Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:03

Babootje schreef:
Als een Oekrains journalistiek orgaan is het zo onafhankelijk als mogelijk.

De values zijn natuurlijk gewoon een stukje PR; zoals een wapenproducent zal zeggen aan vrede te werken en Shell werkt aan een schoon klimaat.

Het is echter moeilijk te ontkennen dat ze een vreselijk grote (en begrijpbare) bias hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:08

Babootje schreef:
Ik ga ervan uit dat Oekraine ook precies weet wat ze hebben vernietigd, obv intelligence/satellietinfo, etc etc.
Dat is allemaal niet zo moeilijk.

Het lijkt me wel wat moeilijker dan dat jij nu doet voorkomen. Niet alles blijft afgebrand in een open veld achter zoals een tank.

En ze hebben er natuurlijk alle baat bij de cijfers wat aan te dikken als signaal naar de Navo dat ze weten wat ze doen (en eventuele nieuwe wapens goed zullen gebruiken) en als moraalbooster naar de eigen troepen en aanhang.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:12

enzino schreef:
Pijnlijk moment voor Nederland, de stad Den Haag kan nog geen gasleverancier vinden buiten Gazprom om dus willen ze een tijdelijke ontheffing voor het sancties tegen Rusland:
https://www.reuters.com/world/europe/du ... 022-08-25/

Het ligt wat meer complex.
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1048 ... minder-vol

Nederland is (deels) afhankelijk van Gazprom, omdat de grootste gasopslag, die van Bergermeer, grotendeels in handen van buitenlandse partijen, zoals het Russische Gazprom en het Arabische Taqa.
Duitsland bereidt een nationalisering van het in DLD gelegen Gazprom Germania voor.

Loretta

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:19

Een gedurfde vlog van iemand in Moskou over het dagelijkse leven en een aantal kleine maar wel opmerkelijke dingen die daar in het dagelijks leven gaande zijn. Ook verteld ze het een en ander over wat mensen prive tegen elkaar zeggen over de "speciale operatie"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:21

Babootje schreef:
Ik ga ervan uit dat Oekraine ook precies weet wat ze hebben vernietigd, obv intelligence/satellietinfo, etc etc.
Dat is allemaal niet zo moeilijk.

enzino schreef:
Het lijkt me wel wat moeilijker dan dat jij nu doet voorkomen. Niet alles blijft afgebrand in een open veld achter zoals een tank.
En ze hebben er natuurlijk alle baat bij de cijfers wat aan te dikken als signaal naar de Navo dat ze weten wat ze doen (en eventuele nieuwe wapens goed zullen gebruiken) en als moraalbooster naar de eigen troepen en aanhang.

Ik denk dat jij echt geen idee hebt wat ze allemaal weten. Intelligence weet precies welke divisies, waar ze vechten, wanneer ze vechten, met hoeveel man en met hoeveel materieel. Die troepenverplaatsingen zijn allemaal waargenomen. Ze weten ook precies wie en wat zich in Cherson nog bevindt/bevinden. Soms horen we daar berichten van maar ze gaan ons ook echt niet alles vertellen. Oekraine/US Intelligence en NAVO delen allen informatie/data.
Ik denk dat de cijfers redelijk betrouwbaar zijn. Ze weten precies wat er allemaal vernietigd is, maar ze weten niet hoeveel en welke wapens en manschappen Rusland nog heeft.
Maar uit wat Rusland gebruikt aan wapens valt wel wat af te leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:28

Babootje schreef:
Ik denk dat jij echt geen idee hebt wat ze allemaal weten.

Ik kan denk ik wel een redelijk goede inschatting maken alleen al op basis van het ongelofelijk falen van de Amerikaanse "intelligence" in hun eigen oorlogen. Of ze liegen het publiek nog erger voor dan zelfs ik voor mogelijk kan houden (niet onwaarschijnlijk, misschien ben ook ik nog te naief).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:48

enzino schreef:
Babootje schreef:

Ik kan denk ik wel een redelijk goede inschatting maken alleen al op basis van het ongelofelijk falen van de Amerikaanse "intelligence" in hun eigen oorlogen. Of ze liegen het publiek nog erger voor dan zelfs ik voor mogelijk kan houden (niet onwaarschijnlijk, misschien ben ook ik nog te naief).

Niet naïef maar verblind door je hekel aan de VS lijkt mij waarschijnlijker.
Je vergeet voor het gemak MI6, de Mossad en niet te vergeten (en waarschijnlijk ernstig onderschat door ons) de intelligence van Ukraïne zelf. Die laatste heeft al wat trucs uitgehaald met oa het misleiden van de Wagner-groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:52

Een realistische blik is geen hekel hebben aan, wat een waardeoordeel is.

Trucjes uithalen is wat anders dan intelligence verzamelen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:24

enzino schreef:
Een realistische blik is geen hekel hebben aan, wat een waardeoordeel is.

Trucjes uithalen is wat anders dan intelligence verzamelen.

Als jij dit werkelijk denkt dan heb je zojuist Babootjes uitspraak bewezen :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:24

enzino schreef:
Babootje schreef:

Je bent inderdaad naief als je denkt dat Oekraine alleen "gevoed" wordt door US Intelligence.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:43

Wel goed lezen graag en niet zelf onderdelen bij elkaar verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:52

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 13:55

Ik vind dit nog wel een interessant overzicht over wat er geleverd is, wat er gevraagd is en wat er verloren is gegaan (al zal niemand de exacte cijfers kennen).
In iedergeval neemt het arsenaal door de donaties nog toe.

https://warsawinstitute.org/comparing-w ... ar-russia/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:57

enzino schreef:
Wel goed lezen graag en niet zelf onderdelen bij elkaar verzinnen.

Tegen wie heb je het en wat bedoel je hiermee?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:57

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:02

Wat voor belang heeft een land in oorlog erbij, zijn gegevens over wapens bloot te geven?
Vreselijk wanneer door mijn belastinggeld een kind of wie dan ook, in een ander land word gedood.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:29

Cowboy55 schreef:
En de Black Knight uit Monty Python zei: None shall pass! :D

Tis but a scratch :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:39

Interessant artikel met mogelijke verklaringen waarom Oekraine nu een tegenoffensief in zet.

https://nos.nl/artikel/2442719-in-de-mi ... -vragen-op

De Oekrainers hebben de wereld al meerdere malen versteld doen staan. Laten we hopen dat ze ook deze keer de wereld weer versteld doen staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:11

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:13

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:27

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:46

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:21

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:37

Loretta schreef:
Babootje schreef:
Geen twijfel meer mogelijk over het 'ware gezicht' van FvD
https://twitter.com/mmeeuw/status/1564963577307561985

De 21ste eeuwse versie van de NSB.

Lorette dat heb ik al Zo vaak gedacht, helemaal met je eens. En die partij gaat ook nog eens eigen school beginnen :x Schande!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:47

pien_2010 schreef:
Loretta schreef:
De 21ste eeuwse versie van de NSB.

Lorette dat heb ik al Zo vaak gedacht, helemaal met je eens. En die partij gaat ook nog eens eigen school beginnen :x Schande!

Nadat Artsen zonder Grenzen in Nederland moet zorgen dat asielzoekers een menswaardig verblijf krijgen moet binnenkort de NAVO komen om Nederland de-nazificeren? >;)
SuperGaafland