Kaja schreef:MarlindeRooz schreef:Sorry maar dat kan gewoon niet dat je 50% belasting betaalt op je inkomen uit werk. Zowel de loonbelasting als de belastingen voor ondernemers zijn niet zo hoog.
Weet je dat zeker?
Ja.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
IMANDRA schreef:Ik vind het overigens juist getuigen van een modern land dat je niet alle alternatieve behandelingen en middelen toestaat in verzekeringssituaties.
Shadow0 schreef:IMANDRA schreef:Ik vind het overigens juist getuigen van een modern land dat je niet alle alternatieve behandelingen en middelen toestaat in verzekeringssituaties.
Ik denk dat we in beide richtingen wel een aardige balans hebben: geneesmiddelen zijn betrouwbaar, en verder kun je in vrijheid best wat vinden als je dat wilt in de vorm van supplementen, maar zonder dat daar teveel over beloofd wordt. Helemaal prima dus.
Wat ik veel en veel problematischer vind is hoe we omgaan met de geneesmiddelenbeschikbaarheid. Onder andere door een preferentiebeleid dat veel verder gaat dan nodig komen mensen soms zonder medicijnen te zitten, moeten ze regelmatig overstappen van merk, komen apothekers in de problemen, en het is verder een enorme verspilling van ieders tijd. Waar het eerst een hele zinvolle manier was om kunstmatig hoge medicijnprijzen te verlagen, is het dat nu zeker voor de middelen die echt al zo goedkoop zijn als ze kunnen (niet meer dan een paar cent per tablet) niet meer zinvol, terwijl de schade van bv het niet leverbaar zijn groot kan zijn. Jammer dat dat heel weinig aandacht krijgt.
anjali schreef:Ik heb een huisarts die zowel in reguliere geneeskunde als in homeopathie en anthroposofie is opgeleid. Hij werkt ook gewoon via de ziektekostenverzekering. Als ik een medicijn nodig heb (dit kan niet voor elke ziekte ! !) dan mag ik kiezen tussen een "natuurlijk" middel wat dan uit Duitsland moet komen (want in Nederland gelooft men er niet in) en wat ik dan zelf moet betalen, of een "chemisch" middel wat hier gewoon door de apotheek geleverd wordt en dat ook door de verzekering vergoed wordt.Ik kies dan voor het natuurlijke middel. Dat trouwens tot nu toe zeer goedkoop blijkt te zijn en heel goed werkt.
MarlindeRooz schreef:Kaja schreef:
Werken moet sowieso lonen, hartstikke leuk wat die Timmermans verzint maar ik werk het eerste half jaar al voor de belastingdienst. Er moet absoluut oog zijn voor armoede, maar werken moet wel lonen.
Sorry maar dat kan gewoon niet dat je 50% belasting betaalt op je inkomen uit werk. Zowel de loonbelasting als de belastingen voor ondernemers zijn niet zo hoog.
IMANDRA schreef:Zelfs als je loonbelasting, zorgpremie en verplichte verzekeringen optelt, hou je gemiddeld meer dan 60% van je bruto-inkomen over (gemiddeld gaat ongeveer 35–40% van het inkomen naar belastingen en premies). En daar krijg je behoorlijk wat collectieve voorzieningen voor terug: zorg, onderwijs, infrastructuur, veiligheid. Het beeld dat je “50% kwijt bent” is dus vooral politiek frame... Het echte probleem zit niet in het betalen van belasting, maar in de scheve verdeling: werkenden dragen relatief veel, terwijl grote vermogens, beleggers en multinationals vaak veel minder bijdragen. Werken loont dus nog steeds, alleen het systeem is uit balans. Laat dat nu net een punt zijn wat linkse partijen, o.a. Timmermans / PvdA/GL willen aanpakken...
Dus als je zegt "werken moet lonen", dan kan je beter links stemmen.
fransje23 schreef:Ik ben ook heel benieuwd hoe jij ook over de eerste € 76.817 meteen het tarief van 49,50% betaald.
Maar ik leer graag bij!
prompter schreef:Ik heb die hoge belastingschaal ook, maar op mijn salarisstrook is dat toch echt alleen over het bedrag boven die 76.000. Dat is in Nederland gewoon goed geregeld.
Kaja schreef:IMANDRA schreef:Zelfs als je loonbelasting, zorgpremie en verplichte verzekeringen optelt, hou je gemiddeld meer dan 60% van je bruto-inkomen over (gemiddeld gaat ongeveer 35–40% van het inkomen naar belastingen en premies). En daar krijg je behoorlijk wat collectieve voorzieningen voor terug: zorg, onderwijs, infrastructuur, veiligheid. Het beeld dat je “50% kwijt bent” is dus vooral politiek frame... Het echte probleem zit niet in het betalen van belasting, maar in de scheve verdeling: werkenden dragen relatief veel, terwijl grote vermogens, beleggers en multinationals vaak veel minder bijdragen. Werken loont dus nog steeds, alleen het systeem is uit balans. Laat dat nu net een punt zijn wat linkse partijen, o.a. Timmermans / PvdA/GL willen aanpakken...
Dus als je zegt "werken moet lonen", dan kan je beter links stemmen.
Ik heb even op m’n handen moeten zitten, maar wat een onzin zeg en lekker links ook.
Toch ben ik wel heel erg benieuwd hoe jij dit voor elkaar krijgt, want zelfs met 35% haal je dat nog niet.
fransje23 schreef:Ik ben ook heel benieuwd hoe jij ook over de eerste € 76.817 meteen het tarief van 49,50% betaald.
Maar ik leer graag bij!
Benzz schreef:Ik ben sinds een aantal maanden geleden weer in loondienst en ik schrik me het apezuur als ik mijn loonstrook zie en wat er naar de belasting gaatMaar goed, het is voor een goed doel.
MarlindeRooz schreef:Ik doe voor 20-30 bedrijven (zzp/bv etc) in verschillende sectoren en inkomsten hoogtes de boekhouding. En ja ze verdienen soms veel geld maar ze hebben vaak ook grote risico’s. Je valt hard.
Benzz schreef:Ik ben sinds een aantal maanden geleden weer in loondienst en ik schrik me het apezuur als ik mijn loonstrook zie en wat er naar de belasting gaatMaar goed, het is voor een goed doel.
IMANDRA schreef:Haal je wat niet?
Wat is onzin? Leg uit?
Ik heb onze vriend Chat even aan het rekenen laten slaan (dit was iets te ingewikkeld voor mijzelf) maar daruit komt dat, om effectief / onder aan de streep richting 49,5% belasting te betalen over je gehele inkomen, moet iemand in loondienst in 2025 ongeveer €10 miljoen per jaar verdienen.
Ik dénk dat die schouders wel sterk genoeg zijn om dat te betalen.
Maar bij een beetje meer normale inkomens, geldt inderdaad wat Fransje23 zegt. Jij betaalt alleen 49,5% over alles boven dat grensbedrag. Alles eronder valt gewoon onder de lagere belastingsschaal. En dus ben je niet effectief de helft van je inkomen kwijt.