Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 19:21

Citaat:
24 juli 2025/de Gelderlander
De NABU heeft ook een wetenschappelijk onderbouwd hek geplaatst om de wolf te weren.
Dit project is faliekant mislukt, schapen waren dood

----

Barneveldse school in beeld om te laten zien hoe je de wolf wél van het land weert

Wat is de beste manier om een wolf van het land met prooidieren te houden? De agrarische onderwijsinstelling Aeres MBO Barneveld is in beeld als locatie voor een demonstratie-opstelling met wetenschappelijk bewezen effectieve wolfwerende afrasteringen.
De demonstratie-opstelling is een idee van de Wolvencommissie Gelderland, die de provincie Gelderland adviseert over preventieve maatregelen tegen schade die de wolf aanricht onder gehouden dieren en bij probleemsituaties met wolven.
Bij de Barneveldse school zouden, zo stelt de commissie verder voor, ook bijeenkomsten en praktijksessies kunnen worden gehouden voor diverse doelgroepen, waarin onder meer wordt getoond hoe afrasteringen correct en wolfwerend kunnen worden opgebouwd.

De commissie is inmiddels samen met de provincie over de demonstratie-opstelling in gesprek met Aeres MBO Barneveld, zegt secretaris Marije Arah. „De locatie is in onze ogen wenselijk gezien de sterke link met dierhouderij en onderwijs. De intentie is er, formeel is nog geen definitieve plek gekozen.’’
Volgens Arah ziet de provincie de meerwaarde van de demonstratie-opstelling. Een woordvoerder van gedeputeerde Harold Zoet bevestigt dat. „We zijn dit aan het voorbereiden. Het klopt ook dat Aeres MBO Barneveld de beoogde locatie is. Komend najaar kan er, verwacht ik, meer over gemeld worden.’’

De Barneveldse onderwijsinstelling wil meewerken, laat een woordvoerder desgevraagd weten. „Wij gaan onze locatie hiervoor ter beschikking stellen.’’
‘Waardevol initiatief’

De Wolvencommissie oppert daarnaast een proef te nemen met een ‘Team Vee Bescherming’, dat dierhouders – professioneel én hobbymatig – kosteloos en proactief ondersteunt bij het realiseren van wolfwerende rasters. Arah: „De provincie en het ministerie zien deze proef als een waardevol initiatief. Op dit moment lopen er nog gesprekken over uitvoering en financiering.’’
https://www.gelderlander.nl/barneveld/b ... ~a96f393b/

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1BP9ue ... tid=wwXIfr

NABU is de Duitse natuurbeschermingsorganisatie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:23

DubbelFun schreef:
En 'verdwijnende' wolven....
Ik kan er ook niet mee zitten.

Wellicht de verklaring waarom zoveel geasfalteerde wegen in en rondom de Veluwe in de zomermaanden niet meer gebruikt mogen worden...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 19:24

En het project in Drenthe waar een schaap in een kraal stond is stille dood gestorven.
Project liep tot ergens eind ‘24.
Maar in de periode dat er schapen in de kraal werden gezet en gewisseld, heeft er zich in wolf in de nabijheid van de kraal begeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:37

DubbelFun schreef:
Zoolgangster schreef:
Wellicht de verklaring waarom zoveel geasfalteerde wegen in en rondom de Veluwe in de zomermaanden niet meer gebruikt mogen worden...

Heb je daar voorbeelden van, want ik zou hier in de buurt geen geasfalteerde wegen weten die vanwege de wolf zijn afgesloten, wél waar werkzaamheden gepland zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:39

DubbelFun schreef:
DubbelFun schreef:
Zoolgangster schreef:

Heb je daar voorbeelden van, want ik zou hier in de buurt geen geasfalteerde wegen weten die vanwege de wolf zijn afgesloten, wél waar werkzaamheden gepland zijn.

Het feit dat mensen niet meer diep het bos in kunnen met de auto, waar dat eerst wel kon. (Karuna heeft er een topic over.)

DubbelFun

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:44

Dat speelt hier iig niet voorzover ik weet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 20:01

Citaat:
24 juli 2025/de Gelderlander

Dit is de grootste vijand van de wolf: ‘Het is doodsoorzaak nummer 1’
De wolf heeft in ons land geen natuurlijke vijanden en toch overlijdt dit wilde dier vaak in de bloei van zijn leven. Dat komt niet door jagers of een besmettelijke dierenziekte, maar: het verkeer. Boswachter en wolvendeskundige Frank Theunissen zag alleen in zijn gebied al minstens zeven wolven sneuvelen. „Je kunt er iets tegen doen, maar dan moet je dat wel willen.”
Aanrijdingen zijn doodsoorzaak nummer één voor wolven, zegt Frank Theunissen van Natuurmonumenten. Deze week ging het nog mis op de N224 bij Ede. Bij restaurant Planken Wambuis is dinsdagmorgen vermoedelijk een wolf aangereden. Het ging om een mannetje, meldt de provincie Gelderland.
„Alleen al in mijn gebied (Ede en omgeving, JvS) zijn de afgelopen jaren minstens zeven wolven op die manier om het leven gekomen.’’ De verklaring is volgens Theunissen simpel: „Wolven zijn kilometervreters. Ze steken vaak wegen over en hier vind je drukke provinciale wegen: de N304, N224, N310, snelwegen A50 en A12. Die maken allemaal deel uit van het territorium, met alle risico’s van dien.’’
Wanneer het vaakst?

Wanneer is de kans op een aanrijding met een wolf het grootst? Theunissen ziet dat dit relatief weinig overdag gebeurt. „Je ziet ’s nachts een activiteitpiek. Die begint als het gaat schemeren en eindigt in de loop van de ochtend. In mijn gebied heb ik alleen om 10.30 uur ’s ochtends een keer een aanrijding meegemaakt. Mogelijk omdat het beest verstoord werd. De rest van de aanrijdingen was in het donker of schemering. Verder zijn wolven 365 dagen per jaar actief. Dus er is geen periode die eruit springt.’’
‘Ze sneuvelen bij bosjes op provinciale wegen’

Theunissen ziet het relatief vaak fout gaan op provinciale wegen. „Ze sneuvelen bij bosjes. Niet alleen wolven, heel veel wilde dieren. Gisteren nog een das op de N310. Natuurmonumenten en de gemeente Ede hebben al vaker geroepen: de snelheid op die wegen moet eruit. Niet 80 maar 60 kilometer per uur. Er is onderzoek naar gedaan, dan neemt het aantal aanrijdingen flink af.’’

„’s Nachts wordt daar nog veel harder gereden. Richt die wegen dus zo in dat de snelheden omlaag gaan. En dat kost geld. Maar op een of andere manier vindt de provincie dat niet reëel.’’
‘Ieder doodgereden dier is er een te veel’

Hoe erg is het eigenlijk voor de wolf in ons land dat er af en toe dodelijke aanrijdingen zijn? Volgens Theunissen komt hun voortbestaan hierdoor niet in gevaar. „Met de soort wolf gaat het goed. Ieder jaar worden in roedels gewoon welpen geboren, en natuurlijk sneuvelen er een paar. Maar ik vind: ieder dier dat doorgereden wordt, is niet nodig.’’

Vandaar ook zijn oproep om vooral de 80 kilometerwegen snel aan te pakken. „De snelwegen A12 en A50 snap ik wel, dat je daar niet veel aan doet. Maar ga eens aan de slag met de provinciale wegen.’’
‘Provinciale wegen een hotspot’

Provinciale wegen lijken inderdaad een hotspot, als het gaat om doodrijden van wolven. En in het bijzonder de eerder genoemde N224. Daar was het in 2021 ook al raak bij Planken Wambuis. En dit jaar ging het in maart ook al mis op de N224, toen in de buurt van Zeist Het ging niet om het beruchte beest ‘Bram’ die een vrouw beet, maar om een ‘vreemde’ wolf die mogelijk op doortocht was, zo stelde ecoloog Erwin van Maanen.

Soms loopt het voor meerdere wolven tegelijk niet goed af. Zoals in september vorig jaar op de N310 tussen Arnhem en Otterlo. Drie welpen zijn ‘op het verkeerde moment op de verkeerde plek’.

Opvallend noemt boswachter Frank Theunissen dit niet alleen slecht nieuws. „Voor de overgebleven welpen geldt dat er nu meer eten is, en voor de ouderdieren geldt dat zij nu minder hard hoeven te werken om de welpen te voeden.”
Ook op snelwegen gaat het af en toe mis

Ook de snelweg is niet veilig voor de wolf. Al brengt een wolf het er op de A28 bij Tynaarlo eerst nog levend van af. Tussen Groningen en Assen ramt in april van dit jaar een auto het dier. Levend maar wel gewond, blijft het beest liggen op de vluchtstrook. Uiteindelijk is de wolf door een dierenarts uit zijn lijden verlost.
Een vrachtauto maakt in december vorig jaar een eind aan het leven van een wolf in de Achterhoek. Op de snelweg A18 krijgt vermoedelijk een vrachtwagenchauffeur het beest onder zijn voertuig. Het is daarna -zwaargehavend- bij een tankstation neergelegd.
https://www.gelderlander.nl/ede/dit-is- ... tr48jjEpDg

https://www.facebook.com/share/p/1CHsCL ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 20:03

Citaat:
De faunabeheerder Provincie Utrecht die tevens ook de wolvenconsulent van de Provincie Utrecht is, maar ook de wolvencoördinator Zoogdiervereniging is, wil nu ook als taxateur schade landbouwhuisdieren aan de slag. Ik vind daar iets van! Onacceptabel!
#utrecht #wolf

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1ZVNbu ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:04

Ze hebben de 80km wegen hier ook 60 gemaakt. :roll: omgeving Den Treek. Ik had al het vermoeden dat dat was om de wolf.. echt belachelijk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:23

Dus me moeten teleporteren naar ons werk/ huis.

Oke

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 21:54

Er zijn mensen die liever zien dat je vertrekt naar de agglomeratie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:05

tienus63 schreef:
En het project in Drenthe waar een schaap in een kraal stond is stille dood gestorven.
Project liep tot ergens eind ‘24.
Maar in de periode dat er schapen in de kraal werden gezet en gewisseld, heeft er zich in wolf in de nabijheid van de kraal begeven.

Daar is nog antwoord op gegeven op wijs met wolven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:09

Captain schreef:
Ze hebben de 80km wegen hier ook 60 gemaakt. :roll: omgeving Den Treek. Ik had al het vermoeden dat dat was om de wolf.. echt belachelijk.

Toen het enkel nog ander wild betrof, sprong met niet in de bres. Ik vind het allemaal zo hypocriet.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Wintu schreef:
jammes schreef:
Dat dus. Ik snap al niet dat de dierenarts dat beessie heeft geopereerd. Ben uiteraard zelf geen dierenarts, maar volgens mij wordt t een lijdensweg voor dat dier.

Wat een rare reacties, je weet totaal niet wat er met het dier loos is en de oordelen vliegen over tafel, kunnen we dat en het gespeculeer fijn achterwege laten?

Laat ik t anders formuleren: ik hoop oprecht niet dat het diertje een lijdensweg krijgt.

En een ieder is vrij om iets van de reactie van een ander te vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:29

Hier is de 80 km weg ook naar 60 gegaan en waar er eerder 100+ werd gereden is het nu 79 8-) (officieel door de gemeente gemeten).
Overigens waren de ongelukken hier merendeels kop-staart botsingen en 'overstekende bomen' (=dronken bestuurders).
Dit is door jarenlang zeuren bij de Gemeente door de bewoners geïnitieerd. Heeft dus niets met de wolven te maken.

Overigens heeft die boswachter Teunissen een redelijk reële kijk op de zaak (het voortbestaan komt niet in gevaar en voor de overgebleven welpen is nu meer voedsel).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:20

tienus63 schreef:
Gemeente Nunspeet adviseert honden voorlopig aan te lijnen.
Citaat:
24 juli 2025/Gemeente Nunspeet
Hou hond (voorlopig) aan de lijn, adviseert Nunspeet na aanval door wolf
Baasjes krijgen het advies om hun hond voorlopig aangelijnd te houden in de gemeente Nunspeet, ook in gebieden waar honden los mogen lopen. Bij het dorp Vierhouten in de gemeente is woensdag een hond gebeten en meegesleurd, vrij waarschijnlijk door een wolf.

De gemeente Nunspeet adviseert mensen om afstand te houden van wolven in natuurgebieden en niet achter een wolf aan te lopen. „Komt de wolf toch te dichtbij, ren dan niet weg. Maak jezelf groot, maak gebaren of maak herrie om ze af te schrikken. Loop desnoods langzaam achteruit om meer afstand te nemen.”
De provincie Gelderland heeft bevestigd dat er een hond is aangevallen en dat de politie onderzoek doet.
Meegesleurd door wolf
Woensdag werd hondje Evi gegrepen tijdens het uitlaten. In het losloopgebied stond baasje Erik ineens oog in oog met een wolf. Evi werd gegrepen en met de hond in zijn bek rende hij ervandoor.
Erik bedacht zich geen moment en zette de achtervolging in. „Ik heb onze andere hond, Jet, afgelegd en een grote stok gepakt. Daarna ben ik hard gaan schreeuwen en met de stok gaan zwaaien. De wolf keek op, liet Evi los en stapte terug het bos in.” Hond Evi raakte bij de aanval zwaargewond en moest een 2,5 uur durende operatie ondergaan. „De wonden zijn fors en diep”, vertelde dierenarts Anne Schreurs, die de operatie leidde. „Het is chaos onder de huid.

https://www.ad.nl/binnenland/hou-hond-v ... 4My7B6m_uw

https://www.facebook.com/share/p/1CBAuZ ... tid=wwXIfr

Zou het anders zijn gegaan als de hond aan de lijn had gezeten 3 meter achter hem aan? Ik betwijfel het. Als een wolf zo direct uit het niet aanvalt maakt riempje ook niet meer uit. Hooguit kun je nog voorkomen dat je hond wordt meegesleurd of misschien maak je de verwondingen dan nog wel erger.

Deze hond werd direct als een prooi gezien en dat vind ik wel heel zorgelijk. Dat ze wolven nieuwsgierig maken of dat wolven ze als bedreiging zien snap ik. Maar als een hond van dit middelmaat formaat direct gezien wordt als een lekker hapje is wel weer een stapje verder. Het wordt echt tijd dat die dieren de natuur in gejaagd worden zodat er weer serieuze angst ontstaat voor mensen. Maar dat zal in dit land een utopie zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Een stabij is qua gewicht om mee te nemen ook niet bepaald veel anders dan een peuter/kleuter.

Die dan ook maar aan een lijn en maximaal 60 cm bij 'de baas' vandaan?

Echt, ergens dit jaar of de jaren kort na dit jaar gaan we zeer zwaar gewonde of dodelijke menselijke slachtoffers zien.

En wee degene die dan nog durft te roepen 'Dat doet ie anders nooit' of 'Dat hebben we niet zien aankomen'

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:40

Maar denk maar dat ze dat dan wel gaan zeggen.
Zogenaamd vergeten waarom onze verre voorouders er op jaagden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:47

Ik kan een Stabij ook niet bepaald meer een hondje noemen. De ernst van de zaak wordt op die manier weer aardig afgezwakt.
Let wel; elke hond is er één teveel, maar nu denken mensen dat ie alleen kleine honden pakt!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Hoewel Jozi (teckel) zo overtuigd is van z’n eigen kunnen, dat hij zelfs een roedel ridge backs overtuigt om om te draaien met 1 beweging. Is dit een van de redenen dat ik met (oppas) hondjes niet meer in de avond ga wandelen. En anders aan de lijn en met pepperspray op zak.

Wolven gebied mijden is voor mij ook lastig. Ze zijn in m’n dorp al gespot. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:51

Ik ben bang dat mijn twee Entlebucher Sennenhonden ook de strijd waren aan gegaan. En hadden verloren uiteraard. Met mijn huidige hondje, een 11 kilo zwaar frutseltje ga ik het bos niet meer in.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:52

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:58

Het is wel erg dat je tegenwoordig onherkenbaar gemaakt in het nieuws moet verschijnen!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

anjali schreef:
Het is wel erg dat je tegenwoordig onherkenbaar gemaakt in het nieuws moet verschijnen!

Het gezicht is door Tienus63 onherkenbaar gemaakt. Via de facebook-link is de foto volledig in beeld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:12

Ik vind het bijzonder dat ze dit bericht überhaupt geschreven hebben, lijkt me niet rust bevordelijk.