Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:14

Ok. De zondebok die hier voor moet gaan opdraaien ligt nu op straat. Het scenario ontrolt zich precies zoals verwacht.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:45

Dan hoop ik dat de oppositie alvast aan een gedegen campagne aan het werken is. Een degelijk, doorgerekend, haalbaar en hoopvol plan, waar we als kiezers ook werkelijk weten waar we nu eigenlijk wél voor stemmen in plaats van vooral wat we allemaal niet of minder willen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:47

irmaz schreef:
Benzz schreef:
https://nos.nl/artikel/2539232-wilders- ... jk-verhaal

Het lijkt erop dat Wilders bezig is om de stekker eruit te trekken.

Nee dat denk ik niet, hij is de boel aan het opstoken. Hij heeft niks te verliezen en hoe meer onrust, hoe beter voor hem.
Zijn tweet van vanavond:
[ Afbeelding ]

Wat een sippe, niet samenwerkende, ruziezoekende ongelofelijke pannekoek is het toch ook zeg. Man man man.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:20

julius_juut schreef:
Dan hoop ik dat de oppositie alvast aan een gedegen campagne aan het werken is. Een degelijk, doorgerekend, haalbaar en hoopvol plan, waar we als kiezers ook werkelijk weten waar we nu eigenlijk wél voor stemmen in plaats van vooral wat we allemaal niet of minder willen.

Zoiets als dit misschien?
Afbeelding

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:54

Mensen lijken niet echt geinteresseerd te zijn in gedegen plannen en doorrekening, helaas. Ik hoop dat ze gaan inzetten op bestaanszekerheid en geld in de portemonee. En dan stiekem toch klimaat doen, maar er lekker niks over zeggen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 23:07

GL-PvdA zou er denk ik goed aan doen een andere lijsttrekker naar voren te schuiven

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:51

Bigone, prachtig plaatje... maar hoe komt GL/PvdA aan al dat geld, laat ook de andere kant van de balans zien aub? Belastingverhogingen of bezuinigingen (waarop?)

Ik denk dat Wilders nu probeert om NSC uit de tent te lokken inderdaad. Er is een regeerakkoord waarin de noodwet staat. Als NSC daar nu ineens tegen zou zijn (en Omtzigt van het toneel is verdwenen) lijkt het me dat ALS het kabinet zou vallen, dit vooral aan NSC te wijten valt. Zij houden zich niet aan de afspraken. Of zie ik dat verkeerd?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:57

juval schreef:
Bigone, prachtig plaatje... maar hoe komt GL/PvdA aan al dat geld, laat ook de andere kant van de balans zien aub? Belastingverhogingen of bezuinigingen (waarop?)

Ik denk dat Wilders nu probeert om NSC uit de tent te lokken inderdaad. Er is een regeerakkoord waarin de noodwet staat. Als NSC daar nu ineens tegen zou zijn (en Omtzigt van het toneel is verdwenen) lijkt het me dat ALS het kabinet zou vallen, dit vooral aan NSC te wijten valt. Zij houden zich niet aan de afspraken. Of zie ik dat verkeerd?

Ik kan het zo snel even niet terugvinden, maar volgens mij had NSC aangegeven dat als de RvS negatief advies zou geven zij dit advies gingen volgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:59

Belasting op vermogen en winst wordt veel hoger, zoals in het plaatje te zien is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:28

BigOne schreef:
julius_juut schreef:

Zoiets als dit misschien?
[ Afbeelding ]

Ik kan me vorig jaar de discussie over de erfbelasting nog herinneren. Een rookgordijn van rechts.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:30

juval schreef:

Die waren vorig jaar goed doorgerekend en het was een sluitende begroting waarbij meer geld werd binnengehaald dan bij rechtse partijen. Let wel, alleen de allerrijksten en dan bedoel ik de echte happy few gingen er wat op achteruit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:31

Vandaar dat het me verstandig lijkt een andere lijsttrekker naar voren te schuiven. Hoe kan het dat men kiest voor andere partijen als bij de ene partij iedereen voordeel heeft? Dan kun je het gewoon niet goed overbrengen of heb je niet het juiste charisma

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:37

juval schreef:

De belastingverhoging staat er gewoon in.
:) ;)

En ga jij nu PvdA/GL stemmen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:38

Janneke2 schreef:
juval schreef:

De belastingverhoging staat er gewoon in.
:) ;)

En ga jij nu PvdA/GL stemmen?

nooit :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:41

996981 schreef:
Vandaar dat het me verstandig lijkt een andere lijsttrekker naar voren te schuiven. Hoe kan het dat men kiest voor andere partijen als bij de ene partij iedereen voordeel heeft? Dan kun je het gewoon niet goed overbrengen of heb je niet het juiste charisma

Dat heeft niet alleen met de lijsttrekker te maken (al geeft dit wel weer aan hoe weinig het helaas over de inhoud gaat) maar dat bij een gedeelte van het volk culturele waarden (denk zwarte piet, nederland weer van “ons”, kringetjesverjaardagen met kaasblokjes eten ofzo) belangrijker worden ervaren dan economische redenen.

Hier een vind ik boeiend stuk hierover:
https://stukroodvlees.nl/waarom-is-links-zo-klein/

Komt ook terug in de boeken - men is economisch best links over het algemeen, maar culturele en normen en waarden geven de doorslag bij de stembus (denk christelijke waarden, bij mij zelf progressieve basiswaarden).

En hier: https://stukroodvlees.nl/aflevering-128 ... -der-meer/

Nog een interessant stuk over of dit nou een extraparlementair kabinet is of niet (antwoord: nee). Benoemt ook nog hoe de regeringspartijen zo druk bezig zijn met hun eigen achterban pleasen op 1 issue (volgens deze podcast kan je zelfs zien dat de schrijfstijl per issue verschilt - wat suggereert dat iedere partij op zijn of haar belangrijke stukje iets in het regeerakkoord mocht zetten) dat VVD rustig hun hele economische beleid er doorheen kan schuiven.

Edit* ik zou als links inzetten op bestaanzekerheid, geld in jóuw portemonnee, fijn kunnen wonen en nederland weer sociaal maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:54

996981 schreef:

Al een tijdje loop ik mee in de Nederlandse politiek. Het heeft weinig met Timmermans te maken. Al jaren bereikt de boodschap van links de kiezers niet volledig.
Dat heeft te maken met de angst voor links. Het is echt niet alleen van deze tijd dat links gebascht wordt. Het heeft te maken met de politieke onkunde van een hele grote groep Nederlanders die daardoor maar ergens of nergens op stemmen. Ze volgen de politiek niet goed. En het heeft ook te maken natuurlijk dat links de boodschap niet goed weet te vertellen.
Maar het heeft ook te maken met de rijke mensen en bedrijven die op rechts stemmen.

Ze vinden het volkomen normaal dat de werkende mensen (bewust noem ik de middenklasse niet meer want die bestaat bijna niet meer) verhoudingsgewijs enorm veel belasting betalen maar gaan enorm te keer als aan hen gevraagd wordt wat meer (erf) belasting te betalen. Vaak zit ik daar met plaatsvervangende schaamte naar te kijken.

Ik heb nog nooit zo weinig belasting betaald toen ik een bedrijf had dat enorm goed liep, dus op advies een bv van gemaakt en elke maand kwam het schip binnen. Groot was mijn verbazing dat ik maar zo vreselijk weinig hoefde bij te dragen aan de staatskas. Bizar.
Pas toen ik zelf aan de andere kant zat, heb ook onder het minimum geleefd, begreep ik de diepgewortelde oneerlijkheid in onze samenleving. Toen ben ik pas echt een linkse rakkers geworden daar ik het schaamteloos vond.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:55

Het een sluit het ander toch niet uit? Wat je zelf ook zegt in je laatste zin: zet in op hoe men er zelf op vooruit gaat. Dat is nu gewoon echt niet goed overgekomen :n

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:57

Voor mij heeft Timmermans er wel voor gezorgd dat ik niet GL-PvdA heb gestemd. Maargoed ik zal dan wel geen mens zijn ofzo. Want het kan niet aan de lijsttrekker liggen :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:03

Maar Pien, dat bashen is toch niet alleen op links, alle partijen worden gebasht volgens mij.

Als ik je bericht goed begrijp zet jij de kiezers die niet op links stemmen weg als dom en ongeïnteresseerd in de politiek (want anders zouden ze immers wél links stemmen?). Dat lijkt mij niet terecht.

Als je het goed bekijkt zijn partijen als PVV en BBB namelijk in heel veel standpunten best heel links georiënteerd. Alleen leggen zij de nadruk meer op de one-issue punten waar ze groot door worden respectievelijk buitenlanders en boeren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:13

996981 schreef:
Voor mij heeft Timmermans er wel voor gezorgd dat ik niet GL-PvdA heb gestemd. Maargoed ik zal dan wel geen mens zijn ofzo. Want het kan niet aan de lijsttrekker liggen :)

Joe, onderzoek, het bestaat gewoon, ik deel het. We hoeven niet te speculeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:17

juval schreef:
Als je het goed bekijkt zijn partijen als PVV en BBB namelijk in heel veel standpunten best heel links georiënteerd. Alleen leggen zij de nadruk meer op de one-issue punten waar ze groot door worden respectievelijk buitenlanders en boeren.

Tot het moment dat ze stemmen, want dat stemmen ze structureel tegen de dingen waar ze eerst zoveel reclame voor maakten.

Met name in de zorg doet Agema nu gewoon glashard het tegenovergestelde van wat ze altijd zei - en zonder toelichting.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:26

En van BBB vermoed ik dat als ze voor de keuze komen te staan om te moeten snoeien in landbouw en veeteelt, ze de grote bedrijven zullen cultiveren en de kleine/modale boer glashard zullen laten vallen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:27

nps schreef:
996981 schreef:

Joe, onderzoek, het bestaat gewoon, ik deel het. We hoeven niet te speculeren.

Het is geen speculeren. Het is letterlijk mijn ervaring. Ik schrijf ook steeds “naar mijn idee” “ik denk”. Ik schrijf niet “Timmermans is een (vul in) waardoor mensen niet op hem stemmen”.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:55

juval schreef:
Maar Pien, dat bashen is toch niet alleen op links, alle partijen worden gebasht volgens mij.

Als ik je bericht goed begrijp zet jij de kiezers die niet op links stemmen weg als dom en ongeïnteresseerd in de politiek (want anders zouden ze immers wél links stemmen?). Dat lijkt mij niet terecht.

Gáán we weer met de onzin.

Nee, de Pvv is NIET links.
Zelfs niet "links georiënteerd".
De pvv is extreem rechts.

En de pvv bedriegt haar kiezers.
De pvv jat het sociale programma van de SP, om daarna in de Tweede Kamer gewoon met de vvd mee te stemmen.

Voor alle duidelijkheid een voorbeeld:
de SP zegt dat de huurtoeslag omhoog moet, en de jaarlijkse huurverhoging omlaag.
De pvv aapt dit na in "op papier".
Komt de huurtoeslag in stemming in de Tweede Kamer.
De SP stemt voor een hogere huurtoeslag.
De pvv stemt tegen een hogere huurtoeslag.

Hoezo: mensen volgen de politiek...?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:58

juval schreef:

Ik vind ze niet dom, dat vind ik een waardeoordeel, dus als dat je conclusie is sorry dat ik die onduidelijkheid heb opgeroepen.
Ik vind wel , heb ik ook tegen een van mijn zonen gezegd, dat teveel mensen ,waaronder hij, zich niet genoeg verdiept hebben in de politiek en tegen hun eigen belangen stemmen. Waarop hij aangaf dat er een heleboel werkende jongeren zijn die niet geïnteresseerd zijn in politiek en vaak ook te moe zijn na hun lichamelijke arbeid.
Daarbij zijn er nog wel meer partijen die aansluiting kunnen vinden bij partijen waar ik nooit op gestemd heb. En die zijn niet bij voorbaat links. Maar is ook niet VVD En hoppakee nog meer naar rechts. Nederland heeft genoeg andere partijen die verder kijken als alleen .. .vul maar in. ...

Eens zeer eens met Janneke. De PVV is voor mij een extreem rechtse partij die rechts van de VVD zit en alleen FvD is nog rechtser.