God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:49

Quellian schreef:
Miska schreef:
Wanneer jij je misschien 1 voelt met je paard oid, dan kun je zeggen dat God aanwezig is.

Ik voel me 1 met m'n vriend op het moment dat we seks hebben, ondanks dat we niet getrouwd zijn. Dus God keurt seks voor het huwelijk dus toch goed?

Vanuit mijn perspectief wel ja!
God gaat met de tijd mee!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:50

Quellian schreef:
Blue_Eyes; die ongeloofwaardigheid blijf je toch wel houden. Ik kan net zo goed een boek gaan schrijven uit naam van mijn kat, maar HOE weet WIE dat het écht is? Niet omdat het het woord van mijn kat is.

Hans Teeuwen heeft toen zo'n mooi stuk gemaakt over het geloof. Dat christelijken altijd het verweer hebben 'het staat geschreven' en dat hij vervolgens op een briefje schreef 'God bestaat niet' en dat liet lezen aan de gelovigen, want ja... het stond geschreven :)*

Het maakt niet uit WIE het heeft geschreven, God zelf is het niet geweest, dus het is iemand die geloofde in iets en aan de hand van zijn eigen overtuiging een boek is gaan schrijven.

Energieen denken niet, ze praten ook niet en schrijven wordt al helemaal moeilijk.

Dat is wat jij heel duidelijk gelooft. Ik heb er met jou al eens eerder een discussie over gevoerd (en wel meer dan eens ook). Prima, dat jij dat gelooft, maar ik geloof iets anders. Ik geloof bv al niet dat God zomaar 'een energie' is.
Van mij zul je niet zomaar het verweer krijgen 'het staat geschreven'. Hans Teeuwen l*lt wel vaker slap uit zijn nek....

Wat betreft de kerk: een gebouw of een groep mensen vind ik wel nogal een verschil. Dus als iemand zegt 'de kerk is een lachertje' dan ben ik altijd wel benieuwd of hij dat gebouw bedoelt of (een deel van) die groep mensen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:51

Miska schreef:
Quellian schreef:
Ik voel me 1 met m'n vriend op het moment dat we seks hebben, ondanks dat we niet getrouwd zijn. Dus God keurt seks voor het huwelijk dus toch goed?

Vanuit mijn perspectief wel ja!
God gaat met de tijd mee!

Ah :+ Zal het even zeggen tegen die grefo's bij me op stal, dat ze met een gerust hart internet kunnen aanvragen voor thuis.

Wel héél onrealistisch wat je hier zegt he.
De bijbel is de bijbel, de inhoud verandert ook niet met de tijd.

Ruud_O

Blue_Eyes schreef:
Jezus was OF een gevaarlijke gek OF de zoon van God, zoveel is duidelijk. Hoeveel gekken die jij kent die over straat lopen zijn na hun dood weer uit het graf opgestaan?

Ook daarvan is geen enkel bewijs. Was het werkelijk dezelfde kerel? Mensen waren in die tijd ook al behoorlijk beïnvloedbaar.
Misschien was ie toch nog net niet helemaal dood?

Sim0ne

Stukje dat ik een keer las in een bijbel in een hotelkamer in New York. Leuk staaltje eigen rechter: If you happen to kill a burglar who breaks into your home after dark, you are not guilty. But if you kill someone who breaks in during the day, you are guilty of murder.

Van de bijbel mag je dus zelfs iemand voor zoiets simpels als een inbraak vermoorden, en dan krijg je niet eens straf... Lekker boekje, en het staat vol met dit soort stukjes.

Ook redelijk duidelijk; Death is the punishment for witchcraft.

Death is the punishment for offering sacrifices to any god except me.

Echt een heel vredelievend boek.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:52

Blue_Eyes schreef:
Wat betreft de kerk: een gebouw of een groep mensen vind ik wel nogal een verschil. Dus als iemand zegt 'de kerk is een lachertje' dan ben ik altijd wel benieuwd of hij dat gebouw bedoelt of (een deel van) die groep mensen.

De fysieke kerk vind ik knap staaltje bouwkunde, met name de ouderwetse. Het instituut is idd een lachertje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:53

Blue_Eyes schreef:
Jezus was OF een gevaarlijke gek OF de zoon van God, zoveel is duidelijk. Hoeveel gekken die jij kent die over straat lopen zijn na hun dood weer uit het graf opgestaan?

Ik herhaal mijn vraag nog maar even: Waarom een gevaarlijke gek?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:54

Jij hebt in het Oude Testament zitten lezen. Ooit verdiept in de tijd waarin dat deel van het boek geschreven is? En ooit verdiept in het waarom?

In het Nieuwe Testament staat dit:
Citaat:
28 Een van de schriftgeleerden die naar hen geluisterd had terwijl ze discussieerden, en gemerkt had dat hij hun correct had geantwoord, kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’ 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’ 32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere god dan hij, 33 en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.

Sim0ne

Ruudjw schreef:
Ook daarvan is geen enkel bewijs. Was het werkelijk dezelfde kerel? Mensen waren in die tijd ook al behoorlijk beïnvloedbaar.

Vroerger was het sowieso moeilijk vast te stellen of mensen daadwerkelijk dood waren. Er zijn niet voor niks tijden geweest dat men belletjes in een grafkist deed, zodat de mensen die per ongeluk nog niet helemaal dood waren, konden bellen zodat ze weer opgegraven konden worden...

050206051012

Blue_Eyes schreef:
Quellian schreef:
Blue_Eyes; die ongeloofwaardigheid blijf je toch wel houden. Ik kan net zo goed een boek gaan schrijven uit naam van mijn kat, maar HOE weet WIE dat het écht is? Niet omdat het het woord van mijn kat is.

Hans Teeuwen heeft toen zo'n mooi stuk gemaakt over het geloof. Dat christelijken altijd het verweer hebben 'het staat geschreven' en dat hij vervolgens op een briefje schreef 'God bestaat niet' en dat liet lezen aan de gelovigen, want ja... het stond geschreven :)*

Het maakt niet uit WIE het heeft geschreven, God zelf is het niet geweest, dus het is iemand die geloofde in iets en aan de hand van zijn eigen overtuiging een boek is gaan schrijven.

Energieen denken niet, ze praten ook niet en schrijven wordt al helemaal moeilijk.

Dat is wat jij heel duidelijk gelooft. Ik heb er met jou al eens eerder een discussie over gevoerd (en wel meer dan eens ook). Prima, dat jij dat gelooft, maar ik geloof iets anders. Ik geloof bv al niet dat God zomaar 'een energie' is.
Van mij zul je niet zomaar het verweer krijgen 'het staat geschreven'. Hans Teeuwen l*lt wel vaker slap uit zijn nek....

Dat is inderdaad wat ik geloof. Ik vraag me oprecht af hoe lang informatie daadwerkelijk púre informatie blijft, als je alleen maar kijkt naar het 'nu'. Als je vanavond tegen je buren zegt dat je denkt zwanger te zijn, dan ben je volgende week volgens de hele wijk onlangs bevallen van een 6-ling, je weet hoe dat gaat.

En ik geloof dat dat met de bijbel ook -voor een deel- gebeurd is. Het werd herschreven, anderen mensen buigden zich erover en sommige dingen staan mooier en andere dingen komen beter uit.

Een kerk is voor mij een gebouw met een kruis bovenop, de mensen die erheen gaan noemen we kerkgangers.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:56

Sim0ne schreef:

Nou Miska, dit bedoel ik dus. Begin me onderhand af te vragen of jij wel de bijbel hebt gelezen :+
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 13-02-09 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:56

Blue_Eyes schreef:
In het Nieuwe Testament staat dit:
Citaat:
28 Een van de schriftgeleerden die naar hen geluisterd had terwijl ze discussieerden, en gemerkt had dat hij hun correct had geantwoord, kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’ 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’ 32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere god dan hij, 33 en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.

Maar verandert de waarheid als de tekst is veranderd?
En is God dan ook de oorsprong van deze herziene versie? Op basis van wat dan? Zei hij: "Nou die vorige versie hebben jullie wel erg bruut opgeschreven, ik geef nog een keer een subtielere versie door..."
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 13-02-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:57

@Faye: omdat hij dan allerlei vreemde dingen liep te roepen die van geen kant klopten, EN hij deed dingen die grensden aan het onmogelijke. Zo iemand ga ik liever uit de weg. Aan de andere kant: als hij de Zoon van God was en het dus klopte wat hij zei, dan loop ik hem liever IN de weg! Bij wijze van spreken dan, voor we dat weer krijgen :+

Sim0ne schreef:
Ruudjw schreef:

Vroerger was het sowieso moeilijk vast te stellen of mensen daadwerkelijk dood waren. Er zijn niet voor niks tijden geweest dat men belletjes in een grafkist deed, zodat de mensen die per ongeluk nog niet helemaal dood waren, konden bellen zodat ze weer opgegraven konden worden...

Geloof me dat de Romeinen GOED gecontroleerd hadden of Jezus echt wel dood was! Hij werd namelijk zo belangrijk gevonden dat ze het niet konden maken om hem weer per ongeluk tot leven te laten komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:58

Sim0ne schreef:
Blue_Eyes schreef:
In het Nieuwe Testament staat dit: -------
--------

Maar verandert de waarheid als de tekst is veranderd?

Lees er ook eens bij wat ik daarboven zei?

Anoniem

Wat voor onmogelijke dingen? Handoplegging?

Miska

Quellian schreef:
Ah :+ Zal het even zeggen tegen die grefo's bij me op stal, dat ze met een gerust hart internet kunnen aanvragen voor thuis.

De bijbel is een heel oud boek dat je moet benaderen vanuit deze tijd en niet vanuit tig jaar terug toen het geschreven was.
Die maatstaven kun je toch niet met elkaar vergelijken?!
Dan zou slavernij etc. ook nog mogen en werden er elke dag nog mensen gekruisigd! |o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:59

@Faye: Mensen uit de dood opwekken bijvoorbeeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:00

Zoals al eerder gezegd: toen verklaarde men wel vaker iemand ten onrechte dood. Dus dat is niet zo onmogelijk.
Wat de handopleggingen betreft: niks mis mee in mijn ogen. Niks gevaarlijks aan.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:00

Miska schreef:
De bijbel is een heel oud boek dat je moet benaderen vanuit deze tijd en niet vanuit tig jaar terug toen het geschreven was.
Dan zou slavernij etc. ook nog mogen en werden er elke dag nog mensen gekruisigd! |o

Zo heeft God het toch doorgegeven? En zo niet, wie besluit dan welke delen wel en niet door God letterlijk zo zijn doorgegeven. Deze hele discussies hangt aan elkaar van aanames en toevalligheden, duizenden jaren opnieuw geinterpreteerd...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:01

Iemand die al drie dagen in het graf ligt en waar al een lijklucht hangt, die is niet ten onrechte dood verklaard.

Ruud_O

Blue_Eyes schreef:
@Faye: omdat hij dan allerlei vreemde dingen liep te roepen die van geen kant klopten, EN hij deed dingen die grensden aan het onmogelijke. Zo iemand ga ik liever uit de weg. Aan de andere kant: als hij de Zoon van God was en het dus klopte wat hij zei, dan loop ik hem liever IN de weg! Bij wijze van spreken dan, voor we dat weer krijgen :+

Sim0ne schreef:

Geloof me dat de Romeinen GOED gecontroleerd hadden of Jezus echt wel dood was! Hij werd namelijk zo belangrijk gevonden dat ze het niet konden maken om hem weer per ongeluk tot leven te laten komen.

Tja ze hadden een extra zware steen voor z'n graf gezet...... ze wisten toen niet eens hoe een mens in elkaar stak, laat staan dat ze konden vaststellen of iemand echt dood was. Ja kop eraf, dan is het echt gebeurt met je. Maar dat was niet gebeurt. En dat terwijl de romeinen ook daar niet vies van waren.

Dus volgens mij was hij niet dood. Voor zover hij al heeft bestaan.

Zo nu ga ik iets belangrijks doen. Longeren ut is droog.

050206051012

Blue_Eyes schreef:
@Faye: Mensen uit de dood opwekken bijvoorbeeld...

Wat denk je van klonen? Of wat denk je van IVF? Dat de wetenschap voor God speelt.
Maar als er een God bestaat, dan is hij ook degene die ervoor zorgt dat de wetenschap die kans krijgt en neemt. Dus IVF en klonen komt ook uit de handen van God.

Net als oorlog, daar schijnt ie dan niet verantwoordelijk voor te zijn? Wel heel erg jammer dat het in oorlogen juist om hém gaat.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:02

Quellian schreef:
Sim0ne schreef:

Nou Miska, dit bedoel ik dus. Begin me onderhand af te vragen of jij wel de bijbel hebt gelezen :+

Hahahaha! _O-

Ik haal uit de bijbel hetgeen waar ik wat mee kan en volg alles niet klakkeloos en letterlijk op, omdat ik namelijk zelf heel goed in staat ben keuzes te maken en doe daar verder geen mens kwaad mee.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:02

Miska schreef:
Quellian schreef:

Gebeurt toch ook nog? Kijk maar naar de ooglogsgebieden... God doet er niets tegen hoor en de mensen handelen vanuit de bijbel.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:03

Blue_Eyes schreef:
Iemand die al drie dagen in het graf ligt en waar al een lijklucht hangt, die is niet ten onrechte dood verklaard.

Volgens mij stonk iedereen in die tijd nogal. Zeker als je net een hele tijd in de zon aan een kruis gehangen hebt en iedereen van alles naar je gooide.

Zelfs op dit moment mag een niet arts (bv een brandweermand) een persoon pas dood verklaren als het hoofd minimaal een halve meter van de romp gescheiden is.