Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:00

anjali schreef:
nps schreef:

Ik vind het ook fascinerend. De mensen die eigenlijk het meeste baat hebben bij een links beleid met minder inkomensongelijkheid en betere (basis) zorg stemmen relatief veel op partijen die dit juist niet voorzien. Maar de buitenlanders de schuld geven is natuurlijk een stuk gemakkelijker en beter te begrijpen.

Als je vlakbij een asielzoekerscentrum woont waar toch foute bewoners tussenzitten die de omgeving verzieken, of woont in een wijk met criminele ettertjes uit bepaalde buitenlanden, dan snap ik heel goed dat je op een partij stemt die dat soort overlast inziet en wil verminderen.

Maar het probleem is dat de PVV daar niets aan kán doen. Zij verkondigen het idee dat er dan maar minder hierheen moeten komen, maar dat is niet zo simpel. Wij moeten ons namelijk aan de asielregels van de EU houden. Willen we dat niet, dan moeten we uit de EU stappen en dat gebeurt NOOIT omdat dat a. een heel héél slecht idee is, en b. er nooit een meerderheid gaat zijn voor dat plan of voor een bindend referendum wat daar voor gaat zorgen.

Hun plannen daarvoor wérken niet.

Wat wel werkt zijn plannen om te zorgen voor meer educatie voor die groepen. Om deelname aan de maatschappij te stimuleren. Om activiteiten te vinden die voor meer bezigheid zorgen en om de kloof tussen culturen te dichten en armoede tegen te gaan (wat zorgt voor criminaliteit). Dat zijn allemaal dingen die wél helpen maar waar de PVV niet aan wil.

Kortom, als je daarvoor op de PVV stemt, stem je op niets meer dan mooie praatjes zonder onderbouwing.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:03

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... rkiezingen
Een oproep van D66 waar ik persoonlijk een beetje nare smaak van krijg. Een partij zonder enig uitzicht roept op om op hun te stemmen strategisch omdat anders je stem verloren gaat. 8)7

Wat betreft AI dan denk ik meteen aan de film Terminator %) een voor mij best realistisch toekomst scenario als de ontwikkelingen zo doorgaan

En gister eens zitten neuzen mbt kernenergie waar mensen zo blij mee zijn.

De benodigde uranium komt uit Rusland, Niger, Kazachstan, Namibie, een beetje Australie een beetje Canada en China gaat op 3 km diepte de meuk winnen. En als het zo doorgaat is het over 45/50 jaar op. En blijf je zitten met enorme hopen levensgevaarlijk dodelijk afval wat zolang de aarde bestaat dodelijk blijft.
Dat lijkt me nu ook niet echt de oplossing. Het is eindig, je moet zaken doen met meest niet bepaald stabiele fijne landen met een machtspositie daarin. En je zadelt generaties na ons op met dodelijke sjit
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-11-23 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:04

ruitje schreef:
@Cowboy, eens. Maat dan is zo'n motie toch ook symboolpolitiek, bemoei je er dan gewoon niet mee en ga niet hier vanuit je veilige 2e kamer stoel vinden dat ze het daar niet goed doen.

Ik vind dat 'makkelijk scoren' en ook wat 'elitair' . Ik weet niet of ik mijn gevoel goed verwoord?

Maar ik vind het een beetje zendingsdrang zonder echte hulp te bieden zeg maar? Doe of echt wat, of laat het gewoon zeg maar?

Volkomen mee eens.

anjali schreef:
Als je vlakbij een asielzoekerscentrum woont waar toch foute bewoners tussenzitten die de omgeving verzieken, of woont in een wijk met criminele ettertjes uit bepaalde buitenlanden, dan snap ik heel goed dat je op een partij stemt die dat soort overlast inziet en wil verminderen.

En toch he, zit er een reden achter waarom bepaalde groepen zo ontevreden zijn, dat ze zich zo gedragen, en een deel van het probleem is gebrek aan integratie, en dat is dan weer voor een deel terug te voeren op beleid. Waarmee ik niet zeg dat het geen probleem is, ik vind dat je problemen ook gewoon moet erkennen, maar zo simpel als: "alle ....... eruit" is het niet.
Ten eerste zijn die jongeren in Nederland geboren en dus gewoon Nederlander, en mag je niet discrimineren tussen Nederlanders met een niet westerse afkomst en Nederlanders met westerse afkomst. Iets met de grondwet en artikel 1 en zo.
Ik snap dat populistisch roeptoeteren een bepaalde groep mensen aanspreekt, dat is altijd zo geweest, maar dat maakt het nog niet constructief. Er zijn betere oplossingen denkbaar. Meer vanuit het hoofd en minder uit de onderbuik.

En 't is niet dat andere partijen die overlast niet inzien he. Maar die zien het probleem (terecht imo) als meer complex en willen dus ook een andere (complexe) oplossing die niet tegen de grondwet ingaat.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:04

Tango1979 schreef:
Pmarena als het is zoals jij denkt, dan is het gewoon dom om niet te tekenen. En ik geloof er niet in, dat er stiekem niet iets anders achter zit.

Ik denk dat de partijen die nu niet ondertekenen, een achterban hebben die zeker voor een deel ontzettend conservatief is. Ik denk dat dat meespeelt.

Want tekenen kost je niets en je steunt daarmee de lhbtiq gemeenschap.

Dat denk ik ook. Vergeet niet Omtzigt(aardige man hoor) is natuurlijk wel christelijk, komt van cda. Dan sta je niet te juichen bij lhbtiq. Bbb veel boeren zijn ook christelijk! Hun achterban hebben ook niet zoveel op met die lhbtiq club..
Ik was lang zwevend. Wil absoluut niet verder met waar we al jaren mee bezig zijn namelijk vvd beleid.
Dan is lastig stem je tactisch of niet?
Voor mezelf gisteren besloten om toch partij voor de dieren te stemmen na het lezen van hun verkiezingsprogramma, waar ik echt blij van werd :) . Ik kan heel slecht tegen onrecht /mishandeling van dieren, bv dat islamitische slachten hier vind ik grote kul. Dan het jagen van het koningshuis maanden in dat Kroondomein waardoor gewone mensen er niet in mogen lopen, dat jagen mag van mij inderdaad ook afgeschaft! Daarnaast willen ze ook betere zorg(tandarts en fysio terug in basis), een hoger minimumloon en kan ik me ook in veel andere plannen vinden. Bv waarom veel bloembollen voor het buitenland hier kweken, terwijl dit voor de omgeving (veel gif) echt niet gezond is. Zo ook steun voor geld naar onderzoek post infectie ziektes als long covid/Lyme.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:06

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:07

Eens Karuna met je nare smaak over opmerking D66 van Jetten .
Eens Ruitje dat er te weinig arbeiders in PvdA zitten waardoor zij zich minder herkennen. Geldt wellicht ook voor SP?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:08

karuna schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... rkiezingen
Een oproep van D66 waar ik persoonlijk een beetje nare smaak van krijg. Een partij zonder enig uitzicht roept op om op hun te stemmen strategisch omdat anders je stem verloren gaat. 8)7

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/l ... n-gelukkig

En dit is precies wat Rob Jetten zegt, hij raadt juist af om strategisch GL te stemmen, zo ik het lees.

Een strategische stem op GroenLinks-PvdA is een verloren stem, zegt Rob Jetten in de verkiezingsserie De Lijsttrekkers. "Een linkse meerderheid zit er gewoon niet in", zegt de D66-leider, die verder waarschuwt voor een rechts kabinet.

Een links kabinet zit er echt niet in, zegt Jetten in gesprek met politiek verslaggever Floor Bremer. "Een stem op Groenlinks-PvdA is daarom een verloren stem. De enige manier om een rechts kabinet te stoppen is om vanuit het midden een sterk kabinet op te bouwen. Met D66 vanuit het midden."
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 20-11-23 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:09

Zo lees ik het ook en ik dacht dat Karuna het ook zo interpreteerde.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:11

Imo schrijft ze dat Rob Jetten oproept om strategisch D66 te stemmen, en dat zegt hij helemaal niet. Hij zegt juist dat strategisch stemmen geen nut heeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:13

Ik interpreteer het wat hij zegt strategisch stemmen op ons heeft meer zin omdat wij vanuit het midden werken en links is toch kansloos. :\ Maar D66 is gewoonte klein om wat te doen daarin vrees ik. Dan maar mijn gevoel gebruiken. En waarom zou je op hun dan stemmen strategisch als dat ook geen effect zal hebben. De rechtse partijen winnen toch vrees ik en ik vind D66 ook rechts van het midden -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-11-23 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:15

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:15

Dat dus

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:17

Citaat:
Bbb veel boeren zijn ook christelijk! Hun achterban hebben ook niet zoveel op met die lhbtiq club.

Dat dacht ik dus ook! Maar die post van volgens mij NPS? Op de vorige pagina liet zien dat dat dus niet zo was!

https://rainbowvote.nu/tweede-kamer-2023/

Hier vind je trouwens per partij bijvoorbeeld of er lhbtiq kandidaten zijn :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:18

karuna schreef:
Ik interpreteer het wat hij zegt strategisch stemmen op ons heeft meer zin omdat wij vanuit het midden werken en links is toch kansloos.

Dat denk ik ook, aan de andere kant, als iedereen strategisch niet D66 stemt, blijven ze klein. Ik twijfel nog steeds. Ik zou Volt willen stemmen, maar ze blijven zo klein in de peilingen. Ik heb altijd D66 of GL gestemd, maar ik vind PvdA niet links genoeg dus daar wil ik eigenlijk niet op stemmen.

Al vind ik 'links is kansloos' nogal fatalistisch klinken := eerst maar eens stemmen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:19

Ik vind Volt, Ja21, Denk, 50+ en Bij1 echt enorm ondersneeuwen. Ben benieuwd of die nog stemmen verliezen vanwege het strategisch stemmen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:22

ruitje schreef:
Citaat:
Bbb veel boeren zijn ook christelijk! Hun achterban hebben ook niet zoveel op met die lhbtiq club.

Dat dacht ik dus ook! Maar die post van volgens mij NPS? Op de vorige pagina liet zien dat dat dus niet zo was!

https://rainbowvote.nu/tweede-kamer-2023/

Hier vind je trouwens per partij bijvoorbeeld of er lhbtiq kandidaten zijn :)

Thanks voor het posten!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:26

Wie gisteren Renze heeft gezien , heeft ook gezien hoe het zit met de mening van D66 over strategisch stemmen, de kloof tussen links en rechts en de kracht van een goed politiek midden. Pechtold legt het echt heel duidelijk uit aan tafel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:33

Nee Nederland hanteert niet strengere waternormen zoals de BBB stelt.

Ingewikkelde materie over de waterkwaliteit van Nederland en uitspraken van de BBB .

Gebleken is dat bv rivier water dat Nederland binnen komt schoner is dan als het Nederland verlaat.
Tevens haalt Nederland niet haar doelen.

Een feiten check van pointer over datgene dat BBB over deze materie zegt

https://pointer.kro-ncrv.nl/nee-nederla ... van-europa

Citaat:
De grote boosdoeners zijn duidelijk te zien op de website van het Compendium voor de Leefomgeving. Meer dan negentig procent van het water bevat te veel chemische stoffen en ook is de ecologische staat van de meeste wateren matig. Hierdoor verbetert de biologie - de verscheidenheid aan vissen, algen, planten en kleine organismen - heel erg langzaam.

Dat komt met name door vervuiling met stikstof en fosfor, afkomstig uit de landbouw en uit het riool. Van de Nederlandse KRW-wateren voldoet slechts 55% aan de normen voor deze voedingsstoffen (ook wel nutriënten genoemd).

Citaat:
De stelling van de BBB, dat Nederland zichzelf ‘de strengste eisen heeft opgelegd’ voor de waterkwaliteit is onwaar. Voor vervuiling met chemische stoffen zijn de eisen in alle lidstaten gelijk. Voor ecologische vervuiling (met bijvoorbeeld stikstof en fosfor) mogen lidstaten zelf doelen stellen, daarom kunnen deze onderling verschillen. Uit vergelijkingen met omliggende landen - voor zover mogelijk - blijkt niet dat Nederland veel strengere normen voor vervuilende stoffen hanteert. Bovendien ziet de Europese Commissie erop toe dat lidstaten voor vergelijkbare wateren,vergelijkbare doelen stellen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-11-23 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:35

pmarena schreef:
Eh....hij zegt LETTERLIJK dat het strategisch gezien beter zou zijn om D66 te stemmen.... vindt hij :P

En dat mag hij gewoon zeggen, niets mis mee.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:39

BBB = Boer Belangen Beweging. Ze zijn daar echt niet in hun eerste leugen gestikt om het eenzijdige belang van veehouders in hun voordeel te draaien.
Als je zelf geen boer bent, heb je bij die partij echt helemaal niets te zoeken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:40

purny schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5419741/rob-jetten-strategische-stem-tweede-kamer-verkiezingen
Een strategische stem op GroenLinks-PvdA is een verloren stem, zegt Rob Jetten in de verkiezingsserie De Lijsttrekkers. "Een linkse meerderheid zit er gewoon niet in", zegt de D66-leider, die verder waarschuwt voor een rechts kabinet.

Dit vind ik dan ook weer zo ....

Laat iedereen gewoon maar stemmen op degene waar hij of zij het vertrouwen aan wil geven

Dat Rob Jetten dat dan weer zegt begrijp ik wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:42

Dees schreef:
BBB = Boer Belangen Beweging. Ze zijn daar echt niet in hun eerste leugen gestikt om het eenzijdige belang van veehouders in hun voordeel te draaien.
Als je zelf geen boer bent, heb je bij die partij echt helemaal niets te zoeken.

Zelfs als je wel boer bent kun je nu wel spijt van je vorige stem op bbb krijgen, in de provinciale Staten moeten ze regelmatig water bij de wijn doen en kunnen ze de beloftes uit het programma zeker niet waarmaken. Zal me niet verbazen dat veel bbb stemmers teruggaan naar het cda .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:44

juval schreef:
pmarena schreef:
Eh....hij zegt LETTERLIJK dat het strategisch gezien beter zou zijn om D66 te stemmen.... vindt hij :P

En dat mag hij gewoon zeggen, niets mis mee.

Dat klopt, ik beweer dan ook niks anders.

Het was een reactie op Avalanche, die had het filmpje niet gekeken denk ik :)

Avalanche schreef:
Imo schrijft ze dat Rob Jetten oproept om strategisch D66 te stemmen, en dat zegt hij helemaal niet. Hij zegt juist dat strategisch stemmen geen nut heeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:45

misschien toch nog even de afkorting opzoeken Dees

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:45

Strategisch stemmen heeft sowieso geen nut.
Stem gewoon op de partij die jouw belangen het beste representeert. Dat is de enige manier om geen spijt te krijgen van je stem.