IMANDRA schreef:Men neme de gegevens/cijfers van inkomens over de hele wereld, harde cijfers en dus geen inschattingen oid (en, waarschijnlijk, trekken die gelijk qua waarde ipv de currency van het land letterlijk te gebruiken). Je voert ze in in een statistisch programma. Of heck, excel.
Men neme het eigen inkomen. En vergelijkt die met de data die ze hebben. Bij welke groep zit je? En hoeveel procent verdient er meer? En hoeveel minder? Dat is je antwoord. In dit geval ligt zo’n 99% van de wereldbevolking onder jouw/mijn inkomen.
Ons inkomen in Nederland is, relatief aan de wereld, best wel goed. Daarom behoren veel mensen in Nederland tot die 1%.
Ik heb het misschien wat versimpeld uitgelegd maar dit is de manier waarop het gaat. Er is dus geen “vinden” bij, maar kwantitatieve data waaraan je het ingevoerde inkomen test.
Enne.. even dat ik je begrijp. Mag niemand anders meer tegen je ingaan met bovenstaande twee onderwerpen, omdat het anders aanvallen is en geen discussie meer? Want ik snap je echt niet.
Die kwantitatieve data die bepalen of we superrijk of super vervuilend zijn is ook weer geen vaststaand iets. Hangt enorm af van in welk land je woont, wat je vaste lasten zijn en hoe je leeft. De een vliegt de wereld rond, de ander is kinderloos en reist met de trein. Inkomen is iets anders dan besteedbaar inkomen na aftrek van alle belastingen en vaste lasten. En juist dat besteedbaar inkomen is steeds minder geworden bij de gemiddelde Nederlander. Veel mensen in Nederland voelen zich vooral armer worden de laatste jaren, door de steeds hoger wordende belastingdruk en inflatie. De gemiddelde middenstander in Nederland kan nog net het hoofd boven water houden. Een gemiddeld inkomen hier in Nederland is veel minder waard dan in een land als Spanje, Polen of Portugal.
Wie of wat bepaald wie de rijkste mensen op aarde zijn en dat die groep vervuilender is dan het clubje extreem vervuilende multimiljonairs/miljardairs waar het artikel van Oxfam naar verwijst?
Door telkens alles als vaststaande feiten te brengen sla je de discussie dood. Er is geen heel zwart of spierwit; er zit van alles tussen jouw waarheid en de mijne.