Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:49

Benzz schreef:
Ik heb geen kinderen, maar wil wel graag dat de kinderen van anderen niet op een gifbelt komen te wonen.

Ik heb dit jaar een uitstapje naar GL gedaan, maar ga de volgende keer gewoon terug naar D66, die werken toch goed samen met elkaar.

Zelf zou ik niet op een partij stemmen die hun programma niet doorrekenen, kan dat soort partijen niet serieus nemen.

Ik heb enorm getwijfeld maar toch weer voor D66 gegaan. Toch vanwege die progressieve basis (en voor mij geldt kennelijk ook dat ik dat belangrijker vind dan de economische punten :)), en omdat ze als enige (naast volt) iets willen doen met digitalisering. Dat heeft zó’n enorme impact op levens en dienstverlening, maar lijkt in alle progamma’s echt een vergeten kindje te zijn. Ik heb de eerste vrouw gestemd, niet onderzocht wie het is verder. Vind Rob Jetten integer overkomen. Scheelt ook dat thema’s die voor de andere belangrijk zijn niet spelen voor mij. Heb een azc in de buurt en daar geen last van, ongelofelijk.

@99818… ik weet het nog steeds niet, sorry. Grappig hoe dat werkt en nu snap ik het beter, bij mij werkt het dus totaal anders ;) de persoon boeit me een stuk minder. Als ik een partij goed vind kijk ik eerder naar het programma dan naar de persoon. Timmermans heeft veel goeds gedaan internationaal met z’n Green Deal, en voor linkse stemmers is klimaat een belangrijk thema. Ik snap de keuze dus wel. Vind zelf zonde zo zonde dat mensen een goed partijrpgramma laten liggen omdat een persoon ze niet aanspreekt. Alsof er iemand heeft gesolliciteerd, de juiste papieren heeft maar dan wordt afgewezen om persoonlijke redenen. Maarja, zo werkt het bij mij :).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:10

996981 schreef:
Ik kan me gewoon helemaal niet identificeren met de heer Timmermans. Hij staat onwijs ver van me af qua persoon en ik krijg er mansplaining vibes van. Nee, dat is niet rationeel en ongetwijfeld ook helemaal niet waar. Nee, het is waarschijnlijk ook geen goede reden om daarom niet op die partij te stemmen. Klopt allemaal. Maar zo werkt het dus niet bij mij. Ik kan niet stemmen op iemand die bij mij kippenvel oproept. Het feit dat hij kippenvel oproept ligt vast ook helemaal bij mijzelf, omdat hij iets triggert wat bij mij ligt.

Geen rationele keuze dus. Puur het gevoel dat hij bij me oproept dat ik niet eens echt kan onderbouwen. Wie weet wordt dit nog anders in de toekomst omdat hij mee gaat vallen of omdat ik aan het stukje in mezelf kan werken wat dit gevoel oproept. Geen idee. Maar voor mij had het echt verschil gemaakt als daar een ander, vlotter persoon had gestaan waar ik me wél op de een of andere manier mee kon identificeren.

Als je niets positiefs bij de man voelt, snap ik prima dat je niet je stem op hem uitbrengt.

Maar is dat een reden om niet op de PvdA te stemmen?
(Vanwege één persoon die je "niet kunt hebben" een hele partij terzijde leggen?)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:12

Zolang ik niet met " der Frans" ( is Limburgs dialect) naar bed hoef := stem ik op zijn partij. Ik heb trouwens op de tweede gestemd. Ook een vrouw die in Tilburg veel goed heeft gedaan voor mensen die aan de onderkant leven van de maatschappij. Vind ik ook belangrijk.

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:44

Dat dus ;) ik vind hem ook een gekke kabouter, maar de punten van GL / PvdA niet minder. Voor mensen met een kleine portemonnee is het ecomisch gezien een goede keuze.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:45

nps schreef:
Ik heb enorm getwijfeld maar toch weer voor D66 gegaan. Toch vanwege die progressieve basis (en voor mij geldt kennelijk ook dat ik dat belangrijker vind dan de economische punten :)), en omdat ze als enige (naast volt) iets willen doen met digitalisering. Dat heeft zó’n enorme impact op levens en dienstverlening, maar lijkt in alle progamma’s echt een vergeten kindje te zijn. Ik heb de eerste vrouw gestemd, niet onderzocht wie het is verder. Vind Rob Jetten integer overkomen. Scheelt ook dat thema’s die voor de andere belangrijk zijn niet spelen voor mij. Heb een azc in de buurt en daar geen last van, ongelofelijk.

En voor mij is het juist dat ze en het klimaat aan willen pakken en een sterke europese economie willen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:50

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:52

nps schreef:
Voor mensen met een kleine portemonnee is het ecomisch gezien een goede keuze.

Voor iedereen met mogelijke uitzondering van de superrijken. Het programma zat gewoon goed in elkaar en is voor vrijwel iedereen gunstiger dan wat er nu wordt gedaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:59

Benzz schreef:
https://decorrespondent.nl/15594/beste- ... 5a48HPvTHQ

Goed stuk! ( sorry Pien) Maar begrijp ik nu goed dat als dit kabinet valt en niet perse nieuwe verkiezingen hoeven te komen maar dat ze ook een coalitie kunnen starten op links?

Ben het helemaal eens met dit stuk en ik vind het erg scherp. Dat boos zijn en onderuithalen van NCS heb ik nooit iets van begrepen ook niet dat dit gebeurt in dit topic.

Ik denk dat dit zou kunnen ja. Volgens mij is dit ook met den Uyl ooit gebeurd en toen kwam er een VVD kabinet, maar ik heb geen zin om dit op te zoeken. Er zijn vast mensen die dit zo uit de mouw schudden. Interessante gedachte en slim ook.
Hopelijk lezen de linkse partijen dit artikel ook.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:02

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:03

Sorry was omdat het weer zoń enorme lap tekst is :D

Ik zie nu dat de PVV tegen regulering van de wolf heeft gestemd. Daar zal hun achterban niet blij mee zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:06

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Ik kan me gewoon helemaal niet identificeren met de heer Timmermans. Hij staat onwijs ver van me af qua persoon en ik krijg er mansplaining vibes van. Nee, dat is niet rationeel en ongetwijfeld ook helemaal niet waar. Nee, het is waarschijnlijk ook geen goede reden om daarom niet op die partij te stemmen. Klopt allemaal. Maar zo werkt het dus niet bij mij. Ik kan niet stemmen op iemand die bij mij kippenvel oproept. Het feit dat hij kippenvel oproept ligt vast ook helemaal bij mijzelf, omdat hij iets triggert wat bij mij ligt.

Geen rationele keuze dus. Puur het gevoel dat hij bij me oproept dat ik niet eens echt kan onderbouwen. Wie weet wordt dit nog anders in de toekomst omdat hij mee gaat vallen of omdat ik aan het stukje in mezelf kan werken wat dit gevoel oproept. Geen idee. Maar voor mij had het echt verschil gemaakt als daar een ander, vlotter persoon had gestaan waar ik me wél op de een of andere manier mee kon identificeren.

Als je niets positiefs bij de man voelt, snap ik prima dat je niet je stem op hem uitbrengt.

Maar is dat een reden om niet op de PvdA te stemmen?
(Vanwege één persoon die je "niet kunt hebben" een hele partij terzijde leggen?)

Voor mij deze keer wel :) wellicht een andere keer niet. Ik vond het deze keer sowieso echt lastig. Voor het eerst sinds ik mag stemmen had ik het idee dat de stemmer ook écht een verschil kon maken. Daarom echt zoekend in wat ik nu precies wilde en wat niet. Grote kans dat iemand die “politiek volwassener” is daarin andere keuzes maakt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:08

Benzz schreef:

Ik heb geluisterd :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:09

Wranglerbutt schreef:
Benzz schreef:

Ik heb geluisterd :D

Oh dat kan natuurlijk ook!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:12

Benzz schreef:
Ik zie nu dat de PVV tegen regulering van de wolf heeft gestemd. Daar zal hun achterban niet blij mee zijn.

Waarschijnlijk heeft Dion Graus zijn gewicht in de strijd gegooid. Dan heeft -ie kennelijk echt iets in de melk te brokkelen bij Wilders, want die geeft volgens mij geen moer om de natuur. Wilde dieren stemmen namelijk niet op hem en natuurliefhebbers doorgaans ook niet :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:15

Wranglerbutt schreef:
Benzz schreef:

Waarschijnlijk heeft Dion Graus zijn gewicht in de strijd gegooid. Dan heeft -ie kennelijk echt iets in de melk te brokkelen bij Wilders, want die geeft volgens mij geen moer om de natuur. Wilde dieren stemmen namelijk niet op hem en natuurliefhebbers doorgaans ook niet :D

Moslims zijn bang voor wolven en honden :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:23

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:00

Als het kabinet valt, is het voor geen enkele partij goed.
Behalve dat PVV en CDA groeien.
De rest verliest of blijft gelijk of 1 winst.
Een regering vormen wordt nog moeilijker, alles ligt weer stil en een hoop politici krijgen wachtgeld.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:02

Electra63 schreef:
Een regering vormen wordt nog moeilijker, alles ligt weer stil en een hoop politici krijgen wachtgeld.

Maar wie wil er nog met de PVV in de coalitie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:12

FvD en ja21?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:14

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

Maar wie wil er nog met de PVV in de coalitie?

BBB, Ja21 en FvD en SGP :D.
Eventueel met VVD.
Als Yesilgoz nog lijsttrekker is (bij zetelverlies).
Wordt krap. Ja21 staat op 0.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:21

Denk niet dat de VVD nogmaals dit wil.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:33

Benzz schreef:
Denk niet dat de VVD nogmaals dit wil.

Nee, maar met Yesilgoz weet je het niet. Zij heeft vorige kabinet laten klappen (op leugens) en de deur open gezet voor Wilders.
Er is wel onvrede onder een deel van de achterban van de VVD.
Maar je weet het nooit.

Alles zal liggen aan zetelwinst/verlies, denk ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:42

Voor de geldschieters van de VVD loopt het allemaal prima, dus waarom zouden ze dat niet willen?

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:42

Electra63 schreef:
BBB, Ja21 en FvD en SGP :D.
Eventueel met VVD.
Als Yesilgoz nog lijsttrekker is (bij zetelverlies).
Wordt krap. Ja21 staat op 0.

Maar dat is echt een gigantische coalitie van 6 partijen, waarbij VVD het niet aan de achterban gaat kunnen verkopen om samen te werken met FvD (PVV valt al niet even goed bij iedereen) én waarbij Ja21 vooralsnog op 0 staat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:47

Shadow0 schreef:
Voor de geldschieters van de VVD loopt het allemaal prima, dus waarom zouden ze dat niet willen?

Ik zie op X en in interviews met onder andere Weiglas en Nijpels en jonge VVD-ers best veel kritiek op het beleid.
Aan de andere kant, Kamp is erg enthousiast.

We zullen het moeten afwachten, maar het zijn interessante tijden als je van politiek houdt.