Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Femke_Tweety schreef:Sorry hoor, maar als de wonden in eerste instantie lijken mee te vallen en later van binnen slechter lijken is het 100% logisch dat je eraan begint.
En zelfs bij echt nare wonden ga je, als je denkt dat herstel nog mogelijk is, wel dégelijk je best doen.
Als deze hond gewoon een redelijke kans op herstel heeft, natúúrlijk probeer je dat dan.
Ik zou bij mijn hond nog geen seconde twijfelen.
Geen miliseconde zelfs.
Ik zou mogelijk wel proberen om alle medische kosten terug te halen bij de provincie of het rijk ivm niet correct inschat gevaar, niet correct communiceren over het gevaar en wanbeleid waardoor mijn hond zo gewond geraakt is.
jammes schreef:Dat dus. Ik snap al niet dat de dierenarts dat beessie heeft geopereerd. Ben uiteraard zelf geen dierenarts, maar volgens mij wordt t een lijdensweg voor dat dier.
DubbelFun schreef:Ik snap de reactie wel al kan elke dierenbaas die best voor zichzelf maken.
Maar als ik lees dat de DA zegt "Het is pulp wat je onderhuids aantreft." Dan heb ik ook ernstige twijfels of dit wel goed gaat komen en niet dat het een hond op 2 poten en 2 wieltjes gaat worden.
Dat zou IK dit mijn hond niet aan willen doen.
Maar zoals gezegd iedere baas is hier vrij in om anders te denken.
Citaat:24-7-25 Wapse - Diever
Vanochtend tussen de sloot aan Kalteren en de leemdijk
Citaat:Wittelte Drenthe
24-07-2025
Rond 00.05 uur
Wolf gezien aan de wittelterweg thv nr 23. Liep in noordelijke richting
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Zwartebroek Gelderland
23-07-2025
20.25 uur
Wolf gezien thv de vrouwenweg, liep richting de zelderseweg.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Weet u wat nou zo jammer is dat er telkens achter de feiten wordt aangelopen. Als de politiek zich nou eens jaren geleden echt had verdiept in de grote belangen van de wolf en hun gezonde verstand hadden gebruikt en niet hadden blind gestaard op die ‘adviezen’ van de wolvenclubjes, hadden ze kunnen weten dat dit mis zou gaan in de toekomst. En dit gaat helaas alleen nog maar erger worden. Gelukkig zijn er een paar bestuurders wakker en hebben ze realistische deskundigen ingeschakeld!
Citaat:Luister morgenavond (vrijdag 25 juli) om 20:00 uur live mee naar de online opnames van Geleidewolf!
Er is ineens heel veel nieuws over de wolven in Nederland. Sandra en Ferry bespreken al dit nieuws en alle reacties daarop in de komende aflevering van Geleidewolf. Als vriend luister en praat je live mee via ferry.fm/live
#podcast #wolven #meepraten #live #opname
Citaat:24 juli 2025/Gemeente Nunspeet
Hou hond (voorlopig) aan de lijn, adviseert Nunspeet na aanval door wolf
Baasjes krijgen het advies om hun hond voorlopig aangelijnd te houden in de gemeente Nunspeet, ook in gebieden waar honden los mogen lopen. Bij het dorp Vierhouten in de gemeente is woensdag een hond gebeten en meegesleurd, vrij waarschijnlijk door een wolf.
De gemeente Nunspeet adviseert mensen om afstand te houden van wolven in natuurgebieden en niet achter een wolf aan te lopen. „Komt de wolf toch te dichtbij, ren dan niet weg. Maak jezelf groot, maak gebaren of maak herrie om ze af te schrikken. Loop desnoods langzaam achteruit om meer afstand te nemen.”
De provincie Gelderland heeft bevestigd dat er een hond is aangevallen en dat de politie onderzoek doet.
Meegesleurd door wolf
Woensdag werd hondje Evi gegrepen tijdens het uitlaten. In het losloopgebied stond baasje Erik ineens oog in oog met een wolf. Evi werd gegrepen en met de hond in zijn bek rende hij ervandoor.
Erik bedacht zich geen moment en zette de achtervolging in. „Ik heb onze andere hond, Jet, afgelegd en een grote stok gepakt. Daarna ben ik hard gaan schreeuwen en met de stok gaan zwaaien. De wolf keek op, liet Evi los en stapte terug het bos in.” Hond Evi raakte bij de aanval zwaargewond en moest een 2,5 uur durende operatie ondergaan. „De wonden zijn fors en diep”, vertelde dierenarts Anne Schreurs, die de operatie leidde. „Het is chaos onder de huid.
https://www.ad.nl/binnenland/hou-hond-v ... 4My7B6m_uw
Citaat:24 juli 2025/Italië
ALS DE WOLF NIET ALS EEN ONOVERWINBARE GOD WERD BESCHOUWD EN ZOU WORDEN BEHEERD ZOALS IN ANDERE LANDEN, ZOU DIT ALLES NIET GEBEUREN
Michele Corti
---
Van vergiftigde wolven tot dodelijke lokazen en spijkerlokazen, biologen: "Deze praktijk is onaanvaardbaar en walgelijk. Ze komt steeds vaker voor. Slachtoffers zijn onder meer wilde dieren, maar ook honden en katten."
De wolf werd half mei gedood, maar een paar dagen geleden kwamen de testresultaten binnen die de vergiftiging bevestigden. Norbert Dejori, voorzitter van de Zuid-Tiroolse Biologenvereniging, neemt stelling.
BOLZANO. "De ontdekking van een vergiftigde wolf in de gemeente Castelrotto in mei van dit jaar onderstreept hoe onaanvaardbaar en walgelijk deze praktijk is. Het gebruik van vergiftigde lokazen en lokazen met spijkers en glasscherven is nu wijdverbreid in verschillende delen van de provincie en lijkt toe te nemen." De alarmerende woorden komen van Norbert Dejori, voorzitter van de Zuid-Tiroolse Biologenvereniging, die commentaar gaf op recente bevindingen met betrekking tot de wolf die op 17 mei dood werd aangetroffen in een bos nabij Marinzen, in de gemeente Castelrotto: hij was vergiftigd.
Dit bleek uit analyses van het Experimenteel Zoöprofylactisch Instituut van Veneto, zoals gerapporteerd door de directeur van de provinciale bosbouwdienst, Günther Unterthiner. "Het gevonden karkas", legde Dominik Trenkwalder van het provinciale bureau voor natuurbeheer van de bosbouwdienst uit, "was dat van een volwassen mannelijke wolf zonder specifieke uiterlijke afwijkingen. Vandaar de beslissing om verdere analyses uit te voeren om te begrijpen wat er gebeurd was."
"Het verspreiden van vergiftigd aas of aas met spijkers en glasscherven", verklaarde de voorzitter van de Zuid-Tiroolse Biologenvereniging, "is niet alleen een misdaad, maar veroorzaakt ook een wrede dood voor de getroffen dieren. Naast wilde dieren zoals vossen, dassen, marters, wolven of zelfs roofvogels, eten ook huisdieren zoals honden en katten vaak vergiftigd aas wanneer ze met hun baasjes of zelfs alleen door de bossen en velden zwerven. Hij noemt een specifiek geval, dat van de hond op de onderstaande foto, die enkele maanden geleden op deze manier werd vergiftigd in Dobbiaco.
Het is moeilijk om het exacte aantal vergiftigingsgevallen te schatten, concludeert Dejori, omdat niet alle gevallen worden gemeld bij de bosbouwautoriteiten of de veterinaire dienst. Helaas zijn er geen openbaar beschikbare gegevens over slachtoffers van vergiftigd aas in Zuid-Tirol, maar we moeten ervan uitgaan dat het werkelijke aantal veel hoger ligt dan men zou denken.
https://www.ildolomiti.it/ambiente/2025 ... h5ElNeMU9w
Citaat:Roemenië Beer aanval op paarden!! ️
Automatische vertaling
Paarden in Hoia bos verscheurd door een beer! Ernstig incident in de buurt van Cluj / Moet er iemand sterven voor de Roemeense staat eindelijk echte en beslissende actie onderneemt?! - FOTO en VIDEO in het artikel.
Twee paarden raakten zwaargewond bij een aanval van een beer in het Hoia-Baciu bos. Het incident vond vrijdagavond plaats in de omgeving van de Poiana Rotonde. De dieren werden naar de veterinaire spoeddienst van de Universiteit voor Agrarische Wetenschappen en Diergeneeskunde (USAMV) gebracht, gemeld.
De eigenaar van de dieren uit Cluj-Napoca bezit ongeveer 40 paarden. De dieren grazen op zijn terrein in het genoemde gebied. Het pand is omringd door een elektrisch hek, maar dit lijkt wilde dieren niet te weerhouden om aan te vallen.
De eigenaar trof vrijdagavond twee zwaargewonde merries aan en vermoedde een aanval van een beer. Daarnaast vond hij een spoor dat doet denken aan de zool van een berenhut.
Bij USAMV bevestigden dokters dat de verwondingen blijkbaar door een beer zijn veroorzaakt. Het incident is ook gemeld bij de autoriteiten en de County Hunters Association is op de hoogte gebracht.
https://clujenii.ro/cai-atacati-de-un-u ... -si-video/
tienus63 schreef:Misselijkmakende illegale praktijken in Italië.
Vergiftigd aas of aas met spijkers of glasscherven voor de wolven achterlaten.
Of strikken of n klemmen zetten voor het wild
Kwalijke zaak!
Leiden die dit doen ook aanpakken.Citaat:24 juli 2025/Italië
ALS DE WOLF NIET ALS EEN ONOVERWINBARE GOD WERD BESCHOUWD EN ZOU WORDEN BEHEERD ZOALS IN ANDERE LANDEN, ZOU DIT ALLES NIET GEBEUREN
Michele Corti
---
Femke_Tweety schreef:Sorry hoor, maar als de wonden in eerste instantie lijken mee te vallen en later van binnen slechter lijken is het 100% logisch dat je eraan begint.
En zelfs bij echt nare wonden ga je, als je denkt dat herstel nog mogelijk is, wel dégelijk je best doen.
Als deze hond gewoon een redelijke kans op herstel heeft, natúúrlijk probeer je dat dan.
Ik zou bij mijn hond nog geen seconde twijfelen.
Geen miliseconde zelfs.
Ik zou mogelijk wel proberen om alle medische kosten terug te halen bij de provincie of het rijk ivm niet correct inschat gevaar, niet correct communiceren over het gevaar en wanbeleid waardoor mijn hond zo gewond geraakt is.