Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:iedereen hier maakt zich erg druk over glyfosaat. terecht of niet laat ik in het midden, het is vast geen lekker spul...
maar, gister op het journaal kwam dit item voorbij: https://nos.nl/artikel/2539073-672-000- ... p-jongeren
roken maakt veel en veel meer slachtoffers, is verschrikkelijk schadelijk. maar daar maakt niemand zich (hier) druk om? Dat lijkt mij namelijk een veel grotere bedreiging van de volksgezondheid.
Karl66 schreef:juval schreef:het is maar wat je belangrijker vindt. Wat mij betreft zou roken en vapen verboden mogen worden. Zeker als er zoveel slachtoffers vallen. 700.000 chronisch zieke mensen.
Dat zijn denk ik iets meer slachtoffers dan bij glyfosaat.
wat mij betreft mag glyfosaat ook verboden worden als het giftig is.
maar dat is nicotine ook.
Je weet dat de BBB juist tegen maatregelen zijn om het roken te ontmoedigen, dan loop je namelijk accijns mis en dat is niet zo goed voor de staatskas. En daarnaast heeft van der Plas niet zoveel zin om meer voor haar sigaretten te betalen. https://x.com/lientje1967/status/1833175507753390112
prompter schreef:Glyfosaat is in ieder geval verantwoordelijk voor disbalans in de bodem, en kan het immuunsysteem van mens en dier verstoren. Afgezien van de vraag of het wel of niet kankerverwekkend is.
https://www.nationalgeographic.nl/natuu ... n-de-bodem
Pandora2 schreef:996981 schreef:Maar is dat wel zo? Worden we massaal vergiftigd omdat boeren glyfosaat gebruiken?
Wie het zeker weet, mag het zeggen
pmarena schreef:Zolang het nog toegestaan is en het steeds weer lukt om een verbod uit te (laten) stellen, is er ook weinig incentive voor het ontwikkelen van een alternatief....
Pandora2 schreef:juval schreef:iedereen hier maakt zich erg druk over glyfosaat. terecht of niet laat ik in het midden, het is vast geen lekker spul...
maar, gister op het journaal kwam dit item voorbij: https://nos.nl/artikel/2539073-672-000- ... p-jongeren
roken maakt veel en veel meer slachtoffers, is verschrikkelijk schadelijk. maar daar maakt niemand zich (hier) druk om? Dat lijkt mij namelijk een veel grotere bedreiging van de volksgezondheid.
Ik maak mezelf daar wel druk om. Elke dag want ik rook zelf. Max 5 sigaretten. Grens voor mezelf bepaald![]()
En wat dan met de luchtvervuiling in grote steden en rond luchthavens ? Zal ook niet te best zijn voor hart en longen.
Moet je ook even kijken hoe schadelijk alcohol is. Ook verbieden dan ?
En wat de financiële gevolgen voor de maatschappij en volksgezondheid van overgewicht en obesitas zijn. Krijg je ook heel veel aandoeningen door. Liggen weinig mensen wakker van...
Plus die tak van de bypass-operaties en allerhande ' nieuwe ' medicijnen om af te vallen is een bijzonder winstgevende handel aan het worden...
996981 schreef:Maar is dat wel zo? Worden we massaal vergiftigd omdat boeren glyfosaat gebruiken?
juval schreef:Als COPD patiënt ben ik vóór elke aanpak van luchtvervuiling. Het bericht van de gemeente Amersfoort vind ik dus mooi:
https://nos.nl/artikel/2539154-amersfoo ... tookverbod
hoewel dit door veel mensen als betuttelend gezien zal worden.
IMANDRA schreef:996981 schreef:Maar is dat wel zo? Worden we massaal vergiftigd omdat boeren glyfosaat gebruiken?
Heuj ik ga een keer met je mee.
Je hebt kankerverwekkend en kankerverwekkend —de dosis maakt het vergif. Het is imo niet zozeer de vraag of Glyfosaat ooit kanker veroorzaakt, maar of het dit ook doet in de hoeveelheden die gebruikt worden.
Veel stoffen zijn in bepaalde hoeveelheden ooit een keer kankerverwekkend, maar mits je onder bepaalde hoeveelheden zit kan het niet zo veel kwaad.
Dat gezegd hebbende: ik heb geen idee hoe het met Glyfosaat zit en wat de redenering van de EU is. Weet iemand daar meer over?
IMANDRA schreef:996981 schreef:Maar is dat wel zo? Worden we massaal vergiftigd omdat boeren glyfosaat gebruiken?
Heuj ik ga een keer met je mee.
Je hebt kankerverwekkend en kankerverwekkend —de dosis maakt het vergif. Het is imo niet zozeer de vraag of Glyfosaat ooit kanker veroorzaakt, maar of het dit ook doet in de hoeveelheden die gebruikt worden.
Veel stoffen zijn in bepaalde hoeveelheden ooit een keer kankerverwekkend, maar mits je onder bepaalde hoeveelheden zit kan het niet zo veel kwaad.
Dat gezegd hebbende: ik heb geen idee hoe het met Glyfosaat zit en wat de redenering van de EU is. Weet iemand daar meer over?
996981 schreef:Maar is dat wel zo? Worden we massaal vergiftigd omdat boeren glyfosaat gebruiken?
_San87_ schreef:996981 schreef:Maar is dat wel zo? Worden we massaal vergiftigd omdat boeren glyfosaat gebruiken?
Ja goed, dat kun je je afvragen. Roundup is ook glyfosaat, en daar lees je toch niet bepaald leuke dingen over.
Zou het toeval zijn dat bepaalde ziekten (zoals Parkinson) meer voorkomen in streken waar veel gif gebruikt wordt? En als je bedenkt dat Glyfosaat gebruik nog eens voor tien jaar is toegestaan a.d.h.v. onderzoek door iemand die asbest ook geen probleem vond, of dat het Ctgb stelt dat tumoren bij proefdieren, na blootstelling aan, ook gewoon toeval kunnen zijn?
Ik vind dat iets te veel toeval, tbh. En dan zou ik graag zien dat het Ctgb haar mening baseert op gedegen onderzoek, en niet op dat van een wetenschapper die asbest verdedigt.
996981 schreef:Geen idee. Is dat zo? Dat het vaker voorkomt waar men veel gif gebruikt? Welke streken zijn dat dan? En hoeveel vaker komt het daar voor dan in de streken waar minder gif wordt gebruikt? Nogmaals; ik ben een totale leek op dit onderwerp en kon het met snel googelen niet vinden.
Citaat:Een belangrijke oorzaak van de groei is de blootstelling aan "rotzooi in de omgeving", zegt onderzoeker Bas Bloem, hoogleraar bij het Radboudumc. Hierbij gaat het volgens hem onder andere om pesticiden, zoals ook uit eerder onderzoek bleek. "We weten dat boeren en tuinders een sterk verhoogd risico hebben op parkinson. Ook omwonenden van landbouwpercelen hebben een hoger risico."
Citaat:"Het is een ongemakkelijk verhaal, waar wetenschappelijk veel over bekend is", zegt Van Ham. "Wetenschappers in binnen- en buitenland zijn ervan overtuigd dat er een link is tussen bestrijdingsmiddelen en deze afschuwelijke ziekte. Vrijwel alle wetenschappelijke studies van afgelopen decennia wijzen in die richting."
996981 schreef:Goed onderzoek is uiteraard belangrijk. Maar stel nu hè, glyfosaat was verboden. Wat hadden we dan gedaan? Welke gevolgen zou dat hebben voor de landbouw, export, voedselzekerheid, economie etc. Tov de voordelen die gehaald worden op gezondheid? Ik denk dat daarover weloverwogen keuzes worden gemaakt?
_San87_ schreef:996981 schreef:Geen idee. Is dat zo? Dat het vaker voorkomt waar men veel gif gebruikt? Welke streken zijn dat dan? En hoeveel vaker komt het daar voor dan in de streken waar minder gif wordt gebruikt? Nogmaals; ik ben een totale leek op dit onderwerp en kon het met snel googelen niet vinden.
Ja, daar is onderzoek naar gedaan.Citaat:Een belangrijke oorzaak van de groei is de blootstelling aan "rotzooi in de omgeving", zegt onderzoeker Bas Bloem, hoogleraar bij het Radboudumc. Hierbij gaat het volgens hem onder andere om pesticiden, zoals ook uit eerder onderzoek bleek. "We weten dat boeren en tuinders een sterk verhoogd risico hebben op parkinson. Ook omwonenden van landbouwpercelen hebben een hoger risico."
https://nos.nl/artikel/2490568-steeds-m ... -dertigersCitaat:"Het is een ongemakkelijk verhaal, waar wetenschappelijk veel over bekend is", zegt Van Ham. "Wetenschappers in binnen- en buitenland zijn ervan overtuigd dat er een link is tussen bestrijdingsmiddelen en deze afschuwelijke ziekte. Vrijwel alle wetenschappelijke studies van afgelopen decennia wijzen in die richting."
https://nos.nl/artikel/2302396-landbouw ... n-verhogen996981 schreef:Goed onderzoek is uiteraard belangrijk. Maar stel nu hè, glyfosaat was verboden. Wat hadden we dan gedaan? Welke gevolgen zou dat hebben voor de landbouw, export, voedselzekerheid, economie etc. Tov de voordelen die gehaald worden op gezondheid? Ik denk dat daarover weloverwogen keuzes worden gemaakt?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er weloverwogen keuzes worden gemaakt. Ik denk dat het economische oogpunt het zwaarste weegt. Maar dat is mijn gevoel, en niet op onderzoek gestaafd.
BigOne schreef:Klopt, daar is ook kritiek op gekomen .
Misschien is dit ook wel goed om te lezen;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Monsanto_legal_cases
996981 schreef:Goed onderzoek is uiteraard belangrijk. Maar stel nu hè, glyfosaat was verboden. Wat hadden we dan gedaan? Welke gevolgen zou dat hebben voor de landbouw, export, voedselzekerheid, economie etc.