Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Ik ga het gewoon weer proberen…
Als blijkt dat wetenschappers omgekocht worden (ik heb daar geen bronnen van trouwens) hoe weet je dan ooit met zekerheid dat je “de wetenschap” kan vertrouwen?
Dat lijkt mij dan een steeds onzekerdere factor worden.
Over pesticiden heb ik in het complot topic ook wat geschreven…
irmaz schreef:Cer schreef:Ik ga het gewoon weer proberen…
Als blijkt dat wetenschappers omgekocht worden (ik heb daar geen bronnen van trouwens) hoe weet je dan ooit met zekerheid dat je “de wetenschap” kan vertrouwen?
Dat lijkt mij dan een steeds onzekerdere factor worden.
Over pesticiden heb ik in het complot topic ook wat geschreven…
Ik ga proberen je vragen te beantwoorden...
Als een wetenschapper blijkt omgekocht te zijn dan is alles wat die persoon heeft "uitgevonden" verdacht.
Dat wil niet zeggen dat dan de wetenschap in het algemeen niet te vertrouwen is, goede wetenschap heeft geen belangen bij het doen van het bepaalde onderzoek, zorgt dat het onderzoek dat ze gedaan hebben volledig openbaar, en herhaalbaar is en zijn zelf ook kritisch op wat ze hebben gevonden, dus vermelden de mitsen en maren en de eventuele zwakheden in het onderzoek.
En precies dat laatste is wat wetenschap moeilijker "geloofbaar" maakt voor mensen met minder kennis van zaken op dat gebied, maar is wel wat de wetenschap betrouwbaar maakt.
Er worden ook onderzoeken binnen wetenschappelijke instituten gedaan in opdracht, of samen bedrijven. Dit onderzoek heeft altijd een belang (namelijk dat van de opdrachtgever). Tegenwoordig is het zo dat bij het publiceren van wetenschappelijke artikelen er per onderzoekspersoon vermeld moet worden namens welk instituut/bedrijf deze deelneemt aan het onderzoek en of deze nog andere belangen heeft.
Dus of je de wetenschap kunt vertrouwen is mijn antwoord ja, mits je ernstig meeweegt welk instituut en namens wie het onderzoek is uitgevoerd. En natuurlijk is er nog zoiets als een verschil in kwaliteit, je hebt goed en slecht wetenschappelijk onderzoek.
Het echte probleem van onbetrouwbaarheid zit vaak in de laag die iets met de onderzoeken moet gaan doen, zoals beleid maken, regels opstellen, verboden uitvaardigen. Deze laag heeft nogal eens de neiging om selectief te gaan winkelen in onderzoek, vaak aangerijkt door de diverse lobby's (tabak, agrarisch, pharma,...)
Cer schreef:maar hij kon dus wel zn onderzoeken doen en publiceren, of dat niet?
pien_2010 schreef:Cer schreef:maar hij kon dus wel zn onderzoeken doen en publiceren, of dat niet?
Hij heeft die onderzoeken gedaan in opdracht van Bayern. Zijn bevindingen waren aanmerkelijk anders als de groep wetenschappers die onafhankelijk dit middel glyfosaat onderzochten. Door de enorme publiciteit machine van Bayern zijn de onderzoeksresultaten die in opdracht van Bayern zijn gedaan naar buiten gekomen en overal op tafel.
Geld is macht. En Bayern heeft zoveel belangen bij de verkoop van Glyfosaat want dat is een miljarden industrie.
Pandora2 schreef:Even een oud artikeltje bovengehaald.
Monsanto bracht Roundup in 2008 zelf al in verband met kanker. Blijkt uit uitgelekte documenten.
Maar het Europees Agentschap voor de Voedselveiligheid beweert dus nog steeds dat glyfosaat veilig is...
Het is haast niet te geloven toch![]()
https://www.gva.be/cnt/dmf20171010_03123316
Cer schreef:maar hij kon dus wel zn onderzoeken doen en publiceren, of dat niet?
irmaz schreef:Dus of je de wetenschap kunt vertrouwen is mijn antwoord ja, mits je ernstig meeweegt welk instituut en namens wie het onderzoek is uitgevoerd. En natuurlijk is er nog zoiets als een verschil in kwaliteit, je hebt goed en slecht wetenschappelijk onderzoek.
Het echte probleem van onbetrouwbaarheid zit vaak in de laag die iets met de onderzoeken moet gaan doen, zoals beleid maken, regels opstellen, verboden uitvaardigen. Deze laag heeft nogal eens de neiging om selectief te gaan winkelen in onderzoek, vaak aangerijkt door de diverse lobby's (tabak, agrarisch, pharma,...)
juval schreef:iedereen hier maakt zich erg druk over glyfosaat. terecht of niet laat ik in het midden, het is vast geen lekker spul...
maar, gister op het journaal kwam dit item voorbij: https://nos.nl/artikel/2539073-672-000- ... p-jongeren
roken maakt veel en veel meer slachtoffers, is verschrikkelijk schadelijk. maar daar maakt niemand zich (hier) druk om? Dat lijkt mij namelijk een veel grotere bedreiging van de volksgezondheid.
juval schreef:iedereen hier maakt zich erg druk over glyfosaat. terecht of niet laat ik in het midden, het is vast geen lekker spul...
maar, gister op het journaal kwam dit item voorbij: https://nos.nl/artikel/2539073-672-000- ... p-jongeren
roken maakt veel en veel meer slachtoffers, is verschrikkelijk schadelijk. maar daar maakt niemand zich (hier) druk om? Dat lijkt mij namelijk een veel grotere bedreiging van de volksgezondheid.
juval schreef:het is maar wat je belangrijker vindt. Wat mij betreft zou roken en vapen verboden mogen worden. Zeker als er zoveel slachtoffers vallen. 700.000 chronisch zieke mensen.
Dat zijn denk ik iets meer slachtoffers dan bij glyfosaat.
wat mij betreft mag glyfosaat ook verboden worden als het giftig is.
maar dat is nicotine ook.
juval schreef:het is maar wat je belangrijker vindt. Wat mij betreft zou roken en vapen verboden mogen worden. Zeker als er zoveel slachtoffers vallen. 700.000 chronisch zieke mensen.
Dat zijn denk ik iets meer slachtoffers dan bij glyfosaat.
wat mij betreft mag glyfosaat ook verboden worden als het giftig is.
maar dat is nicotine ook.