Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:14

Benzz schreef:
Nu eerst het leukste debat van alle verkiezingen: die van het Jeugdjournaal. Omtzigt is er trouwens niet.

Mee eens, zo leuk om te zien. Maakt ze wat menselijker. Bontebal valt me heel erg mee.

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:18

Ik vind Bontenbal een verfrissend gezicht bij het CDA!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:22

juval schreef:
Benzz schreef:
Nu eerst het leukste debat van alle verkiezingen: die van het Jeugdjournaal. Omtzigt is er trouwens niet.

Mee eens, zo leuk om te zien. Maakt ze wat menselijker. Bontebal valt me heel erg mee.

Bontebal valt mij de laatste tijd sowieso heel positief op. Het is niet mijn partij, maar vind het wel een hele sympathieke en realistische politicus. Vooral vd week toen hij ook zei: Je kunt nog zoveel willen, maar de belastingdienst red het helemaal niet om zoveel veranderingen door te voeren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:48

Wij hebben ook gekeken naar het Jeugdjournaal. Heel leuk om te zien! :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:06

Ik moet het PVV programma nog eens goed doorlezen, maar wat ik bijzonder vind is dat, volgens mij de vorige keer dat ik het las, de PVV aardig wat linkse standpunten had.

Niet op het gebied van immigratie, maar voor de rest wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:10

Ja klopt.

Dat jatten ze gewoon van de SP.

'Uiteraard' ;) alleen maar in het verkiezingsprogramma,
in de Kamer stemmen ze gewoon mee met de vvd, en zijn ze vergeten wat ze overgeschreven hadden.
(Ze stemmen nooit mee met de SP.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:19

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:24

Dank je wel Ruitje. Interessant artikel .

Citaat:
Elk van deze partijen vergroot dus de potentiële vertegenwoordiging van een rechtsradicaal geluid in de Tweede Kamer.

Dit valt me dus ook op.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:46

Citaat:
Het probleem met Links is dat ze zich teveel met randzaken bezig houden. Dat zeg ik gewoon hardop terwijl ik komende Woensdag naar de stembus ga om PVDA/GL te stemmen. Mij persoonlijk gaat het op dit moment nog redelijk. maar ik merk ook dat het met rechts beleid moeilijker en moeilijker wordt om alle ballen nog omhoog te houden. Als dit nog een paar jaar zo door gaat dan kan ik het paard weg doen. En aangezien ik tegen die tijd niet de enige ben vrees ik wat er dan met veel paarden gaat gebeuren.

Op links is vooral de PVDD het probleem, In het huidige verkiezingsprogramma willen ze heel veel activiteiten met dieren gewoon keihard verbieden. Waaronder sportvissen. Sportvissen is zeker niet mijn hobby, maar je jaagt hier toch al snel 700.000 kiezers richting rechts. Ook duivensport staat in het programma om verboden te worden. En voor de paardensport hebben ze op dit moment alleen een heel streng paardenbesluit in hun programma staan. Maar iedereen die zijn of haar oor goed te luister heeft gelegd weet inmiddels dat een verbod op paardensport ook in de pijplin zit.

economisch heeft de PVDA/GL gewoon voor de meeste mensen het beste beleid. En dat is zeker niet alleen de onderkant. Maar ook voor de midden inkomens tot de hogere midden inkomens is het beleid door de bank genomen het voordeligste. Een groot deel van het geld dat je verdiend met werken mag je bij de VVD afdragen aan de belastingdienst. En dat jaar na jaar. Inmiddels lopen ook een deel van de midden inkomens al bij de voedselbank omdat ze onder aan de streep onvoldoende over houden. En die groep wordt niet kleiner wanneer we door gaan met rechts stemmen.

Pvda/gl neigt tegenwoordig meer naar rechts. Ze praten links, maar willen mee regeren en als dat kan laten ze alle linkse punten vallen.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:54

pien_2010 schreef:
Als je de grootste bent, dan heb je opeens heel veel vrienden Nikass. Maar dat gaat niet gebeuren. Het wordt een knetterrechts kabinet.

Kmijters recht kabinet met misschien p da/gl. Krijgen we een falend beleid, en iedereen geeft de schuld aan links. Let maar op over 2 jaar.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:14

Janneke2 schreef:
Benzz schreef:
Omtzigt geeft aan eventueel wel premier te willen worden. Die man veranderd ook per dag van zijn ideeen.

Lichtpuntje.
Dan wil hij op gegeven moment ook wel weer met links regeren.
(In zijn boek had hij het er over 'dat hij een christen democraat is met een sociaal hart'. Ik verwachtte dus dat hij wel 'over links' zou willen...)
Dat verwacht ik ook. Zit nu Buitenhof van vanochtend te kijken en vind de chemie tussen Omtzigt en Timmermans weer mooi om te zien. En als je geen sociaal hart hebt doneer je de opbrengst van je boek niet aan de voedselbank lijkt me.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:40

Benzz schreef:
Maar Omtzigt heeft GL/PvdA toch helemaal niet volledig uitgesloten?

Volgens mij ook niet. Daarnaast is een sterke oppositie ook van belang. Je hoeft niet persé op een coalitie partij te stemmen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:42

mysa schreef:
Ik denk er precies zo over, Pien.

Ik niet. Ga je altijd met iemand op de foto staan terwijl je niet weet wie het is?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:46

Een stem op VVD = een stem op VVD
Een stem op NSC = een stem op VVD
Een stem op BBB = een stem op VVD.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:53

Nikass schreef:
mysa schreef:
Ik denk er precies zo over, Pien.

Ik niet. Ga je altijd met iemand op de foto staan terwijl je niet weet wie het is?

De gemiddelde Nederlander misschien niet, maar een politicus/bekendere Nederlander? Die zal vaker met mensen op de foto gaan / gevraagd worden / moeten. Dus vind de foto niet echt een overtuigende reden dat ze diegene gekend zouden hebben. De vraag is eerder wie er gevraagd heeft met de ander op de foto te mogen ;).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:55

Nou ja niet heel goed kennen, maar je wil toch wel even weten wat de bedoeling is en wie je treft? Juist als bn-er.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 08:28

Toen ik kind was, had ik een oom die staatssecretaris was. Dan word je geleefd, je hebt nergens tijd voor en de hele dag is het een heksenketel rondom je persoon. Dus nee, je doet in zo'n functie ook vaak dingen omdat mensen dat vragen, je even op de foto zetten etc. Het leven van die mensen heeft weinig reflexie momenten. Daar heb je jouw deskundig team voor. En daar is iets misgegaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:06

Okee dat wil ik aannemen, maar tegelijkertijd vind ik dat ook overkomen als weinig principieel en betrokken.
Het is daarnaast natuurlijk wel zo dat je dan op je team moet kunnen vertrouwen, dus dat is wel suf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:23

Ik denk er net zo over Pien. De kans is zo ontzettend groot dat dit een snel tussendoor foto-momentje is geweest in de hectiek van zo'n dag waarin je niet verwacht dat je wel eens tegen Taliban aan kan lopen. Als hij niet met die man op de foto had gewild "want ik weet niet wie het is en stel je voor dat het een slechte is" dan had je ook de poppen aan het dansen gehad.

Tenzij hij openlijk verkondigt het wel met zo'n persoon eens te zijn (zoals een Trump doet met allemaal enge figuren) is de kans gewoon heel groot dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden was.

Dat moet je mensen ook kunnen vergeven vind ik. Of op zijn minst het voordeel van de twijfel gunnen en niet meteen vol in de makkelijke afkeer stand gaan zoals wat de concurrentie hoopt. Ik vind het echt jammer dat de politiek / media zo is in het vergroten van onnozele dingen en daar dan hele grote conclusies aan hangen en die aan de kiezers voeren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:37

Je ziet het op dit moment overal het veroordelen vanwege "de waan van de dag". Dat is iets van deze tijd.

Arib is veroordeeld terwijl zij nog steeds de aanklachten tegen haar niet heeft in mogen zien. Waardeloos en ik vind dat echt slecht.
Ik vind dat er in de politiek een onveilig klimaat is voor de politici:
1. Extern.... bedreigingen, Dilan Yeşilgöz en Wilders worden serieus bedreigd en dus beveiligd;
2. Extern, het voormalige Twitter, nu X e.a sociaal media daar worden politici e.a enorm door het slijk getrokken, denk aan Kaag, met als gevolg mensen aan de deur;
3. Intern.....denk aan uitspraken van bv FvD en ook de PVV jegens collega's waardoor zij mensen ad deur krijgen (gold voor verschillende politici)
4. Intern, denk aan beschuldigingen van overschrijdend gedrag waarbij nog steeds geen rechtzaak is geweest waarbij Arib inzage krijgt in de aanklacht en zich kan verdedigen (ik vind dat een schande!!)
5. Intern, denk aan het wegwerken van Omzigt bij het CDA daar hij te kritisch was in hun ogen, terwijl hij gewoon zijn werk deed als volksvertegenwoordiger (dus onveilige werksfeer).
6. Zie bovenstaande, dus er is veel meer dat nu nog onder tafel is gebleven maar achter gesloten deuren wordt uitgevochten. Dat kan niet anders. De vb die noem zijn toevallig uitgekomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:06

Soms denk ik, was er maar nooit internet uitgevonden en nu komt AI er ook nog bij, dan is waarheid/leugen echt niet meer van elkaar te onderscheiden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:24

Ik vind met name de ontwikkeling van deep fake videos heel zorgelijk om die reden. Het is blijkbaar op die manier mogelijk om iemand dingen te laten zeggen die die persoon nooit en nooit zou zeggen en ze dan vervolgens daarop veroordelen.
Waarheidsvinding en fact checking wordt zoveel moeilijker op die manier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:26

Ik vind AI een enge ontwikkeling

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:28

AI is geweldig en je kan er zo ontzettend veel mee, maar tegelijkertijd heeft het ook echt een enorme keerzijde inderdaad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:36

Ja die steeds geloofwaardiger wordende deepfakes zijn echt ontzettend zorgelijk.

Als je nu negatieve dingen over iemand hoort dan kan je nog op zoek naar bewegend beeldmateriaal waar je deze mensen daadwerkelijk zelf hoort en ziet spreken. Je kan met een beetje geluk de bewegende beelden vinden van een situatie die op een bepaalde manier geframed wordt, en dan zien hoe ze er handig in geknipt hebben om het op C te laten lijken terwijl het eigenlijk A is.

Het enige geluk dat je dan nog kan hebben is dat er wellicht een time-stamp op zit zodat je hopelijk nog kan zien wanneer de beelden gemaakt zijn...