Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:21

Wanneer de oorlog in Oekraïne voorbij is ( en dan moeten de Russen verslagen zijn) komt het geld uit de Oekraïne dubbel en dwars terug . Opbouw van het land is veel expertise voor nodig en dat hebben wij grotendeels in huis. Indien Rusland wint, tja dan hebben we nog meer geld nodig en wel om de verdediging op orde te krijgen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:31

Elisa2 schreef:
Dat is mooi, dat dit zo kan..het veranderd alleen niet mijn punt dat de belastingen steeds hoger worden en de regering steeds meer geld "nodig" heeft van de burger waardoor de levensstandaard achteruit gaat. Als dit niet komt door het geld wat naar het buitenland gaat..waar komt dit dan wel door?

En extra geld voor Oekraine en de oorlog enzo..denk niet dat dit uiteindelijk geld oplevert.

Als we helemaal niets meer steunen en geen cent meer uitgeven aan het buitenland zou dit 1184,0 euro besparen per jaar op basis van een modaal inkomen (45000).

Maar dan ga je wel voorbij aan investeringen in stabiliteit, veiligheid en internationale samenwerking. En dat gaat indirect gevolgen geven voor onze economie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:33

Dan ga je dus uit de EU! Kun je invoerrechten op al je pakketten van vinted betalen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:40

BigOne schreef:
Wanneer de oorlog in Oekraïne voorbij is ( en dan moeten de Russen verslagen zijn) komt het geld uit de Oekraïne dubbel en dwars terug . Opbouw van het land is veel expertise voor nodig en dat hebben wij grotendeels in huis. Indien Rusland wint, tja dan hebben we nog meer geld nodig en wel om de verdediging op orde te krijgen.

Dat klopt toch helemaal niet? Dat land heeft helemaal geen geld meer als de oorlog voorbij is..

Ik heb het nergens over niets steunen he? Alleen over geen geld weggeven wat er niet is over de rug van de eigen bevolking.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:15

Elisa2 schreef:
Ik heb het nergens over niets steunen he? Alleen over geen geld weggeven wat er niet is over de rug van de eigen bevolking.

Voor niets gaat de zon op.
Geld wordt zelden zomaar weggegeven.

Er zijn investeringen in veiligheid.
Oekraïne kost veel geld niet alleen qua defensie maar ook de opvang van de vluchtelingen.
Als de oorlog voorbij is zullen er vast keningen komen voor de wederopbouw.
Daarna kunnen we weer ook weer handel drijven met de Oekraïne.

Geld voor ontwikkelingshulp is een fractie.
Uiteraard kunnen we mensen laten dood hongeren in Gaza of Sudan.
Hadden ze daar maar niet geboren moeten worden :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:16

Kosten in eigen land lopen natuurlijk ook gewoon op .
Hogere lonen en hogere inkoopkosten merkt de Staat ook.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:31

Net werd op de radio het programma van JA 21 besproken door twee economen. Eerdmans was er zelf helaas niet. Het is een beetje een bij elkaar geraapt zooitje, gunstig voor de vermogende Nederlander. Die wordt ontzien. Verder verhoging inkomstenbelasting én aow leeftijd. Voor de "gewone Nederlander" lijkt het niet heel aantrekkelijk dus, maar zelf even terug luisteren is wel een aanrader :)
Ze hebben het in ieder geval laten doorrekenen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:39

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Oekraïne kost veel geld niet alleen qua defensie maar ook de opvang van de vluchtelingen.

Wij teren enorm qua defensie op alles wat de Oekraine de laatste jaren heeft door ontwikkeld. We kopen daar ook veel in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:41

Wat ik zonde van het geld, en mensonterend, vind is het geld wat telkens betaald moet worden aan Ter Apel omdat daar teveel mensen zitten.

Gekd voor tweede kamerleden die nooit in de kamer zitten en aan de poten van de democratie zagen.

Uitgaven voor ME en politie en het herstellen van vernielingen omdat mensen niet gewoon kunnen protesteren maar ook moeten slopen of zichzelf vastplakken aan de weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:33

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat zijn jouw woorden.. :)

Maar zo krijg je dus wel dat een ontevreden bevolking door alle prijsstijgingen rechts gaat stemmen.
Terwijl als er meer evenwicht en balans zou zijn dit minder in de hand gewerkt zou worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:38

Maar al die prijsverhogingen van de afgelopen tijd zijn toch onder rechtse kabinetten ontstaan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:39

Klopt, het is al weer zo'n 50 jaar geleden dat we het laatste echt linkse kabinet hadden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:53

Elisa2 schreef:
fransje23 schreef:

Dat zijn jouw woorden.. :)

Maar zo krijg je dus wel dat een ontevreden bevolking door alle prijsstijgingen rechts gaat stemmen.
Terwijl als er meer evenwicht en balans zou zijn dit minder in de hand gewerkt zou worden.

Ik snap dus die tendens dan niet, dat als je ontevreden bent je rechts gaat stemmen.
Rechts doet precies net helemaal niks om het land economisch te verbeteren, laat staan die prijsstijgingen op te lossen.

Alleen mensen die hun erfenis willen beschermen, hun afbetaalde miljoenenwoning en hun aandelen.
Een net bovengemiddeld inkomen, Jan modaal of daaronder die ontevreden is gaat niet geholpen worden door rechtsaf te gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:56

Er zijn ook mensen met vermogen die echt links stemmen, vooral voor een meer leefbaar milieu en solidariteit met mensen die het een stuk minder hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:56

BigOne schreef:
Er zijn ook mensen met vermogen die echt links stemmen, vooral voor een meer leefbaar milieu en solidariteit met mensen die het een stuk minder hebben.

Of mensen zijn dankbaar dat ze allerlei kansen gehad hebben dankzij de Nederlandse verzorgingsstaat en gunnen dit anderen ook. :=

Mensen met een uitkering of laag inkomen die rechts stemmen snap ik al helemaal niet. Wel lief dat je denkt aan de rijke mensen! Die hebben het ook zwaar. :P

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:04

Dat was precies wat er uit de doorrekening van het toch echt rechtse JA 21 kwam, de rijken volop rijker, de armeren er op achteruit en ook geen huizen erbij :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:05

MarlindeRooz schreef:
BigOne schreef:

Of mensen zijn dankbaar dat ze allerlei kansen gehad hebben dankzij de Nederlandse verzorgingsstaat en gunnen dit anderen ook. :=

Mensen met een uitkering of laag inkomen die rechts stemmen snap ik al helemaal niet. Wel lief dat je denkt aan de rijke mensen! Die hebben het ook zwaar. :P

Ik denken aan rijke mensen? Indien ik echt aan eigen portemonnee denk zou ik toch redelijk rechts moeten stemmen.
Echter, komend vanuit een rood gezin is mij al heel jong bijgebracht dat de verzorgingsstaat door ons allemaal betaald moet worden.
Geloof dat ze dat solidariteit noemen ;)
Laatst bijgewerkt door BigOne op 14-10-25 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:07

BigOne schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik denken aan rijke mensen?

Nee, mensen met een uitkering of laag inkomen die rechts stemmen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:11

BigOne schreef:

Gelukkig wel :D
Maar al deden ze dat niet, snap ik het nog.
Van niet-vermogende mensen begrijp ik oprecht niet waarom ze rechts zouden stemmen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:13

Die mensen is door Geert Wilders wijsgemaakt dat ze het stukken beter krijgen wanneer we alle buitenlanders eruit schoppen.
En z’n verkiezingsbeloften zijn helaas voor hun ook de diepvriezer ingegaan , de haat en racisme zijn er al snel weer uitgehaald. Ook de vvd en ja21 gaat niets voor ze betekenen.
FvD zit alleen in de politiek om eigen zakken te vullen maar heeft gelikte TikTok filmpjes dus ook daar trappen ze in.
Trouwens, het FvD idee van remigratie is niet zo verkeerd, zijn we in ieder geval van Geert en Thierry af met hun indo voorouders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:18

BigOne schreef:
Ik denken aan rijke mensen? Indien ik echt aan eigen portemonnee denk zou ik toch redelijk rechts moeten stemmen.
Echter, komend vanuit een rood gezin is mij al heel jong bijgebracht dat de verzorgingsstaat door ons allemaal betaald moet worden.
Geloof dat ze dat solidariteit noemen ;)

Hier ook.
Mijn vader komt uit een VVD-nest (opa en vader hadden eigen bedrijf), maar mijn moeder komt uit een echt rood PvdA-nest.
Solidariteit en de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten is ons echt met de paplepel ingegoten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:22

prompter schreef:
Maar al die prijsverhogingen van de afgelopen tijd zijn toch onder rechtse kabinetten ontstaan?

Ik denk dat dit te simplistisch gedacht is. VVD is natuurlijk lang de grootste partij geweest en ja.. daar werden de rijken rijker en de armen armer. Daar staat die partij ook om bekend dat ze voor goed zijn voor de rijken en bedrijven.

Maar als je nu de PVV hebt dan richt die zich op geld besparen door asiel stop (hun woorden hè)
Eigen risico afschaffen en nog meer van dat soort dingen.
Dan lijkt dat dus al snel voordeliger en beter voor de burger.

Niet iedere rechtse partij heeft namelijk precies dezelfde doelstellingen, met als dat niet iedere linkse partij dat heeft.

Anyway, wat ik bedoel is dat mensen door onvrede zondebokken gaan zoeken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:36

Nu is weer Een buitengewoon gesprek op npo1. Bikker, Timmermans en Jetten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:39

Het lijkt hier soms wel of er alleen rechts gestemd kan worden vanwege economische redenen of vanwege het willen weten van asielzoekers.

Ik overweeg:

Een partij die voor sterk beheer van de wolven populatie is, bij voorkeur terug naar 0.

Een partij die niet vast houdt aan een keiharde 0 grens wat betreft stikstof, maar gelooft in ontwikkeling binnen de agrarische sector en daar tijd en ruimte voor biedt. Waarom kiezen wij er voor om zoveel strenger te zijn dan omliggende landen?

Een partij die is voor behoud van luchtvaart in Nederland. Ik geloof namelijk niet dat het aantal vluchten minder wordt als Schiphol krimpt, mensen willen toch vliegen naar zonnige oorden en gaan dan via Brussel of Duitsland. Ga juist voor innovatie in die sector, stillere, schonere vliegtuigen etc. Het is anders gewoon verplaatsen van productie en diensten over de grens heen.

En een partij die er voor zorgt dat er genoeg geld in de staatskas zit om ondernemers te ondersteunen in tijden van crisis. En dus niet een partij die de staatsschuld op laat lopen voor volgende generaties. Uit de doorrekeningen zijn dit toch vaker rechtse partijen, waar links het meer op laat lopen.

Dan kom ik met deze dingen bij elkaar al snel op rechts uit.

Dit verklaart trouwens wel mijn conflict steeds in de stemwijzers, aangezien ik voor afschaffen van HRA ben. In de basis niet tegen migratie (al denk ik dat het huidige systeem niet werkt), ik ben voor de spreidingswet (laat die rijke gemeente ook maar eens wat mensen opvangen, allemaal een beetje opvangen drukt minder zwaar op een gemeenschap dan op één plek heel veel) en ik voor het versneld bouwen van woningen en hierbij het beperken van inspraak procedures (D66 mag van mij het woningbeleid gaan doen). Ik ben ook voor het afschaffen van kinderbijslag voor mensen met een hoog inkomen (oa wij zelf vallen hier onder) maar tegen het instellen van een heffingsvrij vermogen van 1800 euro (nieuwe box 3 plannen voor 2028, en echt een belachelijk lage drempel). Jan modaal die wel netjes aflost en wat geld spaart voor zijn oude dag daar wordt ook nog weer wat extra afgeroomd. Ga maar eens voor een echte rijke mensen tax (plan van SP maximaal 50 miljoen vermogen, ik vind limitarisme een heel interessant concept) in plaats van afromen bij mensen die bewust sparen en aflossen en hiermee een bescheiden vermogen opbouwen

Ik heb een soort gespleten politieke persoonlijkheid geloof ik :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:42

Elisa2 schreef:
prompter schreef:

Ik denk dat dit te simplistisch gedacht is. VVD is natuurlijk lang de grootste partij geweest en ja.. daar werden de rijken rijker en de armen armer. Daar staat die partij ook om bekend dat ze voor goed zijn voor de rijken en bedrijven.

Maar als je nu de PVV hebt dan richt die zich op geld besparen door asiel stop (hun woorden hè)
Eigen risico afschaffen en nog meer van dat soort dingen.
Dan lijkt dat dus al snel voordeliger en beter voor de burger.

Niet iedere rechtse partij heeft namelijk precies dezelfde doelstellingen, met als dat niet iedere linkse partij dat heeft.

Anyway, wat ik bedoel is dat mensen door onvrede zondebokken gaan zoeken.

Nou ja, eigenlijk is dat wel wat alle rechtse partijen gemeen hebben. Het geld houden daar waar het al is, bij de rijke(re) mensen en bedrijven. En bij voorkeur zorgen dat ze meer kunnen vergaren.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 14-10-25 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt