Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:00

996981 schreef:
GL-PvdA zou er denk ik goed aan doen een andere lijsttrekker naar voren te schuiven

Aboutaleb, maar die wil niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:26

996981 schreef:
Voor mij heeft Timmermans er wel voor gezorgd dat ik niet GL-PvdA heb gestemd. Maargoed ik zal dan wel geen mens zijn ofzo. Want het kan niet aan de lijsttrekker liggen :)

Maar dat is voor jou zo. Maar afgelopen verkiezingen waren ze wel de op 1 na grootste? Dus dan doe ik de aanname dat Timmermans het echt niet verkeerd heeft gedaan als lijsttrekker.

Zet je er iemand anders neer, dan hebben mensen daar ook weer uiteenlopende meningen over, dan stem jij misschien wel op ze, maar een ander weer niet. Een Klaver heeft bijv weer een hele andere uitstraling waar sommige mensen wel fan van zijn maar anderen weer totaal niet. En Aboutaleb idem dito.

Algemeen genomen vind ik Timmermans echt nog niet zo slecht.

Maar dan gaat het over het charisma van de lijsttrekker —niet de inhoud.

Persoonlijk denk ik dat PvdA/GL wat minder nadruk moet leggen op klimaat (puur en alleen qua communicatie) en meer op bestaanszekerheid, lagere inkomens etc. Want hun plannen zijn goed, ze komen enkel niet goed uit de verf.
Maar goed, politieke campagnes zijn echt een vak apart := in de reclame wil je de doelgroep zo gekaderd mogelijk hebben want dan kan je zo relevant mogelijk communiceren als bedrijf zijnde. Als grotere politieke partij moet je veel meer soorten mensen aanspreken, waardoor je boodschap kan versnipperen en je het risico loopt net niks meer zegt.

Daarom doet PVV, BBB en, voorheen, FvD het ook zo sterk. Juist vanwege die stellige communicatie, de duidelijke boodschap.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:58

Citaat:
Voor mij heeft Timmermans er wel voor gezorgd dat ik niet GL-PvdA heb gestemd. Maargoed ik zal dan wel geen mens zijn ofzo. Want het kan niet aan de lijsttrekker liggen

Als jij vindt dat het aan de lijsttrekker ligt dan ligt dan voor jou aan de lijsttrekker. Ik deel de opvatting van Imandra en ik vind Timmermans wel goed en erg op de inhoud.
Ik vind wel dat hij door de journalistiek nauwelijks of niet geciteerd wordt, of op TV komt terwijl ik hem heel goed in het life debat heb zien debater. IK vond dat dus goed. Maar later zag ik het niet terug op het journaal of kranten.
Toen kwam bij mezelf de vraag op:"welke rol spelen journalisten in het succes van (extreem) rechts, daar Wilders, de VVD al jaren goed in beeld komen"?

Zelfs Esther Ouwehand die ik de allerbeste debater vond op een dag, als het ging om oppositie voeren, kwam later niet in beeld en er werd niet over gepraat. Terwijl ze toch echt super scherp was en super beleefd! Toen kwam die vraag weer omhoog, waarom is dat?

Dan daarbij: waarom dan de opmerking "maar goed, ik zal dan wel geen mens zijn of zo"? Ik vind dat een hele nare opmerking en niemand suggereert dat in mijn ogen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:08

Ik heb toch ook niets anders gezegd dan wat ik denk? Nergens zeg ik dat het geen goede politicus is oid.

Vervolgens komen er hele relazen over onderzoeken welk belang de lijsstrekker wel/niet heeft bij de keuze voor een politieke partij. Prima hoor, maar voor mij dus niet relevant gezien ik de lijsttrekker wél (toevallig of anders dan gemiddeld) meeneem in mijn keuze. Ik ben een emotioneel wezen die het gevoel dat een lijsttrekker me geeft niet uit kan schakelen. Overigens denken veel mensen heel rationeel keuzes te maken, waar dat in werkelijkheid tegenvalt. Maar dat is een andere discussie.

Bontebal werd hier ook over aangegeven “jammer dat hij niet van een andere partij is, anders had ik zo op hem gestemd”. Raar dat nu wordt gedaan alsof dat andersom geen invloed heeft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:39

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:08

Vooral het laatste stuk! Mensen zitten vaak in een bubbel en even verderop, in gesprek blijven met mensen die totaal andere denkbeelden hebben.
Ik weet niet wie dat allemaal geprobeerd hebben maar naar mijn beleving is dat bijna niet mogelijk, tenminste niet met veel stemmers van FvD en PVV.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:12

BigOne dat is omgekeerd toch ook? Ik ben nu 65 jaar. Ik hoef echt niemand te bekeren tot een andere partij maar zelf verander ik ook niet meer zo snel.
Ik heb ooit een uitstapje gemaakt naar de verketterde Kaag (die financiën keurig heeft achtergelaten) maar verder ben ik toch echt wel thuis bij Gl/ PvdA.
Is toch prima.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-10-24 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:12

Dat zal er ook helemaal aan liggen hoe je het gesprek aangaat en met welke intentie :)

Als ik hier zie dat open-minded mensen al in de verdediging schieten ipv te vragen waaróm ik dan niet GL-PvdA heb gekozen ivm Timmermans denk ik dat dat ook gewoon vaak fout gaat. Als de gesprekspartner het gevoel heeft dat de ander hem wel even uitlegt waarom hij verkeerd stemt… tja, daar hebben weinig mensen zin in.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:20

996981 schreef:
Dat zal er ook helemaal aan liggen hoe je het gesprek aangaat en met welke intentie :)

Als ik hier zie dat open-minded mensen al in de verdediging schieten ipv te vragen waaróm ik dan niet GL-PvdA heb gekozen ivm Timmermans denk ik dat dat ook gewoon vaak fout gaat. Als de gesprekspartner het gevoel heeft dat de ander hem wel even uitlegt waarom hij verkeerd stemt… tja, daar hebben weinig mensen zin in.

Waarom heb je dan niet GL / PvdA gekozen ivm Timmermans?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:38

Ik zie en hoor maar weinig mensen die het beleid van deze regerering goed kunnen verdedigen.
Zeker m.b.t. de verbroken beloftes, zoals directe stopzetting eigen risico, pensioen terug naar 65 jaar, geen huurverhoging, enz.
Het argument: we hebben geen meerderheid, dus moeten water bij de wijn doen, gold natuurlijk ook voor de vorige regeringen.
Alleen zijn er nu partijen aan de macht, die altijd heel hard schreeuwden vanaf de zijlijn en nu ondervinden, dat het niet zo gemakkelijk is.

Ik stem niet altijd op dezelfde partij. Gemeenteverkiezingen zijn voor mij echt anders als TK-verkiezingen.
Maar altijd wel op partijen in dezelfde hoek. Ik zal nooit op een partij stemmen die discrimineert of verbonden is met een kerk.
Ik lees altijd de programma's, kijk naar debatten en ik kijk zeker hoe zij stemmen (t.o.v. beloftes).
Een aansprekende partijleider is meegenomen, zeker in de huidige tijd, maar is niet leidend voor mij. Wel dat hij kennis heeft en beleefd is. Dat geschreeuw, beledigen en valse tweets vind ik niet thuis horen in de politiek. Ook one-issue-partijen vallen voor mij af. Politiek is meer dan 1 onderwerp.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:42

996981 schreef:

Je hebt dat al een keer uitgelegd en dat begreep ik toen heel erg goed en ik vond dat ook prima. Je hebt er gewoon weinig mee en dat is toch goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:47

Ik kan het huidige kabinet ook niet verdedigen. Ondanks dat ik NSC heb gestemd. Maar goed, had daar al over gezegd spijt te hebben. Ik had echt wel wat verwachtingen van ze. Samenwerken met voornamelijk PVV, en BBB en VVD is ook niet meteen makkelijk denk ik.

Mochten er weer verkiezingen komen wordt t weer SP, denk ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:55

_San87_ schreef:
Ik kan het huidige kabinet ook niet verdedigen. Ondanks dat ik NSC heb gestemd. Maar goed, had daar al over gezegd spijt te hebben. Ik had echt wel wat verwachtingen van ze. Samenwerken met voornamelijk PVV, en BBB en VVD is ook niet meteen makkelijk denk ik.

Ik denk dat NSC prima met partijen als PvdA/GL en CDA en CU een regering kan vormen.
Maar om met BBB en PVV samen te regeren is andere koek, te onervaren op een enkeling na en one-issue-partijen.
Er zitten fatsoenlijke, hardwerkende mensen in die partij met ook (specifieke) kennis.
Kamerleden van de PVV zijn amper in de kamer aanwezig en schijnen ook (bijna) niets aan te dragen.
Dat zie je bij geen enkele partij, behalve bij FvD.
En Wilders is een eenling en wil niet samenwerken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:56

pien_2010 schreef:
996981 schreef:

Je hebt dat al een keer uitgelegd en dat begreep ik toen heel erg goed en ik vond dat ook prima. Je hebt er gewoon weinig mee en dat is toch goed.

Volgens mij heb ik dat nog nooit uitgelegd maar dat geeft niet :)

Ik kan me gewoon helemaal niet identificeren met de heer Timmermans. Hij staat onwijs ver van me af qua persoon en ik krijg er mansplaining vibes van. Nee, dat is niet rationeel en ongetwijfeld ook helemaal niet waar. Nee, het is waarschijnlijk ook geen goede reden om daarom niet op die partij te stemmen. Klopt allemaal. Maar zo werkt het dus niet bij mij. Ik kan niet stemmen op iemand die bij mij kippenvel oproept. Het feit dat hij kippenvel oproept ligt vast ook helemaal bij mijzelf, omdat hij iets triggert wat bij mij ligt.

Geen rationele keuze dus. Puur het gevoel dat hij bij me oproept dat ik niet eens echt kan onderbouwen. Wie weet wordt dit nog anders in de toekomst omdat hij mee gaat vallen of omdat ik aan het stukje in mezelf kan werken wat dit gevoel oproept. Geen idee. Maar voor mij had het echt verschil gemaakt als daar een ander, vlotter persoon had gestaan waar ik me wél op de een of andere manier mee kon identificeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:56

ik heb geen spijt van mijn stem op BBB, maar op dit moment vind ik het kabinet nog niet zo sterk en eensgezind overkomen. Maar ik heb er ook nog niet heel veel van gezien. Ik heb nog steeds het gevoel dat ze nog op gang moeten komen. Er is nog niet veel bereikt. Of ik heb dat gemist, dat kan ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:59

De PVV is Geert Wilders. Agema is altijd heel erg trouw geweest aan hem met nog enkele mensen.
Voor Agema heb ik wel respect ook al vind ik dat ze voor de verkeerde partij werkt. Tja en ik zie vaak toch in de kamer de PVV hoek vol zitten met mensen die enthousiast klappen voor Wilders.

In al je posten komt gewoon naar voren dat je 0,0 met Timmermans hebt en dat dit een heel sterk gevoel is. Dat snap ik heel goed en dan is het toch goed 99....Dus jouw verhaal is voor mij heel helder.
Als je al zolang met mensen in een topic zit dan "weet je wel een beetje" hoe en wat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:14

BigOne schreef:
Vooral het laatste stuk! Mensen zitten vaak in een bubbel en even verderop, in gesprek blijven met mensen die totaal andere denkbeelden hebben.
Ik weet niet wie dat allemaal geprobeerd hebben maar naar mijn beleving is dat bijna niet mogelijk, tenminste niet met veel stemmers van FvD en PVV.

Ik heb geprobeerd en absoluut niet op een belerende toon, juist door meer te vragen waarom en hoe. Maar ik werd uitgescholden voor linkse h**r.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:20

Benzz schreef:
BigOne schreef:

Ik heb geprobeerd en absoluut niet op een belerende toon, juist door meer te vragen waarom en hoe. Maar ik werd uitgescholden voor linkse h**r.

:') sorry ik moest hier even hardop om lachen. Ik ben opgegroeid in een omgeving waar ook zo “gecommuniceerd” wordt met elkaar. Dat hoeft niet eens boos bedoelt te zijn, maar bijzonder is het inderdaad wel :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:44

996981 schreef:
:') sorry ik moest hier even hardop om lachen. Ik ben opgegroeid in een omgeving waar ook zo “gecommuniceerd” wordt met elkaar. Dat hoeft niet eens boos bedoelt te zijn, maar bijzonder is het inderdaad wel :+

De blik van de desbetreffende personen zeiden genoeg dat het wel boos bedoeld was :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:47

Benzz schreef:
996981 schreef:

De blik van de desbetreffende personen zeiden genoeg dat het wel boos bedoeld was :+

Ik had er graag bij willen zijn :))

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:48

Ik heb weinig met Timmermans, maar wel met Lisa Westerveld dus daar is mijn stem heengegaan. Natuurlijk de partijprogramma’s gelezen, FvD en pvv vielen al af dus dat scheelde . Daarnaast de eventuele aanwezige doorberekeningen gelezen.
Ik heb gestemd voor ons land, mijn kinderen , kleinkinderen in de hoop dat zij over 30 jaar nog in een bewoonbaar land wonen ipv op een gifbelt .

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:04

Ik snap wel wat je bedoelt 996981, ik heb om precies dezelfde reden niet op GL-PVDA gestemd. Maar goed, ik heb alsnog wel stemspijt van mijn stem op de VVD. De dingen die nu gebeuren staan zo ver af van wat ik belangrijk vind, en ik had nav hun partijprogramma echt op wat anders gehoopt. Helaas. Volgende keer gaat mijn stem denk ik naar GL-PVDA (mits andere lijsttrekker) of anders D66. Ik vind Jette erg sterk overkomen de laatste tijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:10

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat NSC prima met partijen als PvdA/GL en CDA en CU een regering kan vormen.
Maar om met BBB en PVV samen te regeren is andere koek, te onervaren op een enkeling na en one-issue-partijen.
Er zitten fatsoenlijke, hardwerkende mensen in die partij met ook (specifieke) kennis.
Kamerleden van de PVV zijn amper in de kamer aanwezig en schijnen ook (bijna) niets aan te dragen.
Dat zie je bij geen enkele partij, behalve bij FvD.
En Wilders is een eenling en wil niet samenwerken.

Ja, dat denk ik ook wel. Maar ik durf de gok niet weer te nemen, denk ik. Dit is gewoon een tegenvaller op alle gebieden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:12

Ik heb geen kinderen, maar wil wel graag dat de kinderen van anderen niet op een gifbelt komen te wonen.

Ik heb dit jaar een uitstapje naar GL gedaan, maar ga de volgende keer gewoon terug naar D66, die werken toch goed samen met elkaar.

Zelf zou ik niet op een partij stemmen die hun programma niet doorrekenen, kan dat soort partijen niet serieus nemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:19

Ik vond het moeilijk om te stemmen vorig jaar.
Uiteindelijk heb ik GL gestemd, Lisa Westerveld.
Dit omdat ik haar vaak in de media tegenkwam en goede dingen doet voor mijn gevoel.
Daarom heeft zij mijn vertrouwen gekregen