Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:38

Ligt eraan hoe het wordt gebruikt. Voor mij is digitalisering een belangrijk iets omdat het grote impact heeft op het dagelijks leven. D66 enVolt hebben hier iets over in het programma staan. Denk aanregulering van social media, regels voor databeheer…. En Ik zouhet fijn vinden als er op (middelbare) school meer aandacht aan wordt besteed. Hoe werkt social media, de algoritmes, hoe kan je herkennen wat waar is en wat niet… wat is deepfake idd. Maar gek genoeg is dit geen thema wat heel erg leeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:46

Ik vind het ook wel iets waar je als ouders je kind een beetje over moet inlichten. Vind het wel mooi hoe die kleine van ons nu al dingen doorheeft, dat hij bij het kijken van een filmpje ofzo, zegt van "dat is waarschijnlijk niet echt he mamma, dat doen ze alleen maar om likes te krijgen / dat ze hopen dat je ze geld geeft".

En dat hij goed na moet denken over het willen plaatsen van filmpjes op YouTube ofzo omdat je daar verder geen controle meer over hebt. Nou dan hoeft hij al niet meer zo nodig. Of niet zomaar alles invullen, want het gaat ze geen zak aan waar je woont en dergelijke.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-11-23 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:47

Eens nps. Daar zou veel meer aandacht voor mogen zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:48

ruitje schreef:
Een wat oudere artikel (2021) over de verschillende kiezers op rechts

https://www.socialevraagstukken.nl/pvv- ... ts-groter/

StukRoodVlees (blog van politicologen die onderzoeken koppelen aan de actualiteit) heeft ook de serie “plaatjes van de electoraatjes’, waarbij ze kenmerken in beeld brengen van welke groepen waarop stemmen. Best grappig. Hier bijvoorbeeld de pvv: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-pvv/ , pvda/GroenLinks: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... inks-pvda/
en de bbb: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-bbb/

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:53

... mijn hart vind het eerder triest.
Nu ja, ik klikte de pvv aan.

Minder inkomen dan gemiddeld, minder gezond dan gemiddeld,
en dan stemmen ze op een "vvd plus partij" die daar dus niets aan of tegen doet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:00

https://pointer.kro-ncrv.nl/zitten-er-1 ... ga-beweert

Een leuk artikel van pointer die onderzocht heeft de uitspraak van Haga dat 1,2 miljoen mensen op de bank zitten thuis en niet gemotiveerd zijn om te werken.
De vraag is, Klopt deze stelling wel?
Het ligt totaal anders met een grote slag om de arm kom je uit op ongeveer 189.000 mensen die hier wellicht toe zouden kunnen behoren.
De 1,2 miljoen gaat over een berekening en uitspraak dat er 1,2 miljoen arbeidspotentieel is. Dat gaat dan over mensen die meer uren zouden willen werken, het gaat dan over werkelozen bekend bij het UWV die actief op zoek naar een baan en druk solliciteren op het gaat over studenten die zich oriënteren op de arbeidsmarkt maar nu nog niet beschikbaar zijn etc .
Leuke feiten check van pointer want zo komen de praatjes in de wereld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:02

Janneke2 schreef:

en dan stemmen ze op een "vvd plus partij" die daar dus niets aan of tegen doet.

Maar die bevestigt ze wel in hun angsten en belooft er iets aan te doen...... en daar stemmen ze op.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:02

Janneke2 schreef:

Ik vind het ook fascinerend. De mensen die eigenlijk het meeste baat hebben bij een links beleid met minder inkomensongelijkheid en betere (basis) zorg stemmen relatief veel op partijen die dit juist niet voorzien. Maar de buitenlanders de schuld geven is natuurlijk een stuk gemakkelijker en beter te begrijpen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:09

nps schreef:
Ik vind het ook fascinerend. De mensen die eigenlijk het meeste baat hebben bij een links beleid met minder inkomensongelijkheid en betere (basis) zorg stemmen relatief veel op partijen die dit juist niet voorzien. Maar de buitenlanders de schuld geven is natuurlijk een stuk gemakkelijker en beter te begrijpen.

Gisteravond mijn pa + de schoonpa van mijn zus op verjaardag in de grote boze witte mannen-modus. Beiden 67+ en in de 'Nederland is kapot gemaakt en stikstof is een fabel modus'. Mijn zus en ik volgenden het verhaal een beetje maar staan lijnrecht tegenover hun keuze. De mannen willen gaan voor PVV. Zus en ik kijken meer toekomstgericht. Ik neig inmiddels steeds meer terug naar D66. (afgelopen juli zei ik nog heel hard in dit topic dat ik het niet ging doen) Wil nog even kijken hoe hun stemgedrag mbt voorstellen was afgelopen periode. Ja, het beloofde nieuwe leiderschap is er nog niet. Maar dat gaat hem al helemaal niet worden met een volledig rechts blok.
Laatst bijgewerkt door Winged op 20-11-23 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:16

Ik begrijp dat wel. Vaak door bekende Nederlanders wordt "het einde van de wereld" voorspeld als links een meerderheid behaald.
Dat gebeurt door politici, dat gebeurt door beroemde volkszanger etc.
Dat is puur bangmakerij . Niet iedereen verdiept zich goed in de politiek, dus een grote groep voor wie links beter zou uitpakken gelooft dat.
Daarbij gaat het gelukkig ook met heel erg veel Nederlanders wel goed. Dat zijn Nederlanders die effecten hebben, vermogen, veel in box 3 en bij de bovenlaag horen.
Velen stemmen VVD, daar ze daar individuele belangen bij hebben. Zo ook mensen met een wat groter bedrijf. De vele giften die de VVD krijgt zijn buitenproportioneel hoog vergeleken met de anderen partijen. Dus kan de VVD grote reclameborden overal neerzetten en op andere manieren in de picture komen. Vele partijen waaronder linkse partijen hebben gewoon niet zoveel geld.
Dus ik begrijp dat wel.

Lastig Wingerd als de mensen waar je van houdt zo praten. D66 keuze is niets mis mee als je jezelf daar goed bij voelt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:17

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:19

maar las ik nou juist dat jongeren niet echt gaan stemmen.. of 'veel jongeren niet' of wat stond er ookalweer..?
Die horen niet bij de VVD denk ik, en dat zijn geen oudere 'boze witte mannen'..
Je zou juist denken dat die de boel de goede kant op kunnen/willen trekken?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:21

nps schreef:
ruitje schreef:

StukRoodVlees (blog van politicologen die onderzoeken koppelen aan de actualiteit) heeft ook de serie “plaatjes van de electoraatjes’, waarbij ze kenmerken in beeld brengen van welke groepen waarop stemmen. Best grappig. Hier bijvoorbeeld de pvv: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-pvv/ , pvda/GroenLinks: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... inks-pvda/

Wat een ongelooflijk interessante website! Ik blijf lezen.
De portretten van de kiezers zijn mooi vind ik Statistieken met de uitleg ook interessant.
pien_2010 schreef:
juval schreef:

Ik haal de pol weer even naar voren. Hij loopt goed!

Hij loopt zeker goed!

Ik ben er niet van overtuigd dat Bokt een afspiegeling is van de samenleving. Over het algemeen vrouw, blank en imo vrij conservatief, tenminste die indruk heb ik. Ik denk dus dat deze poll wat gekleurd is naar rechts.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:22

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:26

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:27

Mja ik vind dat strategisch stemmen sowieso een beetje mèh. Dat dat "nodig" kan zijn.

Ik ben er inmiddels vrij zeker van dat ik toch maar strategisch ( :roll: ) ga stemmen op GL/PVDA en dan op degene op de lijst die hier soort van in de regio woont :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:31

Ik ben dan wel weer gefascineerd over het waarom.. wat is de uitleg achter die taliban-erkenning (of nou ja de motie om internationaal te verzetten tegen erkenning van Taliban)..
en, moeten we wat vinden van Andrew Tate?
De Fvd heeft het idee dat ze in amerika zitten, denk ik ..als je leest wat ze zo hier en daar vinden..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:31

nps schreef:
ruitje schreef:

Ik vind het erg boeiend om te lezen.

Wel heb ik moeite met het feit dat hij niet alle partijen 'langs dezelfde meetlat' legt. Hij is vrij sturend in welke grafiek/welk onderwerp hij bij welke partij bespreekt.

Ik zou bijvoorbeeld ook best de gezondheid van PvdA/GL kiezers, of BBB kiezers willen weten :D

Dit is toch een beetje bronnen zoeken bij een beeld wat al bestaat van een partij zeg maar.

Desalniettemin, boeiende stukken, dank voor het delen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:38

BigOne schreef:
Voor de FvD stemmers onder de bokkers :
https://threadreaderapp.com/thread/1623 ... 62816.html

Ik ben niet pro FvD, maar ik vind het merendeel wel moties waarvan ik denk: 'Ja, en wat gaan wij daar dan aan doen?'

Lekkere symboolpolitiek om voor onderwijs voor Afghaanse meisjes te zijn/de Taliban af te keuren maar dat land aan zijn lot over te laten toen met de terugtrekking van de troepen al duidelijk werd dat de Taliban de macht ging overnemen.

Volgens mij is FvD principieel tegen inmenging in het buitenland? Maar dat ben ik aan het opzoeken nu :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:47

nps schreef:
Janneke2 schreef:

Even hier op aanhakend: dit is een boeiend artikel over waarom PvdA de A van arbeiders aan het kwijt raken is en wat mensen wel aanspreekt bij andere politici. Als je dat zo bekijkt denk ik dat Timmermans daar ook niet goed bij aansluit? De man is kundig, maar heeft hij verbinding met dit type kiezer?

Citaat:
Als de PvdA het als een van haar hoofdopdrachten ziet de maatschappelijke tegenstellingen te verkleinen, doet ze er goed aan vaker politici uit de traditionele achterban naar voren te schuiven en zichtbaar werk te maken van het herkennen en erkennen van de leefwereld van praktisch geschoolden.

https://wbs.nl/publicaties/vroeger-zate ... u-niet-een

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:48

ruitje schreef:
BigOne schreef:
Voor de FvD stemmers onder de bokkers :
https://threadreaderapp.com/thread/1623 ... 62816.html

Ik ben niet pro FvD, maar ik vind het merendeel wel moties waarvan ik denk: 'Ja, en wat gaan wij daar dan aan doen?'

Lekkere symboolpolitiek om voor onderwijs voor Afghaanse meisjes te zijn/de Taliban af te keuren maar dat land aan zijn lot over te laten toen met de terugtrekking van de troepen al duidelijk werd dat de Taliban de macht ging overnemen.

<KNIP>

Een beetje off topic, maar: de Sovjets hebben van 1979 tot 1989 hun Vietnam beleefd in Afghanistan. Daarna kregen van 2001 tot 2021 de VS en NAVO klop aldaar. Wat had je nog willen doen? Een land dat niet wil kun je niet dwingen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:51

@Cowboy, eens. Maat dan is zo'n motie toch ook symboolpolitiek, bemoei je er dan gewoon niet mee en ga niet hier vanuit je veilige 2e kamer stoel vinden dat ze het daar niet goed doen.

Ik vind dat 'makkelijk scoren' en ook wat 'elitair' . Ik weet niet of ik mijn gevoel goed verwoord?

Maar ik vind het een beetje zendingsdrang zonder echte hulp te bieden zeg maar? Doe of echt wat, of laat het gewoon zeg maar?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:54

nps schreef:
Janneke2 schreef:

Als je vlakbij een asielzoekerscentrum woont waar toch foute bewoners tussenzitten die de omgeving verzieken, of woont in een wijk met criminele ettertjes uit bepaalde buitenlanden, dan snap ik heel goed dat je op een partij stemt die dat soort overlast inziet en wil verminderen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:55

ruitje schreef:
@Cowboy, eens. Maat dan is zo'n motie toch ook symboolpolitiek, bemoei je er dan gewoon niet mee en ga niet hier vanuit je veilige 2e kamer stoel vinden dat ze het daar niet goed doen.

Ik vind dat 'makkelijk scoren' en ook wat 'elitair' . Ik weet niet of ik mijn gevoel goed verwoord?

Maar ik vind het een beetje zendingsdrang zonder echte hulp te bieden zeg maar? Doe of echt wat, of laat het gewoon zeg maar?

Eens. Doe dan niks.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:58

anjali schreef:
nps schreef:

Als je vlakbij een asielzoekerscentrum woont waar toch foute bewoners tussenzitten die de omgeving verzieken, of woont in een wijk met criminele ettertjes uit bepaalde buitenlanden, dan snap ik heel goed dat je op een partij stemt die dat soort overlast inziet en wil verminderen.

Je kunt je ook afvragen: wat hebben de andere partijen nagelaten dat al 25 jaar meer en meer plek komt voor rechtse partijen die zich focussen op buitenlanders? Zelfs als het in het voordeel van het electoraat van die partijen zou zijn om juist NIET rechts te stemmen.