Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:31

Er zijn een paar EV forums waar mensen zitten die ervaring hebben met het rijden in de bergen, daar zou je eens mee moeten lezen. Die weten waar ze over praten, en natuurlijk lever je nooit zo veel terug als je teveel hebt gebruikt bij bergop rijden, maar je verbruik zakt heel veel minder dan bij een ICE door dat teruggenereren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:32

Thioro schreef:
IMANDRA schreef:
Maar niemand zegt dat iedereen NU aan de EV moet. Regering niet, wij niet.

Die regel dat er per 2035 alleen EV’s mogen worden verkocht is een positief iets: het dwingt de autofabrikanten meer modellen te maken. Want die trekautos zijn natuurlijk onderdeel van hun inkomen, en als ze geen goede, betaalbare trekauto verkopen snijdt dat in hun winst.

Idem voor auto’s met veel range. Al merk ik wel dat het snelladen steeds sneller wordt (snelste snellader in combinatie met compatible auto zit volgens mij op 5-10 min) dus het zou me niet verbazen als we in de toekomst laders krijgen die binnen 1 min 80% laden. Als alle tankstations straks deze snelladers hebben… wat is dan nog het probleem als de auto’s ‘maar’ 500-600km range hebben?

Die als is belangrijk. Ev is nu toch al een tijdje op de markt, het wordt ook al een tijdje gepromoot of aangemoedigd dmv premies. En waarom stappen mensen niet massaal over? 1) zoals al aangehaald: het is nog steeds niet voor de portemonnee van Jan Modaal 2)naargelang je woonplaats kom je simpelweg niet ver, hier moet je bvb met een vergrootglas zoeken naar (snel) laders.

Zelfde probleem als gas bvb, moet je ook goed kijken waar je dat kan tanken. En dan is ev eigenlijk nog makkelijker/meer verspreid dan gas. Maar niet voldoende.

Als de ontwikkelingen niet een level up gaan dan is binnen 10 jaar nu. En nu (of dus binnen 10 jaar indien niet beter ontwikkeld) is het gewoon geen optie voor velen.

Waarom zou die marktwerking ook niet voor tankstations werken? Die gaan massaal failliet als ze niet meegaan met de trends.

Dat verbod op benzineauto’s verkopen betekent dat benzineauto’s zeldzaam gaan worden. Willen ze hun bedrijf laten bestaan, dan zullen ze moeten investeren in snelladers. Goede en echt snelle snelladers, anders gaan consumenten gewoon naar de concurrent waar ze in 2 min kunnen laden ipv 10 min. Of zoeken ze ‘s nachts een beschikbare (langzame) laadpaal op (die je overigens ook kan aanvragen bij de gemeente meen ik, als er niks bij je in de buurt is of niet genoeg).

Ik heb wel vertrouwen in het winstoogmerk van bedrijven hoor := dat is in deze een voordeel voor de toekomstige EV rijders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:44

8nnemiek schreef:
Voor ons zal de wegenbelasting uiteindelijk een kléin beetje hoger worden dan voor de BMW die we ervoor hebben weggedaan. Maar dat maakt de prijs voor het laden ruim goed; voor 8 euro hebben we de accu vol aan de openbare laadpaal, en thuis gratis dankzij de zonnepanelen.
De BMW was iets groter, een station, maar toch is de laadruimte redelijk vergelijkbaar omdat die heel diep is bij de nieuwe auto.
De ionic, is dat niet ook een station? Flinke auto iig, en tweedehands goed te vinden voor 20.000. Verder houd ik niet meer echt bij welke modellen er op de markt zijn, dat zijn er al zoooo veel.

Mag niks trekken. Ik heb echt mijn huiswerk wel gedaan :) een elektrisch koekblik is wel te vinden een trekauto niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:45

Over tien jaar weten we zeker meer, want dat is de geschatte levensduur van de auto en door de hoge kosten van vervanging van de accu's zijn veel auto's dan direct economisch total los.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:51

Sunnda schreef:
Over tien jaar weten we zeker meer, want dat is de geschatte levensduur van de auto en door de hoge kosten van vervanging van de accu's zijn veel auto's dan direct economisch total los.

Je realiseert je dat accu’s steeds goedkoper worden?
Met een (huidig!) gemiddelde van 4400€ waarna je auto waarschijnlijk weer flink wat km kan rijden vind ik dat geen verkeerde afweging. Want meen dat die levensduur gebaseerd is op de accu, niet op andere onderdelen.

@spenk er zijn wel al goede elektrische trekautos, maar ze zijn gewoon nog duur en de combi extra lange range X trekgewicht zal nog niet maximaal zijn. Maar die zullen echt ook qua prijs dalen, tweedehands beschikbaar worden en naarmate de technologie vordert, nieuwe modellen uitkomen en steeds meer mensen EV’s gaan rijden :j
https://www.horses.nl/overig-nieuws/kan ... r-trekken/

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:54

Wachten tot de ice auto's zeldzaam worden en dan pas palen gaan zetten is het paard achter de kar spannen.

Wil je ev meer ontwikkelen dan moet de infrastructuur er op vooruit lopen.

Wegen bestonden ook voor auto's, niet omgekeerd. En die ossen en paarden gingen vanzelf naar de wei (of worst) nadat de auto in algemeen gebruik was en toegankelijk voor iedereen.
Had men toen gezegd dat die vervuilende schijtbeesten verboden waren en men moest overstappen op de veel betere nieuwe technologie, dan had dat ook gemor opgeleverd en een deel van de bevolking in problemen gebracht.

De mens is in weze lui. Als het makkelijker kan, waarom moeilijk doen. Dus als ev gemiddeld genomen makkelijker is, want minder duur, duurzamer, aangenamer, sneller etc etc, dan liet iedereen in no time de ice auto's links liggen, heb je geen enkele wet voor nodig.
Niemand staat met plezier voor 2€/liter z'n auto vol te gooien, als er valabele alternatieven waren dan kon geen enkel tankstation zich dergelijke prijzen veroorloven. Maar die zijn er blijkbaar nog niet.

Ik geloof ook best dat winstoogmerk een ontzettend sterke motivatie is. Maar momenteel komt de winst uit die 2€/l, niet uit die enkele bestuurders die de laadpaal een keer afstoffen. Dus wat gaat dat tankstation dan doen: nieuwe laadpaal zetten: kijk mensen een mooi alternatief voor uw portemonnee. Of gaat hij met een fake treurig/meelevend gezicht de wachtrij aankijken want net als jij kan hij er niets aan doen dat de prijzen de pan uit rijzen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:01

Thioro schreef:
Wachten tot de ice auto's zeldzaam worden en dan pas palen gaan zetten is het paard achter de kar spannen.

Wil je ev meer ontwikkelen dan moet de infrastructuur er op vooruit lopen.

Precies! Waarom denk je dat bedrijven zo lang wachten en zo in hun winst gaan snijden?

Thioro schreef:
Wegen bestonden ook voor auto's, niet omgekeerd. En die ossen en paarden gingen vanzelf naar de wei (of worst) nadat de auto in algemeen gebruik was en toegankelijk voor iedereen.
Had men toen gezegd dat die vervuilende schijtbeesten verboden waren en men moest overstappen op de veel betere nieuwe technologie, dan had dat ook gemor opgeleverd en een deel van de bevolking in problemen gebracht.

De mens is in weze lui. Als het makkelijker kan, waarom moeilijk doen. Dus als ev gemiddeld genomen makkelijker is, want minder duur, duurzamer, aangenamer, sneller etc etc, dan liet iedereen in no time de ice auto's links liggen, heb je geen enkele wet voor nodig.
Niemand staat met plezier voor 2€/liter z'n auto vol te gooien, als er valabele alternatieven waren dan kon geen enkel tankstation zich dergelijke prijzen veroorloven. Maar die zijn er blijkbaar nog niet.

Ik geloof ook best dat winstoogmerk een ontzettend sterke motivatie is. Maar momenteel komt de winst uit die 2€/l, niet uit die enkele bestuurders die de laadpaal een keer afstoffen. Dus wat gaat dat tankstation dan doen: nieuwe laadpaal zetten: kijk mensen een mooi alternatief voor uw portemonnee. Of gaat hij met een fake treurig/meelevend gezicht de wachtrij aankijken want net als jij kan hij er niets aan doen dat de prijzen de pan uit rijzen?

Je hebt gelijk, maar dat makkelijker maken ligt ook deels bij de producenten. En laten díé nu net geraakt worden door de wetgeving. Willen ze hun winst behouden, zullen ze ook goedkopere auto’s moeten produceren, want dat is gewoon een onderdeel van hun winst nú. En die goedkopere auto’s moeten een redelijke range hebben, anders koopt niemand ‘m en gaan ze wel naar de concurrent.

En het verschil voor de tankstation houder is dat die dure benzine blijven houden zonder lader, niet houdbaar is en geen goed plan voor de lange termijn. Want als hij te laat is met de laadpalen gaat hij ook in zijn toekomstige winst snijden.

Ten opzichte van de andere situatie die je beschrijft, waarbij hij misschien nú, op de korte termijn, geld mis gaat lopen, maar zijn winst op de lange termijn waarborgt. Zeker als hij zo klanten aan zich kan binden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:32

Thioro schreef:

Die overgang ging ook niet vlekkeloos :')
https://www.google.nl/amp/s/www.wired.c ... -front/amp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:33

IMANDRA schreef:
Sunnda schreef:

Met een (huidig!) gemiddelde van 4400€ waarna je auto waarschijnlijk weer flink wat km kan rijden vind ik dat geen verkeerde afweging. Want meen dat die levensduur gebaseerd is op de accu, niet op andere onderdelen.

@spenk er zijn wel al goede elektrische trekautos, maar ze zijn gewoon nog duur en de combi extra lange range X trekgewicht zal nog niet maximaal zijn. Maar die zullen echt ook qua prijs dalen, tweedehands beschikbaar worden en naarmate de technologie vordert, nieuwe modellen uitkomen en steeds meer mensen EV’s gaan rijden :j

Ja maar wat je zegt in de toekomst. Nu nog niet. Dus doen of iedereen nú 1 kopen moet is wat anders.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:38

IMANDRA schreef:
Sunnda schreef:

Je realiseert je dat je dan qua milieuvervuiling mbt maken en daarna vernietigen van accu's gelijk uit bent met de huidige voertuigen?
Daar moet een andere oplossing voor komen, anders doen we dit allemaal voor de kat zijn viool en kijken we op 50 jaar een video en denken we: hoezo konden die mensen in 2020 zelf niet bedenken dat accu's maken en vooral accu's weer ergens kwijtraken enorm vervuilend is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:06

Goede, geschikte vervanging van ICE moet lang meegaan, dat betekent VEEL grondstoffen met de milieu/mens schade die daar bij komt. En dan nog de grote ellende die recycling heet, want dat is niet economisch rendabel (of je moet het op een grote hoop gooien en in de fik steken), milieuvriendelijke methodes worden in elk geval niet aantrekkelijk. Komt bij dat recycling een mega energievreter is en dat we met zon/wind/water dat niet kunnen opwekken. Kernenergie heeft zo zijn eigen problemen (al zou het wel eigenlijk een noodzaak zijn qua redelijk snel en met minder grondstoffen voor het draaien van de baseload op ons stroomnetwerk).

Zelf zijn de bedragen waar hier zo zorgeloos mee gegooid wordt als betaalbaar onbereikbaar. Incl. inruil (1/2-2/3 prijs) houdt het ergens bij 3000-3500 echt geheel op. En met mij voor een heel grote groep mensen met een laag inkomen en vaak werk ergens waar het OV niet komt.
Nu wil ik geen zware trekauto, 800kg is genoeg, maar dan nog is EV zwaar met weinig laad/trekvermogen, zeker als je diezelfde cijfers qua capaciteit tegen over een ECI zet.
En met de huidige problemen nu al qua stroomnet moet alles over naar electrisch? Van gas naar electrisch verwarmen is minimaal x2.5 (voor mij zou dat 500m3 x 2.5 = 1250kwh worden, maar mijn verbruik is laag) Gemiddeld verbruik gas is iets van 1200-1500?, dus 3000-3750kwh en gemiddeld stroom nu is iets van 2000kwh? Dan heb ik het nog enkel over de huishoudens, niet de andere 70? procent van het energieverbruik.

Nee, op die 10 jaar gaat het niet lukken met verder gaan zoals nu maar dan grotendeels/geheel electrisch en een langere termijn betwijfel ik ook. Niet genoeg grondstoffen, niet genoeg ruimte voor wind/zon. En de energievraag groeit enkel ook nu de prijzen flink stijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:19

Sunnda, als je het topic had gevolgd dan had je geweten wat er met oude accu’s gebeurt.

Tamary, Tesla is nu een accu aan het ontwikkelen die helemaal niet meer degradeert, die dus onbeperkt lang mee gaat.
Prijzen zakken vanzelf.
Groene energie kunnen we ruim voldoende opwekken. Opslag zijn ze mee bezig, dat is het punt waar nog aan gewerkt moet worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:15

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:35

Spenk schreef:
Ja maar wat je zegt in de toekomst. Nu nog niet. Dus doen of iedereen nú 1 kopen moet is wat anders.

Klopt. Maar dat gebeurt toch ook niet? Ik zou ook graag een EV willen maar de EV die ik nodig heb is er nog niet in mijn prijsrange. Dus dat betekent voor mij persoonlijk dat we wachten tot ze tweedehands er zijn óf even doorsparen tot we wél in die prijsrange kunnen kopen (en ja ik besef me dat ik heel veel geluk heb dat die tweede optie überhaupt een optie is).

@sunnda: nee hoor; inclusief maken en destructie en recycling is een EV over het héle leven alsnog duurzamer.

@tamary tellen ze daarbij mee dat duurzame huizen ook mínder energie nodig hebben? Een goed geïsoleerd huis met zonnepanelen heeft veel minder energie van het net nodig dan een vergelijkbare label D woning. En gemiddelde in Nederland is meen ik label D: dus als we ook inzetten op verduurzamen van ook de huizen is er minder nodig lijkt me?

@8nnemiek: oeh interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:57

Maar wat is even doorsparen wat ik zeg voor een beetje een trekauto die EV is kan je met 40k aankomen. Dat is geen optie als je auto nu stuk is en het budget nu 20k is :)

Dat is leuk als je auto nu gewoon nog goed is en je geen andere hoeft.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:33

Spenk schreef:
Maar wat is even doorsparen wat ik zeg voor een beetje een trekauto die EV is kan je met 40k aankomen. Dat is geen optie als je auto nu stuk is en het budget nu 20k is :)

Dat is leuk als je auto nu gewoon nog goed is en je geen andere hoeft.

Zeker, daarom zeg ik er ook specifiek bij dat dat voor mij persoonlijk een optie is. Ik snap heel goed dat ik daarmee geluk heb, en dat dat dus niet voor anderen geldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:37

Nee precies maar jou auto kan ook morgen kapot gaan natuurlijk daar heb je geen invloed op. Wij kunnen ook flink sparen gelukkig maar dat is geen optie als die nu kapot is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:49

Natuurlijk, en als mijn auto morgen kapot gaat ben ik ook genoodzaakt weer een ICE te kopen :j

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:57

IMANDRA schreef:
Maar niemand zegt dat iedereen NU aan de EV moet. Regering niet, wij niet.

Die regel dat er per 2035 alleen EV’s mogen worden verkocht is een positief iets: het dwingt de autofabrikanten meer modellen te maken. Want die trekautos zijn natuurlijk onderdeel van hun inkomen, en als ze geen goede, betaalbare trekauto verkopen snijdt dat in hun winst.

Idem voor auto’s met veel range. Al merk ik wel dat het snelladen steeds sneller wordt (snelste snellader in combinatie met compatible auto zit volgens mij op 5-10 min) dus het zou me niet verbazen als we in de toekomst laders krijgen die binnen 1 min 80% laden. Als alle tankstations straks deze snelladers hebben… wat is dan nog het probleem als de auto’s ‘maar’ 500-600km range hebben?

Nee dat zeggen ze niet, maar dat doen ze door middel mensen in een hoek te drijven door middel het absurd duur te maken.

Net zo met de warmtepomp, gas zo duur maken dat het mensen in de portemonnee raakt zodat ze een warmtepomp aanschaffen

Met vaccineren wel gezien, blijft een vrijwillige keuze. Maar mensen onder druk zetten dmv qr code. Zodat ze alsnog een prik nemen.

Net zoals de stikstof, boeren laten verdwijnen ivm stikstof, zogenaamd om de natuur te beschermen.
Terwijl ze straks de grond straks in bezit hebben alles willen vol bouwen. Is dat logisch, boeren laten Verdwijnen? Juist nu we meer dan ooit, zien we door de oorlog in Oekraïne, dat we niet afhankelijk qua voedselvoorziening moeten zijn van buitenland?
Laat dan eerst de plezierreisjes van Schiphol maar stoppen

Klimaat, als de weilanden vol gebouwd zijn. Is dat goed voor het klimaat? Stenen warmen juist op. Groen laat het juist afkoelen en kan het water weg komen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:01

Wie wordt op dit moment gedwongen een EV te kopen? Want je realiseert je dat de hoge gas- en benzineprijzen niet komen omdat de overheid je elektrisch wil laten rijden, maar een hele andere oorzaak hebben?

Niemand houdt je tegen nu een tweedehands of nieuwe ICE te kopen hoor. Enne.. boeren verdwijnen ook niet hoor.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:11

IMANDRA schreef:
Wie wordt op dit moment gedwongen een EV te kopen? Want je realiseert je dat de hoge gas- en benzineprijzen niet komen omdat de overheid je elektrisch wil laten rijden, maar een hele andere oorzaak hebben?

Niemand houdt je tegen nu een tweedehands of nieuwe ICE te kopen hoor. Enne.. boeren verdwijnen ook niet hoor.

Beter lezen, door mensen in een hoek te drijven. Doen ze dat wel.

Brandstof zo duur maken, dat ze mensen zo aan de ev willen hebben

Gas zo duur maken zodat ze wel overschakelen naar een warmtepomp

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:27

Maar maken ze bewust brandstof duur? Nee, de inkoop is nu gewoon godsgruwelijk duur, mede door de situatie waar we in zitten. Idem met gas. Dat is geen middel om mensen over te krijgen (ik ontken niet dat het mensen wel laat realiseren eens na te denken over de toekomst, maar dat is een van de vele gevolgen van de situatie, niet het doel). Maar dwingen om iemand iets te laten kopen terwijl ze daar de middelen niet voor hebben? Nee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:49

OleJon, met zo’n theorieën kun je beter naar het complottheorieën topic verhuizen. Grondstoffen zijn over de hele wereld duurder en dat heeft compleet andere oorzaken dan dat jij gelooft.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:45

Citaat:

IMANDRA schreef:

Waarom zijn de boeren dan zo boos? Waarom word het woord onteigening dan gebruikt.
Bepaalde gebieden zullen veel bedrijven verdwijnen, onder het norm stikstof is een grote hoax op papier
Laatst bijgewerkt door OleJon op 12-06-22 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:46

8nnemiek schreef:
OleJon, met zo’n theorieën kun je beter naar het complottheorieën topic verhuizen. Grondstoffen zijn over de hele wereld duurder en dat heeft compleet andere oorzaken dan dat jij gelooft.

Klopt dat het in heel Europa duur is. maar Nederland schiet er boven uit.