Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
105 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 537

Elisa2

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Wat wordt er gedaan aan industrieën en mobiliteit? Waarom horen we daar nooit wat over?

Dat vraag ik mij oprecht af want het maakt dat ik blijf denken dat er een dubbele agenda is achter het hele stikstof verhaal. Dat het niet gaat om stikstof en de natuur.. maar om stikstof rechten en geld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Elisa2 schreef:
Wat wordt er gedaan aan industrieën en mobiliteit? Waarom horen we daar nooit wat over?

Dat vraag ik mij oprecht af want het maakt dat ik blijf denken dat er een dubbele agenda is achter het hele stikstof verhaal. Dat het niet gaat om stikstof en de natuur.. maar om stikstof rechten en geld.

Wie heeft dan die dubbele agenda? Ik snap oprecht niet wie dat dan zou moeten hebben.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Elisa2 schreef:

Dat is helemaal geen rare gedacht hoor. Maar er wordt in de industrie en mobiliteit ook zeker wat aan gedaan, de meeste treinen rijden elektrisch en ook auto's hebben steeds vaker een elektrische aandrijving. De elektrische fiets had van mij dan weer niet uitgevonden hoeven worden, maar je kan je afvragen of het scheelt in de humane uitstoot via uitademing :+ .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:27

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Wie heeft dan die dubbele agenda? Ik snap oprecht niet wie dat dan zou moeten hebben.

Stikstof rechten kopen, daar gaat het om..een boer uitkopen voor de stikstof rechten om op die plek iets anders vervuilends te kunnen bouwen. (snelwegen, woonwijken, industrie etc.)
Er is al heel veel gesjoemel met die stikstof rechten.

Dat is waar Veronica.. electrisch rijden, ik vraag me dan wel af wat de industrie er aan doet?
Tata steel en Campina die enorm veel stikstof uitstoten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:30

Ja maar wie kopen dat? Wie zit erachter en heeft dat bedacht en georganiseerd?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:35

Elisa2 schreef:
Dat is waar Veronica.. electrisch rijden, ik vraag me dan wel af wat de industrie er aan doet?
Tata steel en Campina die enorm veel stikstof uitstoten.

Volgens mij kan je dat soort dingen wel vinden op de websites of in het jaarverslag, alle grote bedrijven zijn verplicht er verslag van te doen.
Er is een Europese richtlijn voor:
ondernemersplein schreef:
De Europese richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is gericht op transparantie over:

de duurzaamheidsrisico’s die ondernemingen lopen
de impact van ondernemingen op hun omgeving

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Volgens mij worden broeikasgassen ( 17 % door landbouw) en stikstofuitstoot fiks door elkaar gehusseld. :?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

Het bedrijf waar ik werk moet ook aan duurzaamheidsdoelen en verslaglegging daarvan doen hoor, dat is tegenwoordig heel normaal in het bedrijfsleven. Komt alleen niet in het nieuws. Wij hebben al het halve wagenpark vervangen voor auto's op duurzame brandstoffen (elektriciteit en CNG) waardoor de stikstofuitstoot en CO2 enorm is afgenomen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:55

BigOne schreef:
Volgens mij worden broeikasgassen ( 17 % door landbouw) en stikstofuitstoot fiks door elkaar gehusseld. :?

Mijn schuld, ik zat 36 dingen tegelijk te doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:01

Ons bedrijf heeft het ecovadis label… nou, als iets een wassen neus is, is dat het wel .. net zoals het great place to work label :+

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:05

Ja de link is verwarrend, broeikasgas gaat minder over stikstof maar meer over CO2 en methaan (CH4).

In onderstaande link is te zien dat 90% van de ammoniak (NH3) van landbouw afkomstig is, en 2.5% van de stikstofoxide (NOx) van landbouw afkomstig is.
Grootste gedeelte van stikstofoxiden komt van werkverkeer (35%) en binnenvaart, industrie en afval en overige mobiele bronnen (ongeveer 46% bij elkaar).

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... naar-lucht

Van alle stikstofverbindingen bij elkaar wordt bijna 40% door landbouw uitgestoten. Van werkverkeer, de tweede grootste uitstoter, is het ongeveer 20%. (Eigen berekeningen).
Dus absoluut mee eens dat niet alleen de landbouw massief minder moet gaan uitstoten, maar ook andere sectoren. Dat neemt niet weg dat er bij landbouw de meeste winst te behalen valt.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:14

Inhakend op mijn een na laatste zin: ik ben ontzettend voor het aanpakken van werkverkeer. Niet alleen voor de stikstofuitstoot maar ook voor andere levenskwaliteit: auto's zijn luid, stinken, en nemen ontzettend veel ruimte in, vooral in steden.

Hoe veel mensen rijden meerdere keren per week alleen naar kantoor in een SUV? Waarom moet een kleine auto tegenwoordig 1000+ kg wegen? En waarom zouden mensen om de zoveel jaar een nieuwe auto moeten kopen? Waarom zouden we met auto's in de binnenstad moeten rijden? (Daar maakt Nederland gelukkig al echt stappen :j ) Daar valt echt nog zo veel te verbeteren. Ja het OV moet betrouwbaarder, sneller en betaalbaarder worden. Maar ook zonder naar het OV te kijken denk ik dat daar veel verbeteringspotentiaal zit. (Hoeveel dit in totaal zou opleveren voor de stikstofbalans, geen idee, zeker niet genoeg maar ook op de levenskwaliteit punten die ik noemde zou dat al zo veel opleveren.)

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

juliedo24 schreef:
Inhakend op mijn een na laatste zin: ik ben ontzettend voor het aanpakken van werkverkeer. Niet alleen voor de stikstofuitstoot maar ook voor andere levenskwaliteit: auto's zijn luid, stinken, en nemen ontzettend veel ruimte in, vooral in steden.

Hoe veel mensen rijden meerdere keren per week alleen naar kantoor in een SUV? Waarom moet een kleine auto tegenwoordig 1000+ kg wegen? En waarom zouden mensen om de zoveel jaar een nieuwe auto moeten kopen? Waarom zouden we met auto's in de binnenstad moeten rijden? (Daar maakt Nederland gelukkig al echt stappen :j ) Daar valt echt nog zo veel te verbeteren. Ja het OV moet betrouwbaarder, sneller en betaalbaarder worden. Maar ook zonder naar het OV te kijken denk ik dat daar veel verbeteringspotentiaal zit. (Hoeveel dit in totaal zou opleveren voor de stikstofbalans, geen idee, zeker niet genoeg maar ook op de levenskwaliteit punten die ik noemde zou dat al zo veel opleveren.)

I agree! Wij hebben altijd 2 auto's gehad. Door een kapotte auto ben ik bewust meer met de fiets gaan doen. En nu jaren later blijkt dat we de 2e auto helemaal niet nodig hebben. Maar mensen vinden het zelfs raar/armoedig als je (ik dus) voornamelijk met de fiets ergens komt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:30

Dat vind ik nou helemaal niet armoedig! Juist heel goed, beter voor het milieu, beter voor je gezondheid. Alleen maar plus plus. Alles onder de 10 km doe ik op de fiets. Gewoon omdat het kan.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:33

Het materialisme vierde gewoon jarenlang hoogtij, hoe meer hoe beter. Gelukkig komt men nu steeds meer tot inzicht, hoe slecht dit is voor de wereld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Thuis werken hielp ook. Maar helaas willen veel bedrijven de mensen weer meerdere dagen naar kantoor hebben, (omdat mensen niet zelfstandig kunnen werken en of de werkgever ze niet vertrouwd.. ) althans, dat was laatst een bericht meen ik

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:43

Ik heb zo vaak de opmerking gekregen: auto kapot? Of Oh het is toch veel te koud/veel te warm om te fietsen? Of zelfs welk autobedrijf bekenden goede ervaring mee hadden voor het geval ik een auto wil kopen.. haha uhh nee niet nodig ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:46

Er wordt best veel gedaan.
Bij ons op het werk is de verdeling 50% thuis en 50% op kantoor voor de ondersteunende diensten. Wij hebben daardoor een aantal gebouwen kunnen afstoten.
Veel zakelijke leaseauto's rijden electrisch. De auto's van de gemeente rijden ook elektrisch.
Tata Steel, Chemours en Schiphol staan onder grote druk om te innoveren en/of in te krimpen.

Het gaat alleen niet zo snel allemaal.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:22

Wel of geen auto is best afhankelijk van waar je woont en ook een beetje wat je doet. Ik ga met enige regelmaat naar concerten en als ik dan 's avonds nog thuis wil komen, heb ik hier simpelweg een auto nodig. Zelfde met werk, dan zou ik ruim 1,5 uur enkele reis onderweg zijn (met auto een goed half uur) en kan ik ook niet op dezelfde tijd beginnen als ik nu doe. Gelukkig werk ik max twee dagen per week op kantoor :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Wilders laat het weer afweten bij het debat.

Tja, wat moet hij ook zeggen als ze hem aanspreken op zijn rol de afgelopen anderhalf jaar.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

Loretta schreef:
Wilders laat het weer afweten bij het debat.

Tja, wat moet hij ook zeggen als ze hem aanspreken op zijn rol de afgelopen anderhalf jaar.

Hij wordt niet gemist haha. Ik heb nog nooit zo vaak 'dat is gewoon niet waar' gehoord in 15 minuten.

Ik zat qua zorg discussie veel meer aan de kant van D66 en VVD. Niet bezuinigen in de zorg, zelfs afschaffen van het eigen risico, zie ik echt niet vliegen met het huidige systeem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:01

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden