Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Thioro schreef:IMANDRA schreef:Maar niemand zegt dat iedereen NU aan de EV moet. Regering niet, wij niet.
Die regel dat er per 2035 alleen EV’s mogen worden verkocht is een positief iets: het dwingt de autofabrikanten meer modellen te maken. Want die trekautos zijn natuurlijk onderdeel van hun inkomen, en als ze geen goede, betaalbare trekauto verkopen snijdt dat in hun winst.
Idem voor auto’s met veel range. Al merk ik wel dat het snelladen steeds sneller wordt (snelste snellader in combinatie met compatible auto zit volgens mij op 5-10 min) dus het zou me niet verbazen als we in de toekomst laders krijgen die binnen 1 min 80% laden. Als alle tankstations straks deze snelladers hebben… wat is dan nog het probleem als de auto’s ‘maar’ 500-600km range hebben?
Die als is belangrijk. Ev is nu toch al een tijdje op de markt, het wordt ook al een tijdje gepromoot of aangemoedigd dmv premies. En waarom stappen mensen niet massaal over? 1) zoals al aangehaald: het is nog steeds niet voor de portemonnee van Jan Modaal 2)naargelang je woonplaats kom je simpelweg niet ver, hier moet je bvb met een vergrootglas zoeken naar (snel) laders.
Zelfde probleem als gas bvb, moet je ook goed kijken waar je dat kan tanken. En dan is ev eigenlijk nog makkelijker/meer verspreid dan gas. Maar niet voldoende.
Als de ontwikkelingen niet een level up gaan dan is binnen 10 jaar nu. En nu (of dus binnen 10 jaar indien niet beter ontwikkeld) is het gewoon geen optie voor velen.
8nnemiek schreef:Voor ons zal de wegenbelasting uiteindelijk een kléin beetje hoger worden dan voor de BMW die we ervoor hebben weggedaan. Maar dat maakt de prijs voor het laden ruim goed; voor 8 euro hebben we de accu vol aan de openbare laadpaal, en thuis gratis dankzij de zonnepanelen.
De BMW was iets groter, een station, maar toch is de laadruimte redelijk vergelijkbaar omdat die heel diep is bij de nieuwe auto.
De ionic, is dat niet ook een station? Flinke auto iig, en tweedehands goed te vinden voor 20.000. Verder houd ik niet meer echt bij welke modellen er op de markt zijn, dat zijn er al zoooo veel.
Sunnda schreef:Over tien jaar weten we zeker meer, want dat is de geschatte levensduur van de auto en door de hoge kosten van vervanging van de accu's zijn veel auto's dan direct economisch total los.
Thioro schreef:Wachten tot de ice auto's zeldzaam worden en dan pas palen gaan zetten is het paard achter de kar spannen.
Wil je ev meer ontwikkelen dan moet de infrastructuur er op vooruit lopen.
Thioro schreef:Wegen bestonden ook voor auto's, niet omgekeerd. En die ossen en paarden gingen vanzelf naar de wei (of worst) nadat de auto in algemeen gebruik was en toegankelijk voor iedereen.
Had men toen gezegd dat die vervuilende schijtbeesten verboden waren en men moest overstappen op de veel betere nieuwe technologie, dan had dat ook gemor opgeleverd en een deel van de bevolking in problemen gebracht.
De mens is in weze lui. Als het makkelijker kan, waarom moeilijk doen. Dus als ev gemiddeld genomen makkelijker is, want minder duur, duurzamer, aangenamer, sneller etc etc, dan liet iedereen in no time de ice auto's links liggen, heb je geen enkele wet voor nodig.
Niemand staat met plezier voor 2€/liter z'n auto vol te gooien, als er valabele alternatieven waren dan kon geen enkel tankstation zich dergelijke prijzen veroorloven. Maar die zijn er blijkbaar nog niet.
Ik geloof ook best dat winstoogmerk een ontzettend sterke motivatie is. Maar momenteel komt de winst uit die 2€/l, niet uit die enkele bestuurders die de laadpaal een keer afstoffen. Dus wat gaat dat tankstation dan doen: nieuwe laadpaal zetten: kijk mensen een mooi alternatief voor uw portemonnee. Of gaat hij met een fake treurig/meelevend gezicht de wachtrij aankijken want net als jij kan hij er niets aan doen dat de prijzen de pan uit rijzen?
Thioro schreef:Wegen bestonden ook voor auto's, niet omgekeerd. En die ossen en paarden gingen vanzelf naar de wei (of worst) nadat de auto in algemeen gebruik was en toegankelijk voor iedereen.
Had men toen gezegd dat die vervuilende schijtbeesten verboden waren en men moest overstappen op de veel betere nieuwe technologie, dan had dat ook gemor opgeleverd en een deel van de bevolking in problemen gebracht.
IMANDRA schreef:Sunnda schreef:Over tien jaar weten we zeker meer, want dat is de geschatte levensduur van de auto en door de hoge kosten van vervanging van de accu's zijn veel auto's dan direct economisch total los.
Je realiseert je dat accu’s steeds goedkoper worden?
Met een (huidig!) gemiddelde van 4400€ waarna je auto waarschijnlijk weer flink wat km kan rijden vind ik dat geen verkeerde afweging. Want meen dat die levensduur gebaseerd is op de accu, niet op andere onderdelen.
@spenk er zijn wel al goede elektrische trekautos, maar ze zijn gewoon nog duur en de combi extra lange range X trekgewicht zal nog niet maximaal zijn. Maar die zullen echt ook qua prijs dalen, tweedehands beschikbaar worden en naarmate de technologie vordert, nieuwe modellen uitkomen en steeds meer mensen EV’s gaan rijden![]()
https://www.horses.nl/overig-nieuws/kan ... r-trekken/
IMANDRA schreef:Sunnda schreef:Over tien jaar weten we zeker meer, want dat is de geschatte levensduur van de auto en door de hoge kosten van vervanging van de accu's zijn veel auto's dan direct economisch total los.
Je realiseert je dat accu’s steeds goedkoper worden?
Met een (huidig!) gemiddelde van 4400€ waarna je auto waarschijnlijk weer flink wat km kan rijden vind ik dat geen verkeerde afweging. Want meen dat die levensduur gebaseerd is op de accu, niet op andere onderdelen.
@spenk er zijn wel al goede elektrische trekautos, maar ze zijn gewoon nog duur en de combi extra lange range X trekgewicht zal nog niet maximaal zijn. Maar die zullen echt ook qua prijs dalen, tweedehands beschikbaar worden en naarmate de technologie vordert, nieuwe modellen uitkomen en steeds meer mensen EV’s gaan rijden![]()
https://www.horses.nl/overig-nieuws/kan ... r-trekken/
Spenk schreef:Ja maar wat je zegt in de toekomst. Nu nog niet. Dus doen of iedereen nú 1 kopen moet is wat anders.
Spenk schreef:Maar wat is even doorsparen wat ik zeg voor een beetje een trekauto die EV is kan je met 40k aankomen. Dat is geen optie als je auto nu stuk is en het budget nu 20k is
Dat is leuk als je auto nu gewoon nog goed is en je geen andere hoeft.
IMANDRA schreef:Maar niemand zegt dat iedereen NU aan de EV moet. Regering niet, wij niet.
Die regel dat er per 2035 alleen EV’s mogen worden verkocht is een positief iets: het dwingt de autofabrikanten meer modellen te maken. Want die trekautos zijn natuurlijk onderdeel van hun inkomen, en als ze geen goede, betaalbare trekauto verkopen snijdt dat in hun winst.
Idem voor auto’s met veel range. Al merk ik wel dat het snelladen steeds sneller wordt (snelste snellader in combinatie met compatible auto zit volgens mij op 5-10 min) dus het zou me niet verbazen als we in de toekomst laders krijgen die binnen 1 min 80% laden. Als alle tankstations straks deze snelladers hebben… wat is dan nog het probleem als de auto’s ‘maar’ 500-600km range hebben?
IMANDRA schreef:Wie wordt op dit moment gedwongen een EV te kopen? Want je realiseert je dat de hoge gas- en benzineprijzen niet komen omdat de overheid je elektrisch wil laten rijden, maar een hele andere oorzaak hebben?
Niemand houdt je tegen nu een tweedehands of nieuwe ICE te kopen hoor. Enne.. boeren verdwijnen ook niet hoor.
Citaat:
IMANDRA schreef:Wie wordt op dit moment gedwongen een EV te kopen? Want je realiseert je dat de hoge gas- en benzineprijzen niet komen omdat de overheid je elektrisch wil laten rijden, maar een hele andere oorzaak hebben?
Niemand houdt je tegen nu een tweedehands of nieuwe ICE te kopen hoor. Enne.. boeren verdwijnen ook niet hoor.