Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:50

_Mar3 schreef:
Klimaatverandering is van alle tijden. Het is maar de vraag hoeveel invloed de mens daarop heeft. En nogmaals, je kunt wel vanalles willen, maar als miljarden euro's maar 0,000036 graden verschil maakt, dan heeft het helaas gewoon geen zin. Ik zou in ieder geval nog geen airco van 50,- kopen die slechts dat verschil maakt. ;)

Klimaatverandering is inderdaad van alle tijden, alleen de snelheid waarmee het nu gaat is buitensporig. En er is aangetoond dat de mens daar heel veel invloed op heeft.

Maar blijf vooral je kop in het zand steken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:52

_Mar3 schreef:
Tango1979 schreef:
Ik vind dat nou echt zo'n ontzettend domme redenatie. Ja inderdaad, wat NL ALLEEN doet zal weinig verschil maken.

Daarom maken we INTERNATIONAAL afspraken.

En dragen wij als enorm rijk land ook ons steentje bij.

Sorry voor de hoofdletters maar wordt zo moe van die stomme 0.00000 redenering elke keer. Wil je het gewoon niet begrijpen?

Zullen we dan ook maar ons defensiebudget niet verhogen? Want die paar centen van ons zullen niet veel doen tegen de Russen?

Tja ik geef miljarden liever uit aan iets wat wél rendement heeft, zoals de zorg, woningen of onderwijs. Ik zie er geen meerwaarde in om miljarden uit te geven aan iets wat onderaan de streep geen rendabel verschil maakt.

Ik ben echt verre van een klimaatactivist maar over tig jaar staan al die extra woningen er niet meer als Nederland half onder water staat door de zeespiegelstijging. :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:52

_Mar3 schreef:
Klimaatverandering is van alle tijden. Het is maar de vraag hoeveel invloed de mens daarop heeft. En nogmaals, je kunt wel vanalles willen, maar als miljarden euro's maar 0,000036 graden verschil maakt, dan heeft het helaas gewoon geen zin. Ik zou in ieder geval nog geen airco van 50,- kopen die slechts dat verschil maakt. ;)

Ja. Maar de snelheid waarmee het nu gaat is gewoon bewezen door de mens. En dat versnellen is het probleem, niet de verandering an sich.

Mensen die stellen dat deze mate van klimaatverandering niet door de mens komt negeren gewoon de wetenschappelijke consensus en steken vooral hun kop in het zand zodat ze zelf niet hoeven veranderen.

En zoals al 100000x gezegd staat die 0,000x niet op zichzelf, en opereren we niet in een vacuüm. Het effect van de gecombineerde set maatregelen die alle landen om ons heen ook invoeren, en wereldwijd veranderingen die worden ingevoerd, hebben samen een veel groter effect.

Bovendien is daar ook gewoon economisch gewin uit te halen, niet alleen doordat je minder afhankelijk bent van gas en dus een minder dure energierekening hebt als individu, maar dus ook een slimme business beslissing om binnen dat gebied expert te worden zodat je die expertise weer kan verkopen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

_Mar3 schreef:
Tango1979 schreef:
Ik vind dat nou echt zo'n ontzettend domme redenatie. Ja inderdaad, wat NL ALLEEN doet zal weinig verschil maken.

Daarom maken we INTERNATIONAAL afspraken.

En dragen wij als enorm rijk land ook ons steentje bij.

Sorry voor de hoofdletters maar wordt zo moe van die stomme 0.00000 redenering elke keer. Wil je het gewoon niet begrijpen?

Zullen we dan ook maar ons defensiebudget niet verhogen? Want die paar centen van ons zullen niet veel doen tegen de Russen?

Tja ik geef miljarden liever uit aan iets wat wél rendement heeft, zoals de zorg, woningen of onderwijs. Ik zie er geen meerwaarde in om miljarden uit te geven aan iets wat onderaan de streep geen rendabel verschil maakt.

En toch is de consensus dat investeren in klimaat wél wat oplevert, anders wordt er geen regelgeving voor gemaakt. Hoe komt dat denk je?

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

xPabloBokt schreef:
_Mar3 schreef:

Ik ben echt verre van een klimaatactivist maar over tig jaar staan al die extra woningen er niet meer als Nederland half onder water staat door de zeespiegelstijging. :')

Nederland is uitmuntend goed in dijken bouwen

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:06

Ja, maar dat is symptoombestrijding. Dat houdt ook een keer op.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:07

Dijken houden geen lange hete perioden en orkanen tegen, en dat komt ook steeds meer door klimaatverandering

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

xPabloBokt schreef:

Klimaatverandering is van alle tijden. Met of zonder invloed vd mens.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:11

_Mar3 schreef:
xPabloBokt schreef:

Lees je wel wat er wordt gezegd?
Overigens; die dijken bouwen heeft ons ook economisch ver gebracht, die expertise.
Kunnen we met klimaatmaatregelen ook doen :)*

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

IMANDRA schreef:
_Mar3 schreef:

Overigens; die dijken bouwen heeft ons ook economisch ver gebracht, die expertise.

Ik heb niks tegen groeien in expertise. Dat juich ik toe. Als bedrijven daar zin in hebben, vooral doen. Vanuit de overheid miljarden investeren in iets wat een verschil van 0,000036 graden maakt, juich ik niet toe.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

_Mar3 schreef:
xPabloBokt schreef:

Uiteraard is dat waar, maar je negeert wel de wetenschappelijke consensus dat antropogene klimaatverandering ook bestaat. Wetenschappelijke consensus betekent niet dat wetenschappers het erover eens zijn, maar dat alle data, uit verschillende onderzoekende dezelfde richting op wijst.

De CO2 emissies uitgestoten door antropogene activiteiten heeft een ander koolstof isotoop. Het is dus vrij eenvoudig te meten wat de herkomst is van dit broeikasgas.

Onderstaande link legt het eea hierover uit.
Education - Stable Isotopes NOAA GML https://share.google/N9J1VLwqswre4Gdsu

Wat overigens tegenstrijdig is wel dat je erkent dat doorvoering van maatregelen dus wereldwijd tot een gemiddelde reductie van temperatuur leiden. Als je antropogene klimaatverandering onzin vindt, zou dar niet eens mogelijk zijn volgens jou logica. Maar je blijft wel dat herhalen.
Laatst bijgewerkt door Raineri op Gisteren, 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

_Mar3 schreef:
IMANDRA schreef:

Ik heb niks tegen groeien in expertise. Dat juich ik toe. Als bedrijven daar zin in hebben, vooral doen. Vanuit de overheid miljarden investeren in iets wat een verschil van 0,000036 graden maakt, juich ik niet toe.

Zucht .

nps schreef:
En toch is de consensus dat investeren in klimaat wél wat oplevert, anders wordt er geen regelgeving voor gemaakt. Hoe komt dat denk je?

Benzz schreef:
Klimaatverandering is inderdaad van alle tijden, alleen de snelheid waarmee het nu gaat is buitensporig. En er is aangetoond dat de mens daar heel veel invloed op heeft.

Maar blijf vooral je kop in het zand steken.

Dropveter101 schreef:
Maar is dit niet een te individualistische kijk op onze Nederlandse bijdrage? Als enkel Nederland zich in zou zetten voor het klimaat klopt het dat dit het percentuele effect is van de klimaatplannen en maatregelen. Maar hierin wordt niet meegenomen dat we onderdeel zijn van een groter geheel in Europa wat klimaatplannen doorvoert, en buiten Europa zijn er ook landen actief bezig met het klimaat. We dragen dus als Nederland bij aan dit geheel.

Als wij nu zouden zeggen “wij stoppen ermee”, ondermijnen we niet alleen ons eigen beleid, maar ook de internationale samenwerking waar we afhankelijk van zijn. We kunnen niet verwachten dat wij de teugels laten vieren en dat alle andere landen wel hun bijdrage leveren. Samen uit, samen thuis.

En een veelgehoorde is dat Aziatische landen altijd alles maar vervuilen en wij de zooi opruimen, maar beide landen zijn juist actief bezig met duurzaamheid: China is wereldleider in zonnepanelen en windenergie, en India breidt ook haar hernieuwbare energie snel uit. Dus ook daar zijn ze druk bezig.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:30

Raineri schreef:
_Mar3 schreef:

Uiteraard is dat waar, maar je negeert wel de wetenschappelijke consensus dat antropogene klimaatverandering ook bestaat. Wetenschappelijke consensus betekent niet dat wetenschappers het erover eens zijn, maar dat alle data, uit verschillende onderzoekende dezelfde richting op wijst.

De CO2 emissies uitgestoten door antropogene activiteiten heeft een ander koolstof isotoop. Het is dus vrij eenvoudig te meten wat de herkomst is van dit broeikasgas.

Wat overigens tegenstrijdig is wel dat je erkent dat doorvoering van maatregelen dus wereldwijd tot een gemiddelde reductie van temperatuur leiden. Als je antropogene klimaatverandering onzin vindt, zou dar niet eens mogelijk zijn volgens jou logica. Maar je blijft wel dat herhalen.

Ik vlieg het meer aan op deze manier: als je al zou geloven dat klimaatverandering door de mens komt, wat zeker omstreden is, maar áls je dat gelooft, dan hebben de maatregelen die miljarden kosten, gewoon geen rendement. En dan gun ik mensen gewoon dat hun belastinggeld beter besteedt wordt, ten gunste van hun gezondheid, woningen, onderwijs etc. Dat vind ik gewoon common sense.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Dat is niet omstreden. Extreem rechts wil het gewoon niet erkennen, dat is wat anders. En investeren in klimaatmaatregelen levert anders voldoende op, ook als je er niet in gelooft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Mar, jij hebt dus geen zonnepanelen oid, huis niet geïsoleerd want het is van alle tijden?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

_Mar3 schreef:
Raineri schreef:

Ik vlieg het meer aan op deze manier: als je al zou geloven dat klimaatverandering door de mens komt, wat zeker omstreden is, maar áls je dat gelooft, dan hebben de maatregelen die miljarden kosten, gewoon geen rendement. En dan gun ik mensen gewoon dat hun belastinggeld beter besteedt wordt, ten gunste van hun gezondheid, woningen, onderwijs etc. Dat vind ik gewoon common sense.

Het is geen kwestie van geloven. Het is meetbaar en aantoonbaar. Zie link. Maar goed, als je geen moeite neemt dit te lezen en je te verdiepen in die informatie, prima. Moet jij weten.

Andere prioriteiten hebben is menselijk denk ik zo. Maar het ontkennen van wetenschap gaat het mij om. Het is niet omstreden, want consensus. Zie gegeven definitie eerder, het gaat dus om data dat consistent en sterk dezelfde richting wijst.

Maar goed, als daar steeds overheen gepraat wordt ben je snel uitgeluld. Hopelijk brengt het komende kabinet wat je zoekt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

Maar… al doe je het niet vanwege die 0.000036 (die dus niet klopt) en je gelooft niet dat we wat kunnen doen aan klimaat..

Dan nóg is de energietransitie toch belangrijk?
Aangezien de fossiele brandstoffen onderhand opraken, olie duurder wordt. Fossiele brandstoffen ons afhankelijk maken van andere landen, omdat de grootmachten ons daar enorm hard kunnen treffen als ze dat nodig vinden.
En aangezien de wereld toch al onder spanning staat gaat dat een keer gebeuren.

Daarnaast is het stijgen van de zeespiegel echt niet ideaal. We kunnen nu al amper huizen kwijt en als het halve land onder water staat al helemaal niet.

Kan je dijken bouwen, maar die gaan de zeespiegelstijging niet tegen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

energietransitie is prima, verduurzamen, isoleren, schoner produceren, consuminderen... allemaal oké. Maar ik heb niet de illusie dat het proces van klimaatverandering daardoor wijzigt. Dat zijn grotere machten. Wellicht dat wij als mens daar een minimale invloed op hebben, maar de aarde en natuur zoals die is, die verandert, daar zullen we ons aan moeten aanpassen. Natuur en mens zijn veerkrachtig, de aarde zal niet vergaan, maar wel veranderen.

En ja, ik ben het wel eens dat die miljarden echt beter besteed kunnen worden dan het uitkopen van boeren. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:59

Die verandering stoppen we niet nee. Maar hoe snel die verandert (en dus of de natuur dat bij kan benen of niet) daar heeft de mensheid wel zeker invloed op.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

juval schreef:
energietransitie is prima, verduurzamen, isoleren, schoner produceren, consuminderen... allemaal oké. Maar ik heb niet de illusie dat het proces van klimaatverandering daardoor wijzigt. Dat zijn grotere machten. Wellicht dat wij als mens daar een minimale invloed op hebben, maar de aarde en natuur zoals die is, die verandert, daar zullen we ons aan moeten aanpassen. Natuur en mens zijn veerkrachtig, de aarde zal niet vergaan, maar wel veranderen.

En ja, ik ben het wel eens dat die miljarden echt beter besteed kunnen worden dan het uitkopen van boeren. :)

Dit inderdaad.

En qua transitie... Prima als het ook haalbaar is. Maar bedrijven vallen om. Het stroomnet is zwaar overbelast. Dat gaat in de toekomst echt problemen geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

juval schreef:

Ik denk dat jouw beroepgroep de eerste gaat zijn die de gevolgen van klimaatverandering gaat merken, maak je je daar geen zorgen om?

De aarde is veerkrachtig, haar bewoners niet per se. Bij de laatste grote natuurramp (er zijn 5 gedocumenteerde massa extincties) stierf 75% van het leven op aarde uit. Volgens wetenschappers zitten we momenteel in de zesde massa extinctie, de holocene extinctie, en deze is volledig veroorzaakt door mensen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:48

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

nee, eerlijk gezegd maak ik me daar (nog) geen zorgen om. Ik maak me meer zorgen om het gevaar van de overheid dan het gevaar van het klimaat. Wij willen nog zo'n 15 jaar door met ons bedrijf, daarna zou ik graag met pensioen. Mijn kinderen zien het voorlopig niet zitten om het bedrijf voort te zetten.
Dus misschien egoïstisch, maar nee, het zal onze tijd wel uitduren.

maar dat neemt niet weg dat we ook meedoen met verduurzamen, zonnepanelen liggen op ons dak, we staan open voor een windmolen op ons land (helaas wil de buurt dat niet). We doen mee aan innovatieve methodes om de uitstoot te beperken via voer. Koeien staan veel en lang buiten.

maar een oprechte vraag.. is een massa extinctie erg?
Dat de wereld reset en weer opnieuw opbouwt? Als dat kennelijk al een aantal keer eerder is gebeurd en gelukt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

juval schreef:
nee, eerlijk gezegd maak ik me daar (nog) geen zorgen om. Ik maak me meer zorgen om het gevaar van de overheid dan het gevaar van het klimaat. Wij willen nog zo'n 15 jaar door met ons bedrijf, daarna zou ik graag met pensioen. Mijn kinderen zien het voorlopig niet zitten om het bedrijf voort te zetten.
Dus misschien egoïstisch, maar nee, het zal onze tijd wel uitduren.

maar dat neemt niet weg dat we ook meedoen met verduurzamen, zonnepanelen liggen op ons dak, we staan open voor een windmolen op ons land (helaas wil de buurt dat niet). We doen mee aan innovatieve methodes om de uitstoot te beperken via voer. Koeien staan veel en lang buiten.

maar een oprechte vraag.. is een massa extinctie erg?
Dat de wereld reset en weer opnieuw opbouwt? Als dat kennelijk al een aantal keer eerder is gebeurd en gelukt.

Als je nog zo'n 15 jaar door wil, is uitgekocht worden toch eigenlijk alleen maar lekker? Het bedrijf wordt toch niet voortgezet in de familie en je houdt een lekker bedrag over.

En sja, wat is erg? Voor de aarde zou het niet uit maken, er ontstaat wel weer een nieuwe vorm van leven.

Met het verschil dat de eerdere massa extincties veroorzaakt zijn door natuurverschijnselen. De huidige enkel en alleen door menselijke vernietigingsdrang.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

dat zien we over 15 jaar wel :) we willen graag zelf de regie houden. Als het aan mijn man ligt stopt hij nooit verwacht ik.

als de mens zo verschrikkelijk is, dan zou het toch niet erg zijn als die uitsterft... voor de aarde dan.