Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:59

Kaja schreef:
MarlindeRooz schreef:
Sorry maar dat kan gewoon niet dat je 50% belasting betaalt op je inkomen uit werk. Zowel de loonbelasting als de belastingen voor ondernemers zijn niet zo hoog.

Weet je dat zeker?

Ja.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:03

IMANDRA schreef:
Ik vind het overigens juist getuigen van een modern land dat je niet alle alternatieve behandelingen en middelen toestaat in verzekeringssituaties.

Ik denk dat we in beide richtingen wel een aardige balans hebben: geneesmiddelen zijn betrouwbaar, en verder kun je in vrijheid best wat vinden als je dat wilt in de vorm van supplementen, maar zonder dat daar teveel over beloofd wordt. Helemaal prima dus.

Wat ik veel en veel problematischer vind is hoe we omgaan met de geneesmiddelenbeschikbaarheid. Onder andere door een preferentiebeleid dat veel verder gaat dan nodig komen mensen soms zonder medicijnen te zitten, moeten ze regelmatig overstappen van merk, komen apothekers in de problemen, en het is verder een enorme verspilling van ieders tijd. Waar het eerst een hele zinvolle manier was om kunstmatig hoge medicijnprijzen te verlagen, is het dat nu zeker voor de middelen die echt al zo goedkoop zijn als ze kunnen (niet meer dan een paar cent per tablet) niet meer zinvol, terwijl de schade van bv het niet leverbaar zijn groot kan zijn. Jammer dat dat heel weinig aandacht krijgt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:07

Ik heb een huisarts die zowel in reguliere geneeskunde als in homeopathie en anthroposofie is opgeleid. Hij werkt ook gewoon via de ziektekostenverzekering. Als ik een medicijn nodig heb (dit kan niet voor elke ziekte ! !) dan mag ik kiezen tussen een "natuurlijk" middel wat dan uit Duitsland moet komen (want in Nederland gelooft men er niet in) en wat ik dan zelf moet betalen, of een "chemisch" middel wat hier gewoon door de apotheek geleverd wordt en dat ook door de verzekering vergoed wordt.Ik kies dan voor het natuurlijke middel. Dat trouwens tot nu toe zeer goedkoop blijkt te zijn en heel goed werkt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:10

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Ik vind het overigens juist getuigen van een modern land dat je niet alle alternatieve behandelingen en middelen toestaat in verzekeringssituaties.

Ik denk dat we in beide richtingen wel een aardige balans hebben: geneesmiddelen zijn betrouwbaar, en verder kun je in vrijheid best wat vinden als je dat wilt in de vorm van supplementen, maar zonder dat daar teveel over beloofd wordt. Helemaal prima dus.

Wat ik veel en veel problematischer vind is hoe we omgaan met de geneesmiddelenbeschikbaarheid. Onder andere door een preferentiebeleid dat veel verder gaat dan nodig komen mensen soms zonder medicijnen te zitten, moeten ze regelmatig overstappen van merk, komen apothekers in de problemen, en het is verder een enorme verspilling van ieders tijd. Waar het eerst een hele zinvolle manier was om kunstmatig hoge medicijnprijzen te verlagen, is het dat nu zeker voor de middelen die echt al zo goedkoop zijn als ze kunnen (niet meer dan een paar cent per tablet) niet meer zinvol, terwijl de schade van bv het niet leverbaar zijn groot kan zijn. Jammer dat dat heel weinig aandacht krijgt.

Eens :j

anjali schreef:
Ik heb een huisarts die zowel in reguliere geneeskunde als in homeopathie en anthroposofie is opgeleid. Hij werkt ook gewoon via de ziektekostenverzekering. Als ik een medicijn nodig heb (dit kan niet voor elke ziekte ! !) dan mag ik kiezen tussen een "natuurlijk" middel wat dan uit Duitsland moet komen (want in Nederland gelooft men er niet in) en wat ik dan zelf moet betalen, of een "chemisch" middel wat hier gewoon door de apotheek geleverd wordt en dat ook door de verzekering vergoed wordt.Ik kies dan voor het natuurlijke middel. Dat trouwens tot nu toe zeer goedkoop blijkt te zijn en heel goed werkt.

Helaas zijn niet alle huisartsen gelijk. Het is namelijk geen "we geloven er niet in", het is een "De werking is niet vastgesteld dus we gaan het vanuit medische instanties niet geven. Maar als je er zelf voor kiest heb je die vrijheid, het wordt alleen niet vergoed."

Zoals ik in mijn vorige reactie al probeerde uit te leggen, is natuurlijk niet altijd goed/gezond en chemisch niet altijd slecht/ongezond.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:48

MarlindeRooz schreef:
Kaja schreef:

Werken moet sowieso lonen, hartstikke leuk wat die Timmermans verzint maar ik werk het eerste half jaar al voor de belastingdienst. Er moet absoluut oog zijn voor armoede, maar werken moet wel lonen.

Sorry maar dat kan gewoon niet dat je 50% belasting betaalt op je inkomen uit werk. Zowel de loonbelasting als de belastingen voor ondernemers zijn niet zo hoog.

Mijn oprechte excuses. 49,50 %.

IMANDRA schreef:
Zelfs als je loonbelasting, zorgpremie en verplichte verzekeringen optelt, hou je gemiddeld meer dan 60% van je bruto-inkomen over (gemiddeld gaat ongeveer 35–40% van het inkomen naar belastingen en premies). En daar krijg je behoorlijk wat collectieve voorzieningen voor terug: zorg, onderwijs, infrastructuur, veiligheid. Het beeld dat je “50% kwijt bent” is dus vooral politiek frame... Het echte probleem zit niet in het betalen van belasting, maar in de scheve verdeling: werkenden dragen relatief veel, terwijl grote vermogens, beleggers en multinationals vaak veel minder bijdragen. Werken loont dus nog steeds, alleen het systeem is uit balans. Laat dat nu net een punt zijn wat linkse partijen, o.a. Timmermans / PvdA/GL willen aanpakken...
Dus als je zegt "werken moet lonen", dan kan je beter links stemmen.

Ik heb even op m’n handen moeten zitten, maar wat een onzin zeg en lekker links ook.
Toch ben ik wel heel erg benieuwd hoe jij dit voor elkaar krijgt, want zelfs met 35% haal je dat nog niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:50

Ik heb het over IB en loonbelasting hè. Niet over BTW over goederen etc. Ik geloof niet dat je 50% inkomstenbelasting betaalt.

Dat doet niemand. Behalve jij!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:53

49,50 is alleen over het deel inkomen in de hoogste schaal. Het is dus niet zo dat de helft van je inkomen opeens naar de belastingdienst gaat.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 13-10-25 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:53

Timmermans nu op de radio, hij beantwoordt vragen van luisteraars. Het is mijn partij en persoon niet, maar hij doet dat goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:54

Kaja schreef:
Ik heb even op m’n handen moeten zitten, maar wat een onzin zeg en lekker links ook.

En vervolgens geef je 0 onderbouwing.

(Maar wat is precies wat je tegenstaat in collectieve voorzieningen zoals zorg, onderwijs, infrastructuur en veiligheid? Wil je daar minder van?)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:55

Kaja schreef:
Toch ben ik wel heel erg benieuwd hoe jij dit voor elkaar krijgt, want zelfs met 35% haal je dat nog niet.

Kun je inhoudelijk aangeven wat je er onzin aan vindt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:02

Kaja schreef:

Misschien moet je even je billen van je handen halen en typen.
:D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:04

Ik ben ook heel benieuwd hoe jij ook over de eerste € 76.817 meteen het tarief van 49,50% betaald.
Maar ik leer graag bij!

:)

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:06

Ik heb die hoge belastingschaal ook, maar op mijn salarisstrook is dat toch echt alleen over het bedrag boven die 76.000. Dat is in Nederland gewoon goed geregeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:08

fransje23 schreef:
Ik ben ook heel benieuwd hoe jij ook over de eerste € 76.817 meteen het tarief van 49,50% betaald.
Maar ik leer graag bij!

Als dat zo is gaat er iets fout, idd.

prompter schreef:
Ik heb die hoge belastingschaal ook, maar op mijn salarisstrook is dat toch echt alleen over het bedrag boven die 76.000. Dat is in Nederland gewoon goed geregeld.

Ja, dat is hoe het werkt, even simpel uitgelegd:

Stel, je verdient € 80.000 in 2025. Je belasting wordt dan als volgt berekend:

Over de eerste € 38.441 betaal je 35,82% belasting: € 13.780

Over het deel tussen € 38.441 en € 76.817 betaal je 37,48% belasting: € 14.363

Over de resterende € 3.183 betaal je 49,50% belasting: € 1.576

Totale belasting: € 29.719

(Copy paste van MKB Servicedesk.nl)

Je betaalt dus geen 50% belasting over je hele inkomen uit werk. Er is wel ergens een kantelpunt, dacht ik. Maar die bereikt de gemiddelde werknemer niet.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 13-10-25 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:09

Het voelt soms wel zo :))

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:10

prompter schreef:

Lijkt me een vreselijk probleem om te hebben! :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:10

prompter schreef:

Ja, vind ik ook. We betalen ook gewoon veel belasting in NL. Daar krijgen we ook een hoop voor terug.

Keuzes.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:13

Ik ben sinds een aantal maanden geleden weer in loondienst en ik schrik me het apezuur als ik mijn loonstrook zie en wat er naar de belasting gaat :D Maar goed, het is voor een goed doel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:14

Kaja schreef:
IMANDRA schreef:
Zelfs als je loonbelasting, zorgpremie en verplichte verzekeringen optelt, hou je gemiddeld meer dan 60% van je bruto-inkomen over (gemiddeld gaat ongeveer 35–40% van het inkomen naar belastingen en premies). En daar krijg je behoorlijk wat collectieve voorzieningen voor terug: zorg, onderwijs, infrastructuur, veiligheid. Het beeld dat je “50% kwijt bent” is dus vooral politiek frame... Het echte probleem zit niet in het betalen van belasting, maar in de scheve verdeling: werkenden dragen relatief veel, terwijl grote vermogens, beleggers en multinationals vaak veel minder bijdragen. Werken loont dus nog steeds, alleen het systeem is uit balans. Laat dat nu net een punt zijn wat linkse partijen, o.a. Timmermans / PvdA/GL willen aanpakken...
Dus als je zegt "werken moet lonen", dan kan je beter links stemmen.

Haal je wat niet?
Wat is onzin? Leg uit?

Ik heb onze vriend Chat even aan het rekenen laten slaan (dit was iets te ingewikkeld voor mijzelf) maar daruit komt dat, om effectief / onder aan de streep richting 49,5% belasting te betalen over je gehele inkomen, moet iemand in loondienst in 2025 ongeveer €10 miljoen per jaar verdienen.

Ik dénk dat die schouders wel sterk genoeg zijn om dat te betalen.
Maar bij een beetje meer normale inkomens, geldt inderdaad wat Fransje23 zegt. Jij betaalt alleen 49,5% over alles boven dat grensbedrag. Alles eronder valt gewoon onder de lagere belastingsschaal. En dus ben je niet effectief de helft van je inkomen kwijt.

fransje23 schreef:
Maar ik leer graag bij!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:16

Benzz schreef:
Ik ben sinds een aantal maanden geleden weer in loondienst en ik schrik me het apezuur als ik mijn loonstrook zie en wat er naar de belasting gaat :D Maar goed, het is voor een goed doel.

Ja maar je hebt wel minder zorgen. Regelingen als je ziek bent en minder verantwoordelijkheid.

Ik doe voor 20-30 bedrijven (zzp/bv etc) in verschillende sectoren en inkomsten hoogtes de boekhouding. En ja ze verdienen soms veel geld maar ze hebben vaak ook grote risico’s. Je valt hard. :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:19

MarlindeRooz schreef:
Ik doe voor 20-30 bedrijven (zzp/bv etc) in verschillende sectoren en inkomsten hoogtes de boekhouding. En ja ze verdienen soms veel geld maar ze hebben vaak ook grote risico’s. Je valt hard. :=

Ik ben 5 jaar zzper geweest en dat beviel mij goed. Kon soms ook lekker de hele zomer niets doen.

Maar deze klus was dusdanig interessant dat ik dit wel een paar jaar wil doen. Daarna zal ik weer als zzper verder gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:25

Benzz schreef:

Het is nog erger als je als ondernemer een aanslag inkomstenbelasting krijgt en je winst wat hoger is uitgevallen dan je voorschot.

In loondienst krijg je het gewoon niet uitbetaald maar in een keer 40.000 (of meer) over maken naar de Belastingdienst is voor je gevoel nog erger.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:26

fransje23 schreef:
In loondienst krijg je het gewoon niet uitbetaald maar in een keer 40.000 (of meer) over maken naar de Belastingdienst is voor je gevoel nog erger.

Dat heb ik 5 jaar gehad. Toevallig in september nog een forse mogen betalen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:41

Ik hoef het zelf niet bij te betalen maar wel de mededeling doen.

Maar aan de andere kant in de meeste landen waar de belastingen laag zijn zouden veel Nederlanders niet willen wonen.
Uiteraard zijn er een paar bijzondere belastingparadijzen maar de meeste landen hebben flut infrastructuur, geen sociaal vangnet etc.

Scandinavië wordt hier regelmatig aangehaald vanwege gelukkige mensen en dingen goed geregeld.
Maar ook daar betaal je best veel belasting en is de het hoge btw-tarief zelfs 25%.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:53

IMANDRA schreef:
Haal je wat niet?
Wat is onzin? Leg uit?

Ik heb onze vriend Chat even aan het rekenen laten slaan (dit was iets te ingewikkeld voor mijzelf) maar daruit komt dat, om effectief / onder aan de streep richting 49,5% belasting te betalen over je gehele inkomen, moet iemand in loondienst in 2025 ongeveer €10 miljoen per jaar verdienen.

Ik dénk dat die schouders wel sterk genoeg zijn om dat te betalen.
Maar bij een beetje meer normale inkomens, geldt inderdaad wat Fransje23 zegt. Jij betaalt alleen 49,5% over alles boven dat grensbedrag. Alles eronder valt gewoon onder de lagere belastingsschaal. En dus ben je niet effectief de helft van je inkomen kwijt.

Het gaat er niet om of de schouders wel sterk genoeg zijn, het gaat erom dat werk moet lonen. Dat is mijn insteek. En dat links niets voor mij is, lijkt me duidelijk.

De berekeningen zijn prima, maar het gaat erom dat er wordt gezegd dat je 60% van je bruto inkomen over houd en dat is niet waar. En zeker niet met alle premies en verzekeringen er nog eens af. Dus vraag ik je hoe je dat voor elkaar krijgt.

Ik betaal ontzettend veel belasting en dan werk ik het eerste half jaar voor de belastingdienst.