouw belangen het beste representeert. Dat is de enige manier om geen spijt te krijgen van je stem.

Exact dit!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:53

BigOne schreef:
Dees schreef:
BBB = Boer Belangen Beweging. Ze zijn daar echt niet in hun eerste leugen gestikt om het eenzijdige belang van veehouders in hun voordeel te draaien.
Als je zelf geen boer bent, heb je bij die partij echt helemaal niets te zoeken.

Zelfs als je wel boer bent kun je nu wel spijt van je vorige stem op bbb krijgen, in de provinciale Staten moeten ze regelmatig water bij de wijn doen en kunnen ze de beloftes uit het programma zeker niet waarmaken. Zal me niet verbazen dat veel bbb stemmers teruggaan naar het cda .

Ik denk niet dat veel stemmers teruggaan naar cda. Dan zou dat toch al uit de peilingen moeten blijken. Ik denk wel dat er overstappers zijn naar nsc, of teruglopers naar pvv.
Geen enkele partij kan alle beloftes uit de programma's waarmaken, er moet toch altijd water bij de wijn als je in een coalitie bent. Noem eens één partij die wel al zijn beloftes nakomt?
die zijn er niet, dan is het niet direct liegen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:54

Veronica2 schreef:
Dees schreef:
Strategisch stemmen heeft sowieso geen nut.
Stem gewoon op de partij die jouw belangen het beste representeert. Dat is de enige manier om geen spijt te krijgen van je stem.

Exact dit!

Volledig mee eens. Maar die verdomde peilingen… had liever volt willen stemmen.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:57

Juval, zeg ik dat bbb liegt ? Nee maar ze vertellen wel regelmatig dingen die niet juist zijn. Of dat liegen, een loopje met de waarheid, de boel verdraaien is, het zij zo. Ik vindt ze zwaar in de populistische hoek zitten zolangzamerhand.

juval

maar de peilingen zeggen toch ook weinig als er kennelijk nog 50% zwevende kiezers zijn.

juval

BigOne schreef:
Juval, zeg ik dat bbb liegt ? Nee maar ze vertellen wel regelmatig dingen die niet juist zijn. Of dat liegen, een loopje met de waarheid, de boel verdraaien is, het zij zo. Ik vindt ze zwaar in de populistische hoek zitten zolangzamerhand.

jij niet, Dees zei dat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:00

Raineri schreef:
Volledig mee eens. Maar die verdomde peilingen… had liever volt willen stemmen.

Dan stem je wel op volt. Je moet kiezen naar hetgeen dat bij jou past. Niet omdat de meerderheid zegt PVV/VVD/PVDA-GL/NSC.

bovendien, kleinere partijen zijn soms erg belangrijk. Hoe vaak is er wel niet net een meerderheid dankzij een kleinere partij?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:11

Waarom zou je niet op VOLT stemmen? Ik heb het ook overwogen, maar zeker voor jongeren vind ik het een hele goede linkse frisse partij met leue ideeën.
Ik verwacht dat Volt over 10 jaar een partij zal zijn waar niemand meer omheen kan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:17

ruitje schreef:
Dat dacht ik dus ook! Maar die post van volgens mij NPS? Op de vorige pagina liet zien dat dat dus niet zo was!

https://rainbowvote.nu/tweede-kamer-2023/

Hier vind je trouwens per partij bijvoorbeeld of er lhbtiq kandidaten zijn :)

Waarom BBB niet heeft getekend, o.a. dit: Discriminatie en geweld moet je aanpakken. BBB zal zich hier altijd hard voor blijven maken! Heb je geen akkoord voor nodig.

Op hun FB pagina staat nog meer hierover

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:29

Kinke schreef:
ruitje schreef:
Dat dacht ik dus ook! Maar die post van volgens mij NPS? Op de vorige pagina liet zien dat dat dus niet zo was!

https://rainbowvote.nu/tweede-kamer-2023/

Hier vind je trouwens per partij bijvoorbeeld of er lhbtiq kandidaten zijn :)

Waarom BBB niet heeft getekend, o.a. dit: Discriminatie en geweld moet je aanpakken. BBB zal zich hier altijd hard voor blijven maken! Heb je geen akkoord voor nodig.

Op hun FB pagina staat nog meer hierover

Maar dit is toch een non-argument?
Dit tekenen laat juist de intentie zien dat je het wil aanpakken.

Niet tekenen is imo gewoon strategisch zodat ze niet een deel van hun achterban verliezen hierop.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:30

juval schreef:
BigOne schreef:

jij niet, Dees zei dat.

Ja. En dat meen ik ook.
Ik vind ze net zo populistisch als FvD en PVV.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:39

Winged en pien, ik vind het lastig de peilingen los te laten. Ik zie echt de voordelen in van niet-tactisch stemmen (en dus volt). Maar ik kan het niet verkroppen dat potentieel vvd of pvv de grootste wordt. Ik heb een sterke mening over deze partijen. Niet over de kiezers overigens. Niet standaard althans. Daarom vind het lastig het strategisch kiezen los te laten. Ik ben daar vermoeid ik, ook niet uniek in. I

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:44

Raineri schreef:
Winged en pien, ik vind het lastig de peilingen los te laten. Ik zie echt de voordelen in van niet-tactisch stemmen (en dus volt). Maar ik kan het niet verkroppen dat potentieel vvd of pvv de grootste wordt. Ik heb een sterke mening over deze partijen. Niet over de kiezers overigens. Niet standaard althans. Daarom vind het lastig het strategisch kiezen los te laten. Ik ben daar vermoeid ik, ook niet uniek in. I

Het is een afweging die je alleen zelf kunt maken. En natuurlijk kun je altijd het verschil tussen de partij van jouw eerste keus en die van jouw tweede keus mee laten wegen. Dan nog is het een geheel persoonlijke keus. Maar je bent deze verkiezingen zeker niet de enigste.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:48

Vergeet niet dat de peilingen zichzelf in stand houden he, het is eigenlijk lucht waar je je afweging op baseert. Vergelijkbaar met de aandelenmarkt: aandelen zijn alleen maar veel waard als mensen dénken dat aandelen veel waard zijn. Zodra dat vertrouwen verdwijnt stort het hele kaartenhuis in elkaar.

Peilingen zijn alleen veel waard omdat mensen dénken dat anderen op een bepaalde partij zullen stemmen. Maar zelf hebben de peilingen absoluut geen waarde en stort het gebeuren als een kaartenhuis in elkaar zodra het vertrouwen dat mensen stemmen wat ze zeggen verdwijnt.

Ergo: baseer je keuze niet op lucht. Baseer het op gefundeerde argumenten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:58

Trotse Trouw lezeres vat een opiniestuk van Paul van Tongeren samen (filosoof en ooit "denker des vaderlands").

Het artikel gaat er over dat Van Tongeren twee stemhulpen invulde,
de Stemwijzer en het Kieskompas.
Niet de minsten.
... en op beide kwam hij toch 'in een hoek uit, waar hij zich niet thuisvoelde'.
Een ervaring die ik hier van tijd tot tijd ook hoor.

Zijn analyse is interessant.
De kern lijkt mij de volgende zin:
(houd je vast)
"mensen worden pas burgers als zij samen spreken over het gemeenschappelijke goed".

Het woord burger staat in zijn analyse min of meer tegenover het woord consument.
Bijvoorbeeld: 'Oh, ik ben 60+, iemand stelt voor om voorziening X voor alle 60+ers gratis te maken - joepie, ik ben vóór...!'

Uiteraard mag van mij iedereen zo redeneren, maar het is niet 'het samen spreken over het gemeenschappelijke goed'. Ik interpreteer dit als 'onze maatschappij is van ons allemaal, we zijn een democratie'.

Gesteld dat het verplichte eigen risico in de zorgverzekering wordt afgeschaft, dan gaat de premie voor iedereen omhoog - wat is dan wijsheid...?

Spreken we samen over 'het gemeenschappelijke goed' met het idee dat (bijvoorbeeld)
goede zorg voor iedereen toegankelijk moet zijn
gecombineerd met solidariteit (iedereen kan ziek worden of ongelukkig vallen, etc)
... dan is een zorgpremie naar inkomen wellicht het beste.
(Maar die optie staat niet in de stemwijzer en 'zusjes'. Zelfs niet in de verschillende partijprogramma's.)

En hij gaat nog een stapje verder.
"Politici,
óók degenen die niets moeten hebben van het neoliberalisme,
gedragen zich als een soort kooplui.
Als mensen die kant en klare oplossingen zouden hebben 'voor de mensen in het land' die probleem X of Y hebben."
.... waarmee ze voorbijgaan aan belangrijke vragen als 'wat is het effect hiervan nu echt op de rijksbegroting?'

(Please mind dat linkse kabinetten doorgaans zuiniger zijn dan rechtse kabinetten. ;) Alleen: de portemonnee van vvdstemmers etc ervaart dit anders, dus komen er oneliners zoals "Sinterklaas is rood". J2)

Hij sluit af met' Kiezers worden niet aangesproken als burgers, maar als klanten die gelokt moeten worden.
En de kieswijzers doen hier aan mee.'

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:15

VuurVleugels schreef:
Vergeet niet dat de peilingen zichzelf in stand houden he, het is eigenlijk lucht waar je je afweging op baseert. Vergelijkbaar met de aandelenmarkt: aandelen zijn alleen maar veel waard als mensen dénken dat aandelen veel waard zijn. Zodra dat vertrouwen verdwijnt stort het hele kaartenhuis in elkaar.

Peilingen zijn alleen veel waard omdat mensen dénken dat anderen op een bepaalde partij zullen stemmen. Maar zelf hebben de peilingen absoluut geen waarde en stort het gebeuren als een kaartenhuis in elkaar zodra het vertrouwen dat mensen stemmen wat ze zeggen verdwijnt.

Ergo: baseer je keuze niet op lucht. Baseer het op gefundeerde argumenten.

Maar doordat mensen in peilingen geloven geeft het wel degelijk een bepaalde dynamiek mee aan de verkiezingen. Er zijn niet voor niets in het verleden weleens discussies gevoerd om peilingen vlak voor de verkiezingsdag te verbieden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:29

IMANDRA schreef:
Maar dit is toch een non-argument?
Dit tekenen laat juist de intentie zien dat je het wil aanpakken.

Niet tekenen is imo gewoon strategisch zodat ze niet een deel van hun achterban verliezen hierop.

Stel de vraag anders aan BBB zelf op hun pagina :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:35

Over het akkefietje bij het SBS debat is nog heel veel te doen.
De vrouw in kwestie die Timmermans een vraag stelde over het eigen risico lijkt een zeer fanatieke Wilders aanhanger te zijn. Er gaan zelfs foto's rond dat ze samen met de heer Wilders in een vliegtuig zit.

https://www.metronieuws.nl/televisie/20 ... pvv-vrouw/

Dat maakt het hele SBS6 debat wel heel erg twijfelachtig. Vooral als je bedenkt dat we hierdoor nu opeens kans hebben dat extreem rechts de grootste kan worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:41

Ja, dat is toch over en weer? Pas gebeurde dat ook met Baudet en de discussie met die non binaire persoon?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:43

Over het regenboog akkoord.

Ik ben mij daar wat in gaan verdiepen. Wat ik flauw vind, is dat er partijen zijn die het wel ondertekenen, maar er niet 100% achter staan. Mooie PR denk ik dan.

Citaat:
Er zijn ook enkele verschillen tussen de ondertekenende partijen. Zo hebben alle partijen in beginsel een positieve grondhouding tegenover een wetsvoorstel om wijziging van de geslachtsvermelding voor trans personen te vereenvoudigen en bestaan daartegen geen principiële of morele bezwaren. GL|PvdA, D66, PvdD, SP, Volt en BIJ1 willen dat dit wetsvoorstel spoedig wordt ingevoerd, terwijl VVD en CDA nog een slag om de arm houden. Verder willen alle partijen de lhbti+beweging blijven steunen in landen waar rechten onder druk staan en lhbti+personen worden vervolgd, terwijl recent bleek dat de VVD het hele ontwikkelingssamenwerkingsbudget wil schrappen en alleen nog noodhulp beschikbaar wil stellen.

Mooi verhaal, dan moet je ook gewoon niet tekenen als CDA en VVD zijnde i.m.o.

Edit: bron de site van COC

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:47

ruitje schreef:
Ja, dat is toch over en weer? Pas gebeurde dat ook met Baudet en de discussie met die non binaire persoon?

Dat wordt ook nog in het artikel benoemt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:48

Raineri schreef:

Snap ik heel goed :j

Mijn argument om toch voor een partij te gaan die flink gaat inleveren was omdat ik mij wel in hun partijprogramma kan vinden. Dan is mijn stem niet verloren... En doet het mogelijk wel goed in de oppositie. Want een coalitie/kabinet is leuk, maar de oppositie is net zo belangrijk. Mijn stem komt dan niet perse door in de kabinetsplannen, maar wel via stemmen mbt wetten ed.

Een stem naar een partij buiten het kabinet is geen verloren stem :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:50

ruitje schreef:
Over het regenboog akkoord.

Ik ben mij daar wat in gaan verdiepen. Wat ik flauw vind, is dat er partijen zijn die het wel ondertekenen, maar er niet 100% achter staan. Mooie PR denk ik dan.

Citaat:
Er zijn ook enkele verschillen tussen de ondertekenende partijen. Zo hebben alle partijen in beginsel een positieve grondhouding tegenover een wetsvoorstel om wijziging van de geslachtsvermelding voor trans personen te vereenvoudigen en bestaan daartegen geen principiële of morele bezwaren. GL|PvdA, D66, PvdD, SP, Volt en BIJ1 willen dat dit wetsvoorstel spoedig wordt ingevoerd, terwijl VVD en CDA nog een slag om de arm houden. Verder willen alle partijen de lhbti+beweging blijven steunen in landen waar rechten onder druk staan en lhbti+personen worden vervolgd, terwijl recent bleek dat de VVD het hele ontwikkelingssamenwerkingsbudget wil schrappen en alleen nog noodhulp beschikbaar wil stellen.

Mooi verhaal, dan moet je ook gewoon niet tekenen als CDA en VVD zijnde i.m.o.

Edit: bron de site van COC

Waarom zou je eigenlijk tegen de LHBTI+ gemeenschap zijn? Tenzij je natuurlijk een partij bent die tegen iedereen is die op wat voor manier ook anders is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:53

Loretta schreef:
ruitje schreef:

Dat wordt ook nog in het artikel benoemt.

Is er dan een reden dat jij dat dan niet benoemd?