Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:43

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:13

bedankt voor de link Pien. We gaan vanavond zeker even het jeugdjournaal kijken!

Het doet me goed om in de Bokt-verkiezingspoll te zien dat BBB als 3e partij staat. :) Op dit moment dan, kan natuurlijk nog alle kanten op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:25

Logisch dat de BBB hoog staat. Veel mensen met paarden denken dat zij hun belangen kunnen vertegenwoordigen! :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:26

MarlindeRooz schreef:
Logisch dat de BBB hoog staat. Veel mensen met paarden denken dat zij hun belangen kunnen vertegenwoordigen! :D

klopt :j

er zijn wel meer mensen die denken dat PVV of Groenlinks/pvda hun belangen goed zullen behartigen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:08

Qua belangenbehartiging heb ik dan weer meer vertrouwen in BBB dan in PVV, die hebben in al die jaren eigenlijk helemaal niets waar gemaakt :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:18

Bedankt Pmarena, dat jij mij afschildert als een argeloze kiezer. Ik ga de foei knop maar gebruiken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:23

juval schreef:
MarlindeRooz schreef:

er zijn wel meer mensen die denken dat PVV of Groenlinks/pvda hun belangen goed zullen behartigen.

Graag PVV niet in een adem noemen met PvdA/ GL }> . Dat geeft echt een fout beeld.

De een is extreem rechtse partij die niets heeft met Europa, Moslims, Klimaat etc, de ander heeft alles met Europa klimaat, iedereen ongeacht geloof is welkom etc.

De Bokt pol en dus ook dit topic is ,denk ik, een goede afspiegeling van de maatschappij als het om kiezen gaat. Zo gauw geturfd zal (knetter) rechts 2/3 vd meerderheid krijgen en links (CU en D66 heb ik bij links geteld daar die goed in een linkse coalitie zouden kunnen).
Ik denk tevens dat dit de reden is dat Omzigt nu openlijk flirt met Rechts en beren op de weg ziet met links.

Dilan Yeşilgöz heeft (per ongeluk?) de deur opengezet voor een grote tot zeer grote PVV en dus een kabinet over (knetter) rechts.
Gelukkig hebben we de EU nog als het om maatregelen gaat tegen opwarming van de aarde, dalende stikstof getallen etc

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:25

het is mijn partij ook niet, maar als PVV de grootste wordt heeft ze een democratisch recht om te gaan regeren lijkt me. De stem van het volk.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:28

Mee eens juval. Als ze de grootste worden zouden ze moeten regeren.

Maar vind het echt gruwelijk waar nl naar toe gaat. Blijkbaar scoort het om alle problemen in nl af te schuiven op "de buitenlanders"

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:29

prompter schreef:
Qua belangenbehartiging heb ik dan weer meer vertrouwen in BBB dan in PVV, die hebben in al die jaren eigenlijk helemaal niets waar gemaakt :=

Ik vrees dat het bij de bbb niet anders zal zijn. Hoewel ik vrij weinig tegen de partij heb, blijft het natuurlijk gewoon populisme. Maar populisme doet het gewoon goed tegenwoordig en dat zien we terug in de kwaliteit van de debatten in het algemeen. Wat ik er van zie althans tegenwoordig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:51

Tango1979 schreef:
Mee eens juval. Als ze de grootste worden zouden ze moeten regeren.

Maar vind het echt gruwelijk waar nl naar toe gaat. Blijkbaar scoort het om alle problemen in nl af te schuiven op "de buitenlanders"

Tuurlijk moeten ze dan gaan regeren.

Het is onterecht om alle problemen af te schuiven op de buitenlanders. Maar er worden wel door asielzoekers enorm veel problemen veroorzaakt. Daar moet over gesproken mogen worden.
Mijn zoon zat gisteren in de trein van Brussel. Knokpartijen, zakkenrollers (soort bendes die die treinen afgaan) met als klapper dat ALLE toiletten zijn gemold en de trein buiten dienst is gesteld.
De gewone reizigers baalden als een stekker met uiteraard veel begrip voor het uit dienst halen.
Maar het waren enorme toestanden op die trein, die erom bekend staat. En ja dat zijn bendes asielzoekers die Nederland, België, Duitsland afgaan.
Die problemen moeten ook benoemd worden!!

Mijn zoon stemt trouwens links.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:58

juval schreef:
MarlindeRooz schreef:

Omdat er simpelweg meer belangen zijn dan het paard. Er bestaat gewoon geen partij voor alles.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:08

pien_2010 schreef:
De Bokt pol en dus ook dit topic is ,denk ik, een goede afspiegeling van de maatschappij als het om kiezen gaat. Zo gauw geturfd zal (knetter) rechts 2/3 vd meerderheid krijgen en links (CU en D66 heb ik bij links geteld daar die goed in een linkse coalitie zouden kunnen).
Ik denk tevens dat dit de reden is dat Omzigt nu openlijk flirt met Rechts en beren op de weg ziet met links.

Bedoel je dat als de peilingen anders waren geweest Omtzigt met links had geflirt?
Dat zou heel goed kunnen inderdaad. Aan Omtzigt weet je totaal niet wat je aan hem hebt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:14

Mwoah, ik heb het gevoel dat Omtzigt er prima mee kan leven als zijn partij straks in de oppositie komt ipv (mee)regeren. En er zijn gewoon een aantal verschillende standpunten tussen deze 2 partijen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:15

Nikass schreef:
Bedankt Pmarena, dat jij mij afschildert als een argeloze kiezer. Ik ga de foei knop maar gebruiken.

Zo hee, jij bent triggerhappy :=

Gisteren was je nog zo blij met me :')

Nikass schreef:
pmarena schreef:
Die HRA gaat er sowieso af. Niet leuk als je een eigen huis hebt, maar wel nodig. Ik denkt dat het de kunst is om jezelf een beetje opzij te zetten en te kijken naar de belangen van de samenleving als een geheel, wat is eerlijk, wat is fair, wat is duurzaam. En ja dan heb je soms zelf ergens pech. Maar dan is het later ook voor jou een betere wereld, als je omstandigheden zouden veranderen.

Dit is nou een post naar mijn hart <3

Bedankt voor de link Pien +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:16

Ja Loretta dat denk ik. Want Omzigt wil een totaal andere Bestuurscultuur, de rol van de Tweede Kamer groter maken, de rol van de minister President kleiner, de overheid dichter bij de burgers brengen, meer in dienst van de burgers en daar kan links echt wel iets mee en hij met links. Daar heeft hij sec minder met de VVD die juist die bestuurscultuur meer en meer in het leven heeft geroepen.

Maar links gaat hem niet worden, dus probeert hij nu om zijn doelen te gaan bereiken via rechts. Daarbij zal de PVV een probleem worden, daar deze de vrijheid van Godsdienst (vastgesteld in onze grondwet) niet accepteert als het om de islam gaat (Wilders roep toetert dat de moskeeën weg moeten, iets dat geen schijn van kans heeft, dat weet hij ook, maar het wel lekker doet voor de Bühne, lees stemmen oplevert).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:18

pien_2010 schreef:
Dilan Yeşilgöz heeft (per ongeluk?) de deur opengezet voor een grote tot zeer grote PVV en dus een kabinet over (knetter) rechts.
Gelukkig hebben we de EU nog als het om maatregelen gaat tegen opwarming van de aarde, dalende stikstof getallen etc

Het probleem is dat er dan niet alleen niks aan stikstof en klimaat gedaan wordt. Maar dat vervolgens ook het land volledig op slot gaat. De bouw blijft stilliggen. Maar njet alleen de bouw ook het op orde brengen van het energienet voor de verduurzaming komt dan niets van terecht. Kortom. Alles stilleggen. Links de schuld geven en bij de volgende verkiezingen nog rechtser stemmen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:19

Scherpe analyse en het klopt ook voor mij.
Maar de EU kan wel degelijk zaken afdwingen en houdt een land zich er niet aan, dan kost dat veel geld daar subsidies worden ingehouden. Dus er is wel een stok achter de deur.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:30

pien_2010 schreef:
Ja Loretta dat denk ik. Want Omzigt wil een totaal andere Bestuurscultuur, de rol van de Tweede Kamer groter maken, de rol van de minister President kleiner, de overheid dichter bij de burgers brengen, meer in dienst van de burgers en daar kan links echt wel iets mee en hij met links. Daar heeft hij sec minder met de VVD die juist die bestuurscultuur meer en meer in het leven heeft geroepen.

Maar links gaat hem niet worden, dus probeert hij nu om zijn doelen te gaan bereiken via rechts. Daarbij zal de PVV een probleem worden, daar deze de vrijheid van Godsdienst (vastgesteld in onze grondwet) niet accepteert als het om de islam gaat (Wilders roep toetert dat de moskeeën weg moeten, iets dat geen schijn van kans heeft, dat weet hij ook, maar het wel lekker doet voor de Bühne, lees stemmen oplevert).

Dat is wel een hele goede benadering van hoe de zaken er voor staan.
Het probleem met Wilders is ook nog eens dat hij volstrekt onbetrouwbaar is. Dat weet Yeşilgöz ook. Dus zal ze hoge eisen stellen aan hem alleen maar voor het meedoen. Ik vraag me af hoe hij dat moet gaan verkopen aan zijn achterban. Vooral degenen die op hem gestemd hebben vanwege het gekopieerde deel uit het SP programma. Maar die tot op de dag van vandaag nooit door hebben gehad dat meneer Wilders gewoon met de VVD mee stemde.

Ik vraag me af of het echt in Wilders zijn belang is om te gaan regeren. Bij Rutte 1 heeft hij de stekker er dan ook al snel uitgetrokken. Tenzij hij echt van plan is om nog 1 keer in het pluche weg te zakken en daarna met pensioen te gaan.

De VVD heeft wel vaker met vuur gespeeld. En dit keer heeft dat toch wel een enorme brand veroorzaakt waarbij het nog kaar de vraag is of ze de brand voor Woensdag onder controle krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:40

pien_2010 schreef:

Aantekening hier bij, zou Islam het voor het zeggen krijgen, is er geen vrijheid van religie meer (al zou de kerk precies hetzelfde doen). En er zijn op een aantal vlakken (scheidingen etc.) al rechtbanken op religieuze islamitische gronden in een aantal Europese landen (engeland bv). Plus waar er nog meer om de wetten van een land heen gefietst wordt qua mogen trouwen bv) Vrijheid van religie ondersteunen best, maar dan wel ook vanuit de andere kant.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:53

tamary schreef:
Aantekening hier bij, zou Islam het voor het zeggen krijgen, is er geen vrijheid van religie meer (al zou de kerk precies hetzelfde doen). En er zijn op een aantal vlakken (scheidingen etc.) al rechtbanken op religieuze islamitische gronden in een aantal Europese landen (engeland bv). Plus waar er nog meer om de wetten van een land heen gefietst wordt qua mogen trouwen bv) Vrijheid van religie ondersteunen best, maar dan wel ook vanuit de andere kant.

Dat zeg je inderdaad goed ja. Alle religies hebben die neiging. Dat is voor mij ook 1 van de inmiddels vele afknappers op Omtzigt. Ik kies daarom toch bij voorkeur op een seculiere partij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:12

pien_2010 schreef:

ik denk niet dat bokt een goede afspiegeling is van de maatschappij. Ik schat zo in dat bokt 95% vrouw is. Over opleidingsniveau en etniciteit durf ik geen uitspraken te doen verder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:49

tamary schreef:
Aantekening hier bij, zou Islam het voor het zeggen krijgen, is er geen vrijheid van religie meer (al zou de kerk precies hetzelfde doen).

Als het niet zo triest was zou ik er om lachen.
8% van de Nederlanders schijnt islamiet te zijn.
1% of minder van deze 8% heeft dit soort rare ideeën.

In de hele geschiedenis van de Islam is er meer vrijheid van godsdienst geweest (gewoon al in de middeleeuwen) dan het christendom ooit gaf.

Over dat kleine groepje moeten we wel nadenken, daar niet van.
Maar dan dus echt nadenken ipv dit soort angstfantasieën.
Citaat:
En er zijn op een aantal vlakken (scheidingen etc.) al rechtbanken op religieuze islamitische gronden in een aantal Europese landen (engeland bv).

Nou en...?
Die heeft de Roomse kerk ook.
.. hoort bij vrijheid van godsdienst ;)

Citaat:
Plus waar er nog meer om de wetten van een land heen gefietst wordt qua mogen trouwen bv) Vrijheid van religie ondersteunen best, maar dan wel ook vanuit de andere kant.

In de Remonstrantse Kerk konden homoparen al trouwen vóórdat het voor de Nederlandse wet kon.
Een club heeft die vrijheid.

What's the problem...?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:55

De Islam wil het helemaal niet voor het zeggen krijgen en de moslims willen ons ook niet veroveren, anders hadden ze dat intussen vast al een keer gedaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:57

is er een Islam partij? Partijen als Denk of Bij1 profileren zich toch niet echt als religieus dacht ik? of wel