Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 13:23

tienus63 schreef:
Ik vind het bijzonder dat ze dit bericht überhaupt geschreven hebben, lijkt me niet rust bevordelijk.

Waarom zeg je dat? Ik snap hun uitgangspunt wel. Ik zou denk ik op dat moment ook al mijn energie willen steken in mijn hond gezond krijgen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 13:56

Ik had het in hun situatie alleen bij het interview gelaten, zeker als je zegt dat je rust wilt.
Ik vind dit een beetje tegenstrijdig.

Ik ben blij dat ze de toestand delen van de hond.
Het drukt mensen wel even met de neus op de feiten.

Bovenal hoop ik dat de hond herstelt!

Sassy4barrel

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 14:50

Ik lees steeds hele discussies op social media en reageer er niet meer op want mensen snappen het echt niet. Opmerkingen zoals "hadden ze m maar in de riem moeten doen dan was dit niet gebeurd " kan ik echt geirriteerd van worden maar heb gemerkt dat uitleg geven al is het op een beleefde en rustige manier niet helpt. Veel mensen zien de wolf nog als een romantisch knuffel dier die zich prima aan de menselijke regeltjes kan houden

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:04

DubbelFun schreef:
Dat speelt hier iig niet voorzover ik weet.

Ok, dat was me niet duidelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:06

Ja en de duizendste keer hadden die boeren maar een hek moeten zetten...

er is al zo vaak bewezen dat die niet werken, hoogstens voor even.
Zelfs in een raster van 165 zijn ze al geweest, wat moet je dan nog..?

Inderdaad hond aan de lijn ook.
Ik begrijp als een hond helemaal van het pad in het bos is dat men dat zegt.
Maar 3 meter bij mensen vandaan, wat doet die riem nog?
Misschien als je de riem om je middel knoopt. Want anders rukt hij die toch zo uit je handen?
En dan niet hopen dat hij de hond helemaal kapot scheurt...

Maar echt ze snappen het gewoon niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:08

Je moet ook niet die wolf in de weg gaan lopen, DaN kUn Je DaT VeRwAcHtEn!

Enzo…
Ik lees de reacties ook niet meer op social media, dat is niet goed voor mijn hart.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:11

en dan mensen die 10 hoog wonen op een flatje en een foto van hun Kangal posten (die niet verder komt als de hondenuitlaatplaats om de hoek) ; ja dan moet je er maar 3 van deze kopen. Gister gromde hij nog tegen de postbode. Die knapt iedere wolf zo op... ik denk dat ik ook maar moet ophouden met lezen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:12

idd, jij loopt in zijn leefgebied, wij pikken alle ruimte in....

Ja, ga jij verhuizen dan of je aan de boom knopen?
Zeg het nooit, maar een keer ga ik dat wel doen :P
En dan zie je in het profiel ook nog vaak foto's van (klein) kinderen.... :?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:41

Ja dat commentaar erbij lees ik al lang niet meer. Beter voor mijn eigen gemoedstoestand. ;) Wel een keer een familielid gehad op facebook die over ‘dan moet je je dieren maar beschermen’ begon vanuit driehoog achter in de randstad. Die heb ik toen wel de mond gesnoerd. Als het je eigen leven totaal niet beïnvloed hoef je er ook geen mening over te uiten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:34

In het blad van verening het Edelhert een artikel over wild tellingen bij Hoog Buurlo, veel minder zichtmeldingen van rood, ree en grofwild. Ze weten nog niet wat de oorzaak daarvan is maar de wolf zou een reden kunnen zijn. Ik ga later kijken of ik het kan plaatsen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 18:00

SusanH schreef:
In het blad van verening het Edelhert een artikel over wild tellingen bij Hoog Buurlo, veel minder zichtmeldingen van rood, ree en grofwild. Ze weten nog niet wat de oorzaak daarvan is maar de wolf zou een reden kunnen zijn. Ik ga later kijken of ik het kan plaatsen.

Kun je documenten scannen met je telefoon?
Dan scannen eventueel bijsnijden en dan schermafbeelding maken en bijsnijden.
Dan is en blijft de tekst meestal goed te lezen.
Duidelijker dan wanneer je een foto van het artikel maakt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 18:14

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 25-07-25 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:36

Veel tegenstrijdige geluiden dus, van “alles raakt op” naar “reeen blijven stabiel”.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 18:51

Zichtmelding Hooghalen Dr eergisteravond 4 wolven
Citaat:
Hooghalen, Drenthe
23-07-2025
23:55

Zichtmelding

Woensdagavond 4 wolven in een weiland gezien naast kamp Westerbork.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/v/1EiqQ2 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 19:35

Citaat:
25 juli 2025/de Stentor

Na wolfaanval op Veluwe gaan hondenbezitters ‘gewapend’ het bos in

De schrik zit er flink in. Hondenbezitters gaan nog wel het bos in. Maar niet zonder ‘wapens’. Daar heeft de wolfaanval in een losloopgebied op de Veluwe bij Vierhouten alles mee te maken.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Na een wolvenaanval bij Vierhouten - waar hond Evi zwaargewond raakte - heeft de gemeente Nunspeet bordjes opgehangen. Met daarop het advies je hond aan de lijn te houden.
Het schrikt Mark en Elfi Krom niet af. Zij gaan gewoon wandelen met hun Portugese berghond. „We laten hem los, maar zijn wel alert.’’

Én gewapend.
„Kijk’’, zegt Mark. Hij wijst naar een fikse stok in zijn hand. Die heeft hij bij zich sinds hij hoorde dat er een wolf in het gebied rondloopt.
„Stel je voor dat er een wolf op ‘m afduikt.”
Voorheen liep Mark ook ‘s avonds laat nog een rondje over de heide. „Dat deed ik rond 23.00 uur, voordat ik ging slapen. Dat doe ik nu niet meer.’’

Dat de wolf in het gebied te vinden is, vindt het stel overigens geen probleem. Integendeel. „We vinden het heel mooi dat ‘ie terug is. Ik vind dat wij ons aan te passen hebben aan de wolf, en niet andersom’’, zegt Mark.

„Als wij de hond hier los laten lopen, is dat eigenlijk misschien een beetje dommig. Die wolf kan daar niets aan doen, dat is gewoon een roofdier.’’
‘We houden hem nu bij ons’

In hetzelfde gebied wandelen Marja en Nico, met hondje Joppe. Die zit wél aan de lijn. „We hebben hem een hele tijd aangelijnd gehad. En we letten zelf beter op.’’

Vóór de wolvenaanval was dat anders. „Dan liep de hond soms wel een halve kilometer achter ons. We houden hem nu bij ons.’’
Moeder appt van vakantieadres

Isa durft het ook aan om een losloopgebied in te gaan. Haar Roemeense hond Saga is daar maar wat blij mee. „Het is hier een soort van omheind. En ik houd het goed in de gaten’’, zegt ze.

Ze loopt al jaren door het losloopgebied. „Ik woon hier vlakbij.’’

Normaal gesproken wandelt ze ook op de hei waar Evi werd aangevallen. Maar die mijdt ze nu. „Mijn moeder is op vakantie. Die zei: ‘Niet meer met de hond naar de hei!’’’ Dat advies kreeg ze ook van een overbuurvrouw.

Na tien minuten wandelen komt ze een vrouw tegen in het bos. Zij heeft ook een hond bij zich. Én een fluitje om haar nek. „Ik heb een overlevingsfluitje, dat maakt heel veel geluid. Die heb ik maar tevoorschijn gehaald. Het is natuurlijk hartstikke link. Je moet er niet aan denken dat er iets gebeurt.’’

Deze vrijdagmiddag blijft een gevreesde ontmoeting met een wolf uit. De baasjes keren met hun viervoeters met een gerust hart huiswaarts.
https://www.destentor.nl/nunspeet/na-wo ... Mfy5TWmw4A

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CtsXiQVi4/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 19:56

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 14:43

Citaat:
BEHEER VAN DE WOLVENPOPULATIE

Vanuit ons samenwerkingsverband Wolfstop Europa krijgen we regelmatig verslagen van gesprekken op politiek en bestuursniveau, waar uit blijkt dat de gesprekken steeds vaker gaan over beheer van de populatie wolven in de Europese landen. Daarbij komt ook steeds vaker ter sprake dat landen de handen ineen moeten slaan om samen de gunstige staat van instandhouding te bepalen en er ook gezamenlijk voor te zorgen dat beheerplannen daar straks op aansluiten.
Natuurlijk is het nog niet zo ver dat dit direct omgezet wordt naar actieplannen, maar de verschuiving in de gesprekken die we de afgelopen maanden hebben gezien is daarvan wel het begin. Het realisme begint meer in te dalen en neemt meer ruimte in dan voorheen. En geeft zo steeds meer tegenwicht aan het idealisme van de rewilding beweging.
Er zijn meerdere landen in Europa die voorloper waren, qua beheer op de wolvenpopulatie in hun land, zoals bijvoorbeeld Noorwegen, Zweden en Zwitserland. Hierop komen we later nog terug. Hieronder een artikel waarin dit onderwerp ook onder de loep wordt genomen.

Bron stichting wijs met wolven/ Wynia’s week

https://www.facebook.com/share/1SAurPS3vR/?
mibextid=wwXIfr
https://www.wyniasweek.nl/afschot-wolf- ... aboe-meer/
Door Oswin Schneeweisz
Citaat:
Woensdag 23 juli is de dag dat de rechter in Utrecht het bezwaar van Animal Rights en de Faunabescherming tegen afschot van de wolf die onlangs een vrouw beet op Landgoed Den Treek naar de prullenbak verwees. Dit is ook de dag dat in Vierhouten een wolf een Friese Stabij pakte, die met zijn baas aan het wandelen was, en meesleurde het bos in. Terwijl ik deze woorden schrijf ligt het dier zwaar gehavend op de operatietafel bij een dierenarts en wordt bekeken of er nog iets te redden valt.

De twee pro-wolfclubs haalden eerder al bakzeil in de provincie Gelderland. Ook daar maakten ze bezwaar tegen afschot en verwees de rechter hun argumenten naar de schroothoop. En terecht, want zoals Wouter Roorda en ik in ons boek De Nederwolf al eerder schreven: zonder beheer gaat het in dit land niet lukken.

Geen taboe meer

Het is wellicht goed om een en ander eens in internationaal perspectief te bekijken. Gisteren was de dag dat in het Spaanse Cantabrië het Hooggerechtshof het beroep dat was aangespannen door dierenactivisten van tafel veegde. De afdeling Administratieve Rechtspraak van het Hooggerechtshof van Cantabrië (TSJC) verwierp een beroep tot heroverweging, ingediend door het Platform voor de Verdediging van het Cantabrische Gebergte en Ecologen in Actie, tegen een eerdere uitspraak van datzelfde hof. De gevraagde voorzorgs-opschorting van het quotum voor de jacht op wolven voor het seizoen 2025-2026 werd verworpen. Er mogen daar dus nu 41 wolven afgeschoten worden.

In Duitsland riepen de deelstaten recentelijk de regering op om de wolf gemakkelijker en sneller te kunnen afschieten. Ze willen meer ruimte voor afschot. Het water staat boeren en schapenhouders inmiddels tot aan de lippen. Europabreed zien we dus eenzelfde tendens: de roep om ingrijpen wordt luider. Afschot is geen taboe meer.

Ook in ons land beginnen steeds meer mensen te beseffen dat al die voorspellingen die zogenaamde wolvenkenners ooit in de media deden je reinste lariekoek zijn. Wolven zouden geen huisdieren aanvallen, wolven zouden zelden vee aanvallen enzovoort. Het is allemaal niet waar gebleken. De waarheid is dat niemand weet hoe wolven zich gedragen in een klein, volgebouwd landje als Nederland en dat we dus een experiment in zijn gerommeld waarvan niemand de uitkomst kent.

Onlangs publiceerde de Zwitserse site Les Observateurs een artikel van de hand van de Engelse ‘natuurwetenschapper’ Lynda Brook waarin zij keihard stelling neemt tegen het huidige talmende beleid. Ze spreekt van een enorme desinformatiecampagne die tot op de dag van vandaag voortduurt. ‘Een desinformatiecampagne die opzettelijk in stand is gehouden door degenen die vreesden dat geldige informatie over de gevaren van de wolf de herintroductie- en beschermingsprojecten zou belemmeren.’ Een kritische kanttekening is op zijn plek, want bij navraag blijkt niemand te weten wie deze Brook is en aan welke instituten ze als ‘natuurwetenschapper’ verbonden is. Zelfs ChatGPT niet. Het is dus ook niet duidelijk welke agenda Brook op zak heeft.

Verleiding

Brook doet echter wel een aantal opmerkelijke uitspraken. Bijvoorbeeld dat aanvallen van wolven in de VS niet te wijten zijn aan een gebrek aan prooidieren ter plaatse, maar aan gunstige omstandigheden. Als de wolf te dicht bij huizen, huisdieren en mensen komt, of te dicht bij veehouderijen en herders, is hij vatbaar voor wat zij noemt ‘verleiding’. Dat geeft te denken over ons Wolvenplan 2025. Daarin staat dat ‘pas mag worden ingegrepen als een wolf meerdere keren binnen dertig meter van bewoonde huizen is gesignaleerd en er sprake is van verschillende incidenten binnen enkele weken in hetzelfde gebied’.

Herhaalde blootstelling aan mensen heeft gewenning tot gevolg. Deze gewenning en de strenge beperkingen op afschot leiden uiteindelijk tot het verlies van angst bij de wolf. En dat is dan weer de voedingsbodem voor incidenten. Brook stelt dat het agressiepercentage van wolven in Noord-Amerika, dat vroeger erg laag was, de afgelopen jaren is gestegen. Ook in Europa zijn volgens Brook aanvallen van wolven niet te wijten aan een gebrek aan prooidieren ter plaatse, maar aan gunstige omstandigheden.

Verder bekritiseert Brook de Franse vertaling van het wetenschappelijke rapport van Linnal et al. uit 2002. Zij stelt dat cruciale citaten of formuleringen zijn gecensureerd of aangepast, met als doel een minder alarmistisch beeld neer te zetten. Maar wie dat rapport (The fear of wolves: A review of wolf attacks on humans, 2002) er op naleest moet wel tot de conclusie komen dat het helemaal niet zo alarmistisch is. Weliswaar geven de onderzoekers een uitgebreid overzicht van aanvallen op mensen, kinderen en dieren in verschillende landen en in verschillende eeuwen, maar ze concluderen ook dat deze aanvallen vandaag de dag relatief weinig voorkomen. Het lijkt er dus op dat Brook zelf de data ietwat manipuleert.

Radicaal afschotbeleid nog stap te ver

De auteurs van het rapport concluderen dat de kans op wolvenaanvallen in Europa en Noord-Amerika erg laag is. Maar ze concluderen ook nog iets anders. Ze doen de aanbeveling dat elke wolf die zijn angst voor mensen lijkt te verliezen of zich op een agressieve manier gedraagt direct en onmiddellijk afgeschoten moet worden. Brook doet daar nog een schep bovenop. Zij stelt dat radicaal afschotbeleid, waarbij gehele roedels worden afgeschoten, de enige manier is om wolven in de buurt van vee en mensen te laten leven. Dat is wel even iets anders dan alleen ‘een probleemwolf afschieten na herhaalde incidenten binnen dertig meter van bewoonde huizen’.

Voor Nederland lijkt die radicale aanpak (nog) een stap te ver. Voorlopig zou het al heel wat zijn als we in plaats van de overheidsdoctrine ‘samenleven met wolven’ ons meer zouden gaan focussen op hoe we beter niet kunnen samenleven met wolven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:52

Ik kan hier waar ik nu zit geen fotos uploaden. Dus jullie moeten er nog een ruime week op wachten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 19:06

Citaat:
26 juli 2025
En ook hier zien we Loos weer de plank misslaan
GW3237m is heel herkenbaar, hij kreupelt namelijk na een eerder ongeluk met een auto
GW4655m is ook heel herkenbaar zeker voor de park beheerders van PHV waar hij op meerdere wildcamera's staat
---
Wolf GW3237m kreeg het etiket ‘probleemwolf’ na een bijtincident in een Nederlands natuurgebied. Net zoals een andere mannelijke wolf in het Park Hoge Veluwe eerder dit jaar.
Beide mogen van de rechter worden gedood, maar in de praktijk blijkt dat allerminst evident.
Naast het bestreiden van de symptomen (het doden van de twee wolven met problematisch gedrag) moet men natuurlijk ook aan de oorzaak iets doen. Anders hebben we over een jaar of twee weer het zelfde drama als nu…

De Nederlandse rechtbank oordeelde dat wolf GW3237m van de Utrechtse Heuvelrug mag worden afgeschoten. Hij beet in mei een vrouw op het Nederlandse natuurlandgoed Den Treek. De provincie Utrecht verleende daarop een afschotvergunning. Verschillende natuurorganisaties, waaronder de Faunabescherming, stapten naar de rechter. Zonder succes.
Een gelijkaardig scenario speelde zich ook af op natuurgebied de Hoge Veluwe. Toen was het wolf GW4655m die een loopster in het been beet. Ook daar greep de provincie in, en opnieuw gaf de rechter groen licht voor een afschot. Maar hoewel de beslissingen juridisch standhouden, blijken ze op het terrein lastig. “Je moet 100% zeker zijn dat je de juiste wolf voor ogen hebt”, zegt Jan Loos van Welkom Wolf.
Moeilijk te herkennen
“Wolven leven in roedels, trekken door grote gebieden en dragen geen t-shirt met hun naam op”, vertelt Loos. Bovendien tonen ze zich zelden op dezelfde plek. Dat maakt het voor jagers moeilijk om de juiste wolf op het juiste moment te vinden. “Jagen op een wolf gebeurt vanop een hoogzit of zitladder, zodat er veilig kan worden geschoten,” zegt Christophe Rutsaert, woordvoerder van Hubertus Vereniging Vlaanderen. “Vanaf dan moet een jager vooral geluk hebben dat de juiste wolf voorbijwandelt.”
De wolvenpopulatie in Nederland verschilt van die in Vlaanderen, merkt Loos ook op. “Hier hebben we met moeite één roedel. Maar in een gebied als de Veluwe gaat het al snel over een ouderpaar met welpen en enkele jaarlingen.” De kans dat een andere wolf dan de ‘probleemwolf’ wordt afgeschoten, is dan reëel. En dat is niet zonder gevolgen. “Een verkeerde wolf raken, kevert een boete op”, vult Rutsaert aan.
Een mensenprobleem
Bij Welkom Wolf zijn ze geen voorstander van de benaming ‘probleemwolf’. “Wij gebruiken enkel de term probleemmens.” Wolven zijn van nature schuw, maar mensen tasten die schuwheid aan. “Op sommige plekken worden wolven bijgevoerd om ze beter te zien”, vertelt Loos. “Stukken vlees worden langs wandelpaden gelegd, met als gevolg dat wolven mensen met voedsel associëren.”
In België komt dat nauwelijks voor. “Onze wolven worden niet gevoederd en blijven daardoor schuw”, zegt Loos. Dat is niet het geval voor andere wilde dieren zoals vossen. Die komen door achtergelaten voedselresten vaker voor in steden. “Mensen zien dat als overlast, en vragen om een jager te sturen”, klinkt het bij Hubertus Vereniging Vlaanderen. “Maar wettelijk kunnen we daar vaak niets aan doen.”
Twee kampen
Over het jagen op wolven zijn Vlaamse jagers verdeeld. “Sommigen zien ze als concurrenten, omdat wolven ook jagen op wild als everzwijnen en reeën”, zegt Loos. “Anderen zien hen als meerwaarde voor onze bossen”, vult Rutsaert aan. Toch weerhouden ook de juridische risico’s jagers ervan om in actie te komen.
In Vlaanderen is afschot voorlopig geen thema. De weinige wolven die er zijn, sterven meestal in het verkeer. “Wolven bejagen zou hier uitroeien betekenen”, zegt Rutsaert. Volgens de jachtorganisatie moeten de wilde dieren vooral met rust gelaten worden. “Jagen op wolven is dan niet aan de orde.

https://www.nieuwsblad.be/buitenland/in ... z4wLSybPKw

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/157mTd ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 19:08

Citaat:
25 juli 2025/Utrecht
Ingezonden
Beelden wolf met welpen
Bewering is dat dit GW3237m (Bram) is, deze wolf mankt niet.
GW3237m wel, overgehouden aan een eerder ongeluk met een auto
Is deze melding naar waarheid of word er ingespeeld op emoties van mensen?

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1CGQet ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 19:11

Aanval Nijkerk Gld 11 schapen gedood
Citaat:
Nijkerk Gelderland
26-07-2025
Afgelopen nacht

Aanval op schapen.

11 schapen gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16ZiP4 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 19:16

Aflevering Geleidewolf gisteravond gemaakt.
Citaat:
Vanavond om 20:00 nemen wij een aflevering op over Bram (GW3237M) en over dat de provincie Utrecht van de rechter meteen door mag gaan met het afschieten van deze wolf. Wij zijn benieuwd hoe jij hier naar kijkt. Wat voel je er bij en denk je dat dit DE oplossing is? En hoe zouden we in het vervolg om moeten gaan met wolven zoals GW3237M? Laat van je horen in de reacties of, nog beter, spreek een bericht in zodat je te horen bent in deze aflevering van Geleidewolf. https://fpfm.link/MVXu #podcast #jouwmening #wolven

Bron Geleidewolf
https://www.facebook.com/share/16t8NR42 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 19:45

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
25-07-2025
7.45 uur

Zichtmelding

Gisterochtend wolf gezien op de Husselsesteeg, ging richting bos/Beekweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16jPEz ... tid=wwXIfr

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:50

tienus63 schreef:
Citaat:
Zelfs de uitspraak van de rechter accepteert deze club Wolven in Utrecht niet.

[ Afbeelding ]
Bron Annemarie van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/16hHkk ... tid=wwXIfr

tienus63 schreef:
Citaat:
25 juli 2025/Utrecht
Ingezonden
Beelden wolf met welpen
Bewering is dat dit GW3237m (Bram) is, deze wolf mankt niet.
GW3237m wel, overgehouden aan een eerder ongeluk met een auto
Is deze melding naar waarheid of word er ingespeeld op emoties van mensen?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1CGQet ... tid=wwXIfr

Mijn gedachte dus ook.
Nu weten (random voorbijgangers?) dat het Bram is maar de experts weten het toevallig niet meer als ze hem in het vizier moeten hebben?
Schei toch uit. Dit is lekker inspelen op de zieltjes.

Nja eerlijk, als het Bram is en die inderdaad met welpen zit vind ik het zeer onethisch om hem nu af te knallen (tenzij hij binnekort weer een serieus incident veroorzaakt).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:54

Zo'n dier dat ongewenste gedrag aan zijn welpen laten leren is net zo goed een probleem.