Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:01

Zolang jij niet met cijfers komt is dat dikke onzin, mijn partner viel in die categorie maar die betaalde echt geen 50 over alles.
Volgens mij snap je het verschil tussen het belastingtarief en het marginale tarief niet.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-10-25 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:04

Premies en verzekeringen gaan niet naar de overheid en/of de belastingdienst. Dus dat is al heel wat anders dan beweren 50% inkomstenbelasting te betalen. Dat is gewoon onmogelijk en niet waar.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:10

Als je in de 49,5 procent valt met je loon, loont werken zeker. Ik hou in ieder geval zat over om prettig van te leven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:15

Kaja schreef:
IMANDRA schreef:
Haal je wat niet?
Wat is onzin? Leg uit?

Ik heb onze vriend Chat even aan het rekenen laten slaan (dit was iets te ingewikkeld voor mijzelf) maar daruit komt dat, om effectief / onder aan de streep richting 49,5% belasting te betalen over je gehele inkomen, moet iemand in loondienst in 2025 ongeveer €10 miljoen per jaar verdienen.

Ik dénk dat die schouders wel sterk genoeg zijn om dat te betalen.
Maar bij een beetje meer normale inkomens, geldt inderdaad wat Fransje23 zegt. Jij betaalt alleen 49,5% over alles boven dat grensbedrag. Alles eronder valt gewoon onder de lagere belastingsschaal. En dus ben je niet effectief de helft van je inkomen kwijt.

Het gaat er niet om of de schouders wel sterk genoeg zijn, het gaat erom dat werk moet lonen. Dat is mijn insteek. En dat links niets voor mij is, lijkt me duidelijk.

De berekeningen zijn prima, maar het gaat erom dat er wordt gezegd dat je 60% van je bruto inkomen over houd en dat is niet waar. En zeker niet met alle premies en verzekeringen er nog eens af. Dus vraag ik je hoe je dat voor elkaar krijgt.

Ik betaal ontzettend veel belasting en dan werk ik het eerste half jaar voor de belastingdienst.

Ik weet niet hoor, maar zowel ik als mijn vriend verdienen niet slecht. En toch houden we meer dan de helft van ons inkomen over, kijkend naar netto inkomen. Als jij meer dan de helft kwijt bent dan verdien je óf echt een uitzonderlijke flinke bak geld, óf er gaat wat fout op je loonstrook. Of je neemt andere dingen mee. Want nee ik spaar ook geen 60% van mijn bruto inkomen, maar woning, zorg, huishoudgeld, vervoer en vaste lasten zullen toch echt gewoon betaald moeten worden.

In normale situaties loont werken dus wel zeker. Of je moet dusdanig veel vermogen hebben dat je van je beleggingen en spaarrente kan leven…

Dus leg eens uit, hoe kom jij bij meer dan de helft? Geef eens een voorbeeld?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:56

Benzz schreef:
Ik ben sinds een aantal maanden geleden weer in loondienst en ik schrik me het apezuur als ik mijn loonstrook zie en wat er naar de belasting gaat :D Maar goed, het is voor een goed doel.

Ik ben ZZP'er en schrik me iedere keer het apezuur als ik zie hoeveel van mijn zuurverdiende centjes eerst op mijn rekening zie staan, die ik vervolgens zelf naar de belastingdienst over moet maken :( en dan word ik niet doorbetaald bij ziekte en mag ik m'n pensioen zelf financieren. Maar nee hoor, grapje - ik betaal veel belasting omdat ik goed verdien. En het is écht niet dat ik niet genoeg over hou.

@Kaja - wanneer vind jij werk dan lonend? Waar zit voor jou die grens?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:03

nps schreef:
Benzz schreef:
Ik ben sinds een aantal maanden geleden weer in loondienst en ik schrik me het apezuur als ik mijn loonstrook zie en wat er naar de belasting gaat :D Maar goed, het is voor een goed doel.

Ik ben ZZP'er en schrik me iedere keer het apezuur als ik zie hoeveel van mijn zuurverdiende centjes eerst op mijn rekening zie staan, die ik vervolgens zelf naar de belastingdienst over moet maken :( en dan word ik niet doorbetaald bij ziekte en mag ik m'n pensioen zelf financieren. Maar nee hoor, grapje - ik betaal veel belasting omdat ik goed verdien. En het is écht niet dat ik niet genoeg over hou.

@Kaja - wanneer vind jij werk dan lonend? Waar zit voor jou die grens?

Deze schrik herken ik :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:46

Dat is de schrik die ik bedoel :j
Als je het zelf moet overmaken lijkt het nog meer!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:55

Het liefst wil iedereen zo min mogelijk belasting betalen en wel zoveel mogelijk sociale voorzieningen, goede zorg, veiligheid, natuur en recreatiemogelijkheden,een goede infrastructuur etc etc hebben.
Maar voor niets gaat de zon op.
Het moet ergens van betaald worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 22:10

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 22:51

@ Imandra er gaat bij mij niets fout op mijn loonstrook, ik zeg dat ik het eerste half jaar voor de belastingdienst werk. ( Let wel, ik zeg nergens meer dan de helft toch?!) Daarbij zeg ik niet dat jij 60% van je bruto inkomen spaar. Ik vraag aan jou hoe jij 60% van je bruto-inkomen overhoud?

Nogmaals ik vind dat werken moet lonen. Daarbij praat ik niet over het soort werk of hoeveel je verdient. Als het maar loont. De werkende mens moet erop vooruitgaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 22:56

fransje23 schreef:
Het liefst wil iedereen zo min mogelijk belasting betalen en wel zoveel mogelijk sociale voorzieningen, goede zorg, veiligheid, natuur en recreatiemogelijkheden,een goede infrastructuur etc etc hebben.

Ja, klopt. Toch denk ik wel dat er vooral bij de overheid (landelijk, maar ook provinciaal en gemeente) veel onnodig geld verloren gaat waardoor we meer belasting betalen dan eigenlijk nodig is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 23:19

Kaja schreef:
@ Imandra er gaat bij mij niets fout op mijn loonstrook, ik zeg dat ik het eerste half jaar voor de belastingdienst werk. ( Let wel, ik zeg nergens meer dan de helft toch?!) Daarbij zeg ik niet dat jij 60% van je bruto inkomen spaar. Ik vraag aan jou hoe jij 60% van je bruto-inkomen overhoud?

Nogmaals ik vind dat werken moet lonen. Daarbij praat ik niet over het soort werk of hoeveel je verdient. Als het maar loont. De werkende mens moet erop vooruitgaan.

Mijn netto salaris is 73,7% van mijn bruto salaris, dat is inclusief pensioen. Dus nog lang niet een kwestie van "ik werk het eerste half jaar voor de belastingdienst". Dus nogmaals: hoe bereken jij? Reken jij de zorgverzekering mee? Zelfs als ik die meetel (en ik heb een zorgverzekering die aan de duurdere kant is), dan zit ik nog op 70% wat ik overhoud van mijn bruto salaris.

Afhankelijk van je inkomen, leeftijd etcetera, zou je netto salaris zo tussen de 66% en 88% liggen van je bruto salaris. Modaal ligt zo rond de 80%. Waarbij hoe meer je verdient, hoe lager dat percentage is (want, je schouders zijn dan immers sterker... en onder aan de streep houd je alsnog veel meer over dan als je minder verdient! AKA: werken loont).

Als ik kijk wat ik einde van de maand overhoud, nee, dan is dat geen 60% nee. Maar dat werken loont voor mij? Zeker.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:58

Volgens mij werk je juist het eerste halfjaar voor jezelf en daarna komt de verhoging door de volgende schaal. Als ik na een halfjaar stop met werken is mijn effectieve belastingdruk lager dan als ik een jaar vol maak.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:26

Uiteindelijk wordt bij de inkomstenbelasting berekend of er genoeg loonbelasting is ingehouden.
En volgt een teruggave of naheffing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:45

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:

Ja, klopt. Toch denk ik wel dat er vooral bij de overheid (landelijk, maar ook provinciaal en gemeente) veel onnodig geld verloren gaat waardoor we meer belasting betalen dan eigenlijk nodig is.

:j

En persoonlijk vindt ik het heel vervelend dat de belastingen hier alleen maar hoger worden en er veel geld naar het buitenland gaat. Ik vindt niet dat er geld naar het buitenland kan gaan wat er niet is, of dat burgers alleen maar verder en verder uitgekleed moeten worden, de voorzieningen hier steeds slechter moeten worden (de zorg) etc. etc.
Dat roept bij mij weerstand op.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:46

Maar Kaja, mensen geven hier een berekening hoe het met loonbelasting zit (hierbij is arbeidskorting nog niet eens bij gerekend) daar reageer je dan totaal weer niet op. Ik zou eens een fiscalist in de arm nemen als je daadwerkelijk 50% belasting betaald met een eigen bedrijf want het lijkt me dan ook fiscaal niet het voordeligst ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:09

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

:j

En persoonlijk vindt ik het heel vervelend dat de belastingen hier alleen maar hoger worden en er veel geld naar het buitenland gaat. Ik vindt niet dat er geld naar het buitenland kan gaan wat er niet is, of dat burgers alleen maar verder en verder uitgekleed moeten worden, de voorzieningen hier steeds slechter moeten worden (de zorg) etc. etc.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel geld er naar het buitenland gaat (en hoeveel geld van het buitenland naar ons komt, want volgens mij krijgen wij ook geld van de EU), heb je daar cijfers van?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:13

Sakura789 schreef:
Volgens mij werk je juist het eerste halfjaar voor jezelf en daarna komt de verhoging door de volgende schaal. Als ik na een halfjaar stop met werken is mijn effectieve belastingdruk lager dan als ik een jaar vol maak.

Klopt, heel veel lager zelfs.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:17

mysa schreef:
Sakura789 schreef:

Wat eigenlijk vreemd is als de politiek wil dat (meer) werken loont.

Ik heb het voor mezelf ook uitgerekend. Een dag extra werken levert zo weinig op in verhouding dat ik het niet doe. Als meer werken echt zo lonen dan zou ik dat wel overwegen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:22

Elisa2 schreef:

Misschien moeten we van het idee af dat geld wat naar het buitenland gaat per definitie weggegooid geld is?

Daarbij wat is het buitenland?
Eu-landen! Buiten de EU?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:24

Elisa, wat vindt jij buitenland ?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:31

MizzMontana schreef:
mysa schreef:

Wat eigenlijk vreemd is als de politiek wil dat (meer) werken loont.

Ik heb het voor mezelf ook uitgerekend. Een dag extra werken levert zo weinig op in verhouding dat ik het niet doe. Als meer werken echt zo lonen dan zou ik dat wel overwegen.

Er zijn inderdaad situaties waarbij (meer) werken niet loont, volgens mij is een vaak gebruikt voorbeeld als je net rond de grens van toeslagen zit. Als je dan bijv. een dag meer gaat werken verdien je onder aan de streep minder.

Dat zijn situaties waar wel naar gekeken moet worden inderdaad :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:31

Dat is dan ook de EU, net zoals exporteren van vlees voor de Eu ook buitenland is dan toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:44

Het is handig om die definitie te hebben anders praat je langs elkaar heen.

EU is wat betreft heel veel politieke dingen geen buitenland.
Althans dat vind ik :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:46

IMANDRA schreef:
Er zijn inderdaad situaties waarbij (meer) werken niet loont, volgens mij is een vaak gebruikt voorbeeld als je net rond de grens van toeslagen zit. Als je dan bijv. een dag meer gaat werken verdien je onder aan de streep minder.

Dat zijn situaties waar wel naar gekeken moet worden inderdaad :j

Heel vroeger had je dat al met de grens ziekenfonds/particulier.

Denk dat er geen manier is om dat te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 14-10-25 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt