Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:46

fransje23 schreef:
Het is handig om die definitie te hebben anders praat je langs elkaar heen.

EU is wat betreft heel veel politieke dingen geen buitenland.
Althans dat vind ik :)

Voor klimaatdoelen dan ook niet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:49

996981 schreef:

Voor klimaatdoelen vind ik de hele wereld het speelveld

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:52

MizzMontana schreef:
Ik heb het voor mezelf ook uitgerekend. Een dag extra werken levert zo weinig op in verhouding dat ik het niet doe. Als meer werken echt zo lonen dan zou ik dat wel overwegen.

Ik ken meerdere zzp’ers die tot 75k werken en daarna ophouden, omdat ze dan idd in de bijna 50% vallen. Daarnaast bestaan er nog veel fiscale regelingen waar gebruik van gemaakt kan worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:39

Cer schreef:
Dat is dan ook de EU, net zoals exporteren van vlees voor de Eu ook buitenland is dan toch?

Nee hoor, volgens bbb is dit een interne markt en geen export .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:40

Sakura789 schreef:
MizzMontana schreef:
Ik heb het voor mezelf ook uitgerekend. Een dag extra werken levert zo weinig op in verhouding dat ik het niet doe. Als meer werken echt zo lonen dan zou ik dat wel overwegen.

Ik ken meerdere zzp’ers die tot 75k werken en daarna ophouden, omdat ze dan idd in de bijna 50% vallen. Daarnaast bestaan er nog veel fiscale regelingen waar gebruik van gemaakt kan worden.

Onze hoefsmid zegt dit ook, hij is een dag minder gaan werken.

MizzMontana

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:42

Lijkt mij heel verstandig van hem, zeker met zo’n lichamelijk zwaar beroep.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:43

BigOne schreef:
Cer schreef:
Dat is dan ook de EU, net zoals exporteren van vlees voor de Eu ook buitenland is dan toch?

Nee hoor, volgens bbb is dit een interne markt en geen export .

Wanneer Europe in- of extern wordt gezien is maar hoe het uitkomt (aan alle kanten) Mooi voorbeeld is vrij verkeer van goederen en mensen in de EU. Het vrije verkeer van goederen betekent dat er geen douanerechten, heffingen of kwantitatieve beperkingen zijn tussen lidstaten, met uitzonderingen voor redenen als openbare veiligheid of gezondheid. Waarom wij als Nederlanders dan als enig in de EU BPM betalen is nogal krom. Ten opzichte van geheel Europa zijn auto’s in ons land gemiddeld 18,5% duurder.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:45

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Voor klimaatdoelen vind ik de hele wereld het speelveld

Succes met regels opleggen voor de hele wereld. We zijn nog niet eens in staat om als Europa een eenduidig beleid te voeren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:48

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:01

mce schreef:
niet eens in staat in dit land te zorgen dat het goed loopt

UWV-topman mist aandacht voor ’ziek Nederland’: ’Dat mensen massaal omvallen is het echte drama’
https://www.telegraaf.nl/financieel/nie ... 06688.html

Dit is wel echt een serieus probleem, verwachting binnen enkele jaren 1 miljoen arbeidsongeschikten op basis van psychische klachten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:02

996981 schreef:
Succes met regels opleggen voor de hele wereld. We zijn nog niet eens in staat om als Europa een eenduidig beleid te voeren.

Het zal ook niet makkelijk zijn maar als je daadwerkelijk wat wilt veranderen dan moet het mondiaal.

Dat betekent natuurlijk niet dat we hier niets moeten doen als een ander land niets doet.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:06

mce schreef:

UWV-topman mist aandacht voor ’ziek Nederland’: ’Dat mensen massaal omvallen is het echte drama’

Ik kom bij de webshop van de Telegraaf uit als ik op deze link klik…

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:24

MizzMontana schreef:
mce schreef:

Ik kom bij de webshop van de Telegraaf uit als ik op deze link klik…

kan zijn dat het achter een betaalmuur zit

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:26

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:40

fransje23 schreef:
Het is handig om die definitie te hebben anders praat je langs elkaar heen.

EU is wat betreft heel veel politieke dingen geen buitenland.
Althans dat vind ik :)

Hier ben ik het ook mee eens. Bij alles wat de Nederlandse regering wil zijn ze gebonden aan de regels van Europa. Hoewel Europa officieel bestaat uit verschillende autonome landen, zijn alle landen betreft beleid grotendeels gebonden aan de Europese regels.

Als een land niet meer volledig autonoom is maar zo gebonden is aan de landen om ons heen, met open grenzen en gelijke rechten, kun je dan nog wel spreken over buitenland als het andere Europese landen betreft?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 12:40

Brussel is nog niet het Capitool van de US of Europe, dus zolang blijft het per land maar wat aanmodderen, de euro was fff voldoende.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 12:45

Hebben jullie al wat vernomen van het eu wetsvoorstel chat control? Vandaag wordt er weer over gestemd. Ben voorstander van het aanpakken van kindermisbruik, maar de beveiliging mag echt nog wel verzwaard worden. Denk dat we nog voorzichtiger moeten zijn met wat het web ingegooid wordt. Zeker nu we steeds meer politici in het kabinet hebben met paranoïde waanbeelden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:23

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... rslagen-bz

Hier staat hoeveel geld er naar het buitenland is gegaan, en begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet perse tegen dit soort zaken.
Maar ik ben er wel tegen als er zoveel geld heen gaat dat hier de belastingen steeds hoger worden en de levenstandaard alleen maar achteruit gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:29

Elisa2 schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... rslagen-bz

Hier staat hoeveel geld er naar het buitenland is gegaan, en begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet perse tegen dit soort zaken.
Maar ik ben er wel tegen als er zoveel geld heen gaat dat hier de belastingen steeds hoger worden en de levenstandaard alleen maar achteruit gaat.

Misschien zelf eens wat verder zoeken voor het pvv stokpaardje van stal te halen( waarmee ik zeker niet bedoel dat jij pvv stemt hoor )
https://pointer.kro-ncrv.nl/we-betalen- ... voud-terug

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:34

Dat is mooi, dat dit zo kan..het veranderd alleen niet mijn punt dat de belastingen steeds hoger worden en de regering steeds meer geld "nodig" heeft van de burger waardoor de levensstandaard achteruit gaat. Als dit niet komt door het geld wat naar het buitenland gaat..waar komt dit dan wel door?

En extra geld voor Oekraine en de oorlog enzo..denk niet dat dit uiteindelijk geld oplevert.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:36

Elisa2 schreef:
Dat is mooi, dat dit zo kan..het veranderd alleen niet mijn punt dat de belastingen steeds hoger worden en de regering steeds meer geld "nodig" heeft van de burger waardoor de levensstandaard achteruit gaat. Als dit niet komt door het geld wat naar het buitenland gaat..waar komt dit dan wel door?

En extra geld voor Oekraine en de oorlog enzo..denk niet dat dit uiteindelijk geld oplevert.

Sommige belastingen worden hoger. JE kan als overheid kiezen waar je belasting heft. Als je dat bij de sterkste schouders doet, heeft de gemiddelde burger er niet zoveel last van en stijgt zelfs de koopkracht van de midden- en lagere inkomsten. Belastingverlagingen en een kleinere overheid zijn niet de enige manieren om meer geld in je portemonnee te krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:37

Tja sommige..daarom is er nu op heel veel 21% BTW ipv de 9 of 6 % van hier voor...en dat raakt echt niet alleen de sterkste schouders.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 14:04

Klopt, maar dat zijn keuzes geweest van de voornamelijk rechtse kabinetten die we hebben gehad :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 14:19

Dat. In de doorrekeningen kan je goed zien wat de maatregelen door de partijen zouden hebben op de koopkracht - ofwel, hoeveel kan jij kopen voor X bedrag. Meer koopkracht betekent meer geld in de portemonnee van de burger:

https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
Op pagina 4 heel hoogover in grote lijnen (oa koopkracht, kennis). Vanag pagina 17 meer verdieping.

Dan hoef je helemaal niet in te zoomen op 1 maatregel, maar zie je hoe alle maatregelen van een partij samen zorgt voor meer of minder geld in de portemonnee van welke groep terechtkomt. Spoiler: GL/PvdA zorgt voor de meest toenemende koopkracht en vermindering van ongelijkheid tussen inkomensgroepen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 14:44

Edit, negeer mij; ik was te snel en keek in het verkeerde doc haha