Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 07:57

Benzz
Is geen polariseren mijn kant is gewoon benoemen wat er 3 dik op ligt.
Dat nu.nl polariseert met eenzijde berichtgeving ben ik met je eens

Maar ondertussen hebben ze wat geplaatst. Maar over de pony geen woord ... :O

Ik ga hart van Nederland eens terug kijken.
Maat klinkt als goede berichtgeving

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:42

Ik vond vooral de burgemeester fijn om te horen. Hij is geen groot voorstander van hoe het nu loopt. En dan zie je die beelden van boswachter Frank met zo'n grote roedel, brrrr.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:00

De burgemeester maakte zich afgelopen winter al enorme zorgen. Ik denk dat iedereen bang is op een herhaling van de vorige winter. (10 dode pony,s) En ontelbare dode andere dieren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:54

MairiMacBran schreef:
Ik weet niet welke kleur de NOS aanhangt, maar zij hebben op hun site ook niets vermeld.

Ik vind de media sowieso erg de kant van de wolf optrekken. Met de vele onwaarheden in hun artikelen, lijkt het wel of ze zijn aangesloten bij de faunabescherming en daarmee zorgend voor polarisatie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:57

Elisa2 schreef:
De burgemeester maakte zich afgelopen winter al enorme zorgen. Ik denk dat iedereen bang is op een herhaling van de vorige winter. (10 dode pony,s) En ontelbare dode andere dieren.

Snap ik, misschien moet men vanuit de gemeente mensen iets meer adviseren, dat wanneer je de mogelijkheid hebt, je dieren iig voor de nacht op te stallen en dat met grote letters in de plaatselijke krant. Nooit 100 procent veilig, maar in ieder geval dan wel voor de nacht.
En als gemeente meer gedogen wat betreft ombouwen schuilmogelijkheid of tijdelijke stalling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:57

DuoPenotti schreef:
Benzz

Je gaat volledig voorbij aan het punt. Dat de media er te weinig aandacht aan besteedt heeft te maken met slechte berichtgeving. Jij plakt daar vervolgens het stickertje "links" op, dat is onnodig en polariserend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:05

Wintu schreef:
Elisa2 schreef:

Snap ik, misschien moet men vanuit de gemeente mensen iets meer adviseren, dat wanneer je de mogelijkheid hebt, je dieren iig voor de nacht op te stallen en dat met grote letters in de plaatselijke krant. Nooit 100 procent veilig, maar in ieder geval dan wel voor de nacht.
En als gemeente meer gedogen wat betreft ombouwen schuilmogelijkheid of tijdelijke stalling.

Volgens mij was dit advies er vorig jaar, maar het was rustig van het voorjaar en de zomer. Ik maakte me zelf ook minder zorgen, kan me voorstellen dat meer mensen dat hebben gehad. Het lijkt nu weer te beginnen in de buurt. Maar goed, denk dat zo'n bijeenkomst met advies inderdaad altijd wel wijselijk kan zijn. En de minder bureaucratie zal ook helpen inderdaad.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:07

Het gaat niet om de kwantiteit van de aandacht, maar om de kwaliteit. De berichtgeving is bij heel veel media zonder uitzondering ter faveure van de wolf, of er wordt enorm gebagatelliseerd. “Geduwd” in plaats van “gebeten” bijvoorbeeld, terwijl onomstotelijk vast staat dat er gebeten is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:07

Achterom schreef:
DuoPenotti schreef:
Benzz

Je gaat volledig voorbij aan het punt. Dat de media er te weinig aandacht aan besteedt heeft te maken met slechte berichtgeving. Jij plakt daar vervolgens het stickertje "links" op, dat is onnodig en polariserend.

Linkse partijen zijn veelal pro wolf, rechts minder, is niet zo moeilijk lijkt me.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:10

MairiMacBran schreef:
Het gaat niet om de kwantiteit van de aandacht, maar om de kwaliteit. De berichtgeving is bij heel veel media zonder uitzondering ter faveure van de wolf, of er wordt enorm gebagatelliseerd. “Geduwd” in plaats van “gebeten” bijvoorbeeld, terwijl onomstotelijk vast staat dat er gebeten is.

Er wordt een compleet verkeerde voorstelling van zaken gegeven, waarin de dierhouders standaard de boze wolf zijn en de wolf is Roodkapje en de deskundigen prediken dat we met zijn allen nog lang en gelukkig leven. En er is een groep mensen in Nederland die heilig in dat sprookje geloofd en de media gaat er in mee. Ik zit te wachten op het kantelpunt, dat de boel gruwelijk uit de klauwen loopt en dan wil ik de media en die 'deskundigen' wel eens zien met hun bek vol tanden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:12

Wintu schreef:
MairiMacBran schreef:
Ik weet niet welke kleur de NOS aanhangt, maar zij hebben op hun site ook niets vermeld.

Ik vind de media sowieso erg de kant van de wolf optrekken. Met de vele onwaarheden in hun artikelen, lijkt het wel of ze zijn aangesloten bij de faunabescherming en daarmee zorgend voor polarisatie.

Vind ik niet. Ze halen hun info bij 'wolvenexpers' want zo'n journalist heeft er natuurlijk geen verstand van. Mijn zoon heeft tijdens zijn opleiding journalistiek een item over de wolf gemaakt en alleen bewoners van een territorium geïnterviewd. Dat werd als eenzijdig en niet-wetenschappelijk beoordeeld, en dat was het natuurlijk ook.

Hij heeft ook een item over het bedreigde oerbos in Polen gemaakt met daarin een telefoongesprek dat hij had met het Poolse hoofd van Greenpeace. Daar kreeg hij wel een goede beoordeling voor want het was een stuk informatiever.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:16

mysa schreef:
Vind ik niet. Ze halen hun info bij 'wolvenexpers' want zo'n journalist heeft er natuurlijk geen verstand van. Mijn zoon heeft tijdens zijn opleiding journalistiek een item over de wolf gemaakt en alleen bewoners van een territorium geïnterviewd. Dat werd als eenzijdig en niet-wetenschappelijk beoordeeld, en dat was het natuurlijk ook.

Hij heeft ook een item over het bedreigde oerbos in Polen gemaakt met daarin een telefoongesprek dat hij had met het Poolse hoofd van Greenpeace. Daar kreeg hij wel een goede beoordeling voor want het was een stuk informatiever.

Ik vind dat je als journalist onpartijdig en feitelijk moet blijven en dingen juist van 2 kanten moet belichten en dat gebeurd niet. Als je een artikel schrijft, verdiep dan in je onderwerp, klakkeloos dingen overnemen van belanghebbende partijen kan je toch geen journalistiek noemen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:19

De laatste jaren is de journalistiek sowieso niet echt van hoge kwaliteit, journalisten doen het ook express he? Lekker polariseren om aandacht en clickbaits te krijgen. Hoe meer reacties, hoe meer succes. Zoiets...

Gelukkig beginnen er nu wel meer artikelen te komen met een andere inhoud dan een jaar geleden, waar er inderdaad opvallend veel onder de tafel geveegd werd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:22

Wintu, inderdaad

Het is nu telkens eenzijdig vanuit de "deskundige' die de wolf graag zien en alles positief ombuigen.
Beetje bij beetje zie je nu ook andere geluiden in de media.
Maar daar zijn we een 5000 dode weidedieren, 2 dode honden, 2 gebeten kinderen, gebeten man in goed gekeurd wolven raster in verder....

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:26

MairiMacBran schreef:
Ja, het is natuurlijk hartstikke leuk dat men roept dat er andere regels nodig zijn, maar het gaat toch om de daadwerkelijke uitvoering van die regels die steevast worden gedwarsboomd.
Laat ze eens roepen dat ze allemachtig graag andere regels wíllen maar dat die niet kunnen worden uitgevoerd zolang clubs als Faunabeheer alles dwarsbomen wat ook maar een beetje riekt naar ingrijpen.

En regels werken alleen als ze gebaseerd zijn op werkelijkheid.
Wolven zouden schuw zijn = regelmatig blijkt anders.
Wolven jagen niet overdag = meerdere aanvallen overdag.
Wolfwerende rasters blijken helemaal niet zo wolfwerend te zijn en leveren weer problemen op voor andere dieren.

Wat je al zegt: als natuurorganisaties alleen dwarsbomen zodat niet eens het gedrag onderzocht kan worden blijven hangen op het punt waar we nu staan. Regels voor hoe we omgaan met wolven moeten van deze tijd zijn en gebaseerd op hoe Nederland er nu uitziet.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:32

Ik lees al een hele lange tijd mee in dit topic maar zelf nooit wat gepost. Ik heb een kleine hond en waar ik voorheen meerdere keren per week naar het bos ging (provincie Utrecht) durf ik dit nagenoeg niet meer. Zijn er mensen die beschermingsspullen hebben voor hun hond? Ik zag van die spike achtige halsbanden en dekens. Zou zoiets helpen?

Dit soort dingen: https://www.amazon.nl/CoyoteVest-Honden ... B09C13MB42

T lijkt me aan de ene kant ook niet fijn voor de hond, ze kan niet meer rollen etc maar ik moet wat ;(

Of zoiets? https://www.decathlon.nl/p/veiligheidsv ... Z8QAvD_BwE

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:35

Miiej schreef:
Ik lees al een hele lange tijd mee in dit topic maar zelf nooit wat gepost. Ik heb een kleine hond en waar ik voorheen meerdere keren per week naar het bos ging (provincie Utrecht) durf ik dit nagenoeg niet meer. Zijn er mensen die beschermingsspullen hebben voor hun hond? Ik zag van die spike achtige halsbanden en dekens. Zou zoiets helpen?

T lijkt me aan de ene kant ook niet fijn voor de hond, ze kan niet meer rollen etc maar ik moet wat ;(

Ik zit er ook aan te denken hoor, aan iets van een spike halsband of iets. Heb ook wel vestjes gezien. Gewoon gezellig met een stekelvarken op pad straks, tis toch eigenlijk van de zotte. Maar misschien ben ik dan ook gelijk af van al die vervelende loslopers :D

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:39

Wintu schreef:
Miiej schreef:

Ik zit er ook aan te denken hoor, aan iets van een spike halsband of iets. Heb ook wel vestjes gezien. Gewoon gezellig met een stekelvarken op pad straks, tis toch eigenlijk van de zotte. Maar misschien ben ik dan ook gelijk af van al die vervelende loslopers :D

Pff echt he zo moeilijk. Het lijkt me ergens ook weer gevaarlijk voor honden onderling. Ik zie nu ook dat kevlar vesten een ding zijn voor jachthonden misschien dat dat nog iets is; https://euregio-gundogs.com/nl/hondenbe ... svest.html

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:47

Miiej schreef:
Wintu schreef:

Pff echt he zo moeilijk. Het lijkt me ergens ook weer gevaarlijk voor honden onderling. Ik zie nu ook dat kevlar vesten een ding zijn voor jachthonden misschien dat dat nog iets is; https://euregio-gundogs.com/nl/hondenbe ... svest.html

Voor honden onderling maakt het me niet uit. Mijn hond is altijd aangelijnd, dus misschien worden de ongeleide projectielen dan een terug geroepen.

Dat Kevlar vestje zou mijn voorkeur hebben, maar wel aan de prijs en ik heb er dan 4 nodig -O-

DuoPenotti

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:49

honden onderling als je iegen honden onderling is wel een ding natuurlijk
voor die van een ander uiteraard niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:52

DuoPenotti schreef:
honden onderling als je iegen honden onderling is wel een ding natuurlijk
voor die van een ander uiteraard niet.

Die van mij zijn onderling prima met elkaar, maar gaan wel afzonderlijk uit en thuis hoeven ze vanzelf geen vestje aan.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 10:53

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:54

ja maar bedoel voor de honden die wel samen spelen is een stekelvestje geen optie. De meeste mensen laten wel samen uit ipv ieder voor zich.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:01

DuoPenotti schreef:
ja maar bedoel voor de honden die wel samen spelen is een stekelvestje geen optie. De meeste mensen laten wel samen uit ipv ieder voor zich.

Dan moet je het niet doen, dan moet men prioriteiten voor zichzelf gaan stellen.

Mijn honden spelen niet met vreemde honden en ook niet buitenshuis, ze gaan immers niet los en spelen aan de riem vinden ze niks.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:05

tienus63 schreef:

Die burgemeester verdient een pluim.
"de reflex van dan had je maar een wolfwerendraster moeten plaatsen, dat vind ik ook een verkeerde reflex want moet je je kinderen dan ook achter een raster gaan zetten straks?!!

en de vrouw zegt tot er een kind gebeten word? is 2 gebeten kinderen niet voldoende of had ze daar ook nog niet van gehoord.